
  

 

  

Tłumaczenie C-445/19-1 

Sprawa C-445/19 

Streszczenie wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym zgodnie 

z art. 98 § 1 regulaminu postępowania przed Trybunałem Sprawiedliwości 

Data wpływu:  

6 czerwca 2019 r. 

Oznaczenie sądu odsyłającego:  

Østre Landsret (Dania) 

Data wydania postanowienia o wystąpieniu z wnioskiem o wydanie 

orzeczenia w trybie prejudycjalnym:  

29 maja 2019 r. 

Strona skarżąca: 

Viasat Broadcasting UK Ltd 

Strona przeciwna:  

TV 2/Danmark A/S 

Królestwo Danii 

  

Przedmiot postępowania głównego 

Viasat Broadcasting UK Ltd (zwana dalej „Viasat”) wystąpiła o zasądzenie od TV 

2 Danmark A/S (zwanej dalej „TV 2”) zapłaty tak zwanych „odsetek od 

bezprawnej pomocy” w wysokości 1 746 300 000 DKK od kwoty pomocy 

państwa przyznanej TV 2 w latach 1995–2003 w okolicznościach, w których 

pomoc została następnie zatwierdzona jako rekompensata z tytułu świadczenia 

usługi publicznej zgodnie z art. 106 ust. 2 TFUE. TV 2 i państwo duńskie żądają 

oddalenia skargi i przedstawiają szereg zarzutów dotyczących istnienia i 

wysokości roszczenia o zapłatę odsetek od bezprawnej pomocy. 

Przedmiot i podstawa prawna odesłania prejudycjalnego 

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony na podstawie art. 

267 akapit drugi TFUE dotyczy treści i zakresu ciążącego na państwach 

członkowskich obowiązku nakazania beneficjentowi pomocy zapłaty tak zwanych 

PL 



STRESZCZENIE WNIOSKU O WYDANIE ORZECZENIA W TRYBIE PREJUDYCJALNYM – SPRAWA C-445/19 

 

2  

„odsetek od bezprawnej pomocy”, opisanego między innymi w wyrokach: z dnia 

12 lutego 2008 r., CELF, C-199/06, ECLI:EU:C:2008:79; z dnia 18 grudnia 2008 

r., Wienstrom, C-384/07, ECLI:EU:C:2008:747.  

Pytania prejudycjalne 

1. Czy spoczywający na sądzie krajowym obowiązek nakazania beneficjentowi 

pomocy zapłaty odsetek od bezprawnej pomocy (zob. wyrok CELF) ma 

zastosowanie także w sytuacji takiej jak ta analizowana w niniejszej sprawie, w 

której bezprawna pomoc państwa stanowiła rekompensatę z tytułu świadczenia 

usługi publicznej, którą to pomoc następnie uznano za zgodną z rynkiem 

wewnętrznym na podstawie art. 106 ust. 2 TFUE, i w której zatwierdzenia 

dokonano w oparciu o ocenę ogólnej sytuacji finansowej całego przedsiębiorstwa 

świadczącego usługę publiczną, w tym jego kapitalizacji? 

2. Czy spoczywający na sądzie krajowym obowiązek nakazania beneficjentowi 

pomocy zapłaty odsetek od bezprawnej pomocy (zob. wyrok CELF) ma 

zastosowanie także w odniesieniu do kwot, które – w okolicznościach takich jak 

te analizowane w niniejszej sprawie – są przekazywane przez beneficjenta 

pomocy przedsiębiorstwom powiązanym na podstawie publicznoprawnego 

zobowiązania, lecz które są kwalifikowane w ostatecznej decyzji Komisji jako 

przysparzające beneficjentowi pomocy korzyść w rozumieniu art. 107 ust. 1 

TFUE? 

3. Czy spoczywający na sądzie krajowym obowiązek nakazania beneficjentowi 

pomocy zapłaty odsetek od bezprawnej pomocy (zob. wyrok CELF) ma 

zastosowanie także w odniesieniu do pomocy państwa, którą beneficjent pomocy, 

w okolicznościach takich jak te analizowane w niniejszej sprawie, otrzymał od 

kontrolowanego przez państwo przedsiębiorstwa, jeżeli zasoby takiego 

przedsiębiorstwa pochodzą częściowo ze sprzedaży usług świadczonych przez 

beneficjenta pomocy? 

Powołane przepisy prawa Unii  

Artykuły 102, 106, 107 i 108 TFUE. 

Komunikat Komisji w sprawie egzekwowania prawa dotyczącego pomocy 

państwa przez sądy krajowe (2009/C 85/01) (zwany dalej „komunikatem w 

sprawie współpracy”) 

Zawiadomienie Komisji – Zapewnienie skutecznego wykonania decyzji Komisji 

nakazujących państwom członkowskim odzyskanie pomocy przyznanej 

bezprawnie i niezgodnej ze wspólnym rynkiem (2007/C 272/05) (zwany dalej 

„komunikatem o odzyskiwaniu”) 

Powołane decyzje Komisji 



VIASAT BROADCASTING UK 

 

3 

Decyzja Komisji 2006/217/WE z dnia 19 maja 2004 r. w sprawie środków 

podjętych przez Danię na rzecz TV2/DANMARK, NN 22/2002 (zwana dalej 

„decyzją z 2004 r.”) 

Decyzja Komisji C(2004) 3632 wersja ostateczna z dnia 6 października 2004 r. w 

sprawie pomocy państwa nr N 313/2004 dotycząca dokapitalizowania 

TV2/Danmark A/S (zwana dalej „decyzją w sprawie dokapitalizowania”)  

Decyzja Komisji C(2008) 4224 wersja ostateczna z dnia 4 sierpnia 2008 r. w 

sprawie N 287/08 (zwana dalej „decyzją w sprawie pomocy na ratowanie”) 

Decyzja Komisji 2011/839/UE z dnia 20 kwietnia 2011 r. w sprawie środków 

podjętych przez Danię (C 2/03) na rzecz TV2/Danmark (zwana dalej „decyzją z 

2011 r.”)  

Decyzja Komisji 2012/109/UE z dnia 20 kwietnia 2011 r. w sprawie pomocy 

państwa C 19/09 (ex N 64/09), którą Dania zamierza wdrożyć w związku z 

restrukturyzacją TV2 Danmark A/S (zwana dalej „decyzją w sprawie 

restrukturyzacji”) 

Powołane orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości 

Wyrok Altmark, C-280/00, ECLI:EU:C:2003:415 

Wyrok CELF, C-199/06, ECLI:EU:C:2008:79 

Wyrok Wienstrom, C-384/07, ECLI:EU:C:2008:747 

Wyrok TV 2/Danmark/Komisja, C-649/15 P, ECLI:EU:C:2017:835 

Wyrok Komisja/TV 2/Danmark, C-656/15 P, ECLI:EU:C:2017:836 

Wyrok Viasat Broadcasting UK/TV 2/Danmark, C-657/15 P, 

ECLI:EU:C:2017:837 

Wyrok Viasat Broadcasting UK/Komisja, C-660/15, ECLI:EU:C:2017:178 

Wyrok TV 2/DANMARK A/S i in./Komisja, T-309/04, T-317/04, T-329/04 i T-

336/04, ECLI:EU:T:2008:457 

Wyrok TV 2/Danmark/Komisja, T-674/11, ECLI:EU:T:2015:684 

Wyrok Viasat Broadcasting UK/Komisja, T-125/12, ECLI:EU:T:2015:687 

Wyrok Eesti Pagar, C-349/17, ECLI:EU:C:2019:172 

Wyrok Residex Capital IV CV, C-275/10, ECLI:EU:C:2011:814 

Wyrok Siemens/Komisja, T-459/93, ECLI:EU:T:1995:100 



STRESZCZENIE WNIOSKU O WYDANIE ORZECZENIA W TRYBIE PREJUDYCJALNYM – SPRAWA C-445/19 

 

4  

Powołane przepisy prawa krajowego  

Lov om radio- og fjernsynsvirksomhed (ustawa o radiofonii i telewizji), w 

szczególności jej §§ 24, 29, 30, 33 

Zwięzłe przedstawienie stanu faktycznego i przebiegu postępowania 

głównego 

1 Stroną skarżącą w postępowaniu głównym jest komercyjny nadawca telewizyjny 

Viasat. Stronami przeciwnymi są odpowiednio państwo duńskie (reprezentowane 

przez ministerstwo kultury) oraz publiczny nadawca telewizyjny TV 2 będący 

spółką stanowiącą własność skarbu państwa. TV 2 została założona w 1986 r. jako 

niezależna instytucja kontrolowana przez państwo na podstawie odpowiednich 

przepisów ustawy o radiofonii i telewizji. Począwszy od założenia TV 2 podlega 

obowiązkom świadczenia usługi publicznej. Viasat i TV 2 są konkurentami na 

duńskim rynku ogólnokrajowego rozpowszechniania kanałów telewizyjnych. 

