
C-knr//g - j

ØSTRE LANDSRET 
KENDELSE

afsagt den 29. maj 2019

Sag BS-1/2006-OLR (tidligere B-717-06)
(10. afdeling)

Viasat Broadcasting UK Ltd.
(advokat Peter Stig Jakobsen og advokat Michael Honoré) 

mod

TV 2/DANMARK A/S 
(advokat Olaf Koktvedgaard)

°g

Kongeriget Danmark v/ Kulturministeriet 
(advokat Rass Holdgaard)

Indført i Domstolens register 
under nr__  Il 1.2. t

k«embotirg,deB 1 3. 06. 2019 -
/A

Fax / E-mail:

Jestitssekretæien
dx

Cecilia Strdmholm 
Fuldmægtig

Landsdommerne Malou Kragh Halling, Niels Fenger og Kim Holst har behand­
let sagen.

Østre Landsret har i henhold til Traktaten om Den Europæiske Unions Funk­
tionsmåde (herefter TEUF) artikel 267, stk. 2, og efter forudgående drøftelse 
med parterne, besluttet at anmode EU-Domstolen om en præjudiciel afgørelse. 
Anmodningen vedrører indholdet og rækkevidden af medlemsstaternes for­
pligtelse til at pålægge en støttemodtager at betale såkaldte ulovlighedsrenter 
som beskrevet i bl.a. sag C-199/06, CELF, ECLI:EU:C:2008:79, og sag C-384/07, 
Wienstrom, ECLI:EU:C:2008:747.

CUMA6RkWe~
LuxeMbottrg

m 0?. 06. 2019



2

1. SAGENS OMSTÆNDIGHEDER OG NATIONALRETLIGE KONTEKST

1.1 Hovedsagens sagens parter og tvistepunkter
Sagsøgeren i hovedsagen er det kommercielle tv-selskab Viasat UK Broadcas- 
ting Ltd. (herefter "Viasat"). Viasat har sendt tv-kanaler til Danmark siden lan­
ceringen af tv-kanalen TV3 den 31. december 1987. Den 15. april 1996 lancerede 
Viasat tv-kanalen TV3+ i Danmark. Viasats tv-kanaler sendes fra Storbritannien 
og er finansieret ved tv-reklameindtægter og abonnementsbetaling.

De to sagsøgte er henholdsvis den danske stat (repræsenteret ved Kulturmini­
steriet) og det statsejede public service-tv-selskab TV 2/DANMARK A/S (heref­
ter "TV 2"). Dette aktieselskab blev oprettet pr. 1. juli 2004.

TV 2 blev oprindeligt etableret i 1986 som en selvejende institution, der i et nær­
mere bestemt omfang var underlagt kontrol fra statens side efter de herom fast­
satte regler i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed. TV 2 påbegyndte sin sende­
virksomhed i 1988 med lanceringen af den landsdækkende tv-kanal TV 2. TV 2 
har siden oprettelsen været pålagt public service-forpligtigelser.

Viasat og TV 2 er konkurrenter på det danske marked for landsdækkende di­
stribution af tv-kanaler.

Viasat har under sagen nedlagt påstand om, at TV 2 skal betale såkaldte ulov­
lighedsrenter på i alt 1.746.300.000 kr. af den statsstøtte i form af public service­
kompensation, som TV 2 har modtaget i perioden 1995-2003. TV 2 og den dan­
ske stat har påstået frifindelse og fremsat en række indsigelser imod eksistensen 
og størrelsen af et ulovlighedsrentekrav.

Herudover har Viasat rejst et krav mod den danske stat om erstatning for det 
tab, som Viasat mener at have lidt som følge af, at TV 2 blev tildelt ulovlig stats­
støtte i strid med stand still-forpligtelsen i TEUF artikel 108, stk. 3. Kravet rejses 
i medfør af det unionsretlige princip om medlemsstaternes erstatningsansvar 
for tilstrækkeligt kvalificerede overtrædelsre af EU-regleme, jf. forenede sager 
C-46/93 og C-48/93, Brasserie du pécheur, ECLI:EU:C:1996:79. Østre Landsret 
har ved kendelse af d.d. besluttet ikke at forelægge præjudicielle spørgsmål om 
den nærmere forståelse af EU-rettens principper herom, fordi landsretten har 
fundet bl.a., at den i så henseende har fornøden vejledning i EU-Domstolens ek­
sisterende retspraksis til at pådømme dette krav.

Endelig har Viasat tillige rejst krav mod TV 2 for overtrædelse af bl.a. TEUF ar­
tikel 102 i forbindelse med TV 2's prisfastsættelse af salg af reklamer. Heller ik­
ke denne del af sagen er omfattet af nærværende præjudicielle forelæggelse.



3

1.2 TV 2's finansieringsordning i perioden 1995-2004
Det danske retsgrundlag for finansieringsforanstaltningeme til fordel for TV 2 
var i de for sagen relevante år reguleret i en række forskellige affattelser af lov 
om radio- og fjernsynsvirksomhed, der tillige er nærmere beskrevet i afsnit II i 
Kommissionens afgørelse af 20. april 2011 (2011/839/EU) (herefter "2011-afgø- 
relsen"). Af særlig betydning for de rejste præjudicielle spørgsmål er følgende:

TV 2's etablering og indledende drift blev finansieret med et etableringslån på 
510,8 mio. kr. uden indskud af kapital. TV 2, der således fra sin opstart var 
tyndt kapitaliseret, finansierede den løbende drift med licensmidler samt med 
indtægter fra salg af selskabets tv-reklametid.

Indtil 1997 blev salget af TV 2's tv-reklametid varetaget af et selvstændigt stats­
ejet aktieselskab, TV2 Reklame A/S, der havde til formål på forretningsmæssigt 
grundlag at sælge reklameindslag i TV 2.

For så vidt angår perioden 1995-96 var finansieringen af TV 2 reguleret således, 
at TV 2's andel af licensafgifterne indgik i en særlig fond, der blev benævnt TV 
2-fonden. I fonden indgik desuden overskud fra TV 2 Reklame A/S fremkom­
met ved selskabets nævnte salg af reklamer i TV 2. Kulturministeren fastsatte 
for et eller flere år ad gangen - med tilslutning fra det danske folketings finans­
udvalg - "den andel af TV2 Reklame A/S' overskud, som skal indbetales til TV 
2-fonden", jf. i det hele § 29 i den dagældende radio- og fjernsynslov.

Efter samme lovs § 30 blev "TV 2's samlede virksomhed" (altså både den lands­
dækkende og den regionale virksomhed, jf. nærmere nedenfor i punkt 1.3) fi­
nansieret "ved beløb, der overføres fra TV 2-fonden i overensstemmelse med de 
af kulturministeren fastsatte rammebudgetter". Hertil kom indtægter ved salg 
af programmer og andre ydelser. Herudover indeholdt lovens § 33 en bestem­
melse om, at "den del af TV2 Reklame A/S's akkummulerede overskud, der ik­
ke overføres til TV 2-fonden, kan af kulturministeren med tilslutning fra Folke­
tingets finansudvalg anvendes til tilbagebetaling af tidligere udløst statsgaranti 
eller til kulturelle formål."

