
 ПЪРВОИНСТАНЦИОНЕН  СЪД  НА  ЕВРОПЕЙСКИТЕ  ОБЩНОСТИ 
TRIBUNAL  DE  PRIMERA  INSTANCIA  DE  LAS  COMUNIDADES  EUROPEAS 
SOUD  PRVNÍHO  STUPNĚ  EVROPSKÝCH  SPOLEČENSTVÍ 
DE  EUROPÆISKE  FÆLLESSKABERS  RET  I  FØRSTE  INSTANS 
GERICHT  ERSTER  INSTANZ  DER  EUROPÄISCHEN  GEMEINSCHAFTEN 
EUROOPA  ÜHENDUSTE  ESIMESE  ASTME  KOHUS 

ΠΡΩΤΟ∆ΙΚΕΙΟ  ΤΩΝ  ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ  ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ 
COURT  OF  FIRST  INSTANCE  OF  THE  EUROPEAN  COMMUNITIES 
TRIBUNAL  DE  PREMIÈRE  INSTANCE  DES  COMMUNAUTÉS  EUROPÉENNES 
CÚIRT  CHÉADCHÉIME  NA  GCÓMHPHOBAL  EORPACH 
TRIBUNALE  DI  PRIMO  GRADO  DELLE  COMUNITÀ  EUROPEE 
EIROPAS  KOPIENU  PIRMĀS  INSTANCES  TIESA 

EUROPOS  BENDRIJŲ  PIRMOSIOS  INSTANCIJOS  TEISMAS 

Az EURÓPAI  KÖZÖSSÉGEK  ELSŐFOKÚ  BÍRÓSÁGA 

IL-QORTI  TAL-PRIM'ISTANZA  TAL-KOMUNITAJIET  EWROPEJ 

GERECHT  VAN  EERSTE  AANLEG  VAN  DE  EUROPESE  GEMEENSCHAPPEN 

SĄD  PIERWSZEJ  INSTANCJI  WSPÓLNOT  EUROPEJSKICH 

TRIBUNAL  DE  PRIMEIRA  INSTÂNCIA  DAS  COMUNIDADES  EUROPEIAS 

TRIBUNALUL  DE  PRIMĂ  INSTANŢĂ  AL.  COMUNITĂŢILOR  EUROPENE 

SÚD  PRVÉHO  STUPŇA  EURÓPSKYCH  SPOLOČENSTIEV 

SODIŠČE  PRVE  STOPNJE  EVROPSKIH  SKUPNOSTI 

EUROOPAN  YHTEISÖJEN  ENSIMMÄISEN  OIKEUSASTEEN  TUOMIOISTUIN 

EUROPEISKA  GEMENSKAPERNAS  FÖRSTAINSTANSRÄTT 
 

 Presse og Information 

PRESSEMEDDELELSE NR. 77/08 

22. oktober 2008 

Dom fra Retten i Første Instans i de forenede sager T-309/04, T-317/04, T-329/04 og T-336/04 

TV2/Danmark A/S, Kongeriget Danmark, Viasat Broadcasting UK Ltd., SBS TV A/S og SBS 
Danish Television Ltd mod Kommissionen 

RETTEN ANNULLERER KOMMISSIONENS BESLUTNING VEDRØRENDE 
DANMARKS STØTTE TIL TV2 

Beslutningen er behæftet med en utilstrækkelig begrundelse, som skyldes, at Kommissionen har 
tilsidesat sin undersøgelsesforpligtelse, for så vidt angår spørgsmål, som imidlertid var direkte 

relevante for afgørelsen af, om der forelå statsstøtte 

Kommissionen modtog i 2000 en klage fra det kommercielle tv-selskab SBS vedrørende den 
statslige finansiering af det offentlige danske tv-selskab TV2/Danmark A/S (TV2). TV2 blev 
delvist finansieret af licensmidler, men ligeledes ved reklameindtægter. TV2 blev i 2003 erstattet 
af TV 2/Danmark A/S (TV2 A/S). 

Kommissionen fastslog i 2004 1 som følge af en formel undersøgelsesprocedure, at den støtte, 
der i årene fra 1995 til 2002 var ydet af Danmark til TV2 i form af licensmidler og andre 
foranstaltninger, var forenelig med fællesmarkedet med undtagelse af et beløb på 628,2 mio. 
DKK (ca. 84 mio. EUR). Kommissionen fastslog, at Kongeriget Danmark skulle tilbagesøge 
dette beløb med renter fra TV2 A/S. 

TV2 A/S og Danmark anlagde sager ved Retten med påstand om annullation af Kommissionens 
beslutning, mens SBS og det kommercielle tv-selskab Viasat anlagde sager ved Retten med 
påstand om annullation af den del af beslutningen, som erklærede den tildelte støtte forenelig 
med fællesmarkedet. 