System finansowania TV 2 w latach 1995–2004 

2 W okresie istotnym z punktu widzenia niniejszej sprawy środki na finansowanie 

TV 2 były przyjmowane w Danii na podstawie przepisów zawartych w kolejnych 

wersjach ustawy o radiofonii i telewizji; zob. ich opis w decyzji z 2011 r. 

3 Środki na założenie TV 2 i sfinansowanie jej działalności na początkowym etapie 

pochodziły z pożyczki na rozpoczęcie działalności w wysokości 510,8 mln DKK; 

w momencie utworzenia TV 2 nie dokonano natomiast żadnego zastrzyku 

kapitałowego. TV 2, której sytuacja kapitałowa była słaba już od momentu jej 

założenia, finansowała bieżącą działalność ze środków pochodzących z opłat 

abonamentowych i dochodów ze sprzedaży antenowego czasu reklamowego, za 

którego sprzedaż, do 1997 r., odpowiadało niezależne przedsiębiorstwo 

państwowe TV 2 Reklame A/S. Ponadto środki na finansowanie pochodziły z 

dochodów ze sprzedaży programów i innych usług. W latach 1995–1996 TV 2 

była finansowana w opisany poniżej sposób. Przypadająca TV 2 część opłat 

abonamentowych trafiała do celowego funduszu publicznego zwanego funduszem 

TV 2. Zyski wypracowywane przez TV 2 Reklame A/S z tytułu dokonywanych 

przez ową spółkę transakcji sprzedaży czasu reklamowego w TV 2 również 

przekazywano rzeczonemu funduszowi. Zgodnie z § 30 ustawy o radiofonii i 

telewizji „ogólna działalność TV 2”, tj. zarówno jej działalność o zasięgu 

ogólnokrajowym, jak i regionalnym (bardziej szczegółowe informacje na ten 

temat znajdują się poniżej), była finansowana „ze środków przekazywanych z 

funduszu TV 2 zgodnie z budżetami ramowymi określanymi przez ministra 

kultury”. Z przebiegu prac przygotowawczych nad tym aktem prawnym wynika, 

że za wprowadzeniem takiego systemu przekazywania dochodów z reklam 

emitowanych w TV 2 za pośrednictwem TV 2 Reklame A/S i funduszu TV 2 

przemawiała wola polityczna zapewnienia niezależności dziennikarskiej TV 2. 



VIASAT BROADCASTING UK 

 

5 

Szczegółowe przepisy dotyczące działalności TV 2 znajdują się w §§ 29, 30 i 33 

ustawy o radiofonii i telewizji (w wersji wówczas obowiązującej). 

4 Strony w postępowaniu głównym odmiennie zapatrują się na kwestię tego, czy 

zyski TV 2 Reklame A/S mogły być wykorzystywane wyłącznie na pokrycie 

potrzeb w zakresie finansowania TV 2 oraz czy TV 2 była uprawniona do ich 

otrzymywania. Sąd odsyłający [Østre Landsret (sąd apelacyjny regionu 

wschodniego, Dania)] zauważa w tym zakresie, że obowiązujące wówczas 

przepisy ustawy o radiofonii i telewizji stanowiły wyraźnie, iż minister kultury 

mógł podejmować decyzje o nieprzekazywaniu na rzecz funduszu TV 2 części 

zysków wypracowywanych przez TV 2 Reklame A/S. Z przebiegu prac 

przygotowawczych nad tym aktem prawnym wynika również, że minister kultury 

był uprawniony „podjąć decyzję o tym, jaką kwotę, stanowiącą część zysków z 

działalności reklamowej, należy przekazać na rzecz funduszu TV 2”. W grę 

wchodziło więc finansowanie z wykorzystaniem ram budżetowych, a nie na 

podstawie uprawnienia do dochodów z reklam. 

5 W praktyce jednak wszystkie zyski TV 2 Reklame A/S przekazano, zarówno w 

roku 1995, jak i 1996, na rzecz funduszu TV 2. Ponadto w owych dwóch latach 

fundusz TV 2 przekazał TV 2 łączną kwotę obejmującą zarówno środki 

pochodzące z opłat abonamentowych, jak i dochody z reklam, przy czym w 

kwocie tej nie były ujęte wszystkie dochody z reklam przekazane przez TV 2 

Reklame A/S na rzecz funduszu TV 2. 

6 Z dniem 1 stycznia 1997 r. zlikwidowano zarówno spółkę TV 2 Reklame A/S, jak 

i fundusz TV 2. Następnie TV 2 przejęła wykonywanie czynności w zakresie 

sprzedaży swojego czasu reklamowego, w związku z czym zaczęła otrzymywać 

dochody z reklam w sposób bezpośredni. Również od tego czasu TV 2 otrzymuje 

środki pochodzące z opłat abonamentowych bezpośrednio od innego duńskiego 

nadawcy publicznego DR (który przejął wykonywanie czynności w zakresie 

pobierania owych opłat). Wraz z likwidacją funduszu TV 2 jego majątek został 

przeniesiony na TV 2. 

7 Ponadto w latach 1995–2002 TV 2 uzyskała od państwa szereg korzyści, które 

odnosiły się do (i) zwolnienia z podatku od osób prawnych; (ii) 

nieoprocentowanych pożyczek na rozpoczęcie działalności spółki wraz z 

odroczeniem ich spłaty; (iii) udzielanych przez państwo do końca 1996 r. 

gwarancji pożyczek na finansowanie działalności; oraz (iv) wnoszenia bardzo 

niskiej opłaty za korzystanie z częstotliwości nadawczej. Wszystkie te korzyści 

zakwalifikowano jako istniejącą pomoc państwa. 

8 Z dniem 1 lipca 2004 r., kiedy to niezależna instytucja została przekształcona w 

obecnie funkcjonującą spółkę akcyjną pod firmą TV 2/DANMARK A/S, TV 2 

przestała otrzymywać opłaty abonamentowe. TV 2 nie mogła pobierać opłat 

abonamentowych i nie miała dostępu do zewnętrznego finansowania w drodze 

kredytów. TV 2 od samego początku mierzyła się z trudnościami finansowymi, 

które zasadniczo wynikały z jej słabej sytuacji kapitałowej. Państwo duńskie 



STRESZCZENIE WNIOSKU O WYDANIE ORZECZENIA W TRYBIE PREJUDYCJALNYM – SPRAWA C-445/19 

 

6  

postanowiło, że TV 2 powinna zgromadzić niezbędny kapitał własny z 

wykorzystaniem zysków z działalności bieżącej. W latach 1995–2002 sytuacja TV 

2 zmieniła się w ten sposób, że z początkiem tego okresu spółka wykazywała 

ujemny kapitał własny na poziomie 97,8 mln DKK, natomiast z końcem tego 

okresu – dodatni kapitał własny w wysokości 550,5 mln DKK. Według stanu na 

koniec 2005 r. kapitał własny TV 2 wynosił 652 mln DKK. 