Der er mellem parterne i hovedsagen uenighed om, hvorvidt TV2 Reklame A/S' 
overskud alene kunne anvendes til at dække TV 2's finansieringsbehov, og om 
TV2 havde et retskrav på de pågældende indtægter. Landsretten bemærker her­
om, at det - som også bemærket i pkt. 81-88 i Kommissionens 2011-afgørelse - 
udtrykkeligt fremgik af radio- og fjernsynslovens dagældende regler, at kultur­
ministeren kunne træffe afgørelse om, at dele af TV2 Reklame A/S' overskud ik­
ke skulle overføres til TV2-fonden. På tilsvarende måde fremgik det af lovbe­
mærkningerne, at kulturministeren med Finansudvalgets tilslutning kunne "be­
slutte, hvor stor en del af overskuddet fra reklamevirksomheden, der skal over­



4

føres til TV 2-fonden". Det var således tale om en finansiering via budgetram­
mer og ikke gennem retskrav på reklameindtægterne.

Den faktiske realitet var imidlertid, at det fulde overskud fra TV2 Reklame A/S i 
både 1995 og 1996 blev overført til TV 2-fonden. Endvidere blev der i de samme 
to år fra TV2-fonden overført et samlet beløb bestående af såvel licensmidler 
som reklamemidler til TV 2, som dog ikke helt omfattede alle de reklameind­
tægter, der var blevet overført til TV 2-fonden fra TV 2 Reklame A/S. Dette sva­
rede til den forventning, der var blevet givet udtryk for i forbindelse med lov­
reglernes vedtagelse, hvor det var blevet tilkendegivet, at man på baggrund af 
det da foreliggende skøn over udgiftsniveau og mulige indtægter antog, at ind­
tægterne fra reklamerne indtil videre fuldt ud ville medgå til opbygning af TV 2 
virksomheden til det ønskede niveau.

Den beskrevne ordning med at kanalisere TV 2's reklameindtægter igennem 
TV2 Reklame A/S og TV 2-fonden skyldtes ifølge forarbejderne til radio- og 
fjernsynsloven et politisk ønske om at beskytte TV 2's redaktionelle uafhængig­
hed. TV2 Reklame A/S havde ikke andre aktiviteter end at varetage salget af TV 
2's reklametid til annoncører.

TV2 Reklame A/S og TV 2-fonden blev nedlagt per 1. januar 1997. TV 2 overtog 
herefter selv aktiviteten med salg af selskabets reklametid og modtog således 
reklameindtægterne direkte. Endvidere modtog TV 2 nu licensmidler direkte 
fra den anden danske offentlige public service-kanal DR (der varetog opgaven 
med opkrævning). Ved nedlæggelsen af TV 2-fonden blev fondens formue 
overført til TV 2.

TV 2 modtog herudover i perioden 1995-2002 en række fordele fra staten relate­
ret til (i) en selskabsskattefritagelse, (ii) rente- og afdragsfrihed for selskabets 
etableringslån, (iii) statsgaranti for driftslån indtil slutningen af 1996 og (iv) 
betaling af en for lav sendefrekvensafgift. Disse fordele blev alle kvalificeret 
som værende statsstøtte. Endvidere var alle ejere af fællesantenneanlæg forplig­
tet til at sende TV 2's programmer i deres anlæg (must-carry). Der henvises til 
punkt 44-50 i Kommissionens 2011-beslutning.

TV 2 ophørte med at modtage licensbetaling per 1. juli 2004, hvor den selvejen­
de institution blev omdannet til det nuværende aktieselskab; TV 2/DANMARK 
A/S.

TV 2 var afskåret fra at opkræve abonnementsbetaling. TV 2 var endvidere af­
skåret fra sædvanlig ekstern lånefinansiering og havde alene mulighed for at 
optage investeringslån på op til 4 % af indtægterne opgjort på grundlag af det 
seneste regnskab samt almindelige driftskreditter.



5

TV 2 havde fra begyndelsen økonomiske vanskeligheder, der ifølge en rigsrevi­
sionsrapport fra 1995 i det væsentligste kunne henføres til TV 2's tynde kapitali­
sering. På baggrund af Rigsrevisionens anbefaling besluttede den danske stat, 
at TV 2 skulle oparbejde den nødvendige egenkapital via løbende overskud. I 
perioden 1995-2002 gik TV 2 fra en negativ egenkapital på 97,8 mio. kr. til en 
positiv egenkapital på 550,5 mio. kr. (inklusive hensættelser og bundne midler). 
Ved udgangen af 2004 udgjorde TV 2's egenkapital ca. 652 mio. kr.

1.3 TV 2's public service-forpligtelser og forholdet til TV 2-regionerne
Den selvejende institution TV 2 indeholdt ved oprettelsen kun en landsdækken­
de virksomhed. Efterfølgende blev der oprettet en række "regionale virksomhe­
der" (herefter "regionerne"). TV 2-virksomheden bestod i den omhandlede pe­
riode således af ni selvstændige offentlige virksomheder: Dels af den landsdæk­
kende virksomhed, dels af otte regionale virksomheder, der havde hver deres 
selvstændige repræsentantskab, bestyrelse, programråd, direktion samt budget- 
og programansvar.

TV 2 var i perioden 1995-2004 ifølge radio- og fjernsynsloven underlagt en for­
pligtelse til at tilvejebringe og sprede landsdækkende og regionale fjernsyns­
programmer. Ved programlægningen skulle der lægges afgørende vægt på kva­
litet, alsidighed og mangfoldighed. Regionerne skulle ved deres programlæg­
ning endvidere lægge vægt på tilknytningen til regionen. Den landsdækkende 
virksomhed og regionerne skulle sende deres programmer på det samme sen­
denet. De delte således sendetiden imellem sig forstået på den måde, at den 
langt overvejende del af sendetiden var forbeholdt den landsdækkende virk­
somhed, mens der var - typisk daglige - "vinduer" af kortere varighed i sende­
tiden, hvor regionerne på samme tid, men altså regionalt afgrænset, sendte hver 
deres program/programmer.

Efter lovbemærkningerne til radio- og fjernsynsloven fik de regionale virksom­
heder ved deres godkendelse "ret og pligt til, som led i TV-2 virksomheden og 
inden for de fastsatte budgetrammer, at præstere en nærmere bestemt program­
virksomhed til udsendelse regionalt, og til at tilbyde udsendelser til landspro­
grammet". Det fremgik endvidere af lovbemærkningerne, at når en regional 
virksomhed havde fået tildelt sendetid og en økonomisk ramme, var den regio­
nale bestyrelse eneansvarlig herfor. Det blev også bestemt, at direktionen for 
den landsdækkende TV-2 virksomhed og direktørerne for regionerne hver hav­
de det daglige programansvar henholdsvis for den landsdækkende virksomhed 
og for regionerne.

Den selvejende institution TV 2 oppebar de reklameindtægter, som blev genere­
ret i forbindelse med visning af de regionale udsendelser. Således blev der vist 
reklamer både før og efter de regionale udsendelser, og indtægten fra dette re­
klamesalg tilfaldt TV 2. Det fremgik endvidere af den bekendtgørelse om "ved-



6

tægt for TV 2", der blev udstedt af ministeren med hjemmel i loven om radio- 
og fjernsynsvirksomhed, at regionerne kunne tilbyde egenproduktioner m.v. til 
den landsdækkende TV 2-virksomhed. Efter bekendtgørelsen foregik køb og 
salg mellem den landsdækkende virksomhed og de regionale virksomheder 
som udgangspunkt på konkurrencemæssige vilkår.

Regionerne havde ikke egne sendetilladelser og egne public service-kontrakter 
med staten før 2003. Regionerne havde heller ikke egne vedtægter, og de skulle 
ikke indsende public service-beretning til ministeren, idet det påhvilede TV 2 at 
fremlægge et public service-regnskab, som belyste, hvordan den samlede public 
service-forpligtelse blev opfyldt. Også dette blev ændret i 2003. Endvidere hav­
de regionerne ingen forbindelse til ministeren fsva. regnskabsaflæggelse mv., 
idet regionerne alene skulle indsende regnskab til TV 2. Dette blev ændret for 
perioden 1997-2002, jf. 1997-vedtægtens § 38, stk. 2.

