JUDGMENT OF 10. 7. 1991 — CASE T-70/89

JUDGMENT OF THE COURT OF FIRST INSTANCE (Second Chamber)
10 July 1991 %

TABLE OF CONTENTS

Facts and ProCEAUIE .........cccirivimrernernenseresiseenteneseertseseseressesseessssssmsaesmsieesssssssssassssssatssssssesssssanssssossosans 540
Form of order sought by the Parties ..o sccrresermenenrreenssresesecssensersssasssss 546
The application for the annulment of the decision as a Whole ... 547
— Breach of Article 86 of the Treaty and inadequate statement of reasons .....c.o..ceeseennrernurrecennces 547
— Arguments Of the PATLES ...ccioreieirneeriniereissetore s essssss s essiess s sse st st rssessssssssstesens 547

—— LeRAl @SSESSIMENL .ooeeoieceetceece oottt ae st 559
The definition of the relevant Products ....covveiieeinneinencsiees e ssee e sessesssenes 559

The existence of a dOMINANT POSIHON  -.ceereerrrvernrrennrrieeresee s sesessssnions 561

The existence of an abuse ....... eererrerneenerenaene rrereeerneeraennane 561
Effects on trade between Member States ....occoooovermrecreenrrrereernnnnn. . .. 566

The alternative application for the annulment of Article 2 of the decision .........cooooeveercurrevcrernnnn. 568
L. Infringement of Article 3(1) of Regulation No 17 of the Council .......cooceceveerenrevererereerserereesn 568
—— ArgUMENIS Of the PATTIES ...cornurveeeereereneesreasseeassesessessssss s ssssese s sssssessssssessseressossseosssssesesssenes 568
—— Legal assesSmMEent ...ttt eeeeseensessesnens . 569

2. Infringement of the Berne CONVENUON ....vviveeeeeeeeeeeeeenseeressseeeseeessessseeesseesesseseeeesssesssseessseesseeres 571
— ArgUMENTS Of the PALUES ..ouvuvereveueremeeriressecerissecesesseese s sssssr e sssssessssesssse s ssssssssasossssssssssseees 571

* Language of the case: English.

1I-538



BBC v COMMISSION

In Case T-70/89,

The British Broadcasting Corporation and BBC Enterprises Limited, whose offices
are in London, represented by Jeremy Lever QC, Christopher Bellamy QC and
Rupert Anderson, of the Bar of England and Wales, instructed by Robin Griffith,
Solicitor, London, with an address for service in Luxembourg at the Chambers of
Messrs Loesch and Wolter, 8 Rue Zithe,

applicants,

Commission of the European Communities, represented by Jacques Bourgeois, a
member of its Legal Department, acting as Agent, assisted by Ian Forrester QC, of
the Scottish Bar, with an address for service in Luxembourg at the office of G.
Berardis, a member of the Commission’s Legal Department, Wagner Centre,

Kirchberg,
defendant,
supported by

Magill TV Guide Limited, a company governed by Irish law, established in Dublin,
represented by John D. Cooke, Senior Counsel, of the Irish Bar, instructed by
Messrs Gore & Grimes, Solicitors, Dublin, with an address for service in
Luxembourg at the Chambers of Louis Schiltz, 83 Boulevard Grande-Duchesse
Charlotte,

intervener,

APPLICATION for a declaration that Commission Decision 89/205/EEC of
21 December 1988 relating to a proceeding under Article 86 of the EEC Treaty

II-539



JUDGMENT OF 10. 7. 1991 — CASE T-70/89

(IV/31.851, Magill TV Guide/ITP, BBC and RTE) (Official Journal 1989
No L 78, p. 43) is void,

THE COURT OF FIRST INSTANCE (Second Chamber),

composed of: A. Saggio, President of the Chamber, Chr. Yeraris, C. P. Briét, D.
Barrington and J. Biancarelli, Judges,

Registrar: H. Jung,

having regard to the written procedure and further to the hearing on 21 February
1991,

gives the following

Judgment
Facts and procedure

By application lodged at the Registry of the Court of Justice on 10 March 1989,
the British Broadcasting Corporation (‘the BBC’) and BBC Enterprises Limited
sought the annulment of the Commission Decision of 21 December 1988 (here-
inafter referred to as ‘the decision’} in which the Commission found that their
policies and practices, at the material time, in relation to publication of their
advance weekly listings for television and radio programmes which may be
received in Ireland and Northern Ireland constituted infringements of Article 86 of
the EEC Treaty in so far as they prevented the publication and sale of compre-
hensive weekly television guides in Ireland and Northern Ireland. This action is
linked with the concurrent actions for the annulment of that decision brought by
the two other organizations to which it was addressed, namely Radio Telefis
Eireann (‘RTE’) and Independent Television Publications Ltd (‘ITP’) (Cases
T-69/89 and T-76/89).