Obowiązki świadczenia usługi publicznej przez TV 2 i stosunek do ośrodków 

regionalnych TV 2 

9 TV 2 założono jako jedno przedsiębiorstwo ogólnokrajowe. Następnie utworzono 

szereg „przedsiębiorstw regionalnych” (zwanych dalej „ośrodkami 

regionalnymi”). W rozpatrywanym okresie przedsiębiorstwo TV 2 składało się 

zatem z dziewięciu niezależnych przedsiębiorstw publicznych: przedsiębiorstwa 

ogólnokrajowego i ośmiu przedsiębiorstw regionalnych, z których każde miało 

własną niezależną radę regionalną, zarząd, radę programową i radę wykonawczą; 

na każdym z nich spoczywała także odpowiedzialność w zakresie budżetu i oferty 

programowej. 

10 W latach 1995–2004, zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji, TV 2 miała 

obowiązek produkowania i emitowania ogólnokrajowych i regionalnych 

programów telewizyjnych. Przedsiębiorstwo ogólnokrajowe i ośrodki regionalne 

miały emitować swoje programy w tej samej sieci radiodyfuzyjnej, ponieważ 

dzieliły między siebie czas antenowy. TV 2 otrzymywała dochody z reklam 

uzyskiwane w związku z wyświetlaniem programów regionalnych. Do 2003 r. 

ośrodki regionalne nie miały własnych zezwoleń na nadawanie ani podpisanych z 

państwem umów o świadczenie usługi publicznej. Ośrodki regionalne nie miały 

także własnego statutu i nie były zobowiązane do przedkładania ministrowi 

sprawozdań z wykonania usługi publicznej, ponieważ to na TV 2 ciążył 

obowiązek przedstawiania protokołu z realizacji zadania publicznego, w którym 

informowano o sposobie wykonania w ujęciu ogólnym obowiązku świadczenia 

usługi publicznej. Sytuacja w tym zakresie również uległa zmianie w 2003 r. 

11 Jak wskazano powyżej, do 1997 r. fundusz TV 2 przekazywał TV 2 środki 

pochodzące z opłat abonamentowych. Jak również wskazano, fundusz TV 2 został 

zlikwidowany w 1997 r. Następnie, zgodnie z przedstawionymi informacjami, 

ogólna działalność TV 2 była finansowana z przypadającej TV 2 części środków 

pochodzących z opłat abonamentowych, z dochodów z reklam emitowanych w 

TV 2 oraz z dochodów ze sprzedaży programów i innych usług, jak również z 

subwencji itp. Co więcej, na TV 2 nałożono publicznoprawne zobowiązanie do 

corocznego przekazywania ośrodkom regionalnym pewnej kwoty minimalnej. To 

centralne organy kierownicze TV 2 ustalały każdego roku „budżet 

przedsiębiorstwa ogólnokrajowego, w tym wysokość środków przyznawanych 

poszczególnym przedsiębiorstwom regionalnym TV 2”; zob. § 24 ust. 1 ustawy o 

radiofonii i telewizji. Przyznawane środki pomniejszały całkowitą pulę dochodów 

TV 2, w związku z czym nie musiały one pochodzić dokładnie ze środków z opłat 



VIASAT BROADCASTING UK 

 

7 

abonamentowych otrzymywanych przez TV 2. W latach 1997–2002 TV 2 

przyznała ośrodkom regionalnym łącznie około 2 mld DKK. 

12 Sąd odsyłający uważa, że nie jest właściwe traktowanie takiego przydziału 

środków na rzecz ośrodków regionalnych jako „[…] wynagrodzenia” 

wypłacanego ośrodkom regionalnym z tytułu emisji programów w pasmach 

regionalnych, jak uczynił to Sąd w pkt 171 wyroku w sprawie T-674/11. W 

rzeczywistości w latach 1997–2002 TV 2 przypadła taka część środków 

pochodzących z opłat abonamentowych, jaką ośrodki regionalne otrzymywały 

dotychczas z funduszu TV 2, przy czym zadanie polegające na przydziale 

środków na rzecz ośrodków regionalnych zostało następnie powierzone TV 2, 

ponieważ TV 2 została zobowiązana do przekazywania ośrodkom regionalnym 

kwoty, której wysokość – jak wynika z przebiegu prac przygotowawczych nad 

projektem nowelizacji przepisów – miała odpowiadać co najmniej kwocie 

otrzymywanej dotychczas przez ośrodki regionalne z funduszu TV 2 (275 mln 

DKK w 1996 r.). 

13 Wraz z przekształceniem ogólnokrajowego przedsiębiorstwa TV 2 w spółkę 

akcyjną ze skutkiem od dnia 1 lipca 2004 r. wygasło zobowiązanie TV 2 do 

corocznego przyznawania środków ośrodkom regionalnym. Jednocześnie 

zmieniono sposób przydzielania środków na rzecz TV 2, ponieważ pod uwagę 

wzięto okoliczność, że na TV 2 nie ciążyło już wskazane powyżej zobowiązanie. 

W związku z tym w 2003 r. TV 2 przekazano 151,1 mln DKK z tytułu opłat 

abonamentowych (dla porównania w 2002 r. TV 2 przekazano jako środki 

pochodzące z opłat abonamentowych łączną kwotę 556,2 mln DKK). Od 2004 r. 

ośrodki regionalne otrzymują przypadającą im część środków pochodzących z 

opłat abonamentowych bezpośrednio od innego duńskiego nadawcy publicznego 

DR. 

Prowadzone przez instytucje i organy Unii sprawy dotyczące systemu 

finansowania TV 2 w latach 1995–2002 

14 W decyzji z 2004 r. Komisja uznała, że pomoc przyznana w latach 1995–2002 na 

rzecz TV 2 w formie środków pochodzących z opłat abonamentowych i innych 

środków stanowiła podlegającą zgłoszeniu pomoc państwa przyznaną TV 2, a 

ponadto stwierdziła, iż owe środki były zgodne ze wspólnym rynkiem zgodnie z 

art. 86 ust. 2 Traktatu WE, z wyjątkiem kwoty 628,2 mln DKK, którą Komisja 

uznała za nadwyżkę rekompensaty i która w związku z tym miała zostać 

odzyskana od TV 2. TV 2 i władze duńskie oraz Viasat i Discovery Networks 

Danmark (wcześniej: SBS Broadcasting SA/TvDanmark) złożyły do Sądu skargę 

na decyzję Komisji. 

15 Zgodnie z rzeczoną decyzją w dniu 29 listopada 2004 r. TV 2 zwróciła kwotę 

628,2 mln DKK wraz z odsetkami, a także odpowiednią kwotę za 2003 r., którą 

władze duńskie zamierzały odzyskać z własnej inicjatywy (wyliczoną w oparciu o 



STRESZCZENIE WNIOSKU O WYDANIE ORZECZENIA W TRYBIE PREJUDYCJALNYM – SPRAWA C-445/19 

 

8  

metodę podaną w decyzji z 2004 r.), obciążoną odsetkami, co łącznie dało kwotę 

1 073 mln DKK. 