Som anført ovenfor i punkt 1.2 videreformidlede den statslige fond, TV 2-fon- 
den, indtil 1997 licensmidler til TV 2. Som ligeledes anført blev TV 2-fonden 
nedlagt i 1997. Herefter blev TV 2's samlede virksomhed som anført finansieret 
gennem TV 2's andel af licensmidler, gennem indtægter ved reklamering i TV 2 
samt gennem indtægter ved salg af programmer og andre ydelser og tilskud 
m.v. Endvidere blev TV 2 underlagt en offentligretlig forpligtelse til at overføre 
et årligt mindstebeløb til regionerne. Det var TV 2's centrale bestyrelse, der for 
hvert finansår fastsatte "budgettet for den landsdækkende virksomhed, herun­
der tildeling af midler til hver enkelt af TV 2's regionale virksomheder", jf. lo­
vens § 24, stk. 1. De midler, der blev tildelt, skulle tages fra TV 2's samlede ind­
tægter, og det var således ikke påkrævet, at beløbet skulle hidrøre fra netop de 
licensmidler, som TV 2 oppebar. TV 2 tildelte i perioden 1997-2002 i alt ca. 2 
mia. kr. til regionerne.

Landsretten finder det ikke rammende at karakterisere denne tildeling af mid­
ler til regionerne for "et... vederlag" til regionerne for udsendelse af program­
mer i de regionale vinduer, således som Retten gjorde det i præmis 171 i sag T- 
674/11, TV 2/DANMARK A/S mod Kommissionen, ECLI:EU:T:2015:684. Realite­
ten var, at TV 2 i perioden 1997-2002 fik tildelt den andel af licensmidlerne, som 
regionerne hidtil havde fået fra TV 2-fonden, og at opgaven med at tildele mid­
ler til regionerne derefter påhvilede TV 2, idet TV 2 skulle tildele et beløb til re­
gionerne, der efter forarbejderne til lovændringen som minimum skulle svare 
til det beløb, som regionerne hidtil havde fået overført fra TV 2-fonden (i 1996 
275 mio. kr.).

Da den landsdækkende TV 2 virksomhed blev omdannet til et aktieselskab med 
virkning per 1. juli 2004, ophørte TV 2's forpligtigelse til årligt at tildele midler 
til regionerne. Samtidig blev tildelingen af midler til TV 2 ændret, således at der 
blev taget højde for, at denne forpligtelse nu ikke længere påhvilede TV 2. TV 2



7

fik således overført 151,1 mio. kr. i licens i 2003 mod de 556,2 mio. kr., som TV 2 
samlet set fik overført i licensmidler i 2002. Regionerne har i stedet siden 2004 
modtaget en andel af licensmidlerne direkte fra den anden danske offentlige 
public-service-kanal DR (der varetager opgaven med opkrævning af licens).

1.4 EU-sagerne om TV 2's finansieringsordning i 1995-2002
Ved afgørelse af 19. maj 2004 om Danmarks foranstaltninger til fordel for TV2/- 
Danmark, NN 22/2002 (herefter "2004-afgørelsen") fastslog Kommissionen, at 
den støtte, der i årene fra 1995 til 2002 var ydet til TV 2 i form af licensmidler og 
andre foranstaltninger, udgjorde anmeldelsespligtig statsstøtte til TV 2. Kom­
missionen fastslog samtidig, at foranstaltningerne var forenelige med fælles­
markedet i henhold til dagældende TEF artikel 86, stk. 2, med undtagelse af et 
beløb på 628,2 mio. kr., som Kommissionen klassificerede som overkompensa­
tion, og som dermed skulle tilbagesøges fra TV 2.

Kommissionens beslutning blev indbragt for Retten af TV 2 og de danske myn­
digheder samt af Viasat og Discovery Networks Danmark (tidligere SBS Broad- 
casting SA/TvDanmark).

I overensstemmelse med afgørelsen tilbagebetalte TV 2 den 29. november 2004 
de 628,2 mio. kr. inklusive renter samt et tilsvarende beløb for 2003, som de 
dairske myndigheder på eget initiativ tilbagesøgte (opgjort efter samme metode 
som i 2004-afgørelsen) inklusive renter, i alt 1.073 mio. kr.

Da en sådan tilbagebetaling ville have gjort TV 2 insolvent, godkendte Kommis­
sionen ved afgørelse af 6. oktober 2004 i statsstøttesag nr. N 313/2004 om reka- 
pitalisering af TV2/DANMARK A/S (herefter "rekapitaliseringsafgørelsen"), at 
den danske regering rekapitaliserede TV 2 ved at forhøje TV 2's kapital med ca. 
440 mio. kr. og ved at konvertere et statslån på ca. 394 mio. kr. til egenkapital.

2004-afgørelsen blev annulleret af Retten ved dom af 22. oktober 2008 i forenede 
sager T-309/04, T-317/04, T-329/04 og T-336/04, TV2/DANMARK A/S m.fl. mod 
Kommissionen, ECLI:EU:T:2008:457. Kommissionens nye afgørelse i sagen blev 
truffet den 20. april 2011(2011/839/EU) ("2011-afgørelsen").

Kommissionen fastholdt i 2011-afgørelsen, at TV 2's finansieringsordning i pe­
rioden 1995-2002 udgjorde anmeldelsespligtig statsstøtte til TV 2.1 den forbin­
delse blev bl.a. de licensmidler, som TV 2 overførte til regionerne i perioden 
1997-2002 (ca. 2 mia. kr.), og TV 2's reklameindtægter fra 1995 og 1996, der var 
blevet overført til TV 2 fra TV2 Reklame A/S via TV 2-fonden (ca. 1,5 mia. kr.), 
klassificeret som støtte efter TEUF artikel 107, stk. 1. Kommissionen lagde i den 
forbindelse til grund, at samtlige de indtægter, TV 2 fik overført fra TV 2-fon­
den i 1995-1997, udgjorde statsstøtte til TV 2. Kommissionen godkendte imid-



8

lertid samtidig den samlede støtte til TV 2 som forenelig public service-kom­
pensation i medfør af TEUF artikel 106, stk. 2.

2011-afgørelsen blev indbragt for Retten af TV 2 og Viasat (sag T-674/11 og T- 
125/12). Den er nu endeligt stadfæstet af EU-Domstolen ved domme i sagerne 
C-649/15 P, TV2/DANMARK A/S mod Kommissionen, C-656/15 P, Kommissio­
nen mod TV2/DANMARK, C-657/15 P, Viasat Broadcasting UK mod TV2/- 
DANMARK A/S og C-660/15 P, Viasat Broadcasting UK mod Kommissionen. 
Sagsforløbet er nærmere beskrevet i EU-Domstolens domme, se navnlig sag C- 
649/15 P og sag C-660/15 P. EU-Domstolen bekræftede bl.a., at TV 2 Reklame 
A/S og TV 2-fonden var offentlige virksomheder, der var kontrollerede af den 
danske stat, at deres midler stod til rådighed for staten, og at der derfor var tale 
om en fordel finansieret ved statsmidler.

1.5 Andre statsstøttesager vedrørende TV 2
Parallelt med statsstøttesagen vedrørende TV 2's finansieringsforanstaltninger i 
perioden 1995-2002 verserede der tre andre statsstøttesager vedrørende TV 2: 
Rekapitaliseringssagen, redningsstøttesagen og omstruktureringssagen.

