
DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-70/89 

RETTENS DOM (Anden Afdeling) 
10. juli 1991 * 

Indholdsfortegnelse 

Faktiske omstændigheder og retsforhandlinger 540 

Parternes påstande 546 

Påstanden om annullation af beslutningen i sin helhed 547 

— Tilsidesættelse af Traktatens artikel 86 og mangler ved begrundelsen 547 

— Parternes argumenter 547 

— Retlig bedømmelse 559 

— Definitionen af de omhandlede produkter 559 

— Spørgsmålet om, hvorvidt der er tale om en dominerende stilling 561 

— Spørgsmålet om, hvorvidt der foreligger et misbrug 561 

— Virkningerne for samhandelen mellem medlemsstaterne 566 

Den subsidiære påstand om annullation af beslutningens artikel 2 568 

1. Tilsidesættelse af artikel 3, stk. 1, i Rådets forordning nr. 17 568 

— Parternes argumenter 568 

— Retlig bedømmelse 569 

2. Tilsidesættelse af Berner-konventionen 571 

— Parternes argumenter 571 

* Processprog: engelsk. 

I I - 538 



BBC MOD KOMMISSIONEN 

— Retlig bedømmelse 572 

Sagens omkostninger 574 

I sag T-70/89, 

The British Broadcasting Corporation og BBC Entreprises Limited, London, ved 
advokat Jeremy Lever, QC, advokat Christopher Bellamy, QC, og advokat Rupert 
Anderson, of the Bar of England and Wales, for Solicitor Robin Griffith, London, 
og med valgt adresse i Luxembourg hos advokaterne Loesch og Wolter, 8, rue 
Zithe, 

sagsøgere, 

mod 

Kommissionen for De Europæiske Fællesskaber ved Jacques Bourgeois, Kommis­
sionens Juridiske Tjeneste, som befuldmægtiget, bistået af advokat Ian Forrester, 
QC, of the Scottish Bar, og med valgt adresse i Luxembourg hos Guido Berardis, 
Kommissionens Juridiske Tjeneste, Centre Wagner, Kirchberg, 

sagsøgt, 

støttet af 

Magill TV Guide Limited, et irsk selskab med hjemsted i Dublin, ved John D. 
Cooke, Senior Counsel, of the Irish Bar, for Solicitors Gore & Grimes, Dublin, og 
med valgt adresse i Luxembourg hos advokat Louis Schiltz, 83, boulevard Grande-
Duchesse Charlotte, 

intervenient, 

angående annullation af Kommissionens beslutning 89/205/EØF af 21. december 
1988 (EFT 1989 L 78, s. 43) om en procedure i henhold til EØF-Traktatens arti­
kel 86 (IV/31.851-Magill TV Guide / ITP, BBC og RTE), 

har 

II - 539 



DOM AF IO. 7. 1991 — SAG T-70/89 

DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABERS RET I FØRSTE INSTANS 
(Anden Afdeling) 

sammensat af afdelingsformanden, A. Saggio, og dommerne C. Yeraris, C. P. 
Briët, D. Barrington og J. Biancarelli, 

justitssekretær: H. Jung, 

på grundlag af den skriftlige forhandling og efter retsmødet den 21. februar 1991, 

afsagt følgende 

Dom 

Faktiske omstændigheder og retsforhandlinger 

1 Ved stævning, indgået til Domstolens Justitskontor den 10. marts 1989, har British 
Broadcasting Corporation (herefter benævnt »BBC«) og BBC Entreprises Limited 
anlagt sag med påstand om annullation af Kommissionens beslutning af 21. decem­
ber 1988 (herefter benævnt »beslutningen«), hvori det fastslås, at den politik og 
praksis, der blev udøvet af selskaberne på det relevante tidspunkt med hensyn til 
udgivelsen af ugentlige forhåndsoversigter over BBC-tv- og radioprogrammer, som 
kan modtages i Irland og Nordirland, udgør en overtrædelse af EØF-Traktatens 
artikel 86, i det omfang denne politik og praksis var til hinder for udgivelse og salg 
af alsidige ugentlige tv-programblade i Irland og Nordirland. Nærværende sag er 
et af flere annullationssøgsmål vedrørende samme beslutning, der er anlagt af de 
øvrige virksomheder, beslutningen er rettet til, nemlig dels Radio Telefis Eireann 
(herefter benævnt »RTE«), dels Independent Television Publications Ltd (herefter 
benævnt »ITP«), hhv. sag T-69/89 og sag T-76/89. 

2 Baggrunden for beslutningen kan sammenfattes således. De fleste husstande i Ir­
land og mellem 30-40% af husstandene i Nordirland kan modtage mindst seks 
tv-programmer: RTE1 og RTE2, der udsendes af RTE, som har et lovbeskyttet 
monopol på radio- og fjernsynsspredning i Irland, BBCl og BBC2, der udsendes 
af BBC, samt ITV og Channel 4, som på det relevante tidspunkt blev udsendt af 
tv-selskaber, som af Independent Broadcasting Authority (herefter benævnt »IBA«) 
havde fået koncession på udsendelse af uafhængige fjernsynsprogrammer. I Det 

II - 540 



BBC MOD KOMMISSIONEN 

Forenede Kongerige havde BBC og IBA et duopol på levering af landsdækkende 
fjernsyn. Desuden kunne et stort antal seere i Storbritannien og i Irland modtage 
adskillige satellitprogrammer, enten direkte eller gennem kabelnet. Der fandtes 
dog ikke kabel-tv i Nordirland. 

På det for sagen relevante tidspunkt fandtes der ikke noget generelt ugentligt tv-
program på markedet i Irland og Nordirland på grund af den politik med hensyn 
til at give oplysninger om programmerne på de seks ovennævnte kanaler, som blev 
fulgt af de selskaber, beslutningen er rettet til. Selskaberne udgav nemlig hver især 
et særligt tv-programblad, som udelukkende indeholdt det pågældende selskabs 
egne programmer, og de forbeholdt sig ophavsretten til deres ugentlige program­
oversigter i henhold til United Kingdom Copyright Aet 1956 og Irish Copyright 
Aet 1963 for at forhindre gengivelse af oversigterne fra tredjemands side. 

De nævnte programoversigter indeholder oplysninger om programmernes indhold 
med titel, kanal, dato og tidspunkt for udsendelserne. Der udarbejdes flere udkast, 
som efterhånden bliver mere og mere detaljerede og præcise, indtil den endelige 
udgave af ugeoversigten foreligger ca. to uger før de første udsendelser. På dette 
tidspunkt er ugeoversigterne blevet salgbare produkter, jf. beslutningen (syvende 
betragtning). 

3 Hvad særligt angår denne sag, skal det bemærkes, at BBC forbeholdt sig eneretten 
til at udgive ugentlige programoversigter for BBCl og BBC2 i sit eget tv-blad, 
Radio Times, som udelukkende præsenterede BBC's programmer. 

4 BBC er stiftet i Det Forenede Kongerige ved Royal Charter og sender radio og tv 
på grundlag af en tilladelse fra indenrigsministeren. Selskabet har navnlig til op­
gave — som en offentlig tjenesteydelse — at levere landsdækkende radio og tv i 
Det Forenede Kongerige. BBC har i en resolution af 8. januar 1981, som er bilagt 
sendetilladelsen, anerkendt sin forpligtelse til at opretholde et generelt højt niveau 
med hensyn til kvaliteten af selskabets ydelser og til at udvise alsidighed i program­
lægningen. Selskabet skal i henhold til koncessionen ligeledes udarbejde, trykke, 

II-541 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-70/89 

udgive og distribuere tryksager — mod eller uden vederlag — som kan bidrage til 
at opfylde selskabets målsætninger. 