The background to the decision may be summarized as follows. Most homes in
Ireland and between 30 and 40% of homes in Northern Ireland can receive at
least six television channels: RTE1 and RTE2, provided by RTE, which enjoys a
statutory monopoly for the provision of a national radio and television broad-
casting service in Ireland, BBC1 and BBC2, provided by the BBC, and ITV and
Channel 4, provided at the material time by the companies franchised by the Inde-
pendent Broadcasting Authority (‘the IBA’) to supply independent television

II- 540



BBC v COMMISSION

programmes. In the United Kingdom, the BBC and the IBA enjoyed a duopoly
for the provision of national television broadcasting services. In addition, many
television viewers in Great Britain and Ireland could receive several satellite
channels either directly or through cable networks. There was, however, no cable
television in Northern Ireland.

At the material time, no comprehensive weekly television guide was available on
the market in Ireland or Northern Ireland owing to the policy of the organizations
to which the decision was addressed regarding the dissemination of information on
the programmes of the six channels referred to above. Each of those organizations
published a specialized television guide containing only its own programmes and,
under the United Kingdom Copyright Act 1956 and the Irish Copyright Act 1963,
claimed copyright in its weekly programme listings, preventing their reproduction
by third parties.

Those listings indicate programme content and specify the broadcasting channel,
together with the date, time and title of each programme. They go through a series
of drafts, which become increasingly detailed and precise at each stage, until a
weekly schedule is finalized approximately two weeks before transmission. At that
stage, as the decision states (recital 7 in the preamble), the programme schedules
become a marketable product.

With particular reference to the present case, it is to be noted that the
BBC reserved the exclusive right to publish the weekly programme schedules for
BBC1 and BBC2 in the Radio Times, its own magazine for presenting its
programmes.

The BBC is incorporated in the United Kingdom by Royal Charter and broadcasts
under a licence granted by the Secretary of State for Home Affairs. Its principal
object is to provide, as a public service, radio and television broadcasting services
for general reception in the United Kingdom. By a resolution dated 8 January
1981, annexed to its licence, the BBC recognized its duty to ensure that
programmes maintain a high general standard regarding the quality of its service
and to present a wide range of programmes. Another object of the BBC, under its
charter, is to compile, print, publish, issue, circulate and distribute, with or without

IT - 541



JUDGMENT OF 10. 7. 1991 — CASE T-70/89

charge, such printed matter as may be conducive to the attainment of any of its
objects.

The BBC is funded by a licence fee, which constitutes its main revenue, by grants
and by its own trading activities, including publishing, carried out through its
wholly owned subsidiary, BBC Enterprises Limited. The documents in the case
show, for example, that the BBC’s pre-tax profit for the year to 31 March 1988
amounted to UKL 1 198 million from licence fees and grants. For the same period,
the pre-tax profit of BBC Enterprises Ltd amounted to UKL 6.4 million, of which
the Radio Times accounted for UKL 4.2 million.

In that connection, it must be noted that the Radio Times is published for
commercial gain by BBC Enterprises Ltd under the control of its parent organ-
ization, which also determines overall policy for the licensing of its radio and tele-
vision programme listings. For that reason, the Commission took the view that the
two applicant organizations (hereinafter referred to collectively as ‘the BBC’ or
‘the applicant’) should in that respect be regarded as a single undertaking for the
application of Article 86 in the present case (see recital 19 in the preamble to the
decision).

At the time of the adoption of the decision, the Radio Times published the tele-
vision programme listings for BBC1 and BBC2 only, supplemented inter alia by
cast lists and synopses, and the BBC radio programme listings. The Radio Times
also contained feature articles, background information and readers’ letters, which
accounted for about a third of the pages in the magazine, excluding advertising
space. To cater for the diversity of local and regional variations, sixteen editions of
the Radio Times were published each week. The selling price of the Radio Times
was UKL 0.37 or IRL 0.52. In Ireland, about 15000 copies of the Radio Times
were sold each week. In Northern Ireland, weekly sales were about 75 000 copies,
which means, according to the documents in the case, that it was bought by about
25% of households. According to the information supplied by the applicant, the
Radio Times and the TV Times, the television guide published by ITP, were the
two best-selling magazines in the United Kingdom, where over 97% of the total
weekly sales (averaging over 3 million copies) of the Radio Times were made.

1I-542



BBC v COMMISSION

At the material time, the BBC’s policy towards third parties with regard to infor-
mation concerning its programmes was as follows: it provided daily and weekly
newspapers with its programme schedules free on request, accompanied by a
licence for which no fee was charged, setting out the terms on which that infor-
mation might be reproduced. Daily newspapers could thus publish the daily listings
or, at weekends and public holidays, the listings for two days, subject to certain
conditions as to the format of publication. Weekly newspapers were also permitted
to publish ‘highlights’ of the week’s television programmes. The BBC ensured
strict compliance with the licence conditions, by taking legal proceedings, where
necessary, against publications which failed to comply with them.