Rekapitaliseringssagen er allerede kort omtalt under pkt. 1.4 ovenfor. Den ud­
sprang af den tilbagebetaling af støtte, som TV 2 foretog som konsekvens af 
2004-afgørelsen, og vedrørte den danske stats rekapitalisering af TV 2 i form af 
en kapitalforhøjelse og en konvertering af et statslån til egenkapital. Kommis­
sionen godkendte i rekapitaliseringsafgørelsen fra 2004 rekapitaliseringen af TV 
2 under den daværende TEF artikel 86, stk. 2, som nødvendig for at genskabe 
den kapital, som TV 2 havde behov for til at kunne opfylde sine public service­
forpligtigelser.

Viasat og Discovery Networks Danmark (dengang SBS Broadcasting) indbragte 
rekapitaliseringsafgørelsen for Retten, der i sagerne T-12/05 og T-16/05 fandt, at 
det var ufomødent at træffe afgørelse, fordi rekapitaliserings-foranstaltningeme 
var snævert forbundne med 2004-afgørelsen og dermed måtte vurderes samlet 
af Kommissionen i forbindelse med den fornyede undersøgelse af TV 2's finan­
sieringsordning i 1995-2002. Kommissionens undersøgelser af rekapitaliserings- 
foranstaltningeme blev således foretaget sideløbende med dens undersøgelser 
til brug for 2011-afgørelsen, jf. 2011-afgørelsens pkt. 22, og betydningen af disse 
foranstaltninger er inddraget i 2011-afgøreisens konklusion (afgørelsens afsnit
V).

Redningsstøttesagen udsprang af, at TV 2 kom i likviditetsmæssige vanskelig­
heder i 2008. Vanskelighederne skyldtes en kombination af flere faktorer i 2007- 
2008, herunder manglende lånemuligheder hos TV 2's sædvanlige bankforbin­
delser, bl.a. begrundet i usikkerheden forbundet med de verserende statsstøtte­
sager vedrørende TV 2's finansieringsordning i 1995-2002. Staten besluttede på



9

den baggrund at yde TV 2 redningsstøtte i form af en kreditfacilitet med et loft 
på 1 mia. kr., som blev godkendt som redningsstøtte af Kommissionen ved af­
gørelse af 4. august 2008 i sag N 287/2008 (herefter "redningsstøtteafgørelsen"). 
Viasat indbragte redningsstøtteafgørelsen for Retten, men hævede senere sagen, 
der blev fjernet fra Rettens sagsregister ved kendelse i sag T-l 14/09.

Omstruktureringssagen vedrørte den omstruktureringsplan, som de danske 
myndigheder notificerede til Kommissionen den 4. februar 2009 som opfølg­
ning på redningsstøtteafgørelsen. TV 2 tilbagebetalte den 4. oktober 2010 det 
træk på 223 mio. kr., som selskabet havde foretaget på redningsstøttekreditfaci­
liteten. Ved afgørelse af 20. april 2011 i sag N 64/09 godkendte Kommissionen 
under visse betingelser omstruktureringsplanen, herunder muligheden for at 
TV 2 kunne indføre brugerbetaling (herefter "omstruktureringsafgørelsen"). Vi­
asat indbragte omstruktureringsafgørelsen for Retten, men hævede senere sa­
gen, der blev fjernet fra Rettens sagsregister ved kendelse i sag T-210/12.

1.6 Den nationale sag om TV 2's finansieringsordning i perioden 1995-2004
Nærværende sag for Østre Landsret blev anlagt af Viasat ved stævning af 28. 
februar 2006. Ved processkrift af 30. december 2011 nedlagde Viasat påstand 
om, at TV 2 skulle betale ulovlighedsrenter af den ikke-anmeldte statsstøtte. Be­
handlingen af Viasats ulovlighedsrentepåstand har været udsat under de da 
verserende EU-statsstøttesager vedrørende TV 2's finansieringsordning i 1995- 
2002.

2. BAGGRUND FOR SPØRGSMÅLENE

2.1 Indledende bemærkninger
Efter EU-Domstolens domme i sagerne C-649/15 P, C-656/15 P, C-657/15 P og C- 
660/15 P er det endeligt fastslået, at de foranstaltninger, der blev ydet til TV 2 i 
årene 1995-2002, udgjorde anmeldelsespligtig statsstøtte, der er forenelig med 
det indre marked i medfør af TEUF artikel 106, stk. 2. Foranstaltningerne er 
ydet i strid med stand still-forpligtelsen i TEUF artikel 108, stk. 3. Dette gælder 
også de midler, der blev overført til regionerne, jf. sag T-674/11, TV2/Danmark 
mod Kommissionen, ECLI:EU:T:2015:684. Det ligger også fast, at hele TV 2's 
(den landsdækkende virksomheds) programflade kunne anses som public ser- 
vice-tv, og at samtlige omkostninger forbundet hermed således kunne anses for 
public service-omkostninger, jf. sag T-309/04, TV 2/Danmark A/S m.fl. mod 
Kommissionen, ECLI:EU:T:2008:457.

Landsrettens stillingtagen til den ulovlighedsrentepåstand, der er nedlagt af 
Viasat, forudsætter stillingtagen til en række EU-retlige spørgsmål, som ikke ses 
afklaret i EU-Domstolens praksis. Spørgsmålene kan overordnet sammenfattes i 
to kategorier; for det første om der eksisterer et ulovlighedsrentekrav (spørgs­
mål 1), og for det andet hvordan et eventuelt krav opgøres (spørgsmål 2 og 3).



10

2.2 Eksistensen af et ulovlighedsrentekrav - spørgsmål 1
Med det første spørgsmål ønsker Østre Landsret EU-Domstolens stillingtagen 
til anvendelsen af princippet om ulovlighedsrenter som fastslået i CELF-dom- 
men i en sag, hvor den ulovlige støtte efterfølgende er godkendt som public ser­
vice-kompensation i medfør af TEUF artikel 106, stk. 2.

2.2.1 TV 2's og Kulturministeriets synspunkter
Det er TV 2's og Kulturministeriets synspunkt, at public service-kompensation, 
der er ydet inden for rammerne af TEUF artikel 106, stk. 2, afgørende adskiller 
sig fra statsstøtte, som ydes efter TEUF artikel 107, stk. 3. Ifølge disse parter er 
der ikke opstået nogen utilbørlig rentefordel for TV 2 i CELF-dommens for­
stand, fordi omkostninger til ekstern finansiering i en tænkt ulovlighedsperiode 
blot ville have medført en tilsvarende forøgelse af TV 2's public service-omkost­
ninger, og fordi det efter de forudsætninger, der lå til grund for 2011-afgørel­
sen, havde været nødvendigt at øge TV 2's public service-kompensation tilsva­
rende for at dække den herved opståede underdækning og sikre TV 2's kapital­
grundlag og evne til at løfte sin public service-opgave.

Public service-kompensationen er karakteriseret ved, at den virksomhed, der 
kompenseres, er pålagt en pligt til at udføre tjenesteydelser i det offentliges in­
teresse, som hæmmer denne virksomheds konkurrenceevne, og som virksom­
heden ikke frivilligt ville påtage sig, hvis den handlede markedsmæssigt. Det er 
også en del af en public service-støtte, at størrelsen på den modtagne kompen­
sation ikke må overstige, hvad der er nødvendigt til at dække de nettoomkost­
ninger, der er forbundet med at opfylde forpligtelserne til offentlig tjeneste, og 
eventuelt en rimelig fortjeneste.