16 Z uwagi na fakt, że taka spłata mogłaby doprowadzić do niewypłacalności TV 2, 

Komisja, decyzją w sprawie dokapitalizowania, zatwierdziła dokapitalizowanie 

TV 2 przez rząd duński w drodze podwyższenia kapitału TV 2 o ok. 440 mln 

DKK i zamianę pożyczki państwa w wysokości ok. 394 mln DKK na kapitał 

własny. Wyrokiem z dnia 22 października 2008 r., TV 2/Danmark i in./Komisja, 

T-309/04, T-317/04, T-329/04 i T-336/04, Sąd stwierdził nieważność decyzji z 

2004 r. W dniu 20 kwietnia 2011 r. Komisja przyjęła nową decyzję w tej sprawie 

(decyzję z 2011 r.). W decyzji z 2011 r. Komisja stwierdziła, że w latach 1995–

2002 system finansowania TV 2 stanowił podlegającą zgłoszeniu pomoc państwa 

przyznaną TV 2. W związku z tym między innymi środki pochodzące z opłat 

abonamentowych przekazane przez TV 2 ośrodkom regionalnym w latach 1997–

2002 (ok. 2 mld DKK), jak również dochody z reklam emitowanych w TV 2, 

uzyskane w latach 1995–1996 i przekazane TV 2 przez TV 2 Reklame A/S za 

pośrednictwem funduszu TV 2 (ok. 1,5 mld DKK), uznano za pomoc w 

rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. W tym względzie Komisja uznała, że wszystkie 

dochody przekazane TV 2 z funduszu TV 2 w latach 1995–1997 stanowiły pomoc 

państwa przyznaną TV 2. Jednocześnie Komisja uznała jednak łączną kwotę 

pomocy przyznanej TV 2 za zgodną ze wspólnym rynkiem rekompensatę z tytułu 

świadczenia usługi publicznej zgodnie z art. 106 ust. 2 TFUE. Decyzja z 2011 r. 

została zaskarżona do Sądu przez TV 2 i Viasat (sprawy T-674/11, T-125/12); 

ostatecznie Trybunał Sprawiedliwości utrzymał ją w mocy po rozpoznaniu 

odwołań w sprawach C-649/15 P, C-656/15 P, C-657/15 P i C-660/15 P. Trybunał 

Sprawiedliwości potwierdził między innymi, że TV 2 Reklame A/S i fundusz TV 

2 stanowiły kontrolowane przez państwo duńskie przedsiębiorstwa, że ich środki 

pozostawały w gestii państwa oraz że w związku z tym sprawa dotyczyła korzyści 

finansowanych z wykorzystaniem zasobów państwowych. Bardziej szczegółowy 

opis przebiegu postępowania zawarto w szczególności w wyrokach Trybunału 

Sprawiedliwości w sprawie C-649/15 P i w sprawie C-660/15 P. 

Inne sprawy z zakresu pomocy państwa dotyczące TV 2 

17 Równolegle do sprawy z zakresu pomocy państwa, której przedmiotem były 

środki finansowania TV 2 w latach 1995–2002, toczyły się także trzy inne sprawy 

z zakresu pomocy państwa dotyczące TV 2: sprawa dokapitalizowania, sprawa 

pomocy na ratowanie i sprawa restrukturyzacji, które zostaną pokrótce opisane 

poniżej. 

18 Genezy sprawy dokapitalizowania, która dotyczyła dokapitalizowania TV 2 przez 

państwo duńskie, należy upatrywać w dokonanym przez TV 2, w wykonaniu 

decyzji z 2004 r., zwrocie kwoty pomocy. W decyzji w sprawie dokapitalizowania 

z 2004 r. Komisja wyraziła zgodę na dokapitalizowanie TV 2 na podstawie 

(ówcześnie obowiązującego) art. 86 ust. 2 Traktatu WE. Rzeczona decyzja została 

zaskarżona do Sądu, który, w wyrokach w sprawach T-12/05 i T-16/05, orzekł, że 



VIASAT BROADCASTING UK 

 

9 

nie ma potrzeby rozstrzygania sprawy, ponieważ środki polegające na 

dokapitalizowaniu są blisko powiązane z decyzją z 2004 r., dlatego muszą zostać 

ocenione całościowo przez Komisję w związku z ponownym zbadaniem systemu 

finansowania TV 2 w latach 1995–2002. 

19 Przyczynkiem do sprawy pomocy na ratowanie były napotkane przez TV 2 w 

2008 r. trudności w zakresie przepływów środków pieniężnych. W związku z tym 

państwo duńskie postanowiło przyznać TV 2 pomoc na ratowanie w postaci 

instrumentu kredytowego, który został zatwierdzony przez Komisję jako pomoc 

na ratowanie w drodze decyzji w sprawie pomocy na ratowanie. Na tę decyzję 

wniesiono skargę do Sądu (sprawa T-114/09), ale postępowanie w tej sprawie 

zostało następnie umorzone. 

20 Sprawa restrukturyzacji dotyczyła planu restrukturyzacji, o którym władze 

duńskie powiadomiły Komisję w dniu 4 lutego 2009 r. w następstwie decyzji w 

sprawie pomocy na ratowanie. W decyzji w sprawie restrukturyzacji Komisja 

zatwierdziła obwarowany pewnymi warunkami, wśród których wymieniono 

możliwość nałożenia przez TV 2 opłat na użytkowników końcowych, plan 

restrukturyzacji („decyzja w sprawie restrukturyzacji”). Na tę decyzję wniesiono 

skargę do Sądu (sprawa T-210/02), ale postępowanie w tej sprawie zostało 

następnie umorzone. 

Postępowanie przed sądem krajowym dotyczące systemu finansowania TV 2 

w latach 1995–2004 

21 Niniejsze postępowanie zostało wszczęte przez Viasat w dniu 28 lutego 2006 r., a 

następnie zawieszone w oczekiwaniu na rozstrzygnięcie różnych zawisłych przed 

sądami Unii spraw dotyczących systemu finansowania TV 2. 

22 W następstwie wydania przez Trybunał Sprawiedliwości wyroków w sprawach C-

649/15 P, C-656/15 P, C-657/15 P i C-660/15 P stwierdzono ostatecznie, że środki 

podjęte na rzecz TV 2 w latach 1995–2002 stanowiły podlegającą zgłoszeniu 

pomoc państwa, która jest zgodna z rynkiem wewnętrznym w świetle art. 106 ust. 

2 TFUE. Owe środki, w tym środki przekazane ośrodkom regionalnym (zob. 

sprawa T-674/11), zostały podjęte z naruszeniem obowiązku stosowania okresu 

zawieszenia, o którym mowa w art. 108 ust. 3 TFUE. Ustalono również, że całość 

programu TV 2 (przedsiębiorstwa ogólnokrajowego) może zostać uznana za misję 

publiczną, w związku z czym wszystkie ponoszone w tym zakresie koszty mogą 

być uznane za koszty świadczenia usługi publicznej (zob. sprawa T-309/04). 



STRESZCZENIE WNIOSKU O WYDANIE ORZECZENIA W TRYBIE PREJUDYCJALNYM – SPRAWA C-445/19 

 

10  

Zasadnicze argumenty stron w postępowaniu głównym  

W przedmiocie pytania pierwszego  

Stanowisko TV 2 i ministerstwa kultury 

23 Według TV 2 i ministerstwa kultury należy dokonać zasadniczego rozróżnienia 

pomiędzy rekompensatą z tytułu świadczenia usługi publicznej przyznawaną na 

podstawie art. 106 ust. 2 TFUE a pomocą państwa przyznawaną na podstawie art. 

107 ust. 3 TFUE. TV 2 nie odniosła żadnej nienależnej korzyści wynikającej z 

oprocentowania, która stanowiła przedmiot rozważań w wyroku CELF, po 

pierwsze, dlatego, że koszty finansowania zewnętrznego w danym okresie 

istnienia bezprawnej pomocy doprowadziłyby jedynie do odpowiedniego wzrostu 

kosztów świadczenia usługi publicznej przez TV 2, a po drugie, dlatego, że w 

świetle założeń leżących u podstaw decyzji z 2011 r. konieczne byłoby 

odpowiednie zwiększenie kwoty przekazywanej TV 2 rekompensaty z tytułu 

świadczenia usługi publicznej, tak aby pokryć wynikający z tego deficyt zapewnić 

ochronę kapitału własnego TV 2 oraz umożliwić jej wypełnianie misji publicznej. 

24 Dla rekompensaty z tytułu świadczenia usługi publicznej charakterystyczne jest 

to, że na przedsiębiorstwie, które ją otrzymuje, ciąży obowiązek świadczenia 

usług w interesie publicznym w sposób ograniczający konkurencyjność takiego 

przedsiębiorstwa i obejmujący zobowiązanie do świadczenia usług, którego owo 

przedsiębiorstwo nie podjęłoby z własnej woli, gdyby działało na warunkach 

rynkowych. W przypadku pomocy na pełnienie misji publicznej przyjmuje się 

również, że otrzymywana rekompensata nie może być wyższa niż koszty netto 

związane z wykonywaniem obowiązków świadczenia usługi publicznej 

powiększone ewentualnie o rozsądny zysk. 