The publisher Magill TV Guide Limited (hereinafter referred to as ‘Magill’), a
company governed by Irish law, is a wholly owned subsidiary of Magill Publi-
cations Holding Limited. It was established in order to publish in Ireland and
Northern Ireland a weekly magazine containing information on the television
programmes available to viewers in that area, the Magill TV Guide. According to
the information provided by the parties, publication commenced in May 1985. The
magazine initially confined itself o providing information on BBC, RTE, ITV and
Channel 4 weekend programmes and on highlights of their weekly programmes.
After the publication on 28 May 1986 of an issue of the Magill TV Guide
containing all the weekly listings for all the television channels available in
Ireland — including BBC1 and BBC2 —an Insh court, in response to an
application from BBC, RTE and ITD, issued an interim injunction restraining
Magill from publishing weekly listings for those organizations’ programmes.
Following that injunction, Magill ceased its publishing activities. The substance of
the case was considered in part by the High Court which, in a judgment of
26 July 1989 delivered by Mr Justice Lardner, gave its ruling on the scope of the
copyright in the programme listings under Irish law. The judge stated: ‘I am
satisfied by the evidence that the BBC’s weekly TV programme schedules as
published in Radio Times are the end product of a long process of planning, prepa-
ration, arrangement and revision which involves a great deal of work and
experience and the exercise of skill and judgment. They are the creation of the
BBC and in my judgment they constitute an original literary work in the sense of
a compilation within Sections 2 and 8 of the Copyright Act 1963 in which the
BBC and BBC Enterprises Limited have shown that they are entitled to copyright
in the Republic of Ireland’ ([1990] ILRM 534, at p. 550).

IT-543



9

JUDGMENT OF 10. 7. 1991 — CASE T-70/89

Previously, on 4 April 1986, with a view to the publishing of complete weekly
listings, Magill had lodged a complaint with the Commission under Article 3 of
Regulation No 17 of the Council of 6 February 1962, First Regulation
implementing Articles 85 and 86 of the Treaty (Official Journal, English Special
Edition 1959-1962, p. 87; hereinafter referred to as ‘Regulation No 17°), seeking
a finding that the ITP, BBC and RTE were abusing their dominant position by
refusing to grant licences for the publication of their respective weekly listings. On
16 December 1987 the Commission decided to initiate a proceeding; in March
1988 it sent the BBC a statement of objections and finally, on 21 December 1988,
it adopted the decision with which the present action is concerned.

In the decision, the relevant products are defined as follows for the three organiz-
ations concerned: they are the advance weekly programme listings of ITP, the
BBC and RTE, and also the television guides in which those listings are published
(first paragraph of recital 20 in the preamble). In the Commission’s definition, a
programme listing is ‘a list of programmes to be broadcast by or on behalf of a
broadcasting organization within a given period of time, the list including the
following information: the title of each programme to be broadcast, the channel,
the date and time of transmission’ (recital 7).

The Commission finds that because of the factual monopoly enjoyed by the broad-
casting organizations over their respective weekly listings, third parties interested
in publishing a weekly television guide are ‘in a position of economic dependence
which is characteristic of the existence of a dominant position’. Furthermore, the
Commission adds, that monopoly is strengthened into a legal monopoly in so far
as those organizations claim copyright protection for their respective listings. In
those circumstances, the Commission observes, ‘no competition from third parties
is permitted to exist on [the relevant] markets’. From that it infers that ‘ITP,
BBC and RTE each hold a dominant position within the meaning of Article 86’
(recital 22).

To establish the existence of an abuse, the decision relies more particularly on
subparagraph (b) of the second paragraph of Article 86 of the Treaty, pursuant to
which an abuse is committed if an undertaking holding a dominant position limits
production or markets to the prejudice of consumers (first paragraph of recital 23
in the preamble). The Commission considers in particular that ‘substantial potential

IT-544



BBC v COMMISSION

demand . .. for comprehensive TV guides’ exists on the market (ibid., fourth
paragraph). It finds that, by using its dominant position ‘to prevent the intro-
duction on to the market of a new product, that is, a comprehensive weekly TV
guide’, the applicant is abusing that dominant position. It adds that a further
element of the abuse is that, by virtue of the offending policy regarding infor-
mation on its programmes, the applicant retains for itself the derivative market for
weekly guides for those programmes (recital 23).

The Commission therefore rejects the argument that the conduct to which 1t
objects is justified by copyright protection and states that in the present case ITP,
the BBC and RTE ‘use copyright as an instrument of the abuse, in a manner
which falls outside the scope of the specific subject-matter of that intellectual
property right’ (penultimate paragraph of recital 23).

With respect to the measures intended to bring the infringement to an end, Article
2 of the operative part of the decision is worded as follows: ‘ITP, BBC and RTE
shall bring the infringements as mentioned in Article 1 to an end forthwith by
supplying each other and third parties on request and on a non- discriminatory
basis with their individual advance weekly programme listings and by permitting
reproduction of those listings by such parties. This requirement does not extend to
information in addition to the listings themselves, as defined in this Decision. If
they choose to supply and permit reproduction of the listings by means of licences,
any royalties requested by ITP, BBC and RTE should be reasonable. Moreover,
ITP, BBC and RTE may include in any licences granted to third parties such
terms as are considered necessary to ensure comprehensive high-quality coverage
of all their programmes, including those of minority and/or regional appeal, and
those of cultural, historical and educational significance. The parties are therefore
required, within two months from the date of notification of this Decision, to
submit proposals for approval by the Commission of the terms upon which they
consider third parties should be permitted to publish the advance weekly
programme listings which are the subject of this Decision’.