Disse karakteristika gør ifølge TV 2 og Kulturministeriet, at modtagere af public 
service-kompensation i overensstemmelse med TEUF artikel 106, stk. 2, ikke får 
en utilbørlig konkurrencefordel af støtten. Når selve støtten ikke indebærer en 
konkurrencefordel, vil den for tidlige udbetaling heller ikke udgøre en utilbør­
lig konkurrencefordel i sig selv. En gennemførsel af et ulovlighedsrentekrav 
over for TV 2 vil tværtimod medføre, at TV 2's public service-virksomhed har 
været underkompenseret, og dermed indebære en forvridning af konkurrencen 
til fordel for TV 2's konkurrenter, herunder Viasat, samt bringe udførelsen af 
TV 2's public service-opgave i fare. Heraf følger ifølge disse parter, at der - 
selvom stand still-forpligtelsen også finder anvendelse på støtte efter TEUF arti­
kel 106, stk. 2 - ikke består nogen pligt til at opkræve ulovlighedsrenter for at 
udligne en utilbørlig fordel.

Dette må ifølge TV 2 og Kulturministeriet i hvert fald gælde i en situation som 
den foreliggende, hvor den pågældende støtte er erklæret forenelig med det in­
dre marked af Kommissionen i 2011-afgørelsen - og senere også i rekapitalise-



11

ringsafgørelsen og omstruktureringsafgørelsen - på grundlag af en vurdering 
af hele public service-virksomhedens samlede økonomi, herunder dens kapita­
lisering. En anerkendelse af et ulovlighedsrentekrav i en sådan situation ville 
tømme Kommissionens afgørelser for indhold og underminere Kommissionens 
kompetence efter TEUF artikel 106, stk. 2.

2.2.2. Viasats synspunkter
Viasat har heroverfor gjort gældende, at public service-støtte godkendt efter 
TEUF artikel 106, stk. 2, ikke adskiller sig fra støtte godkendt efter TEUF artikel 
107, stk. 3. Der skal derfor betales ulovlighedsrenter i begge tilfælde.

EU-Domstolen har allerede i sin dom af 9. november 2017 i sag C-657/15 P fast­
slået, at public service-vederlaget til TV 2 indebar en økonomisk fordel for TV 2, 
da det blev ydet i strid med betingelserne i Altmark-dommen. Endvidere er det 
efter TEUF artikel 106, stk. 2, muligt at oppebære en rimelig fortjeneste i forbin­
delse med udførelse af en public service-opgave. I overensstemmelse med dette 
har TV 2 som fastslået i Kommissionens afgørelse af 20. april 2011 kunnet op­
bygge et samlet overskud på DKK 628,2 millioner.

På tv-området anerkendes en meget bred public service-definition, hvor samtli­
ge TV 2's omkostninger anses for public service-omkostninger. Ifølge Viasat er 
det på den baggrund ofte mere fordelagtigt at modtage støtte efter TEUF artikel 
106, stk. 2, end efter TEUF artikel 107, stk. 3. Der findes endvidere talrige ek­
sempler på aftalebaserede public service-forpligtelser, hvor virksomheden fri­
villigt indgår aftale med staten om at udføre en public service-tjenesteydelse.

Kulturstøtten i CELF-sagen udgjorde kompensation for omkostninger forbun­
det med produktion og eksport af fransksprogede bøger. Den er dermed i vidt 
omfang sammenlignelig med public service-støtten i den foreliggende sag. Det 
vil være kunstigt at behandle støtten ydet i CELF-sagen anderledes end støtten 
ydet til TV 2.

Ifølge Viasat vil Kulturministeriets og TV 2's argumentation underminere den 
effektive virkning af medlemsstaternes notifikations- og stand still-forpligtelse 
på området for støtte ydet efter TEUF artikel 106, stk. 2, da der i så fald ikke vil 
være nogen konsekvenser af manglende anmeldelse. Endvidere vil det efter 
Viasats opfattelse efterlade en konkurrent uden retsmidler og tømme Altmark- 
dommen for indhold, hvis det ikke er muligt for konkurrenterne at kræve beta­
ling af ulovlighedsrenter i en situation som den foreliggende, hvor støtten er 
ydet uden overholdelse af artikel 108, stk. 3, og uden overholdelse af Altmark- 
dommens krav til gennemsigtighed, udbud og effektiv drift.



12

2.2.3 Østre Landsrets overvejelser
Det følger af EU-Domstolens faste praksis, at hovedformålet med at kræve til­
bagebetaling af ulovligt ydet statsstøtte er at fjerne den konkurrencefordrejning, 
som er forårsaget af den konkurrencefordel, som er opnået ved en ulovlig støt­
te. En sådan uretmæssig fordel for støttemodtageren består - selv i tilfælde af 
støtte, der efterfølgende er blevet erklæret forenelig - bl.a. i, at støttemodtage­
ren ikke betalte renter, der skulle have været erlagt af støtten, hvis støttemodta­
geren havde måttet låne beløbet på markedet i den periode, hvor ulovligheden 
forelå, jf. udover CELF-dommen bl.a. sag C-349/17, Eesti Pagar AS, ECLLEU:- 
02019:172, præmis 130, og sag C-275/10, Residex Capital IV CV, ECLI:EU:C:- 
2011:814, præmis 33 og 34.

Landsretten er enig med hovedsagens parter i, at hverken CELF-dommen eller 
efterfølgende praksis ses at have afklaret, om pligten for en støttemodtager til at 
betale ulovlighedsrenter også gælder i en situation, hvor støtten efterfølgende 
er blevet godkendt efter TEUF artikel 106, stk. 2. Landsretten finder endvidere, 
at besvarelsen af dette spørgsmål giver anledning til en sådan tvivl, at det er 
hensigtsmæssigt at forelægge et præjudicielt spørgsmål herom, inden landsret­
ten træffer afgørelse i sagen.

Landsretten finder det i den forbindelse ikke givet, at karakteren af en public 
service-forpligtelse efter TEUF artikel 106, stk. 2, tilsiger, at det generelle stats­
støtteretlige princip om ulovlighedsrenter i sager om brud på stand still-forplig­
telsen i TEUF artikel 108, stk. 3, ikke bør finde anvendelse i sager vedrørende 
støtte i form af kompensation for public service-forpligtelser.

Støtten til en public service-virksomhed gives med henblik på at udføre en pub­
lic service-opgave og ikke med henblik på at kompensere for den byrde, der er 
forbundet med at betale ulovlighedsrenter. Betaling af ulovlighedsrenter kan 
vanskeligt i sig selv anskues som opfyldelse af en public service-forpligtelse.
Det forekommer på den baggrund tvivlsomt, om man rent retligt kan hævde, at 
betaling af ulovlighedsrenter forøger støttemodtagerens omkostninger ved at 
udføre public service-virksomhed. Af samme grund forekommer det ikke åben­
bart rigtigt, når TV 2 og Kulturministeriet gør gældende, at pålæggelse af ulov­
lighedsrenter vil føre til "underkompensation" for public service-virksomhe­
dens udførelse af sine opgaver.

Hertil kommer, at pålæggelse af ulovlighedsrenter ikke altid vil indebære, at en 
virksomhed, der udfører public service, vil mangle de fornødne midler til at ud­
føre sin public service-forpligtelse, idet Altmark-dommen jo bygger på en for­
udsætning om, at der efter omstændighederne kan være indregnet en fortjene­
ste i en kompatibel støtteforanstaltning efter TEUF artikel 106, stk. 2. Omvendt 
er det heller ikke udelukket, at en virksomhed, der har modtaget anden støtte 
end public service-støtte, vil lide et nettotab på en støttet aktivitet, der rammes



13

af et krav om ulovlighedsrenter. Det kan i den forbindelse tænkes, at den på­
gældende virksomhed som følge af et krav om betaling af ulovlighedsrenter må 
ophøre med at udføre den støttede aktivitet, og dermed, at statsstøtten ikke vil 
have haft den tilsigtede virkning på samme måde, som det vil kunne tænkes i 
forhold til en public service-virksomhed.