25 Te cechy charakterystyczne sprawiają, że beneficjenci rekompensaty z tytułu 

świadczenia usługi publicznej otrzymywanej na podstawie art. 106 ust. 2 TFUE 

nie uzyskują w związku z przyznawaną pomocą nienależnej przewagi 

konkurencyjnej. Skoro sama pomoc nie wiąże się z uzyskaniem przewagi 

konkurencyjnej, to przedwczesna wypłata sama w sobie również nie może być 

rozpatrywana w kategoriach nienależnej przewagi konkurencyjnej. Z drugiej 

strony dochodzenie od TV 2 roszczenia o zapłatę odsetek od bezprawnej pomocy 

doprowadziłoby do sytuacji, w której TV 2 nie dysponowałaby dostateczną 

rekompensatą z tytułu świadczenia usługi publicznej, co poskutkowałoby 

powstaniem zakłócenia konkurencji na korzyść konkurentów TV 2, w tym Viasat, 

a także zagroziło wypełnianiu misji publicznej TV 2. Z powyższego wynika, że – 

nawet jeśli obowiązek stosowania okresu zawieszenia dotyczy również pomocy 

przyznawanej na podstawie art. 106 ust. 2 TFUE – nie ma obowiązku naliczania 

odsetek od bezprawnej pomocy w celu zneutralizowania nienależnej korzyści. 

26 W każdym razie musi tak być w sytuacji takiej jak analizowana w niniejszej 

sprawie, w której przedmiotowa pomoc została uznana przez Komisję w decyzji z 

2011 r. (a następnie również w decyzji w sprawie dokapitalizowania i w decyzji w 



VIASAT BROADCASTING UK 

 

11 

sprawie restrukturyzacji) za zgodną z rynkiem wewnętrznym w następstwie oceny 

ogólnej sytuacji finansowej całego przedsiębiorstwa świadczącego usługę 

publiczną, w tym jego kapitalizacji. Podnosi się, że w takiej sytuacji 

uwzględnienie roszczenia o zapłatę odsetek od bezprawnej pomocy pozbawiłoby 

decyzje Komisji wszelkiej skuteczności oraz ograniczyło jej kompetencje 

wynikające z art. 106 ust. 2 TFUE. 

Stanowisko Viasat 

27 Viasat utrzymuje, że pomoc na pełnienie misji publicznej zatwierdzona na 

podstawie art. 106 ust. 2 TFUE nie różni się niczym od pomocy zatwierdzonej na 

podstawie art. 107 ust. 3 TFUE. W związku z tym w obu przypadkach należy 

zapłacić odsetki od bezprawnej pomocy. 

28 Viasat powołuje się na wyrok w sprawie C-657/15 P, w którym Trybunał 

Sprawiedliwości orzekł, że wynagrodzenie z tytułu usługi publicznej wypłacone 

TV 2 stanowiło dla TV 2 korzyść finansową, ponieważ przyznano je niezgodnie z 

przesłankami określonymi w wyroku Altmark. Ponadto w świetle art. 106 ust. 2 

TFUE możliwe jest wypracowanie rozsądnego zysku w związku z pełnieniem 

misji publicznej. W związku z powyższym oraz jak wskazano w decyzji z 2011 r. 

TV 2 była w stanie zakumulować łączny zysk w wysokości 628,2 mln DKK. 

29 W sektorze telewizyjnym przyjmuje się bardzo szeroką definicję usługi 

publicznej, zgodnie z którą wszystkie koszty TV 2 są uznawane za koszty 

świadczenia usługi publicznej. Dlatego Viasat utrzymuje, że często korzystniejsze 

jest otrzymanie pomocy na podstawie art. 106 ust. 2 TFUE aniżeli na podstawie 

art. 107 ust. 3 TFUE. Można wskazać wiele przykładów kontraktowych 

obowiązków świadczenia usługi publicznej, w przypadku których 

przedsiębiorstwo dobrowolnie zawiera umowę z państwem w celu świadczenia 

usługi publicznej. 

30 Pomoc na działalność kulturalną, która była rozpatrywana w wyroku CELF, 

stanowiła rekompensatę z tytułu kosztów związanych z produkcją i wywozem 

książek w języku francuskim. W związku z tym jest ona zasadniczo 

porównywalna z pomocą na pełnienie misji publicznej analizowanej w niniejszej 

sprawie. Sztuczne byłoby traktowanie pomocy przyznanej w sprawie CELF 

odmiennie od pomocy przyznanej TV 2. 

31 Viasat podnosi, że przyjęcie argumentów przytoczonych przez ministerstwo 

kultury i TV 2 odbiłoby się niekorzystnie na rzeczywistej skuteczności 

dokonywanego przez państwa członkowskie zgłoszenia i obowiązku stosowania 

okresu zawieszenia w odniesieniu do pomocy przyznawanej na podstawie art. 106 

ust. 2 TFUE, ponieważ brak zgłoszenia nie pociągałby za sobą żadnych 

konsekwencji. Ponadto jeżeli konkurenci nie mogliby się domagać zapłaty 

odsetek od bezprawnej pomocy w sytuacji takiej jak ta badana w niniejszej 

sprawie, w której pomoc została przyznana niezgodnie z art. 108 ust. 3 TFUE i 

niezgodnie z określonymi w wyroku Altmark przesłankami dotyczącymi 



STRESZCZENIE WNIOSKU O WYDANIE ORZECZENIA W TRYBIE PREJUDYCJALNYM – SPRAWA C-445/19 

 

12  

przejrzystości, postępowania przetargowego i efektywnego prowadzenia 

działalności, konkurenci nie mieliby możliwości skorzystania ze środków 

prawnych, a wyrok Altmark byłby pozbawiony wszelkiej skuteczności. 

Ocena sądu odsyłającego 

32 Sąd odsyłający stwierdza, że zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunału 

Sprawiedliwości zasadniczym celem odzyskania przyznanej bezprawnie pomocy 

państwa jest wyeliminowanie zakłócenia konkurencji spowodowanego przez 

przewagę konkurencyjną powstałą na skutek przyznanej bezprawnie pomocy. Z 

punktu widzenia beneficjenta pomocy nienależna korzyść – nawet w sprawach, w 

których pomoc została następnie uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym – 

polega między innymi na niezapłaceniu odsetek, jakie beneficjent uiściłby od 

danej kwoty zgodnej z rynkiem wewnętrznym pomocy, gdyby musiał pożyczyć 

ową kwotę na rynku w czasie utrzymywania się sytuacji bezprawności; zob. 

wyroki: CELF; Eesti Pagar, C-349/17, pkt 130; Residex Capital IV CV, C-275/10, 

pkt 33, 34. 

33 W związku z powyższym sąd odsyłający zauważa, że nie jest pewne, czy z 

charakteru obowiązku świadczenia usługi publicznej na podstawie art. 106 ust. 2 

TFUE wynika, iż ogólna zasada prawna pomocy państwa odnosząca się do 

odsetek od bezprawnej pomocy w sprawach dotyczących naruszeń obowiązku 

stosowania okresu zawieszenia przewidzianego w art. 108 ust. 3 TFUE nie może 

znaleźć zastosowania w sprawach dotyczących pomocy przyjmującej formę 

rekompensaty z tytułu nałożonych obowiązków świadczenia usługi publicznej. 

34 Pomoc dla przedsiębiorstwa świadczącego usługę publiczną jest przyznawana na 

potrzeby wypełniania przez nie misji publicznej, a nie na potrzeby zapewnienia 

rekompensaty z tytułu obciążenia związanego z uiszczeniem odsetek od 

bezprawnej pomocy. Trudno jest uznać, że zapłata odsetek od bezprawnej pomocy 

stanowi wykonywanie obowiązku świadczenia usługi publicznej. 