SBS’s og Viasats anbringender, hvorefter Kommissionen ikke burde have godkendt definitionen 
af TV2’s public service forpligtelser, for så vidt angår begrebet tjenesteydelser af almen 
økonomisk interesse, forkastes af Retten. Retten bemærker, at SBS og Viasat ikke har godtgjort, 
at det var med urette, at Kommissionen fandt, at den brede og kvalitative definition af 
tjenesteydelser af almen økonomisk interesse med hensyn til radio- og tv-virksomhed, som TV2 
skulle sikre, ikke var åbenbart fejlagtig og således kunne godkendes. 

                                                 
1 Kommissionens beslutning 2006/217/EF af 19.5.2004 om Danmarks foranstaltninger til fordel for TV2/Danmark 

(EUT 2006 L 85, s. 1, og berigtigelse L 368, s. 112). 



TV2 A/S’ og Danmarks anbringender om, at beslutningen skal annulleres som følge af, at deres 
ret til kontradiktion er blevet tilsidesat, forkastes af Retten. Den bemærker, at det er med urette, 
at disse parter har gjort gældende, at Kommissionen ikke udviste klarhed i sin beslutning om at 
indlede den formelle undersøgelsesprocedure, og at den har fjernet sig fra rammerne for 
undersøgelsen, som defineret i denne beslutning. 

TV2 A/S’ og Danmarks anbringende om en fejlagtig kvalificering af de licensmidler og 
reklameindtægter, der blev tilført TV2 via TV2-Fonden, som statsmidler, blev for så vidt angår 
licensmidlerne forkastes af Retten. Den finder, at licensmidlerne udgjorde statsmidler. 
Anbringendet vedrørende reklameindtægterne bliver derimod taget til følge, idet Kommissionen 
har tilsidesat sin begrundelsesforpligtelse, for så vidt angår den omstændighed, at disse 
reklameindtægter faktisk blev lagt til grund som statsmidler. 

Det klagepunkt, som TV2 A/S og Danmark har gjort gældende i forbindelse med flere af deres 
anbringender, om at beslutningen hviler på en utilstrækkelig begrundelse, som skyldes en 
utilstrækkelig undersøgelse af de betingelser, hvorunder TV2 er blevet finansieret af Danmark, 
med den følge, at det er med urette, at Kommissionen har konkluderet, at der foreligger 
statsstøtte, bliver taget til følge af Retten. 

For det første indeholder den anfægtede beslutning ikke nogen betragtninger til godtgørelse af 
rigtigheden af Kommissionens synspunkt om, at den overkompensation, som er konstateret for 
så vidt angår TV2, ikke udgjorde en reserve opretholdt på en gennemsigtig og gennemtænkt 
måde med henblik særligt på at sikre leveringen af public service uanset udsving i 
reklameindtægterne, men blot udgjorde en akkumulering af egenkapital uden kontrol. 

Den utilstrækkelige begrundelse på dette punkt udgør en tilsidesættelse af væsentlige 
formforskrifter. Den skyldes, at Kommissionen ikke har foretaget nogen seriøs undersøgelse 
under den formelle undersøgelsesprocedure af de konkrete betingelser, som i 
undersøgelsesperioden lå til grund for fastsættelsen af den del af licensmidlerne, der tilfaldt TV2. 

For det andet er Kommissionens synspunkt om, at niveauet af den reserve, der er opbygget i 
TV2, ikke har været genstand for regelmæssig kontrol fra de danske myndigheders side, en 
påstand, som ikke er underbygget, og som udtrykkeligt er anfægtet af Kongeriget Danmark 
under den formelle undersøgelsesprocedure. Endvidere indeholder den anfægtede beslutning selv 
visse oplysninger, som svækker påstanden. 

For det tredje er Kommissionens synspunkt om, at eksemplet vedrørende 1999 viser, at TV2 
reelt aldrig havde haft behov for at trække på sine reserver, heller ikke egnet til at fastslå, at der 
foreligger statsstøtte. 

Uden at tage stilling til de andre anbringender i sagerne, annullerer Retten Kommissionens 
beslutning. 

 

Bemærkning: Appel, der er begrænset til retsspørgsmål, kan iværksættes for De 
Europæiske Fællesskabers Domstol til prøvelse af Rettens afgørelser, inden for to måneder 
efter deres forkyndelse. 



Dette er et ikke-officielt dokument til mediernes brug og forpligter ikke Retten. 

Dokumentet foreligger på følgende sprog: DA, EN, FR 

Dommen er tilgængelig på Domstolens websted 
http://curia.europa.eu/jurisp/cgi-bin/form.pl?lang=DA&Submit=rechercher&numaff=T-309/04, 

T-317/04, T-329/04 og T-336/04  
normalt fra ca. kl. 12.00 CET på afsigelsesdagen. 

Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til Gitte Stadler 
på tlf: (00352) 4303 3127 eller fax: (00352) 4303 3656. 

 
 

 

http://curia.europa.eu/jurisp/cgi-bin/form.pl?lang=DA&Submit=rechercher&numaff=T-309/04