Landsretten er opmærksom på, at betalingen af ulovlighedsrenter efter 
omstændighederne vil indebære, at en public service-støttemodtager kim ville 
kunne overleve, såfremt den får en kapitaltilførsel, og at kapitaltilførsel derfor 
kan være nødvendig for, at det offentlige får varetaget det formål, som støtten 
tilsigter at fremme. Det samme kan imidlertid som anført også være tilfældet 
for andre støttemodtagere. Endvidere er det nærliggende at antage, at forenelig­
heden af en sådan ny støtte i givet fald - på samme måde som andre uforudsete 
tab, som enhver støttemodtager måtte have lidt - må vurderes ud fra det støtte­
behov, som virksomheden til den tid måtte have.

Det tilføjes, at parterne tillige har foreslået landsretten at forelægge EU-Domsto­
len et yderligere præjudicielt spørgsmål om, hvorvidt TV 2 skal betale ulovlig­
hedsrenter. Det foreslåede spørgsmål gik nærmere på, om en eventuel forplig­
telse til at betale renter for den periode, hvor der forelå ulovlighed, også gælder 
i den foreliggende situation, hvor Kommissionen - efter at have konstateret, at 
der er ydet ulovlig men forenelig statsstøtte, og inden ulovlighedsrentekravet 
blev gjort gældende af Viasat - afsagde tre yderligere afgørelser om statsstøtte 
til TV 2. Synspunktet er, at Kommissionens forenelighedsvurdering i disse sa­
ger blev baseret på en samlet vurdering af TV 2's samlede økonomi, herunder 
TV 2's nødvendige kapitalgrundlag og finansieringsbehov. TV 2 og Kulturmini­
steriet argumenterer på den baggrund for, at gennemførelse af et tilbagebeta­
lingskrav vil stride mod disse afgørelsers formål og indhold. Viasat har her­
overfor hævdet, at Kommissionens afgørelser ikke tilsigter at regulere, om TV 2 
kan mødes med et krav om ulovlighedsrenter, og at Kommissionen i øvrigt ikke 
ville have haft kompetence til at afskære et sådant krav ved de nationale dom­
stole.

Efter en gennemgang af de tre kommissionsbeslutninger og EU-Domstolens 
retspraksis vedrørende kompetencefordelingen mellem Kommissionen og de 
nationale retsinstanser i statsstøttesager har landsretten fundet, at den ikke har 
behov for EU-Domstolens vejledning til at besvare denne problemstilling, der i 
øvrigt kun bliver relevant at få afklaret, såfremt EU-Domstolen besvarer det fo­
relagte spørgsmål om anvendeligheden af princippet om ulovlighedsrenter på 
public service-virksomheder bekræftende.



14

2.3 Opgørelsen af et eventuelt krav på ulovlighedsrenter - spørgsmål 2 og 3
2.3.1 Oversigt
Med det andet og det tredje spørgsmål i sagen - der kun er relevante, hvis det 
første spørgsmål besvares bekræftende - ønsker Østre Landsret EU-Domstolens 
stillingtagen til, om der i det grundbeløb, der skal anvendes ved opgørelsen af 
et eventuelt ulovlighedsrentekrav, bør fratrækkes midler, som er klassificeret 
som støtte i traktatens forstand, men som støttemodtageren angiveligt reelt ikke 
har haft en økonomisk fordel af.

2.3.2 Det andet spørgsmål
Det andet spørgsmål angår spørgsmålet om betydningen af, at TV 2 i perioden 
1997-2002 overførte årlige beløb til de regionale TV 2 virksomheder (regioner­
ne).

Spørgsmålet hænger sammen med, at Kommissionens beslutninger alene angår 
det landsdækkende TV 2. Det er muligt, at Kommissionen efter en undersøgelse 
vil finde, at de regionale TV 2-virksomheder (regionerne) har modtaget stats­
støtte. Regionerne har imidlertid ikke været genstand for Kommissionens be­
slutning, og de har således ikke karakter af støttemodtagere i kommissionsbe­
slutningernes forstand. Bag spørgsmålet ligger også, at overførsler fra TV 2 til 
regionerne ikke blev fratrukket i det beløb, som EU-organeme anså for stats­
støtte til TV 2. Som nærmere redegjort for i pkt. 1.3 ovenfor og i det følgende, 
kan der argumenteres for, at beløb, der er overført til regionerne, dermed - uan­
set at de er klassificeret som støtte - i realiteten er fragået den nettofordel, som 
TV 2 opnåede gennem støtten.

2.3.2.1 TV2 og Kulturministeriets synspunkter
Efter TV 2's og Kulturministeriets opfattelse skal det grundbeløb, der skal an­
vendes ved opgørelsen af et eventuelt ulovlighedsrentekrav i den foreliggende 
sag, fratrækkes regionsmidleme (ca. 2 mia. kr.).

TV 2 og Kulturministeriet finder det i den forbindelse forkert, når Viasat under 
henvisning til Rettens dom i sag T-674/11, TV 2 mod Kommissionen, har anført, 
at regionsmidleme udgjorde TV 2's betaling af vederlag til regionerne for ud­
sendelsen af regionale programmer i de regionale vinduer, og at midlerne 
mindskede en byrde, som ellers ville have påhvilet TV 2.

Den danske stat havde valgt at organisere den public service-opgave, der blev 
pålagt den samlede TV 2-virksomhed, således, at den var opdelt i en regional 
og en landsdækkende forpligtigelse, der blev pålagt hver sin selvstændige virk­
somhed i det samlede TV 2. Forpligtigelsen til at udsende regionale program­
mer påhvilede - og påhviler stadig - regionerne, mens den landsdækkende for­
pligtigelse skulle varetages af den landsdækkende virksomhed. TV 2 havde så­
ledes alene pligt til at udfylde den landsdækkende sendeflade med program­



15

mer samt til at stille sendetid til rådighed for regionerne ved at give dem ad­
gang til vinduer i den landsdækkende sendeflade, hvor de kunne udsende re­
gionalt indhold. Regionerne havde på deres side pligt til at tilvejebringe og ud­
sende regionale programmer i disse vinduer.

Regionsmidleme var den danske stats kompensation til regionerne for opfyldel­
sen af regionernes forpligtigelse til at udsende regionale tv-programmer. Midler­
ne mindskede ikke nogen "byrde" for den landsdækkende virksomhed i form 
af en "regional forpligtigelse". Den landsdækkende virksomhed havde nemlig 
ikke en sådan forpligtigelse efter dansk ret.

TV 2 fungerede således i 1997-2002 alene som videreformidler af regionsmidler­
ne og fik ikke selv fordel heraf. TV 2 opnåede hverken mere eller mindre ved at 
varetage opgaven som videreformidler i perioden 1997-2002 end i perioden in­
den 1997, hvor TV 2-fonden uden TV 2's mellemkomst videreformidlede sta­
tens kompensation til regionerne, eller efter 2002, hvor regionerne modtog de­
res andel af licensmidlerne direkte fra DR.