Concurrently with the present application for a declaration that the decision is
void, the applicant, in a separate application also lodged on 10 March 1989,
sought the suspension of the operation of Articles 1 and 2 of the decision. By
order of 11 May 1989, the President of the Court of Justice ordered ‘the

II - 545



JUDGMENT OF 10. 7. 1991 — CASE T-70/89

suspension of the operation of Article 2 of the contested decision in so far as it
obliges the applicants to bring the infringement found by the Commission to an
end forthwith by supplying each other and third parties on request and on a
non-discriminatory basis with their individual advance weekly programme listings
and by permitting reproduction of those listings by such parties’. For the rest, the
applications for interim measures were dismissed (Joined Cases 76, 77 and 91/89
R [1989] ECR 1141, paragraph 20 of the order).

By order of 6 July 1989 in the present proceedings for the annulment of the
decision, the Court of Justice gave leave to Magill to intervene in support of the
Commission’s conclusions. The written procedure took place in part before the
Court of Justice which, by order of 15 November 1989 pursuant to Article 3(1)
and Article 14 of the Counci' Decision of 24 October 1988 establishing a Court of
First Instance of the European Communities, referred the case to the Court of
First Instance. Upon hearing the report of the Judge-Rapporteur, the Court of
First Instance decided, at the end of the written procedure, to open the oral
procedure without any preparatory inquiry.

Form of order sought by the parties

The BBC, the applicant, claims that the Court should:
(a) declare the decision null and void in so far as it applies to the BBC;

(b) in the alternative, declare that the Commission has no power under
Community law to order the BBC to supply any third parties with its weekly
programme listings and to permit reproduction of those listings either on terms
to be approved by the Commission or on any terms, including by way of
licence;

(c) order the Commission to pay the costs.

The Commission, the defendant, contends that the Court should:

(a) dismiss the application;

IT - 546



BBC v COMMISSION

(b) order the applicant to pay the costs of the Commission.

The application for the annulment of the decision as a whole

In support of its application for a declaration that the decision is void, the
applicant alleges breach of Article 86 of the Treaty and inadequate statement of
the reasons for the finding of an infringement of that article.

— Breach of Article 86 of the Treaty and inadequate statement of reasons
— Arguments of the parties

As regards the precondition for applying Article 86 in relation to the holding of a
dominant position, the applicant challenges the definition of the relevant market
adopted in the decision. Unlike the Commission, it considers that the products to
be taken into consideration in assessing its position in the market, for the purposes
of Article 86, are not its weekly listings and the television guides in which those
listings are published but broadcasting services. The applicant considers that its
function as a public service broadcaster includes not only preparing listings as part
of programme planning but also disseminating information about its programmes
as widely as possible. The publication of the Radio Times thus met the
requirements of the BBC’s public service function in so far as it gave exhaustive
details of its programmes, served regional interests and minorities and was
available on the market at a reasonable price.

The applicant claims that it does not hold a dominant position in the market for
the provision of broadcasting services. It states that the major broadcaster in
Ireland is RTE and that reception of the BBC’s programmes there is fortuitous. In
Northern Ireland, the BBC faces strong competition from private television
companies.

But the applicant further claxms, in the alternative, that if, contrary to its
contention, broadcasting services were not regarded as the relevant market, that
market must be defined as comprising television programme information generally.
It considers that the diverse sources of information on television programmes, such

II-547



JUDGMENT OF 10. 7. 1991 — CASE T-70/89

as daily or weekly newspapers, trailers, teletext services and previous knowledge of
programme times, are substitutable for television guides, as may be seen in
particular from the fact that relatively few people in Ireland buy the Radio Times.
Television magazines thus do not constitute a market separate from that for
programme information in general.

In that connection, the applicant states that it does not hold a dominant position
on the market in television programme information in general, in so far as only a
small proportion of viewers purchase weekly guides such as the Radio Times. It
explains that, for most viewers, the programme information published inter alia in
daily or weekly newspapers is largely substitutable for weekly television magazines.

Having expounded its position, the applicant goes on to dispute the Commission’s
contention that its programme listings constitute a market. It states, first, that its
factual or legal monopoly over its own programme listings which, it asserts, is
merely a consequence of its copyright and the exercise thereof, does not in itself
give rise to a dominant position within the meaning of Article 86. It refers in that
respect to the judgment of the Court of Justice of 8 June 1971 in Case 78/70
(Deuntsche Grammophon v Metro [1971] ECR 487, in particular paragraph 16).
Following that preliminary observation, the applicant states in particular that
general weekly television magazines have never existed on the relevant
geographical market. Consequently, as far as the BBC’s weekly listings are
concerned, no third party is in fact in a position of economic dependence charac-
teristic of the existence of a dominant position. The applicant concludes, therefore,
that the mere presence of ‘potential publishers’ on a market for general weekly
television magazines which it regards as entirely hypothetical is not a sufficient
basis for establishing the existence of a dominant position within the meaning of
Article 86.