5 BBC finansieres af en licens, som udgør den væsentligste indtægtskilde, samt af 
tilskud og selskabets egen erhvervsmæssige virksomhed som f.eks. forlagsvirksom­
hed, der udøves gennem dets helejede datterselskab BBC Enterprises Ltd. Ifølge 
sagens akter var BBC's fortjeneste før skat i regnskabsåret frem til den 31. marts 
1988 eksempelvis 1 198 mio. UKL hidrørende fra licensen og tilskud. Den af BBC 
Enterprises Ltd opnåede fortjeneste før skat i samme periode udgjorde 6,4 mio. 
UKL, hvoraf bladet Radio Times stod for de 4,2 mio. 

Det skal herved bemærkes, at tv-bladet Radio Times udgives i kommercielt øjemed 
af BBC Enterprises Ltd, under tilsyn af moderselskabet, der ligeledes fastlægger 
den overordnede politik vedrørende licens til selskabets radio- og tv-programover-
sigter. På den baggrund har Kommissionen skønnet, at de to sagsøgende selskaber 
(i det følgende samlet benævnt »BBC« eller »sagsøgeren«) i forhold til artikel 86 
må betragtes som en enkelt virksomhed i nærværende sag (jf. den 19. betragtning 
til beslutningen). 

6 På tidspunktet for den omtvistede beslutning indeholdt Radio Times udelukkende 
tv-programoversigterne for BBCl og BBC2, suppleret med oplysninger om de 
medvirkende personer og resuméer, samt BBC's radioprogrammer. Der fandtes li­
geledes kronikker, baggrundshistorier og læserbreve, som fyldte ca. en tredjedel af 
bladets sider ud over annoncepladsen. På grund af lokale og regionale forskelle 
udkom der 16 udgaver af Radio Times hver uge. Prisen for bladet var 0,37 UKL 
eller 0,52 IRL. I Irland blev der hver uge solgt ca. 15 000 eksemplarer af Radio 
Times. I Nordirland lå det ugentlige salg på omkring 75 000 eksemplarer, hvilket 
ifølge sagens akter er ensbetydende med, at ca. 25% af husstandene købte bladet. I 
henhold til det af sagsøgeren oplyste var Radio Times og tv-bladet TV Times, der 
udgives af ITP, de to mest solgte ugeblade i Det Forenede Kongerige, hvor mere 
end 97% af det samlede ugentlige salg, som gennemsnitligt lå over 3 millioner 
eksemplarer, fandt sted. 

II - 542 



BBC MOD KOMMISSIONEN 

7 På det relevante tidspunkt havde BBC følgende politik i forhold til andre interesse­
rede parter, for så vidt angår oplysninger om selskabets programmer: Selskabet 
sendte uden beregning sine programmer til dagblade og tidsskrifter, der anmodede 
herom, idet programmerne var ledsaget af en licens, som der ikke krævedes beta­
ling for, og som fastlagde betingelserne for gengivelse af oplysningerne. Dagblade 
kunne således offentliggøre programmerne for den pågældende dag eller, såfremt 
den følgende dag var en helligdag, programmerne for to dage, hvorved der gjaldt 
visse betingelser med hensyn til rubrikkernes format. Ugeblade havde ligeledes til­
ladelse til at offentliggøre »højdepunkter« fra ugens tv-programmer. BBC sikrede 
en nøje overholdelse af de i licensen opstillede betingelser ved om nødvendigt at 
retsforfølge blade, som ikke respekterede dem. 

8 Forlaget Magill TV Guide Ltd (herefter benævnt »Magill«) — der er et irsk sel­
skab — er et helejet datterselskab af Magill Publications Holding Ltd. Det blev 
oprettet med det formål at udgive et ugeblad i Irland og Nordirland, Magill TV 
Guide, med oplysninger om kommende fjernsynsprogrammer, som kan modtages 
af seerne i området. Ifølge parternes oplysninger blev bladet første gang udgivet i 
maj 1985. I begyndelsen indeholdt det udelukkende oplysninger om weekendpro­
grammerne fra BBC, RTE, ITV og Channel 4 og om højdepunkter fra ugens pro­
grammer. Efter at der den 28. maj 1986 var blevet udgivet en udgave af Magill TV 
Guide, som indeholdt samtlige ugens programmer for alle de tv-kanaler, som 
kunne modtages i Irland — herunder BBCl og BBC2 — nedlagde en irsk domstol 
på begæring af BBC, RTE og ITP et foreløbigt forbud for Magill mod at offent­
liggøre ugeoversigter over disse selskabers programmer. På baggrund af dette for­
bud standsede Magill sine udgivelser. High Court har i en dom af 26. juli 1989 
(dommer Lardner) delvis taget stilling til sagens realitet, idet den traf afgørelse om 
rækkevidden af ophavsretten til programoversigterne i henhold til irsk ret. Det 
hedder i dommen: »Det findes bevist, at BBC's ugentlige programoversigter som 
offentliggjort i Radio Tunes er resultatet af en lang proces med planlægning, forbe­
redelse, bearbejdning og revidering, som kræver et stort arbejde og megen erfaring 
samt teknisk kunnen og dømmekraft. Oversigterne er BBC's værk, og de er efter 
min opfattelse litterære værker i form af kompilationer i henhold til section 2 og 8 
i Copyright Aet 1963. BBC og BBC Enterprises Limited har godtgjort, at de har 
ophavsret til oversigterne i Den Irske Republik« (ILRM 1990, s. 534, på s. 550). 

II - 543 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-70/89 

9 Magill havde allerede den 4. april 1986 med udgivelse af fuldstændige ugeoversig­
ter for øje indgivet en klage til Kommissionen i medfør af artikel 3 i Rådets for­
ordning nr. 17 af 6. februar 1962, første forordning om anvendelse af bestemmel­
serne i Traktatens artikel 85 og 86 (EFT 1959-1962, s. 81; herefter benævnt »for­
ordning nr. 17«), med henblik på at få fastslået, at ITP, BBC og RTE misbruger 
deres dominerende stilling ved at nægte at meddele licenser til offentliggørelse af 
deres respektive ugentlige programoversigter. Kommissionen besluttede at indlede 
en procedure den 16. december 1987 og sendte en meddelelse om klagepunkter til 
BBC i marts 1988. På grundlag af denne procedure vedtog Kommissionen den 21. 
december 1988 den beslutning, som er genstand for nærværende sag. 

10 I beslutningen defineres de omhandlede produkter, for så vidt angår de tre berørte 
virksomheder, som ugentlige forhåndsoversigter over ITP's, BBC's og RTE's pro­
grammer og tillige de tv-programblade, hvori disse programoversigter offentliggø­
res (20. betragtning til beslutningen, første afsnit). Ved en programoversigt forstås 
ifølge Kommissionen »en liste over programmer, som udsendes af eller på en ra­
dio- og tv-spredningsorganisations vegne i et givet tidsrum, og den indeholder føl­
gende oplysninger: titlen på hvert program, der udsendes, kanalen, datoen og tids­
punktet for udsendelsen« (syvende betragtning). 

Kommissionen konstaterer, at den omstændighed, at radio- og fjernsynsspred-
ningsorganisationerne har et faktisk monopol med hensyn til deres respektive 
ugentlige programoversigter, betyder, at andre parter, som er interesserede i at 
udgive et ugentligt tv-programblad, står »i et økonomisk afhængighedsforhold, 
hvilket er karakteristisk for en dominerende stilling«. Endvidere, fortsætter Kom­
missionen, styrkes dette monopol i retning af et lovbeskyttet monopol, i det om­
fang de nævnte selskaber håndhæver ophavsretten til deres respektive oversigter. 
Under disse omstændigheder tillades der ifølge Kommissionen »ingen konkurrence 
fra andre på disse markeder«. Kommissionen konkluderer på den baggrund, at 
»ITP, BBC og RTE hver især indtager en dominerende stilling efter artikel 86« 
(22. betragtning til beslutningen). 