Den omstændighed, at ordningen med TV 2's videreformidling af regionsmid­
leme blev implementeret uden Kommissionens forudgående godkendelse efter 
TEUF artikel 108, stk. 3, gav således hverken TV 2 en rentefordel eller nogen 
utilbørlig forbedring af TV 2's stilling på markedet. Efter TV 2's og Kulturmini­
steriets opfattelse gør det sig derfor for så vidt angår regionsmidleme i særlig 
grad gældende, at de ikke har haft de ulovlighedsvirkninger, som EU-Dom-sto- 
len henviser til i sin dom i CELF-sagen.

TV 2 og Kulturministeriet henviser i den forbindelse til pkt. 194 i 2011-afgørel­
sen, hvoraf fremgår, at eftersom beløbene blev overført til TV 2 og derefter 
videreført til regionerne, medregnede Kommissionen disse beløb i beregninger­
ne som både indtægter og udgifter, hvilket reelt betyder, at de ikke havde no­
gen indvirkning på Kommissionens proportionalitetsvurdering. Under behand­
lingen af sag T-647/11 (TV 2's indbringelse af 2011-afgørelsen for Retten) anførte 
Kommissionen tilsvarende i sit svarskrift af 29. marts 2012, pkt. 149, at TV 2 ik­
ke var modtageren af den støtte, der blev videregivet til de regionale stationer, 
og heller ikke fik nogen fordel af sin rolle som mellemmand. Derfor kunne TV 2 
ifølge Kommissionen ikke være forpligtet til at betale ulovlighedsrenter af støt­
tebeløbene. Dette understøttede ifølge Kommissionen, at TV 2 ikke havde no­
gen søgsmålsinteresse med hensyn til den anfægtede afgørelse, for så vidt angik 
dette punkt.

Det fremgår af Kommissionens meddelelse om de nationale domstoles håndhæ­
velse af statsstøtteregleme (2009/C 85/01), pkt. 41, litra a) (note 65) (herefter 
"samarbejdsmeddelelsen"), at skatter, der betales af det nominelle støttebeløb, 
kan fradrages i forbindelse med tilbagesøgning af ulovlighedsrenter. Kommis­



16

sionen betoner ligeledes i dens meddelelse om en effektiv gennemførelse af 
Kommissionens beslutninger, som pålægger en medlemsstat at tilbagesøge 
ulovlig og uforenelig statsstøtte (2007/C272/05) (herefter "tilbagesøgningsmed­
delelsen"), at de nationale myndigheder i beregningen af det beløb, der skal til­
bagebetales, kan tage hensyn til skattereglernes indvirkning, således at kun net­
tobeløbet tilbagesøges fra modtageren.

TV 2 og Kulturministeriet har endelig henvist til Rettens dom i sag T-459/93, 
Siemens mod Kommissionen, ECLI:EU:T:1995:100. Af denne doms præmis 83- 
85 fremgår, at nationale myndigheder ved tilbagesøgning af ulovlig og uforene­
lig statsstøtte i overensstemmelse med en afgørelse fra Kommissionen som ud­
gangspunkt kan foretage fradrag af visse beløb i henhold til nationale regler. 
Ifølge TV 2 og Kulturministeriet frembyder den foreliggende situation, hvor TV 
2 som følge af en forpligtelse fastsat i radio- og fjemsynsvirksomhedslovens §
24 og bekendtgørelsen om vedtægt for TV 2, § 33, stk. 3 (§ 30, stk. 3, i vedtægten 
for 2000), har overført licensmidler til regionerne (som minimum svarende til 
1996-niveauet), ligheder med den situation, hvor en andel af støttebeløbet beta­
les til skattevæsenet som følge af en lovfæstet skattepligt.

2.3.2.2 Viasats synspunkter
Viasat har bestridt TV 2's og Kulturministeriets synspunkter. Viasat har herved 
henvist til, at det følger af præmis 51 i CELF-dommen, at tildeling af ulovlig 
statsstøtte medfører en fordel for modtageren svarende til de markedsmæssige 
renteomkostninger ved at låne et beløb svarende til hele det forenelige støttebe­
løb. Det er denne fordel, som betaling af ulovlighedsrenter skal neutralisere. Ef­
tersom hele støttebeløbet til TV 2 udgjorde forenelig statsstøtte omfattet af arti­
kel 107 TEUF, skal der følgelig også betales ulovlighedsrenter af hele beløbet.

Viasat påpeger desuden, at Retten i sag T-674/11 (præmis 152-173) og EU-Dom- 
stolen i sag C-649/15 P (præmis 48-58) afviste, at midlerne overført til regioner­
ne skulle fraregnes støttebeløbet, ligesom Unionsdomstolene afviste argumenta­
tionen fremført af EU-Kommissionen i sagen, da den fandtes uden støtte i den 
indbragte beslutning.

Viasat ser det således, at midlerne mindskede en byrde, som ellers havde påhvi­
let TV 2, nemlig forpligtelsen til at tilvejebringe og sende regionalprogrammer. 
Ifølge Viasat udgjorde midlerne reelt et vederlag fra TV 2 til regionerne for en 
ydelse, som TV 2 alternativt skulle have indkøbt fra en anden leverandør.

Visat har også anført, at TV 2 ganske vist var underlagt en offentligretlig for­
pligtelse til at overføre et årligt mindstebeløb til regionerne. Det var imidlertid 
ikke foreskrevet, hvordan beløbet skulle finansieres, herunder om det skulle 
stamme fra TV 2's licens eller reklameindtægter. Således bestemte TV 2 selv, 
hvilke indtægtskilder man ville anvende til at vederlægge regionerne. TV 2's



17

forpligtelse til at finansiere regionernes aktiviteter ville også gælde i det tilfæl­
de, hvor TV 2 ikke modtog licensmidler, jf. også Rettens dom i sag T-674/11, 
præmis 173.

Ifølge Viasat følger det ikke af tilbagesøgningsmeddelelsen eller samarbejds- 
meddelelsen, at der kan ske fradrag for andet end skat i tilbagesøgningskrav. 
Det samme gælder for den ovennævnte sag T-459/93, Siemens mod Kommissio­
nen, ECLI:EU:T:1995:100. Disse tre kilder vedrører alene skattebetalinger og 
fastslår ikke et generelt princip om, at der ikke skal ske tilbagebetaling af støtte­
midler. Ifølge Viasat kan TV 2's overførsel af midler til regionerne ikke sidestil­
les med en skattebetaling. Ved en skattebetaling er midlerne allerede tilfaldet 
staten, og tilbagesøgning ville derfor reelt føre til dobbeltbetaling, hvilket ikke 
er tilfældet her.

2.3.2.3 Østre Landsrets overvejelser
Som anført i pkt. 1.3 ovenfor finder landsretten det ikke rammende at karakteri­
sere den tildeling af midler, som i perioden 1997-2002 skete fra TV 2 til regio­
nerne, som et vederlag til regionerne for udsendelse af programmer i de regio­
nale vinduer. Som også påpeget af TV 2 og Kulturministeriet var realiteten, at 
TV 2 disse år fik tildelt den andel af licensmidlerne, som regionerne hidtil hav­
de fået fra TV 2-fonden, og at opgaven med at tildele midler til regionerne der­
efter påhvilede TV 2, idet TV 2 skulle tildele et beløb, der som minimum skulle 
svare til det beløb, som regionerne hidtil havde fået overført fra TV 2-fonden.