The applicant also challenges the analysis which led the Commission to find that
its policy on programme information constituted an abuse within the meaning of
Article 86. It claims primarily that by reserving the exclusive right of reproducing
its programme listings and first placing them on the market it was doing no more
than protecting the specific subject-matter of its copyright, which cannot in any
way constitute an abuse within the meaning of Article 86. In the alternative, it

11-548



20

2

BBC v COMMISSION

maintains that even if the contested actions were capable of constituting an abuse,
it has not been established that they could be classified as such in the present case.
The applicant’s reasoning comprises four parts.

The applicant refers in the first place to its copyright in its own programme listings
in Ireland and Northern Ireland. Referring to the judgment of the Court of Justice
of 5 October 1988 in Case 238/87 Volvo v Veng [1988] ECR 6211, and the
judgment of 14 September 1982 in Case 144/81 Keurkoop v Nancy Kean Gifts
[1982] ECR 2853, it states that, as Community law now stands and in the absence
of Community standardization or harmonization of national laws, it is for the
national legislature to lay down the conditions and procedures relating to
copyright protection and, in particular, to determine what products are to enjoy
such protection. The applicant points out that copyright subsists in the programme
listings, as defined by the Commission in recital 7 of the Decision, in both Ireland
and Northern Ireland. It refers in that regard to the judgments given by the
English High Court of Justice in BBC and ITP v Time Out Limited [1984]
FSR 64 and by the Irish High Court in RTE, BBC and ITPv Magill, cited above.
It emphasizes that, under both United Kingdom and Irish legislation, copyright
entitles the owner inter alia 1o prevent reproduction and publication of the
copyright work.

Secondly, the applicant maintains that the Court of Justice has consistently held
that action taken by an undertaking under national law to protect the specific
subject-matter of an intellectual property right cannot itself constitute ‘abuse’
within the meaning of Article 86. It refers in particular to the judgment in Volvo v
Veng (cited above, paragraph 8 of the judgment). Citing the judgment of the
Court of Justice of 6 October 1982 and the opinion of Mr Advocate General
Reischl in Case 262/81 Coditel v Ciné-Vog Films [1982] ECR 3381, it submits that
the Treaty does not affect the specific subject-matter of intellectual property rights
conferred by the laws of the Member States. The applicant states that the specific
subject-matter of copyright, which is at issue in this case, necessarily includes an
exclusive right to reproduce and publish the protected work, and to exercise the
corresponding legal remedies (judgment of the Court of Justice of 17 May 1988 in
Case 158/86 Warner Brothers and Others v Christiansen [1988] ECR 2605,
paragraph 13).

Having regard to the foregoing considerations, the applicant states, in the third
place, that by refusing to authorize publication of its weekly programme listings

II - 549



22

23

JUDGMENT OF 10. 7. 1991 — CASE T-70/89

and by instituting proceedings against Magill, it was merely protecting the specific
subject-matter of its copyright in its own programme listings. The Commission’s
finding that the contested practices fall ‘outside the scope of the specific subject-
matter’ of the copyright, is therefore manifestly erroneous.

The Commission also failed, according to the applicant, to meet its obligation to
state the reasons on which its decision was based, contrary to Article 190 of the
Treaty as interpreted by the Court of Justice in its judgment of 26 November 1975
in Case 73/74 (Papiers Peints v. Commission [1975] ECR 1491). The applicant
alleges both that the Commission did not state in the decision what it considered
to be ‘the scope of the specific subject-matter’ of the copyright, and that it did not
state its reasons for considering, contrary — in the applicant’s submission — to the
settled case-law confirmed in the judgment in Volvo v Veng, that the contested
conduct fell outside the specific subject-matter of the copyright. The applicant
points out, in particular, that the decision does not refer to any exceptional
circumstances of the kind mentioned in paragraph 9 of the Volvo judgment
(reproduced in paragraph 33, below) which might, if appropriate, make it possible
to establish that the exercise of an intellectual property right by its holder
constituted an abuse. In the applicant’s submission, the failure to state adequate
reasons was unlawful in particular because the decision was the first occasion on
which the Commission had called into question the exclusive right of reproducing
and of first placing on the market the subject-matter of a copyright.