1 1 Hvad angår kriterierne for, hvornår der er tale om misbrug, henvises der i beslut­
ningen særligt til Traktatens artikel 86, stk. 2, litra b), hvorefter der foreligger 
misbrug, når en virksomhed, der har en dominerende stilling, begrænser produk­
tionen eller afsætningen til skade for forbrugerne (23. betragtning til beslutningen, 

II - 544 



BBC MOD KOMMISSIONEN 

første afsnit). Kommissionen er navnlig af den opfattelse, at der findes »en væsent­
lig potentiel efterspørgsel på markedet for alsidige tv-programblade« (a. st., fjerde 
afsnit). Den anfører, at sagsøgeren ved at benytte sin dominerende stilling »til at 
forhindre lancering på markedet af et nyt produkt, dvs. et alsidigt ugentligt tv-pro-
gramblad«, misbruger denne stilling. Kommissionen tilføjer, at et yderligere aspekt 
af misbruget udgøres af den omstændighed, at sagsøgeren på grund af den kritise­
rede politik med hensyn til at give oplysninger om selskabets programmer forbe­
holder sig det afledede marked for ugentlige tv-programblade indeholdende disse 
programmer (23. betragtning til beslutningen). 

Kommissionen afviser derfor det argument, at den kritiserede adfærd er berettiget 
af ophavsretlige grunde, idet den fastslår, at ITP, BBC og RTE i nærværende sag 
»benytter ophavsretten som et middel til misbrug på en måde, som ikke finder 
nogen berettigelse i ønsket om at beskytte disse intellektuelle ejendomsrettigheder« 
(23. betragtning, næstsidste afsnit). 

12 Hvad angår de foranstaltninger, som skal træffes for at bringe overtrædelsen til 
ophør, bestemmes det i artikel 2 i beslutningens konklusion: »ITP, BBC og RTE 
skal straks bringe den i artikel 1 nævnte overtrædelse til ophør ved efter anmod­
ning og på et ikke diskriminerende grundlag at levere hinanden og andre interesse­
rede parter deres egne ugentlige forhåndsoversigter over programmer og tillade, at 
sådanne parter gengiver disse oversigter. Dette krav gælder ikke oplysninger i til­
knytning til selve programoversigterne, som defineret i denne beslutning. Vælger 
de at levere og tillade offentliggørelse af oversigterne på grundlag af licenser, skal 
eventuelle licensafgifter, som ITP, BBC og RTE kræver, være rimelige. ITP, BBC 
og RTE kan tillige i eventuelle licenser, som meddeles andre interesserede parter, 
fastsætte sådanne betingelser, som skønnes nødvendige til at sikre en alsidig dæk­
ning af høj kvalitet af alle deres programmer, herunder programmer af specifik 
interesse for et mindretal og/eller regional interesse, og programmer af kulturel, 
historisk og informativ betydning. Parterne skal derfor inden to måneder fra tids­
punktet for denne beslutnings meddelelse med henblik på godkendelse forelægge 
Kommissionen forslag til de betingelser, på hvilke de skønner, at andre interesse­
rede parter skal kunne opnå tilladelse til at offentliggøre de ugentlige forhåndso­
versigter over programmer, som er genstand for denne beslutning.« 

1 3 Sideløbende med nærværende annullationssøgsmål vedrørende beslutningen an­
lagde sagsøgeren, ved stævning indgivet samme dag, dvs. den 10. marts 1989, sag 
med påstand om udsættelse af gennemførelse af beslutningens artikel 1 og 2. Ved 
kendelse af 11. maj 1989 traf Domstolens præsident bestemmelse om »[udsættelse 

II - 545 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-70/89 

af] gennemførelsen af artikel 2 i den omtvistede beslutning, for så vidt den pålæg­
ger sagsøgerne straks at bringe den af Kommissionen påståede overtrædelse til op­
hør ved efter anmodning og på et ikke diskriminerende grundlag at levere hinan­
den og andre interesserede parter deres egne ugentlige forhåndsoversigter over 
programmer og tillade, at sådanne parter gengiver disse oversigter«. Begæringen 
blev i øvrigt ikke taget til følge (forenede sager 76/89, 77/89 og 91/89 R, Sml. 
s. 1141, grund 20). 

I forbindelse med annullationssøgsmålet har Domstolen ved kendelse af 6. juli 
1989 tilladt selskabet Magill at intervenere til støtte for Kommissionens påstande. 
Den skriftlige forhandling er delvis foregået for Domstolen, som ved kendelse af 
15. november 1989 henviste sagen til Retten i medfør af bestemmelserne i artikel 3, 
stk. 1, og artikel 14 i Rådets afgørelse af 24. oktober 1988 om oprettelse af De 
Europæiske Fællesskabers Ret i Første Instans. På grundlag af den refererende 
dommers rapport har Retten ved afslutningen af den skriftlige forhandling beslut­
tet at indlede den mundtlige forhandling uden forudgående bevisoptagelse. 

Parternes påstande 

14 Sagsøgeren, BBC, har nedlagt følgende påstande: 

— Beslutningen annulleres, for så vidt som den berører BBC. 

— Subsidiært: Det fastslås, at Kommissionen i henhold til fællesskabsretten ikke 
har hjemmel til at pålægge BBC at levere sine ugentlige programoversigter til 
enhver tredjemand og tillade gengivelse af oversigterne på betingelser, der er 
godkendt af Kommissionen, eller på andre betingelser, f.eks. ved at meddele 
licenser. 

— Kommissionen tilpligtes at betale sagens omkostninger. 

Sagsøgte, Kommissionen, har nedlagt følgende påstande : 

— Frifindelse. 

II - 546 



BBC MOD KOMMISSIONEN 

— Sagsøgeren tilpligtes at betale sagens omkostninger. 

Påstanden om annullation af beslutningen i sin helhed 

15 Sagsøgeren har til støtte for sin påstand om annullation af beslutningen, for så vidt 
som det fastslås, at der foreligger en overtrædelse af Traktatens artikel 86, gjort 
gældende, at der er sket en tilsidesættelse af denne artikel, og at der er mangler 
ved begrundelsen. 

— Tilsidesættelse af Traktatens artikel 86 og mangler ved begrundelsen 

— Parternes argumenter 

16 For så vidt angår den betingelse for at anvende artikel 86, at der skal være tale om 
en dominerende stilling, har sagsøgeren anfægtet den i beslutningen indeholdte 
definition af det omhandlede marked. I modsætning til Kommissionen finder sel­
skabet, at de produkter, der skal tages hensyn til ved fastlæggelsen af selskabets 
stilling på markedet med henblik på anvendelsen af artikel 86, ikke er de ugentlige 
programoversigter og de tv-blade, hvori disse oversigter offentliggøres, men der­
imod radio- og fjernsynsspredning. Sagsøgeren finder nemlig, at selskabets opgave 
— at levere radio og tv som en offentlig tjenesteydelse — ikke alene indebærer at 
udarbejde oversigter i forbindelse med programplanlægningen, men også i videst 
muligt omfang at sprede oplysninger om selskabets programmer. Udgivelsen af 
bladet Radio Times var således med til at opfylde kravene til den offentlige tjenes­
teydelse, BBC har til opgave at levere, idet bladet gav en udførlig omtale af selska­
bets programmer, tjente regionale interesser og minoritetsgruppers interesser og 
kunne fås på markedet til en rimelig pris. 

Sagsøgeren har gjort gældende, at selskabet ikke har en dominerende stilling på 
markedet for radio- og fjernsynsspredning. Selskabet har henvist til, at det største 
tv-selskab i Irland er RTE, og at det blot er en tilfældighed, at BBC's programmer 
kan modtages der. I Nordirland har BBC en betydelig konkurrence fra private 
tv-selskaber. 

17 Sagsøgeren har subsidiært gjort gældende, at såfremt det i modsætning til det af 
selskabet anførte ikke måtte blive lagt til grund, at det relevante marked er marke­
det for radio- og fjernsynsspredning, må det relevante marked dog defineres som 
markedet for oplysninger om tv-programmer i almindelighed. Sagsøgeren er nem­

II - 547 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-70/89 

lig af den opfattelse, at flere forskellige kilder til oplysninger om tv-programmer, 
såsom dag- og ugeblade, trailere, tekst-tv og forkendskab til sendetidspunkterne, 
kan erstatte tv-blade, hvilket bl.a. viser sig ved, at der er forholdsvis få, der køber 
Radio Times i Irland. Tv-blade udgør således ikke noget særskilt marked ved siden 
af markedet for oplysninger om programmerne i almindelighed. 