Den forståelse af dansk ret i perioden 1997-2002, som Retten har lagt til grund 
for sin kvalificering af regionsmidleme som statsstøtte i sag T-674/11, TV 2 mod 
Kommissionen, er ikke bindende i den foreliggende sag, da fastlæggelsen af 
den rette fortolkning af dansk ret under en tvist for en dansk domstol tilkom­
mer den danske domstol. Dette må også gælde i forhold til EU-Domstolens be­
svarelse af et præjudicielt spørgsmål i sagen. Landsretten præciserer i den for­
bindelse, at tvisten i den foreliggende sag ikke angår kvalificeringen af regions­
midleme som statsstøtte efter TEUF artikel 107, stk. 1. Denne kvalificering er ik­
ke anfægtet under sagen. Sagen angår alene, hvilke konsekvenser der følger af 
den manglende overholdelse af TEUF artikel 108, stk. 3, herunder hvilken for­
ståelse af dansk ret, der skal danne grundlag for EU-Domstolens vurdering af 
de rejste EU-retlige problemstillinger.

Landsretten er i den forbindelse enig med Kulturministeriet og TV 2 i, at CELF- 
dommen ikke tager stilling til, om en eventuel forpligtigelse til at betale ulovlig­
hedsrenter kan udstrækkes til også at gælde for støtte, der i realiteten er videre­
formidlet til andre virksomheder. Det vurderes derfor formålstjenligt at få dette 
spørgsmål afklaret, inden landsretten træffer afgørelse i sagen.

2.3.3 Det tredje spørgsmål



18

Med det tredje spørgsmål i sagen ønsker Østre Landsret EU-Domstolens stil­
lingtagen til, om der i det grundbeløb, der skal anvendes ved opgørelsen af et 
eventuelt ulovlighedsrentekrav i den foreliggende sag, bør fratrækkes de tv-re- 
klameindtægter fra 1995 og 1996, der blev overført fra TV2 Reklame A/S via TV 
2-fonden til TV 2 (herefter "reklameindtægterne").

2.3.3.1 TV 2's og Kulturministeriets synspunkter
TV 2 og Kulturministeriet har under sagen gjort gældende, at det beløb, der skal 
anvendes ved opgørelsen af et eventuelt ulovlighedsrentekrav, skal fratrækkes 
reklameindtægterne fra 1995 og 1996 (ca. 1,5 mia. kr.). Synspunktet er, at rekla­
meindtægterne udgjorde betaling for TV 2's levering af reklametid til private 
annoncører. Kvalificeringen af midlerne som statsstøtte skyldtes alene det for­
hold, at indtægterne indtil 1997 blev kanaliseret fra annoncørerne igennem de 
to statsejede enheder TV2 Reklame A/S og TV 2-fonden. TV 2 opnåede imidler­
tid ifølge TV 2 og Kulturministeriet hverken mere eller mindre ved denne ord­
ning end sine konkurrenter på tv-reklamemarkedet og ej heller mere eller min­
dre end i perioden efter 1997, hvor TV 2 selv varetog salget af sin reklametid, og 
hvor reklameindtægterne ikke er kvalificeret som statsstøtte. Dette betyder iføl­
ge TV 2 og Kulturministeriet, at reklameindtægterne ikke medførte en utilbørlig 
forbedring af TV 2's konkurrencemæssige stilling i CELF-dommens forstand, og 
at disse beløb derfor ikke skal medgå ved beregningen af et eventuelt ulovlig­
hedsrentekrav.

23.3.2 Viasats synspunkter
Viasat gør gældende, at TV 2's og Kulturministeriets argumentation er i mod­
strid med EU-Domstolens dom af 9. november 2017. Ved denne dom blev det 
fastslået, at hele støttebeløbet til TV 2 - inklusive reklameindtægterne - udgjor­
de statsstøtte. Det følger umiddelbart af dette, at indtægterne ikke blot skal an­
ses for at udgøre betaling til TV 2 for TV 2's ydelser, da der i så fald ikke ville 
være tale om statsstøtte. EU-Domstolen byggede blandt andet dette på, at TV 2 
ikke ville have fået midlerne under alle omstændigheder.

Reklameindtægterne tilfaldt TV 2-fonden, hvorfra de også kunne være blevet 
anvendt til andre formål end finansiering af TV 2. Der var altså tale om statslige 
midler, som TV 2 fik stillet til rådighed og kunne anvende i sin virksomhed. 
Ifølge Viasat har TV 2 derfor også opnået en rentefordel ved, at midlerne blev 
stillet til rådighed, inden Kommissionens godkendelse forelå. Viasat finder der­
for, at TV 2's og Kulturministeriets anbringende må afvises.

2.3.33 Østre Landsrets overvejelser
Som også anført i pkt. 1.2 ovenfor er der mellem parterne i hovedsagen uenig­
hed om, hvorvidt TV2 Reklame A/S' overskud alene kunne anvendes til at dæk­
ke TV 2's finansieringsbehov, og om TV 2 havde et retskrav på de pågældende 
indtægter. Landsretten anmoder EU-Domstolen om ved sin besvarelse af



19

spørgsmål 3 at lægge den forståelse af dansk ret til grund, som landsretten har 
redegjort for i pkt. 1.2 ovenfor. EU-Domstolen bedes således besvare spørgsmå­
let ud fra den forudsætning, at TV 2 i 1995 og 1996 ikke havde et retskrav på 
(samtlige) de reklameindtægter, som blev opnået ved at stille reklameplads til 
rådighed på TV 2's sendeflade. EU-Domstolen kan dermed på dette punkt base­
re sig på den forståelse af dansk ret, som er kommet til udtryk i pkt. 81 ff i Kom­
missionens 2011-afgørelse.

Landsretten finder endvidere, at det kan overvejes, om ikke overtrædelsen af 
stand still-forpligtelsen på dette punkt rent faktisk gav TV 2 en likviditetsfordel 
i forhold til reklamemidlerne. Der kan således argumenteres for, at kulturmini­
sterens beslutninger om at overføre midler fra TV 2 Reklame til TV 2-fonden og 
fra fonden videre til TV 2 udgjorde en begunstigelse af TV 2, der - såfremt noti- 
fikationsregleme var blevet iagttaget - først kunne have været iværksat, når 
Kommissionen enten generelt eller år for år havde godkendt overførslerne.

THI BESTEMMES:

Østre Landsret anmoder EU-Domstolen om at besvare følgende spørgsmål:

1) Gælder forpligtelsen for en national domstol til at pålægge en støttemod­
tager at betale ulovlighedsrenter, jf. CELF-dommen, også i en situation 
som den foreliggende, hvor den ulovlige statsstøtte udgjorde public servi­
ce-kompensation, der efterfølgende er fundet forenelig med det indre mar­
ked efter TEUF artikel 106, stk. 2, og hvor godkendelsen er sket på grund­
lag af en vurdering af hele public service-virksomhedens samlede økono­
mi, herunder dens kapitalisering?

2) Gælder forpligtelsen for en national domstol til at pålægge en støttemod­
tager at betale ulovlighedsrenter, jf. CELF-dommen, også beløb, som un­
der omstændigheder som i den foreliggende sag er overført fra støttemod­
tageren til tilknyttede virksomheder i henhold til en offentligretlig forplig­
telse, men som ved en endelig kommissionsafgørelse er kvalificeret som 
en fordel i TEUF artikel 107, stk. l's forstand til støttemodtageren?

3) Gælder forpligtelsen for en national domstol til at pålægge en støttemod­
tager at betale ulovlighedsrenter, jf. CELF-dommen, også statsstøtte, som 
støttemodtageren under omstændigheder som i den foreliggende sag har 
modtaget fra en offentligt kontrolleret virksomhed, idet sidstnævntes mid­
ler delvist hidrører fra salg af støttemodtagerens ydelser?



Publiceret til portalen d. 29-05-2019 kl. 10:00
Modtagere: Sagsøger Viasat Broadcasting UK Ltd., Sagsøgte Kongeriget 
Danmark v/ Kulturministeriet, Sagsøgte TV2/Danmark