Fourthly, and finally, the applicant contends, in the alternative, that even if,
contrary to the view set out above, the contested actions were nevertheless capable
of constituting an abuse of a dominant position, the Commission has not estab-
lished the existence of any such abuse. The Commission has not proved that, for
the purposes of subparagraph (b) of the second paragraph of Article 86, the
absence of a comprehensive weekly television guide as a result of the applicant’s
licensing policy is actually to the prejudice of consumers as a whole. The applicant
asserts that a mere refusal by a copyright owner to participate in the creation of a
new product, in this case a general television magazine, cannot constitute an abuse
merely because the Commission considers that it meets a particular demand. In
that regard it claims, on the basis of the judgment of the Court of Justice of
29 June 1978 in Case 77/77 (BP v Commission [1978] ECR 1513), that in the
absence of proof of any prejudice to consumers, the Commission has no right to
override the policy legitimately adopted by the applicant and impose its own views.

IT - 550



24

25

26

27

28

BBC v COMMISSION

As far as the effect on trade between Member States —a precondition for the
application of Article 86 — is concerned, the applicant merely points out that, in
its abovementioned judgment of 26 July 1988, the Irish High Court found that
Magill had not established that the BBC’s programme information policy had had
a significant or appreciable effect on trade between Member States.

The Commission rejects all the applicant’s arguments concerning the alleged
breach of Article 86 and inadequate statement of reasons.

In order to establish the existence of a dominant position, the Commission
reaffirms the arguments on which the reasoning for the decision was based. In
substance, it states that each of the applicants holds a dominant position in two
narrow markets. The first relates to its own programme listings for the week
ahead, over which it enjoys a monopoly. The second is the market for weekly
television magazines, which in the Commission’s view constitutes a separate
sub-market within the general market for daily and weekly publications, being
alone in offering a product — in this case complete information on the weekly
programmes of the BBC — for which there is a specific demand on the part of
television viewers. In that regard, the Commission stresses that, at the material
time, Ireland and the United Kingdom were the only Member States in which
there was no comprehensive weekly television guide, such as to be capable of
competing with the Radio Times, which thus enjoyed a monopoly.

In order to demonstrate that the conduct at issue constitutes an abuse, the
Commission bases its reasoning on the premiss — which it explicitly accepted at
the hearing — that programme listings enjoy copyright protection under domestic
law. It maintains, first, that even on that assumption the relevant policies and
practices of the applicant are not covered by copyright protection as recognized in
Community law.

In that connection, the Commission first draws attention, in general terms, to the
incompatibility with Community rules of a national law which upholds the

II - 551



29

30

JUDGMENT OF 10. 7. 1991 — CASE T-70/89

existence of copyright in programme listings. It points out that, as has consistently
been held, the television industry is subject to the Community rules (see in
particular the judgment of the Court of Justice of 6 October 1982 in Case 262/81
Coditel v Ciné-Vog Films, cited above). It stresses that national rules creating
copyright in programme listings would allow broadcasting companies to use a
legitimate legal monopoly in radio and television broadcasts on a particular
frequency in order to retain an unlawful monopoly over the ancillary downstream
market in publications of those weekly listings and thus prevent the emergence of a
competing product of a new kind in the form of a comprehensive television guide.
The existence of copyright in programme listings would also hinder the
achievement of a single market in broadcasting services on the basis of Article 59
of the Treaty. In the absence of a single market in programme information,
consumers’ rights to enjoy ‘télévision sans frontiéres’ would be undermined since
television viewers, reluctant to buy a multitude of magazines each giving
programme details for only one channel, would likewise be less inclined to watch
programmes, particularly in a foreign language, about which they had little infor-
mation.

The Commission points out that, in order to resolve the conflict referred to in the
preceding paragraph, between copyright on the one hand and the rules on, inter
alia, freedom of competition on the other, the proper approach is, as has consis-
tently been held, to identify in each particular case the ‘specific subject-matter’ of
the intellectual property right, which alone merits special protection within the
Community legal order and thereby justifies certain encroachments on the
Community rules. In that connection, the Commission first reflects on the
legitimacy of copyright in programme listings and the underlying reasons for the
maintenance thereof, which it describes as unusual. It is necessary, the Commission
submits, to appraise the legal and economic ‘value’ and ‘well-foundedness’ of the
copyright in the weekly listings in the present case, having regard to the objectives
normally attributed to such a right. In that light, it asserts, it is necessary to take
into consideration, inter alia, the nature of the property protected from the tech-
nological, cultural or innovative point of view, together with the purpose and justi-
fication in domestic law of the copyright in listings (see, in particular, the
following judgments of the Court of Justice: judgment of 8 June 1982 in Case
258/78 Nungesser v Commission [1982] ECR 2015; judgment of 6 October 1982
in Case 262/81 Coditel v Ciné-Vog Films, cited above; judgment of 30 June 1988
in Case 35/87 Thetford Corporation v Fiamma [1988] ECR 3585, paragraphs 17 to
21; and judgment of 17 May 1988 in Case 158/86 Warner Brothersv Christiansen,
cited above, paragraphs 10 to 16).

Applying those criteria, the Commission submits that, in the present case, the
programme listings are not in themselves secret, innovative or related to research.