Sagsøgeren har i den forbindelse anført, at selskabet ikke har en dominerende 
stilling på markedet for oplysninger om tv-programmer i almindelighed, idet det 
kun er en relativ lille del af seerne, der køber ugentlige tv-blade som Radio Times. 
Selskabet har forklaret dette med, at de oplysninger om programmerne, som bl.a. 
trykkes i dag- og ugebladene, for de fleste seere i det store og hele kan erstatte de 
ugentlige tv-blade. 

Efter at have redegjort for sin stilling har sagsøgeren anfægtet det af Kommissio­
nen anførte, hvorefter selskabets programoversigter udgør et marked. Selskabet 
har i første omgang gjort gældende, at dets faktiske eller retlige monopol på dets 
egne programoversigter, som ifølge sagsøgeren blot er resultatet af selskabets op­
havsret og udøvelsen heraf, ikke i sig selv skaber en dominerende stilling i henhold 
til artikel 86. Selskabet har herved henvist til Domstolens dom af 8. juni 1971 (sag 
78/70, Deutsche Grammophon, Smi. s. 125, præmis 16). Efter at have gjort denne 
indledende bemærkning har sagsøgeren navnlig henvist til, at der aldrig har været 
nogen generelle ugentlige tv-blade på det relevante geografiske marked. Der er 
følgelig i relation til BBC's ugeoversigter reelt ingen, der befinder sig i en sådan 
stilling af økonomisk afhængighed, der er kendetegnende for en dominerende stil­
ling. Sagsøgeren har på den baggrund konkluderet, at alene den omstændighed, at 
der findes »potentielle udgivere« på et marked for generelle ugentlige tv-program-
blade, som sagsøgeren anser for rent hypotetisk, ikke danner tilstrækkeligt grund­
lag for at fastslå, at der er tale om en dominerende stilling i henhold til artikel 86. 

is Sagsøgeren har ligeledes anfægtet Kommissionens grundlag for at konstatere, at 
selskabets politik med hensyn til at give oplysninger om programmerne udgør et 
misbrug i henhold til artikel 86. Selskabet har principalt gjort gældende, at det ved 
at forbeholde sig eneretten til programoversigterne og deres kommercielle udnyt­
telse blot beskyttede det egentlige indhold af sin ophavsret, hvilket under ingen 
omstændigheder kan udgøre et misbrug i henhold til artikel 86. Selskabet har sub­

II - 548 



BBC MOD KOMMISSIONEN 

sidiært gjort gældende, at selv om den anfægtede adfærd i princippet kunne ud­
gøre et misbrug, er det ikke godtgjort, at der foreligger et sådant misbrug i nærvæ­
rende sag. Sagsøgerens argumentation omfatter fire punkter. 

19 Sagsøgeren har for det første påberåbt sig sin ophavsret til sine egne programover­
sigter i Irland og Nordirland. Under henvisning til Domstolens domme af 
henholdsvis 5. oktober 1988 (sag 238/87, Volvo, Sml. s. 6211) og 14. september 
1982 (sag 144/81, Keurkoop, Sml. s. 2853) har selskabet bemærket, at det på fæl­
lesskabsrettens nuværende udviklingstrin, og da der ikke er tilvejebragt ensartethed 
inden for Fællesskabets rammer eller er sket en tilnærmelse af lovgivningerne, til­
kommer det den nationale lovgivende myndighed at fastsætte betingelserne for og 
de nærmere regler om ophavsretsbeskyttelse og navnlig at fastlægge, hvilke pro­
dukter denne beskyttelse kan omfatte. Sagsøgeren har påpeget, at programoversig­
terne, således som de er defineret af Kommissionen i den syvende betragtning til 
beslutningen, er omfattet af selskabets ophavsret i såvel Irland som Nordirland. 
Selskabet har herved henvist til den af den engelske High Court of Justice afsagte 
dom i sagen BBC og ITP mod Time Out Limited (1984, FSR, s. 64) og den af 
den irske High Court afsagte dom i sagen RTE, BBC og ITP mod Magill, jf. 
ovenfor. Selskabet har understreget, at ophavsretten i henhold til såvel britisk som 
irsk ret bl.a. indebærer, at rettighedsindehaverne har ret til at forhindre gengivelse 
og offentliggørelse af det beskyttede værk. 

20 Under denne synsvinkel har sagsøgeren for det andet gjort gældende, at det følger 
af Domstolens faste praksis, at den omstændighed, at en virksomhed i overens­
stemmelse med national ret beskytter det egentlige indhold af en intellektuel ejen­
domsrettighed, ikke i sig selv kan udgøre et »misbrug« i henhold til artikel 86. 
Selskabet har herved nærmere henvist til Volvo-dommen, præmis 8, jf. ovenfor. 
Under påberåbelse af Domstolens dom af 6. oktober 1982 (sag 262/81, Coditei, 
Sml. s. 3381) og generaladvokat Reischl's forslag til afgørelse har sagsøgeren an­
ført, at Traktaten ikke berører det egentlige indhold af intellektuelle ejendomsret­
tigheder, som eksisterer i henhold til lovgivningerne i medlemsstaterne. Ifølge sag­
søgeren omfatter det egentlige indhold af den i det foreliggende tilfælde omhand­
lede ophavsret nødvendigvis en eneret til at gengive og offentliggøre det beskyt­
tede værk og retten til at anvende de herved fornødne retlige midler (Domstolens 
dom af 17.5.1988, sag 158/86, Warner Brothers, Sml. s. 2605, præmis 13). 

21 På baggrund af det således anførte har sagsøgeren for det tredje gjort gældende, at 
selskabet ved at nægte at give tilladelse til offentliggørelse af dets ugentlige pro­

II - 549 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-70/89 

gramoversigter og ved at anlægge sag mod Magill blot beskyttede det egentlige 
indhold af sin ophavsret til programoversigterne. Kommissionens bedømmelse, 
hvorefter selskabets adfærd »ikke finder nogen berettigelse i ønsket om at beskytte 
[ophavsretten]« (»falls outside the scope of the specific subject-matter of [the copy­
right]«), er således klart fejlagtig. 

22 Desuden har Kommissionen ifølge sagsøgeren ikke opfyldt sin forpligtelse til at 
begrunde beslutningen og således tilsidesat Traktatens artikel 190, således som be­
stemmelsen er fortolket af Domstolen i dom af 26. november 1975 (sag 73/74, 
Papiers peints mod Kommissionen, Smi. s. 1491). Sagsøgeren har gjort gældende, 
at Kommissionen i beslutningen ikke har præciseret, hvad den forstår ved ophavs­
rettens egentlige indhold (»the scope of the specific subject-matter«), og at den 
ikke har anført, af hvilke grunde den — efter sagsøgerens opfattelse i strid med en 
fast retspraksis, som blev bekræftet ved Volvo-dommen, jf. ovenfor — vurderede, 
at den anfægtede adfærd rakte videre end ophavsrettens egentlige indhold. Sagsø­
geren har herved navnlig påpeget, at der i beslutningen ikke henvises til sådanne 
særlige omstændigheder som de i præmis 9 i Volvo-dommen (gengivet nedenfor i 
præmis 33) nævnte, som efter omstændighederne kan danne grundlag for at fast­
slå, at udøvelsen af en intellektuel ejendomsret fra indehaverens side udgør et mis­
brug. Efter sagsøgerens opfattelse gør disse mangler ved begrundelsen beslutningen 
ulovlig, navnlig fordi Kommissionen i beslutningen for første gang satte spørgs­
målstegn ved eneretten til at gengive og udnytte genstanden for en ophavsret kom­
mercielt. 