35 Dlatego też wątpliwe jest, czy – patrząc z czysto prawnego punktu widzenia – 

można utrzymywać, że zapłata odsetek od bezprawnej pomocy powoduje 

zwiększenie ponoszonych przez beneficjenta pomocy kosztów związanych ze 

świadczeniem usługi publicznej. Z tego samego względu argument przytoczony 

przez TV 2 i ministerstwo kultury, zgodnie z którym nałożenie odsetek od 

bezprawnej pomocy spowoduje, że przedsiębiorstwo świadczące usługę publiczną 

nie będzie dysponowało dostateczną rekompensatą z tytułu pełnienia swojej misji, 

nie wydaje się prima facie prawidłowy. 

36 Nałożenie odsetek od bezprawnej pomocy nie zawsze doprowadzi do tego, że 

przedsiębiorstwo świadczące usługę publiczną nie będzie miało wystarczających 

zasobów do wykonywania obowiązku świadczenia usługi publicznej, ponieważ 

wyrok Altmark opiera się ostatecznie na założeniu, zgodnie z którym, zależnie od 

okoliczności, środek pomocy zgodny z art. 106 ust. 2 TFUE może uwzględniać 

pewien element zysku. Natomiast nie można także wykluczyć, że 



VIASAT BROADCASTING UK 

 

13 

przedsiębiorstwo, które otrzymało pomoc inną niż pomoc na pełnienie misji 

publicznej, poniesie stratę netto na działalności objętej pomocą, w odniesieniu do 

której zgłoszono roszczenie o zapłatę odsetek od bezprawnej pomocy. W związku 

z tym można sobie wyobrazić, że dane przedsiębiorstwo może być zmuszone, 

wskutek zgłoszonego roszczenia o zapłatę odsetek od bezprawnej pomocy, do 

zaprzestania wykonywania takiej działalności objętej pomocą; w takiej sytuacji 

pomoc państwa nie odniesie zamierzonego skutku w ten sam sposób, jaki może 

być brany pod uwagę w odniesieniu do przedsiębiorstwa świadczącego usługę 

publiczną. 

37 Sąd odsyłający zdaje sobie sprawę, że zapłata odsetek od bezprawnej pomocy 

spowoduje, zależnie od okoliczności, że beneficjent pomocy na pełnienie misji 

publicznej będzie w stanie przetrwać wyłącznie wówczas, gdy otrzyma zastrzyk 

kapitałowy, dlatego też dokonanie zastrzyku kapitałowego może być niezbędne 

dla osiągnięcia przez państwo celu, który taka pomoc ma w zamierzeniu 

promować. Tego rodzaju sytuacja może jednak dotyczyć również innych 

beneficjentów pomocy. Ponadto oczywiste jest założenie, że zgodność z rynkiem 

wewnętrznym takiej nowej pomocy w konkretnym przypadku – tak samo zresztą, 

jak nieprzewidziane straty, które muszą zostać poniesione przez każdego 

beneficjenta pomocy – należy oceniać w oparciu o potrzeby w zakresie pomocy, 

jakie przedsiębiorstwo może mieć w danym czasie. 

W przedmiocie pytania drugiego  

Stanowisko TV 2 i ministerstwa kultury 

38 TV 2 i ministerstwo kultury są zdania, że środki przekazane ośrodkom 

regionalnym (ok. 2 mld DKK) (zwane dalej „środkami dla ośrodków 

regionalnych”) należy odliczyć od kwoty bazowej wykorzystywanej na potrzeby 

ustalania wysokości ewentualnego roszczenia o zapłatę odsetek od bezprawnej 

pomocy w niniejszej sprawie. 

39 W związku z tym TV 2 i ministerstwo kultury podnoszą, że Viasat błędnie 

argumentuje, powołując się na wyrok Sądu w sprawie T-674/11, iż środki dla 

ośrodków regionalnych stanowiły wynagrodzenie wypłacane przez TV 2 

ośrodkom regionalnym z tytułu emisji programów regionalnych w pasmach 

regionalnych oraz że owe środki zmniejszyły obciążenie, które w przeciwnym 

razie spoczywałoby na TV 2. 

40 Państwo duńskie postanowiło ukształtować misję publiczną wypełnianą przez całe 

przedsiębiorstwo TV 2 w ten sposób, że rozdzieliło obowiązki na te wykonywane 

na szczeblu regionalnym i te wykonywane na szczeblu ogólnokrajowym oraz 

nałożyło je na poszczególne niezależne przedsiębiorstwa działające w ramach 

struktury TV 2. Obowiązek emisji programów regionalnych spoczywał (i nadal 

spoczywa) na ośrodkach regionalnych; z kolei wykonywaniem obowiązków na 

szczeblu ogólnokrajowym miało się zająć przedsiębiorstwo ogólnokrajowe. 

Dlatego też na TV 2 ciążyło wyłącznie zobowiązanie do wypełnienia programami 



STRESZCZENIE WNIOSKU O WYDANIE ORZECZENIA W TRYBIE PREJUDYCJALNYM – SPRAWA C-445/19 

 

14  

ogólnokrajowej oferty programowej i do udostępnienia ośrodkom regionalnym 

czasu antenowego poprzez zapewnienie im dostępu do pasm programu 

ogólnokrajowego, w ramach których mogły one emitować treści regionalne. Z 

kolei ośrodki regionalne były zobowiązane do produkowania i emitowania w 

owych pasmach programów regionalnych. 

41 Środki dla ośrodków regionalnych stanowiły przyznawaną ośrodkom regionalnym 

przez państwo duńskie rekompensatę z tytułu wykonywania ciążącego na tych 

ośrodkach obowiązku emisji regionalnych programów telewizyjnych. Owe środki 

nie zmniejszyły żadnego spoczywającego na przedsiębiorstwie ogólnokrajowym 

„obciążenia” przybierającego postać „obowiązków wykonywanych na szczeblu 

regionalnym”. W świetle prawa duńskiego na przedsiębiorstwie ogólnokrajowym 

nie ciążyły żadne takie obowiązki. 

42 W związku z tym w latach 1997–2002 TV 2 działała wyłącznie jako pośrednik, 

który przekazywał środki dla ośrodków regionalnych, nie czerpiąc w związku z 

tym żadnych korzyści. TV 2 nie otrzymała z tytułu wykonywania w latach 1997–

2002 funkcji pośrednika ani mniej, ani więcej aniżeli uzyskała w okresie przed 

1997 r. (kiedy to zadanie w zakresie przekazywania ośrodkom regionalnym 

rekompensaty przyznawanej przez państwo powierzone było funduszowi TV 2 

działającemu bez pośrednictwa TV 2) lub po 2002 r. (kiedy to przypadająca 

ośrodkom regionalnym część środków pochodzących z opłat abonamentowych 

była im przekazywana bezpośrednio przez DR). 

43 Okoliczność, że system, w ramach którego TV 2 jako pośrednik przekazywała 

środki na rzecz ośrodków regionalnych, został wdrożony bez uprzedniego 

zatwierdzenia dokonywanego przez Komisję na podstawie art. 108 ust. 3 TFUE, 

nie doprowadziła więc ani do powstania po stronie TV 2 korzyści wynikającej z 

oprocentowania, ani do nienależnej poprawy jej pozycji rynkowej. Co się tyczy 

środków dla ośrodków regionalnych, szczególnie istotne jest więc to, że nie 

wywołały one bezprawnych skutków, na które Trybunał Sprawiedliwości wskazał 

w wyroku CELF. 

44 TV 2 i ministerstwo kultury powołują się na motyw 194 decyzji z 2011 r., w 

którym stwierdzono, że z uwagi na fakt, iż kwoty zostały przekazane TV 2, a 

następnie ośrodkom regionalnym, Komisja włączyła owe kwoty do obliczeń 

zarówno jako dochody, jak i wydatki, co w praktyce oznacza, że nie mają one 

żadnego wpływu na przeprowadzaną przez Komisję ocenę proporcjonalności. 