II - 552



31

32

BBC v COMMISSION

On the contrary, they are mere factal information in which no copynght could
therefore subsist. The creative effort required for their preparation is directly
rewarded by the size of the audience for the programmes. The impact of the
decision on the copyright in the programme listings does not extend in any way to
broadcasting activity, which is distinct from publishing. Referring to the opinion of
Mr Advocate General Mischo in Thetford, cited above, the Commission observes
that the maintenance of copyright in programme listings can only be explained by
the desire to ‘reserve a monopoly’ to its owner.

Secondly, having thus maintained that copyright protection for programme listings
does not fulfil the essential function of such a right, the Commission stresses that
the applicant’s policy as regards information concerning its weekly programmes
constitutes an abuse. That abuse resides in particular, 1t claims, precisely in the
arbitrary refusal — that is to say a refusal not justified by requirements of secrecy,
research and development or other objectively verifiable considerations — to
authorize Magill and other ‘potential entrants’ into the weekly television magazine
market to publish that information, solely for the purpose of preventing the
emergence of any competing product.

In that regard, the Commission submits that the applicant’s licensing policy
discriminated ‘against the emergence of a new product in the form of a multi-
channel guide which would compete with [the] captive guide’ of each of the
organizations in question or, in other words, ‘against Magill and other potential
market entrants offering comprehensive weekly guides’. The Commission also
states that ‘if the broadcast companies for some reason chose not to disseminate to
anyone the information about forthcommg programmes, the analy515 might be
different; but they do disseminate it to two categories of economic operator: their
own captive periodicals, and daily publications which do not compete with the
captive periodicals. These factors indicate that the refusal to tolerate publication by
others is arbitrary and discriminatory’. That arbitrariness is confirmed by the fact
that the BBC discriminated against general television magazines published in
certain Member States, but did not prevent such publications in Belgium and the
Netherlands.

IT-553



33

JUDGMENT OF 10. 7. 1991 — CASE T-70/89

The Commission also refers, in support of its argument, to the judgments of the
Court of Justice of 5 October 1988 in Case 238/87 Volvo v Veng, cited above,
paragraph 9, and Case 53/87 CICRA v Renault, [1988] ECR 6039, paragraph 16.
It cites in particular paragraph 9 of the Volvo judgment: ‘the exercise of an
exclusive right by the proprietor of a registered design in respect of car body
panels may be prohibited by Article 86 if it involves, on the part of an undertaking
holding a dominant position, certain abusive conduct such as the arbitrary refusal
to supply spare parts to independent repairers, the fixing of prices for spare parts
at an unfair level or a decision no longer to produce spare parts for a particular
model even though many cars of that model are still in circulation, provided that
such conduct is liable to affect trade between Member States’. According to the
Commission, the conduct for which the applicant is criticized is similar to the
arbitrary refusal, referred to by the Court in the judgments cited above, by the
owner of a registered design to supply spare parts to independent repairers who
depend on such supply for their business. By refusing to authorize, inter alia,
Magill to publish its weekly listings, the applicant was hindering Magill in its
activity of publishing general television magazines.

Similarly, the Commission further contends that the conduct for which the BBC is
criticized is different from that which the Court held to be lawful in the Volvo
judgment. It is apparent from that judgment that the fact that a car manufacturer
who holds protective rights in a design reserves for himself the right to manu-
facture all spare parts for his cars does not in itself constitute an abuse (paragraph
11 of the judgment). In the present case the Commission draws attention to the
fact that the market in spare parts was within the area of Volvo’s main business
activity. By contrast, the BBC was exploiting a dominant position in one market
(the market in information on its programmes) which is within the area of its main
activity — broadcasting — in order to obtain advantages in the publishing market,
a separate economic activity, downstream. Moreover, the prejudice to consumers,
who were denied access to a new product, namely a general television magazine
for which there was a strong demand, is an aggravating factor which renders the
applicant’s policy as regards information on its weekly programmes abusive. On
the other hand, the Commission emphasizes, in the Volvo case consumers were
able to obtain the spare parts and competition was possible between independent
repairers, and indeed between the various manufacturers themselves, since

customers could opt for other makes if spare parts became too costly or difficult to
obtain.

IT- 554



34

35

36

37

38

BBC v COMMISSION

The Commission also rejects the applicant’s arguments concerning its public-
service duties. It considers that it was incumbent on the BBC to adapt the content
and the presentation of the Radio Times, if it considered such action appropriate.

The Commission states that its analysis of the abuse of copyright applies also to
situations different from that at issue in this case, in the area of computer software
for example.

In support of its contention that the applicant’s conduct is capable of affecting
trade between Member States, the Commission states that the effect on trade
between Ireland and the United Kingdom is to be determined by reference, inter
alia, 1o the potential level of trade in comprehensive guides. It notes that the
existence of a potential trade in television guides between Ireland and Northern
Ireland is attested by statements made by a BBC expert at the oral hearing of the
applicant. That expert explained that the applicant’s reluctance to see multi-
channel guides published was due to apprehension that such guides, published in
English and containing, inter alia, information on BBC programmes, might be
imported into the United Kingdom.