23 Endelig har sagsøgeren for det fjerde subsidiært gjort gældende, at selv om det 
måtte antages, at de anfægtede handlinger — i modsætning til sagsøgerens ovenfor 
fremstillede opfattelse — i princippet kan udgøre et misbrug af en dominerende 
stilling, har Kommissionen ikke godtgjort, at der foreligger et sådant misbrug. 
Kommissionen har nemlig ikke ført bevis for, at den omstændighed, at der som 
følge af sagsøgerens licenspolitik ikke fandtes noget generelt ugentligt tv-program-
blad, faktisk var til skade for forbrugerne, jf. artikel 86, stk. 2, litra b). Sagsøgeren 
har bemærket, at den omstændighed, at indehaveren af en ophavsret nægter at 
medvirke til at skabe et nyt produkt, nemlig i det foreliggende tilfælde et generelt 
tv-blad, ikke i sig selv kan udgøre et misbrug, blot fordi Kommissionen finder, at 
der er en særlig efterspørgsel på produktet. Selskabet har herved under henvisning 
til Domstolens dom af 29. juni 1978 (sag 77/77, BP mod Kommissionen, Sml. 
s. 1513) gjort gældende, at Kommissionen ikke har ret til at sætte sig ud over 
sagsøgerens lovlige politik og gennemtrumfe sine egne synspunkter, når der ikke er 
ført bevis for, at sagsøgerens politik var til skade for forbrugerne. 

II-550 



BBC MOD KOMMISSIONEN 

24 Hvad angår den betingelse for anvendelsen af artikel 86, at der skal være tale om 
en påvirkning af samhandelen mellem medlemsstaterne, har sagsøgeren blot hen­
vist til, at High Court i sin dom af 26. juli 1989, jf. ovenfor, fastslog, at Magill 
ikke havde godtgjort, at BBC's politik med hensyn til oplysninger om program­
merne havde haft nogen væsentlig eller mærkbar indvirkning på samhandelen mel­
lem medlemsstaterne. 

25 Kommissionen har afvist samtlige sagsøgerens argumenter i tilknytning til anbrin­
genderne om tilsidesættelse af artikel 86 og mangler ved begrundelsen. 

26 Med henblik på at godtgøre, at der foreligger en dominerende stilling, har Kom­
missionen gentaget de argumenter, som udgør begrundelsen for beslutningen. Den 
har i det væsentlige anført, at sagsøgerne hver især har en dominerende stilling på 
to snævre markeder. Det ene vedrører selskabets egne programoversigter for den 
følgende uge, som sagsøgeren har monopol på. Det andet er markedet for ugent­
lige tv-blade, som efter Kommissionens opfattelse udgør et særskilt marked inden 
for det generelle marked for dag- og ugeblade, idet der kun dér tilbydes et pro­
dukt — i det konkrete tilfælde fuldstændige oplysninger om BBC's ugeprogram­
mer — som der er en særlig efterspørgsel på fra seernes side. Kommissionen har 
herved understreget, at Irland og Det Forenede Kongerige på det relevante tids­
punkt var de eneste medlemsstater, hvor der ikke fandtes noget generelt ugentligt 
tv-programblad, der kunne konkurrere med Radio Times, som således havde et 
monopol. 

27 Kommissionen har forsøgt at påvise, at den anfægtede adfærd udgør et misbrug, 
idet den herved har lagt til grund, at programoversigterne — som udtrykkeligt 
erkendt af Kommissionen under den mundtlige forhandling — er beskyttet af op­
havsret i henhold til national ret. Den har i første række anført, at sagsøgerens 
omtvistede politik og praksis ikke desto mindre ikke er omfattet af ophavsretsbe­
skyttelsen, således som den anerkendes i fællesskabsretten. 

28 Kommissionen har herved først anført, at det generelt sagt er uforeneligt med fæl­
lesskabsretten, at national ret giver mulighed for ophavsret til programoversigter. 

II-551 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-70/89 

Den har påpeget, at tv-industrien ifølge fast retspraksis er omfattet af fællesskabs­
bestemmelserne (jf. f.eks. Domstolens dom af 6.10.1982, sag 262/81, Coditei, jf. 
ovenfor). Den har understreget, at nationale regler, som giver ophavsret til pro­
gramoversigter, ville gøre det muligt for radio- og tv-selskaber at udnytte et lov­
ligt, lovbeskyttet monopol på spredning af radio- og tv-programmer på en bestemt 
frekvens til at opretholde et ulovligt monopol på det hertil knyttede marked for 
udgivelse af de ugentlige programoversigter og således forhindre, at der fremkom­
mer et konkurrerende produkt af en ny type i form af et generelt tv-programblad. 
At tillade ophavsret til programoversigter ville ligeledes udgøre en hindring for 
dannelsen af ét samlet marked for radio- og tv-spredning på grundlag af Trakta­
tens artikel 59. Uden ét samlet marked for oplysninger om programmerne ville 
forbrugernes ret til »tv uden grænser« blive illusorisk, da tv-seere, der ikke ønsker 
at købe flere forskellige blade, som hver især kun indeholder detaljerede oplysnin­
ger om en kanal, også ville være mindre tilbøjelige til at se programmer — navnlig 
på fremmedsprog — som de ikke har mange oplysninger om. 

29 Kommissionen har bemærket, at vejen til at råde bod på det i den foregående 
præmis nævnte modsætningsforhold mellem ophavsret og bl.a. reglerne om fri kon­
kurrence ifølge fast retspraksis er at definere den intellektuelle rettigheds »egent­
lige indhold« i hvert enkelt tilfælde, idet kun dette fortjener særlig beskyttelse in­
den for fællesskabsretsordenen og således kan begrunde visse fravigelser af fælles­
skabsbestemmelserne. I denne forbindelse er Kommissionen først fremkommet med 
nogle betragtninger om det retmæssige i ophavsret til programoversigter og de 
grunde, som ligger bag opretholdelsen heraf, som den beskriver som usædvanlig. 
Det er ifølge Kommissionen i det foreliggende tilfælde nødvendigt at fastlægge 
»værdien« og »berettigelsen« af ophavsret til de ugentlige programoversigter i for­
hold til de normale formål med en sådan ret. Kommissionen har fremhævet, at der 
i dette øjemed skal tages hensyn til det beskyttede godes karakter ud fra et tekno­
logisk eller kulturelt synspunkt eller ud fra, om der er tale om en nyskabelse, samt 
til formålene med og begrundelsen for de nationale bestemmelser om ophavsret til 
oversigterne (jf· navnlig følgende domme fra Domstolen: dom af 8.6.1982, sag 
258/78, Nungesser mod Kommissionen, Sml. s. 2015, dom af 6.10.1982, sag 
262/81, Coditei, jf. ovenfor, dom af 30.6.1988, sag 35/87, Thetford, Sml. s. 3585, 
præmis 17-21, og dom af 17.5.1988, sag 158/86, Warner Brothers, Sml. s. 2605, 
præmis 10-16). 

30 Unde r anvendelse af de netop opregnede kriterier har Kommissionen gjort gæl­
dende, at de i nærværende sag omhandlede programoversigter i sig selv hverken er 

II - 552 



BBC MOD KOMMISSIONEN 

hemmelige, udtryk for en nyskabelse eller forbundet med forskning. De er tvært­
imod rent faktiske oplysninger, hvorfor de ikke kan være beskyttet af ophavsret. 
Det kreative arbejde, som er nødvendigt for at skabe oversigterne, bliver nemlig 
direkte belønnet med antallet af seere til udsendelserne. Det indgreb i ophavsretten 
til programoversigterne, som beslutningen medfører, påvirker på ingen måde ra­
dio- og tv-spredningen, som må holdes adskilt fra udgivelsen af publikationer. 
Kommissionen har under henvisning til generaladvokat Mischo's forslag til afgø­
relse i Thetford-sagen, jf. ovenfor, bemærket, at håndhævelsen af ophavsretten til 
programoversigterne udelukkende kan forklares med et ønske om at »forbeholde 
et monopol« for indehaveren. 