Podobnie w toku postępowania w sprawie T-6[74]/11 Komisja podnosiła, że TV 2 

nie była beneficjentem pomocy, którą przekazywano stacjom regionalnym, oraz 

że odgrywana przez nią rola pośrednika nie przysporzyła jej żadnej korzyści. W 

związku z tym zdaniem Komisji na TV 2 nie może ciążyć zobowiązanie do 

zapłaty odsetek od bezprawnej pomocy naliczanych od kwot pomocy. Według 

Komisji uzasadniało to tezę, że TV 2 nie przysługiwała legitymacja procesowa w 

zakresie, w jakim zaskarżona decyzja dotyczyła tej kwestii. 



VIASAT BROADCASTING UK 

 

15 

45 TV 2 i ministerstwo kultury powołują się na pkt 41 lit. a) (przypis 65) komunikatu 

w sprawie współpracy, w którym wskazano, że podatek zapłacony od nominalnej 

kwoty pomocy można potrącić tytułem odzyskania odsetek od bezprawnej 

pomocy, a także na komunikat o odzyskiwaniu, zgodnie z którym przy ustalaniu 

wysokości kwoty podlegającej zwrotowi władze krajowe mogą uwzględnić 

wpływ przepisów podatkowych, tak aby windykacja w stosunku do beneficjenta 

obejmowała jedynie kwotę netto. 

46 Wreszcie TV 2 i ministerstwo kultury powołują się na wyrok Sądu w sprawie T-

459/93, w którym stwierdzono, że przy odzyskiwaniu, na podstawie decyzji 

Komisji, bezprawnej i niezgodnej z rynkiem wewnętrznym pomocy, władze 

krajowe mogą, co do zasady, potrącić pewne kwoty zgodnie z przepisami 

krajowymi. TV 2 i ministerstwo kultury utrzymują, że sytuacja analizowana w 

niniejszej sprawie, w której TV 2 przekazywała ośrodkom regionalnym środki 

pochodzące z opłat abonamentowych (w wysokości odpowiadającej co najmniej 

poziomowi z 1996 r.) zgodnie z obowiązkiem określonym w ustawie o radiofonii i 

telewizji, wykazuje pewne podobieństwa do sytuacji, w której część kwoty 

pomocy jest przekazywana organom podatkowym w wykonaniu ustawowego 

zobowiązania do zapłaty podatku. 

Stanowisko Viasat 

47 Viasat kwestionuje argumenty przytoczone przez TV 2 i ministerstwo kultury. 

Viasat podnosi, że z pkt 51 wyroku CELF wynika, iż przyznanie bezprawnej 

pomocy państwa powoduje powstanie po stronie beneficjenta korzyści 

odpowiadającej kosztom odsetek, które należałoby uiścić wówczas, gdyby kwota 

odpowiadająca kwocie całej zgodnej z rynkiem wewnętrznym pomocy została 

pożyczona na warunkach rynkowych. Celem odsetek od bezprawnej pomocy jest 

zneutralizowanie właśnie owej korzyści. Z uwagi na fakt, że cała kwota pomocy 

przyznanej TV 2 stanowiła zgodną z rynkiem wewnętrznym pomoc państwa 

objętą zakresem zastosowania art. 107 TFUE, odsetki od bezprawnej pomocy 

również muszą być zapłacone od całej kwoty. 

48 Viasat wskazuje ponadto, że zarówno Sąd w sprawie T-674/11 (pkt 152–173), jak 

i Trybunał Sprawiedliwości w sprawie C-649/15 P (pkt 48–58) odrzuciły 

argument, zgodnie z którym środki dla ośrodków regionalnych należy odliczyć od 

kwoty pomocy; owe sądy Unii podobnie nie zgodziły się z linią argumentacji 

przedstawioną w sprawie przez Komisję, ponieważ w zaskarżonej decyzji nie dało 

się znaleźć uzasadnienia dla przyjęcia takiego stanowiska. 

49 Viasat podnosi, że środki dla ośrodków regionalnych zmniejszyły obciążenie, 

które w przeciwnym razie spoczywałoby na TV 2 (tj. obowiązek produkcji i 

emisji programów regionalnych). Według Viasat środki dla ośrodków 

regionalnych stanowiły w rzeczywistości wynagrodzenie wypłacane przez TV 2 

na rzecz ośrodków regionalnych tytułem usługi, którą TV 2 musiałaby w innym 

wypadku nabyć od innego usługodawcy. 



STRESZCZENIE WNIOSKU O WYDANIE ORZECZENIA W TRYBIE PREJUDYCJALNYM – SPRAWA C-445/19 

 

16  

50 Viasat utrzymuje również, że choć na TV 2 nałożono publicznoprawne 

zobowiązanie do corocznego przekazywania ośrodkom regionalnym pewnej 

kwoty minimalnej, to nie wskazano, skąd mają pochodzić środki na jej 

sfinansowanie, w tym, czy mają one pochodzić z dochodów uzyskiwanych przez 

TV 2 z tytułu opłat abonamentowych bądź z reklam. W związku z tym TV 2 

samodzielnie decydowała, z jakich źródeł dochodów będzie przekazywała 

wynagrodzenie ośrodkom regionalnym. Spoczywający na TV 2 obowiązek 

finansowania działalności ośrodków regionalnych byłby taki sam również 

wówczas, gdyby TV 2 nie otrzymywała środków pochodzących z opłat 

abonamentowych: zob. wyrok Sądu w sprawie T-674/11, pkt 173. 

51 Viasat podnosi, że ani z komunikatu o odzyskiwaniu, ani z komunikatu w sprawie 

współpracy nie wynika, że przy dochodzeniu zwrotu możliwe jest potrącanie 

jakichkolwiek innych kwot niż kwot podatku. Tak samo jest zresztą w przypadku 

przywołanej powyżej sprawy T-459/93. Owe trzy źródła odnoszą się jedynie do 

płatności podatku i nie ustanawiają zasady ogólnej przewidującej brak zwrotu 

zasobów pomocy. Viasat stoi na stanowisku, że czynności przekazywania przez 

TV 2 środków na rzecz ośrodków regionalnych nie można porównywać z 

płatnością podatku. W przypadku płatności podatku środki przysługują już 

państwu, w związku z czym ich odzyskiwanie wiązałoby się z podwójną 

płatnością, co nie ma miejsca w niniejszej sprawie. 

Ocena sądu odsyłającego 

52 Sąd odsyłający zauważa, że decyzje Komisji dotyczą wyłącznie ogólnokrajowego 

przedsiębiorstwa TV 2. Decyzje Komisji nie były natomiast skierowane do 

ośrodków regionalnych, w związku z czym na potrzeby stosowania owych decyzji 

nie są one, przez wzgląd na swój charakter, beneficjentami pomocy. U podstaw 

tego pytania leży także okoliczność, że środki przekazywane przez TV 2 

ośrodkom regionalnym nie zostały odliczone od kwoty, którą organy Unii uznały 

za pomoc państwa przyznaną TV 2. Można więc argumentować, że przekazane 

ośrodkom regionalnym kwoty, niezależnie od faktu uznania ich za pomoc, w 

rzeczywistości pomniejszyły korzyść netto, jaką TV 2 uzyskała wskutek 

przyznania pomocy. 

53 Sąd odsyłający uważa, że nie jest właściwe traktowanie przydziału środków 

dokonanego przez TV 2 na rzecz ośrodków regionalnych w latach 1997–2002 

jako wynagrodzenia wypłacanego ośrodkom regionalnym z tytułu emisji 

programów w pasmach regionalnych. W rzeczywistości w tym okresie TV 2 

przypadła taka część środków pochodzących z opłat abonamentowych, jaką 

ośrodki regionalne otrzymywały dotychczas z funduszu TV 2, przy czym zadanie 

polegające na przydziale środków na rzecz ośrodków regionalnych zostało 

następnie powierzone TV 2, ponieważ TV 2 została zobowiązana do 

przekazywania kwoty, której wysokość miała odpowiadać co najmniej kwocie 

otrzymywanej dotychczas przez ośrodki regionalne z funduszu TV 2. 