The intervener, Magill, states that the High Court has now found that in Irish law
copyright does subsist in programme listings and that that copyright was infringed
by Magill. Accordingly, the outcome of the proceedings brought against Magill by
the BBC, ITP and RTE before the Irish court will depend on the ruling of the
Community Court on the question whether the practices criticized in the
Commission Decision are compatible with Community law. Magill points out that
the effects of the interlocutory injunctions made in 1986 and the costs incurred in
the proceedings before the national court have put it out of business and driven it
from the market-place as a competitor of BBC, ITP and RTE.

Magill supports all the Commission’s observations. It disputes the applicant’s inter-
pretation to the effect that the decision requires the grant of compulsory licences.
It highlights the importance of the consent of the copyright owner. In Magill’s
submission, ‘if ... no licences were granted to any third party.. [the applicant]
could genuinely argue that it was doing no more than exploiting its exclusive right

II- 555



39

40

JUDGMENT OF 10. 7. 1991 — CASE T-70/89

of ownership to its own advantage’. However, once the applicant chooses to grant
licences for the reproduction of information concerning its daily programmes, it
may not, in Magill’s view, use its copyright to prevent the publication of its weekly
listings by third parties.

Magill also claims that the conduct complained of constitutes an abuse within the
meaning of Article 86 ‘precisely because it has been contrived in an identical
manner between three national television authorities so as to impose a common
regime upon all competing news media throughout two Member States for the
purpose of protecting a market share which they have appropriated to their own
three publications’. Magill considers that that common regime is based on a tacit
agreement.

The applicant states in its reply that the Commission has raised before the Court
new facts and arguments which do not appear either in the statement of objections
or in the decision. The Commission is thereby infringing the right to a fair hearing
both during the administrative procedure and before the Court (judgment of the
Court of Justice of 4 July 1963 in Case 24/62 Germany v Commission [1963]
ECR 63, and judgment of 15 March 1967 in Joined Cases 8 to 11/66 Cimenteries
CBR v Commission [1967] ECR 75).

The applicant maintains in particular that the Commission’s argument calling into
question the compatibility with Community law of national law prov1d1ng for
copyright in programme listings is not admissible before the Court, since it is a
fresh issue. It stresses that the argument that copyright in programme listings
constitutes ‘copyright over facts and ideas’ is inadmissible. The Commission’s alle-
gations that the conduct concerned was arbitrary and discriminatory are also inad-
missible; they, too, appear in neither the statement of objections nor the decision.
In that connection, the applicant observes that the reasoning contained in recital
23 in the preamble to the decision — assuming it to be correct — would not be
invalidated if the BBC had never granted any licences to third parties. It is thus
clear that the decision is not based on a finding of discrimination. Consequently, in
the applicant’s submission, the decision cannot be supported on the ground that
there is discrimination, since discrimination is not the basis of the decision. The
applicant also denies the admissibility of the submission, made only by Magill,
alleging the existence of a tacit agreement between the BBC, ITP and RTE. That

IT - 556



41

42

BBC v COMMISSION

submission, the applicant notes, alleges a breach of Article 85(1) of the Treaty, and
is therefore inadmissible.

With regard to the substance of the dispute, the applicant observes that, as regards
the allegedly abusive nawre of its licensing policy, the Commission has not come
to grips with the difficulty arising from the fact that the refusal to authorize the
reproduction of programme listings cannot constitute an abuse, since such a course
of action would lead to ‘the proprietor being deprived of the substance of its
exclusive right’. The nature of the copyright material and its relative value are
irrelevant to the assessment of the scope of that right. The applicant states that the
essential subject-matter and the basis of copyright are the same whether or not the
copyright material is innovative or is a ‘trade secret’ or relates to a research
activity. Thus, copyright law in the United Kingdom and Ireland does not
distinguish between works which are, in the Commission’s expression, ‘banal’ and
other works, that being, in the applicant’s view, a purely subjective assessment.
Similarly, the fact that the BBC grants royalty-free licences to many third parties
to print copyright information every day not only does not mean that that infor-
mation is worth little or does not constitute ‘valuable’ property, but is also
irrelevant to assessment of the scope of the copyright covering it.

The applicant also rejects the Commission’s claim that the BBC engages in ‘a
discriminatory licensing policy’ by reason of the fact that it licenses the copyright
material to some categories of third parties but excludes those who wish to pro-
duce a comprehensive weekly television magazine. It states that the essence of dis-
crimination is dissimilar treatment of objectively similar situations and it denies that
its policy is discriminatory, since it is willing to license any newspaper, period-
ical or magazine on the terms applied hitherto. The applicant likewise rejects the
argument put forward by the intervener that because, after agreeing to furnish its
listings to third parties, the BBC then restricted the conditions under which they
might publish them, the allegedly offending conduct went beyond protection of the
specific subject-matter of the copyright. The applicant contends in that regard that,
as a matter of law, a copyright owner who pursues a liberal policy and grants
licences, albeit subject to some limitations, does not thereby subject himself to an
obligation to grant unlimited licences.

1T - 557