31 Efter således at have fastslået, at ophavsretsbeskyttelse af programoversigter ikke 
er i overensstemmelse med det væsentlige formål med en sådan ret, har Kommis­
sionen understreget, at sagsøgerens politik med hensyn til oplysninger om selska­
bets ugentlige programmer udgør et misbrug. Misbruget består ifølge Kommissio­
nen navnlig i, at selskabet vilkårligt — dvs. uden at dette er begrundet i hensyn til 
hemmeligholdelse, forskning og udvikling eller andre objektivt konstaterbare hen­
syn — nægter at give Magill og andre »potentielle nye« på markedet for ugentlige 
tv-blade tilladelse til at offentliggøre de pågældende oplysninger, udelukkende 
med det formål at forhindre, at der fremkommer konkurrerende produkter. 

32 Kommissionen har herved anført, at sagsøgerens politik med hensyn til meddelelse 
af licenser udgør en forskelsbehandling »til skade for et nyt produkt i form af et 
generelt tv-programblad, som ville konkurrere med (hver enkelt af de omhandlede 
selskabers eget) blad« eller med andre ord »til skade for Magill og andre poten­
tielle nye udgivere af generelle ugentlige tv-programblade«. Kommissionen har 
endvidere anført, at »såfremt radio- og tv-selskaberne af en eller anden grund 
havde valgt ikke at give oplysningerne om de kommende programmer til nogen, 
ville sagen kunne stille sig anderledes; selskabet giver imidlertid oplysningerne til 
to grupper af erhvervsdrivende, nemlig deres egne tidsskrifter og dagblade, som 
ikke konkurrerer med disse tidsskrifter. Dette viser, at nægtelsen af at give andre 
tilladelse til at offentliggøre programoversigterne er vilkårlig og diskriminerende«. 
Denne vilkårlighed understreges af, at BBC diskriminerede generelle tv-blade, der 
blev udgivet i visse medlemsstater, men ikke forhindrede sådanne udgivelser i Bel­
gien og Nederlandene. 

II-553 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-70/89 

33 Til støtte for sin opfattelse har Kommissionen yderligere påberåbt sig Domstolens 
domme af 5. oktober 1988 (hhv. sag 238/87, Volvo, jf. ovenfor, præmis 9, og sag 
53/87, CICRA mod Renault, Sml. s. 6039, præmis 16). Den har navnlig henvist til 
præmis 9 i Volvo-dommen, som lyder således: »... indehaverens udøvelse af eneret­
ten til et mønster for karosseridele til automobiler kan være omfattet af forbuddet i 
artikel 86, hvis den fører til, at en virksomhed, der indtager en dominerende stil­
ling, handler på en måde, der er udtryk for misbrug, f.eks. hvis den vilkårligt næg­
ter at levere reservedele til uafhængige reparationsværksteder, fastsætter urimeligt 
høje reservedelspriser eller beslutter ikke længere at fremstille reservedele til en 
bestemt bilmodel, selv om der stadig findes et stort antal biler af denne model, 
forudsat at en sådan adfærd kan påvirke samhandelen mellem medlemsstater«. I-
følge Kommissionen kan den adfærd, som sagsøgeren kritiseres for, sidestilles med 
den i ovennævnte domme omhandlede adfærd, at indehaveren af et beskyttet møn­
ster vilkårligt nægter at levere reservedele til uafhængige reparationsværksteder, 
hvis virksomhed er afhængig af sådanne leverancer. Ved at nægte at give blandt 
andre Magill tilladelse til at offentliggøre selskabets ugentlige programoversigter 
har sagsøgeren nemlig forhindret Magill i at udgive generelle tv-programblade. 

Tilsvarende har Kommissionen anført, at den adfærd, som BBC kritiseres for, ikke 
er den samme som den, Domstolen kendte lovlig i Volvo-dommen. Det fremgår 
nemlig af denne dom, at den omstændighed, at en automobilproducent, som er 
indehaver af en mønsterret, forbeholder sig selv retten til at fremstille alle reserve­
dele til sine biler, ikke i sig selv udgør et misbrug (dommens præmis 11). Kommis­
sionen har under nærværende sag henvist til, at markedet for reservedele lå inden 
for Volvo's hovedvirksomhed. Derimod har BBC udnyttet en dominerende stilling 
på et marked (markedet for oplysninger om selskabets programmer), som ligger 
inden for selskabets hovedvirksomhed — radio- og tv-spredning — for at opnå 
fordele på markedet for publikationer, som er et herfra adskilt, særligt marked. 
Desuden er den skade, som forbrugerne har lidt ved ikke at få adgang til et nyt 
produkt, som der var stor efterspørgsel på, nemlig et generelt tv-programblad, en 
skærpende omstændighed, som betyder, at sagsøgerens politik med hensyn til op­
lysninger om selskabets ugentlige programmer er udtryk for et misbrug. I Volvo­
sagen kunne forbrugerne derimod, understreger Kommissionen, erhverve reserve­
delene, og der var mulighed for konkurrence mellem de uafhængige reparations­
værksteder, og endog mellem de forskellige producenter, eftersom kunderne 
kunne vende sig mod andre mærker, såfremt det blev for dyrt eller besværligt at 
erhverve reservedele. 

II - 554 



BBC MOD KOMMISSIONEN 

34 Kommissionen har dernæst afvist sagsøgerens argumenter støttet på selskabets for­
pligtelser som leverandør af en offentlig tjenesteydelse. Kommissionen finder, at 
BBC kunne ændre indholdet og præsentationen af Radio Times, hvis selskabet 
fandt det hensigtsmæssigt. 

35 Kommissionen har endvidere bemærket, at dens betragtninger i relation til misbrug 
af ophavsret gælder tilsvarende for andre situationer end den i nærværende sag 
omhandlede, såsom f.eks. på området for computersoftware. 

36 Med henblik på at godtgøre, at den anfægtede adfærd kan påvirke samhandelen 
mellem medlemsstaterne, har Kommissionen anført, at påvirkningen af samhande­
len mellem Irland og Det Forenede Kongerige bl.a. skal fastlægges ud fra det po­
tentielle omfang af handelen med generelle programblade. Den har bemærket, at 
det er blevet bekræftet af udtalelser fra en sagkyndig fra BBC under høringen af 
sagsøgeren, at der findes en potentiel handel med tv-blade mellem Irland og Nord­
irland. Den pågældende sagkyndige forklarede nemlig, at sagsøgerens modvilje 
mod udgivelse af generelle tv-blade skyldtes en frygt for, at sådanne blade, som vil 
blive udgivet på engelsk og bl.a. indeholde BBC's programmer, ville blive indført til 
Det Forenede Kongerige. 

37 Intervenienten, Magill, har anført, at High Court nu har fastslået, at programover­
sigterne er beskyttet af ophavsret i henhold til irsk ret, og at Magill har krænket 
denne ophavsret. Herefter vil resultatet af den sag, som BBC, ITP og RTE har 
anlagt mod Magill ved den irske domstol, afhænge af EF-retsinstansernes afgørelse 
af spørgsmålet om, hvorvidt den i Kommissionens beslutning anfægtede praksis er 
forenelig med fællesskabsretten. Magill har fremhævet, at virkningerne af det fore­
løbige forbud, som blev nedlagt i 1986, og de omkostninger, der var forbundet 
med sagen ved den nationale domstol, har betydet, at selskabet har måttet standse 
sin virksomhed, og at det er blevet fjernet fra markedet som en konkurrent til 
BBC, ITP og RTE. 