VIASAT BROADCASTING UK 

 

17 

54 Wykładnia przepisów prawa duńskiego obowiązujących w latach 1997–2002, na 

której oparł się Sąd, kiedy zakwalifikował, w sprawie T-674/11, środki dla 

ośrodków regionalnych jako pomoc państwa, nie jest wiążąca na potrzeby 

niniejszej sprawy, ponieważ ustalenie prawidłowej wykładni przepisów prawa 

duńskiego w sporze zawisłym przed sądem duńskim należy do tego sądu 

duńskiego. To samo tyczy się odpowiedzi na pytania skierowane w trybie 

prejudycjalnym w niniejszej sprawie. Sąd odsyłający wyjaśnił, że spór w 

niniejszej sprawie nie dotyczy zakwalifikowania środków dla ośrodków 

regionalnych jako pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. W 

niniejszej sprawie nie podważa się takiej kwalifikacji owych środków. Dotyczy 

ona natomiast wyłącznie ustalenia konsekwencji, jakie wynikają z niedochowania 

zgodności z art. 108 ust. 3 TFUE, w tym określenia, jaka wykładnia przepisów 

prawa duńskiego ma stanowić podstawę przy badaniu przez Trybunał 

Sprawiedliwości podniesionych kwestii z zakresu prawa Unii. 

55 Sąd odsyłający zgadza się z ministerstwem kultury i TV 2 co do tego, że w 

wyroku CELF nie wskazano, czy ewentualne zobowiązanie do zapłaty odsetek od 

bezprawnej pomocy może objąć także pomoc, która w rzeczywistości zostaje 

przekazana innym przedsiębiorstwom. 

W przedmiocie pytania trzeciego 

Stanowisko TV 2 i ministerstwa kultury 

56 TV 2 i ministerstwo kultury podnoszą, że dochody z reklam uzyskane w latach 

1995–1996, które zostały przekazane przez TV 2 Reklame A/S za pośrednictwem 

funduszu TV 2 (ok. 1,5 mld DKK) (zwane dalej „dochodami z reklam”) muszą 

zostać odliczone od kwoty uwzględnionej przy ustalaniu wysokości ewentualnego 

roszczenia o zapłatę odsetek od bezprawnej pomocy. Ich zdaniem dochody z 

reklam stanowiły zapłatę za czas reklamowy udostępniony przez TV 2 prywatnym 

reklamodawcom. Uznanie tych środków za pomoc państwa wynikało wyłącznie z 

faktu, że do 1997 r. dochody od reklamodawców były przekazywane za 

pośrednictwem dwóch podmiotów będących własnością państwa: TV 2 Reklame 

A/S i funduszu TV 2. TV 2 i ministerstwo kultury utrzymują jednak, że TV 2 nie 

otrzymała w związku ze stosowaniem tego systemu ani mniej, ani więcej aniżeli 

jej konkurenci na rynku reklamy telewizyjnej, a ponadto, że nie otrzymała ona ani 

mniej, ani więcej w okresie po 1997 r., kiedy to TV 2 samodzielnie rozporządzała 

swoim czasem reklamowym i w odniesieniu do którego dochody z reklam nie 

zostały uznane za pomoc państwa. W opinii TV 2 i ministerstwa kultury oznacza 

to, że dochody z reklam nie doprowadziły do nienależnego polepszenia sytuacji 

konkurencyjnej TV 2, które stanowiło przedmiot rozważań w wyroku CELF, oraz 

że wobec tego owe kwoty nie powinny być uwzględniane przy ustalaniu 

wysokości ewentualnego roszczenia o zapłatę odsetek od bezprawnej pomocy. 



STRESZCZENIE WNIOSKU O WYDANIE ORZECZENIA W TRYBIE PREJUDYCJALNYM – SPRAWA C-445/19 

 

18  

Stanowisko Viasat 

57 Viasat podnosi, że argumenty przytoczone przez TV 2 i ministerstwo kultury są 

sprzeczne z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-657/15 P, w 

którym uznano, że cała kwota pomocy przyznanej TV 2, w tym dochody z reklam, 

stanowiła pomoc państwa. Bezpośrednią konsekwencją tego stanu rzeczy jest fakt, 

że owe dochody nie mogą być postrzegane jedynie jako przekazana TV 2 zapłata 

za świadczone przez nią usługi, ponieważ w takiej sytuacji nie stanowiłyby one 

pomocy państwa. Przy formułowaniu tego stanowiska Trybunał Sprawiedliwości 

oparł się między innymi na okoliczności, że TV 2 wcale nie musiałaby otrzymać 

tych środków w każdych okolicznościach. 

58 Dochody z reklam przypadały funduszowi TV 2, który mógł je przekazywać także 

na cele inne niż finansowanie TV 2. Były to więc zasoby państwa udostępniane 

TV 2, która następnie mogła wykorzystywać je przy prowadzeniu swojej 

działalności. Według Viasat TV 2 uzyskała więc także korzyść wynikającą z 

oprocentowania, ponieważ środki zostały jej udostępnione przed dokonaniem 

zatwierdzenia przez Komisję. 

Ocena sądu odsyłającego 

59 Jak stwierdzono powyżej, strony w postępowaniu głównym odmiennie zapatrują 

się na kwestię tego, czy zyski TV 2 Reklame A/S mogły być wykorzystywane 

wyłącznie na pokrycie potrzeb w zakresie finansowania TV 2 oraz czy TV 2 była 

uprawniona do ich otrzymywania. Sąd odsyłający zwraca się do Trybunału 

Sprawiedliwości o uwzględnienie, przy udzielaniu odpowiedzi na pytanie trzecie, 

wykładni przepisów prawa duńskiego zaprezentowanej powyżej przez sąd 

odsyłający. Trybunał Sprawiedliwości ma zatem udzielić odpowiedzi na 

przedstawione pytanie w oparciu o założenie, że w latach 1995 i 1996 TV 2 nie 

była uprawniona do (wszystkich) dochodów z reklam uzyskanych dzięki 

udostępnianiu w ramach oferty programowej TV 2 przestrzeni reklamowych. Jeśli 

chodzi o tę kwestię, Trybunał Sprawiedliwości może zatem przyjąć za podstawę 

wykładnię prawa duńskiego zaprezentowaną w motywie 81 i nast. decyzji z 2011 

r. 

60 Sąd odsyłający stwierdza ponadto, że warto rozważyć, czy naruszenie w tym 

względzie obowiązku stosowania okresu zawieszenia istotnie spowodowało 

powstanie po stronie TV 2 korzyści związanej z przepływem środków 

pieniężnych w odniesieniu do dochodów z reklam. Można przeto argumentować, 

że podejmowane przez ministra kultury decyzje o przeniesieniu środków z TV 2 

Reklame A/S na rzecz funduszu TV 2, a następnie z owego funduszu na rzecz TV 

2, stanowiły preferencyjne traktowanie TV 2, które – jeśli zastosowano by się do 

przepisów dotyczących zgłoszenia – nie mogłoby mieć miejsca, zanim Komisja 

nie zatwierdziłaby takich operacji w sposób ogólny albo w ujęciu rocznym.  



VIASAT BROADCASTING UK 

 

19 

Zwięzłe przedstawienie uzasadnienia wniosku o wydanie orzeczenia w trybie 

prejudycjalnym  

61 Aby sąd odsyłający mógł rozstrzygnąć w przedmiocie zgłoszonych przez stronę 

skarżącą roszczeń o zapłatę odsetek od bezprawnej pomocy, musi najpierw 

uzyskać orzeczenie rozstrzygające szereg kwestii z zakresu prawa Unii, które, jak 

się zdaje, nie zostały wyjaśnione w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości.  