38 Magill har tilsluttet sig alle de af Kommissionen fremførte betragtninger. Selskabet 
har afvist sagsøgerens fortolkning, hvorefter beslutningen kræver, at selskabet har 
pligt til at meddele licenser. Magill har herved fremhævet betydningen af ophavs­
retsindehaverens samtykke. Magill har således anført, at »hvis der ikke blev givet 
tilladelse til nogen... ville [sagsøgeren] med rette kunne gøre gældende, at selskabet 

II-555 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-70/89 

blot udnyttede sin eneret til sin egen fordel«. I det øjeblik sagsøgeren vælger at 
meddele licenser til gengivelse af oplysninger om sine daglige programmer, kan 
selskabet efter Magill's opfattelse imidlertid ikke udnytte sin ophavsret til at for­
hindre, at andre offentliggør dets ugentlige programoversigter. 

39 Magill har ligeledes gjort gældende, at den kritiserede adfærd udgør et misbrug i 
henhold til artikel 86, »netop fordi der er tale om identiske handlemåder, som tre 
nationale tv-selskaber har udtænkt sig for at påtvinge alle konkurrerende nyheds­
medier en fælles ordning i to medlemsstater med det formål at beskytte en mar­
kedsandel, som de har forbeholdt deres egne tre publikationer«. Efter Magill's op­
fattelse foreligger der en stiltiende aftale om en sådan fælles ordning. 

40 Sagsøgeren har gjort gældende, at Kommissionen for Retten har påberåbt sig nye 
faktiske omstændigheder og argumenter, som hverken er indeholdt i meddelelsen 
om klagepunkterne eller i beslutningen. Kommissionen har således tilsidesat kon­
tradiktionsprincippet, såvel under den administrative procedure som for Retten 
(Domstolens dom af 4.7.1963, sag 24/62, Tyskland mod Kommissionen, Sml. 
1954-1964, s. 407, og dom af 15.3.1967, forenede sager 8/66-11/66, Cimenteries 
CBR mod Kommissionen, Sml. 1965-1968, s. 337). 

Sagsøgeren har nærmere anført, at det af Kommissionen fremførte argument, 
hvorved der rejses tvivl om, hvorvidt det er foreneligt med fællesskabsretten, at der 
i national ret er hjemmel for ophavsret til programoversigter, må afvises fra reali­
tetsbehandling, da der er tale om et nyt anbringende. Selskabet har understreget, 
at også anbringendet om, at ophavsret til programoversigter udgør »ophavsret til 
kendsgerninger og ideer«, må afvises. Det samme gælder Kommissionens anbrin­
gende om, at den omhandlede adfærd var vilkårlig og diskriminerende; heller ikke 
dette anbringende er indeholdt i meddelelsen om klagepunkterne eller i beslutnin­
gen. Sagsøgeren har i den forbindelse bemærket, at de grunde, som er anført i den 
23. betragtning til beslutningen — såfremt det må lægges til grund, at de er beret­
tigede — ville have samme gyldighed, selv om BBC aldrig havde meddelt nogen 
licenser til andre. Det er således klart, at beslutningen ikke er baseret på, at der 
foreligger en forskelsbehandling. Dette viser, at den omstændighed, at der måtte 
foreligge en forskelsbehandling, ikke kan anføres til støtte for beslutningen, da 
denne ikke er baseret på spørgsmålet om forskelsbehandling. Sagsøgeren har lige­
ledes gjort gældende, at anbringendet om, at der foreligger en stiltiende aftale 
mellem BBC, ITP og RTE, hvilket udelukkende er gjort gældende af Magill, lige-

II - 556 



BBC MOD KOMMISSIONEN 

ledes må afvises. Der er nemlig herved ifølge sagsøgeren tale om et anbringende 
om tilsidesættelse af Traktatens artikel 85, stk. 1. 

41 Hvad angår realiteten, har sagsøgeren i relation til selskabets licenspolitiks på­
ståede karakter af misbrug bemærket, at Kommissionen ikke har beskæftiget sig 
med det problem, at nægtelsen af at give tilladelse til gengivelse af programover­
sigterne ikke kan udgøre et misbrug, idet »indehaveren af eneretten herved ville 
miste det væsentlige indhold af denne ret«. Det ophavsretsbeskyttede godes karak­
ter og dets relative værdi er uden betydning ved fastlæggelsen af rettens række­
vidde. Sagsøgeren har anført, at grundlaget for og det egentlige indhold af op­
havsretten nemlig er det samme, uanset om de beskyttede produkter er nyskabelser 
eller »forretningshemmeligheder« eller er forbundet med forskning. Ophavsretslov­
givningen i Det Forenede Kongerige og Irland sondrer således ikke mellem vær­
ker, som med Kommissionens ord er »banale«, og andre værker, hvilket efter sag­
søgerens opfattelse ville være baseret på en rent subjektiv vurdering. Tilsvarende er 
den omstændighed, at BBC uden beregning tillader flere andre dagligt at gengive 
oplysninger, der er omfattet af ophavsretten, ikke alene ikke ensbetydende med, at 
disse oplysninger har en ringe værdi eller ikke udgør et »værdifuldt« gode, men 
også irrelevant for bedømmelsen af rækkevidden af ophavsretten til oplysningerne. 

42 Sagsøgeren har endvidere afvist Kommissionens anbringende om, at selskabet fører 
»en diskriminerende politik med hensyn til at meddele licenser«, idet det skulle 
give tilladelse til at udnytte det ophavsretsbeskyttede materiale til visse erhvervsdri­
vende, men ikke til dem, som ønsker at udgive et generelt, ugentligt tv-program-
blad. Selskabet har henvist til, at ulovlig forskelsbehandling i det væsentlige består i 
en forskellig behandling af objektivt ens situationer, og det har afvist, at dets poli­
tik er udtryk for en sådan forskelsbehandling, da selskabet vil meddele licenser til 
alle aviser, tidsskrifter eller blade på de hidtil gældende betingelser. Tilsvarende 
har sagsøgeren tilbagevist det af intervenienten fremførte argument, hvorefter den 
adfærd, som selskabet kritiseres for, ikke kan begrundes i beskyttelsen af det 
egentlige indhold af selskabets ophavsret, da BBC efter at have givet andre tilla­
delse til at offentliggøre programoversigterne skærpede betingelserne for en sådan 
offentliggørelse. Sagsøgeren har herved gjort gældende, at en indehaver af en op­
havsret, som fører en liberal politik og meddeler licenser på visse betingelser, ikke 
herved retligt forpligter sig til at meddele licenser uden begrænsninger. 

II-557 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-70/89 

43 Sagsøgeren har ligeledes bestridt, at selskabet handler vilkårligt. Selskabet har be­
mærket, at en ophavsret i det væsentlige er en ret til at forhindre tredjemand i at 
gengive det beskyttede materiale uden rettighedsindehaverens tilladelse, uden at 
der behøver at være nogen »objektivt konstaterbare grunde« hertil. Selskabet har 
dog påpeget, at dets politik er objektivt begrundet. En kombination af de forskel­
lige kilder til oplysninger om programmerne, der findes på markedet, og udgivel­
sen af Radio Times som led i BBC's offentlige tjenesteydelse (jf. ovenfor i præmis 
16) er nemlig den bedste vej til at opfylde borgernes ønsker og behov. Sagsøgeren 
har herved gjort gældende, at det formentlig ikke ville være rentabelt at fortsætte 
med at udgive Radio Times i bladets nuværende form som specialblad for BBC's 
programmer, såfremt der blev udgivet generelle, ugentlige tv-blade i Irland og Det 
Forenede Kongerige. 

44 I modsætning til sagsøgeren finder Kommissionen, at de retlige og faktiske argu­
menter, som den har fremført under nærværende sag, udelukkende uddyber, præ­
ciserer og underbygger de betragtninger, som ligger til grund for begrundelsen for 
beslutningen, og at de således fuldt ud er i overensstemmelse hermed. Også selv 
om dette ikke måtte være tilfældet, er Kommissionen — modsat sagsøgeren — af 
den opfattelse, at der ikke er gjort indgreb i sagsøgerens kontradiktoriske rettighe­
der under den administrative procedure eller under sagens behandling for Retten, 
men at der højst kan være tale om en utilstrækkelig eller mangelfuld begrundelse 
for beslutningen, hvilket imidlertid ikke er tilfældet. Kommissionen har henvist til, 
at det ifølge Domstolens praksis ikke er nødvendigt »uafhængigt og udtømmende 
at begrunde« hver enkelt del af en beslutning, når »en fyldestgørende begrundelse 
kan udledes af sammenhængen af alle de betragtninger, der er anført til støtte for 
beslutningen som helhed« (dom af 20.3.1957, sag 2/56, Geitling mod Den Høje 
Myndighed, Sml. 1954-1964, s. 41). I det foreliggende tilfælde er der klart, om 
end kortfattet, redegjort for de væsentligste retlige og faktiske omstændigheder, 
som ligger til grund for beslutningen. 

45 Kommissionen har nærmere anført, at den omstændighed, at det i beslutningen 
lægges til grund, at selskaberne havde ophavsret til de omhandlede oplysninger, på 
ingen måde er uforenelig med, at det for Retten er gjort gældende, at det ikke bør 
være muligt at have ophavsret til banale oplysninger. 

Hvad angår konstateringen af, at sagsøgerens adfærd udgør et misbrug, har Kom­
missionen anført, at beskrivelsen af denne adfærd som vilkårlig og diskriminerende 

II-558 



BBC MOD KOMMISSIONEN 

ikke har inddraget noget nyt begreb i sagen, selv om de pågældende betegnelser 
ikke blev anvendt under den administrative procedure. De beskriver det misbrug, 
som ligger i, at sagsøgerens politik med hensyn til at meddele licens indebærer »en 
forskelsbehandling til skade for et nyt produkt i form af et generelt tv-program-
blad, som ville konkurrere med (sagsøgerens) blad, og samtidig fremmer offentlig­
gørelse af selskabets programmer i dagbladene«. 

46 Hvad angår realiteten, har Kommissionen under retsmødet anført, at den af sagsø­
geren udtrykte skepsis med hensyn til rentabiliteten af Radio Times, hvis bladet fik 
konkurrence fra generelle tv-blade, i mellemtiden har vist sig at være ubegrundet, 
efter at Det Forenede Kongeriges parlament har vedtaget Broadcasting Act 1990. 
De ændringer, som blev indført ved denne lov, har nemlig ført til, at BBC og ITP 
siden marts 1991 har udgivet deres respektive tv-blade i form af generelle tv-blade, 
der giver seerne oplysninger om programmerne på BBC, ITV, Channel 4 og satel­
litkanalerne. 

— Retlig bedømmelse 

47 På baggrund af de af parterne fremførte argumenter, som der er redegjort for i det 
foregående, skal Retten tage stilling til fire punkter i forbindelse med spørgsmålet, 
om der foreligger en tilsidesættelse af artikel 86 og mangler ved begrundelsen. For 
det første skal fastlæggelsen af markedet for de omhandlede produkter undersø­
ges. For det andet skal sagsøgerens stilling på markedet fastlægges. For det tredje 
skal Retten afgøre, om den kritiserede adfærd udgør et misbrug, og om beslutnin­
gen er tilstrækkelig begrundet på dette punkt. For det fjerde skal den træffe afgø­
relse om, i hvilken grad den kritiserede adfærd har påvirket samhandelen mellem 
medlemsstaterne. 

— Definitionen af de omhandlede produkter 

48 Hvad angår afgrænsningen af markedet for de relevante produkter — som ifølge 
beslutningen udgøres af sagsøgerens ugentlige programoversigter og de tv-pro-
gramblade, som disse oversigter offentliggøres i — finder Retten, at der for de 
således definerede produkters vedkommende — i modsætning til, hvad sagsøgeren 
har anført — er tale om særlige markeder, som hverken kan sidestilles med marke­
det for radio- og fjernsynsspredning eller markedet for oplysninger om tv-pro-
grammer i almindelighed. 

II - 559 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-70/89 

49 I relation til nærværende sag henhører markederne for henholdsvis ugentlige pro­
gramoversigter og de tv-programblade, som disse oversigter offentliggøres i, nem­
lig under en form for erhvervsmæssig virksomhed — forlagsvirksomhed — der 
fuldstændig adskiller sig fra radio- og fjernsynsspredningsvirksomhed. Det skal un­
derstreges, at oversigterne udelukkende kan bruges som oplysninger om program­
merne, uden hvilke man ikke ville kunne fremstille tv-blade. De adskiller sig såle­
des klart fra selve programmerne. Desuden udgør sagsøgerens udgivelse af sit eget 
tv-blad en erhvervsmæssig virksomhed, der er fuldstændig uafhængig af selskabets 
primære virksomhed med radio- og fjernsynsspredning. Dette gælder også, selv om 
sagsøgeren som et led i sin offentlige tjenesteydelse bestræber sig på at fremme 
sine programmer bla. ved at sikre, at oplysningerne om programmerne, som of­
fentliggøres i de 16 regionale udgaver af Radio Times, opfylder visse kvalitetskrav 
og giver en omfattende præsentation af programmerne. 

so Markederne for ugentlige programoversigter og de tv-programblade, som de of­
fentliggøres i, udgør reelt delmarkeder under markedet for oplysninger om tv-pro-
grammer i almindelighed. Der tilbydes på disse markeder et produkt — oplysnin­
ger om de ugentlige programmer — som der er en særlig efterspørgsel på, både fra 
erhvervsdrivende, som ønsker at udgive og forhandle et generelt tv-programblad, 
og fra tv-seerne. Førstnævnte er ikke i stand til at udgive et sådant blad, hvis de 
ikke råder over samtlige ugentlige programoversigter for de kanaler, som kan 
modtages på det pågældende geografiske marked. Med hensyn til tv-seerne be­
mærkes, at de oplysninger om programmerne, som var tilgængelige på markedet 
på tidspunktet for beslutningen, nemlig den i visse dagblade og søndagsaviser of­
fentliggjorte, fuldstændige oversigt over programmerne for en periode på 24 timer 
— eller 48 timer i forbindelse med weekender og forud for helligdage — og visse 
blades tv-rubrikker med en omtale af »højdepunkterne« i ugens programmer, kun i 
begrænset omfang kan træde i stedet for forhåndsoplysninger til seerne om samt­
lige ugens programmer, som det også med rette er fastslået af Kommissionen i 
beslutningen. Kun ugentlige tv-programblade med generelle programoversigter for 
den kommende uge gør det muligt for brugerne at afgøre på forhånd, hvilke pro­
grammer de ønsker at se og i givet fald planlægge deres fritidsaktiviteter for den 
pågældende uge i overensstemmelse hermed. 

Denne begrænsede substituerbarhed for oplysninger om ugens programmer be­
kræftes navnlig af den succes, som på det relevante tidspunkt blev opnået af de 
specielle tv-blade, som var de eneste, der kunne fås på markedet for ugentlige 

II-560 



BBC MOD KOMMISSIONEN 

programblade i Det Forenede Kongerige og Irland, og for resten af Fællesskabets 
vedkommende af de generelle tv-programblade på markederne i de andre med­
lemsstater. Dette viser klart, at der findes en særlig, vedvarende og regelmæssig 
efterspørgsel fra tv-seernes side — konkret tv-seerne i Irland og Nordirland — på 
tv-blade, der indeholder oversigter over samtlige ugens programmer, uanset hvilke 
andre informationskilder der måtte kunne fås på markedet. 

— Spørgsmålet om, hvorvidt der er tale om en dominerende stilling 

51 Hvad angår sagsøgerens stilling på det omhandlede marked, er det Rettens opfat­
telse, at BBC som følge af sin ophavsret til sine programoversigter havde eneretten 
til at producere og sælge disse oversigter. Selskabet kunne således på det for sagen 
relevante tidspunkt sikre sig et monopol på offentliggørelse af sine ugentlige pro­
gramoversigter i et specielt blad for selskabets egne programmer, Radio Times. Det 
følger heraf, at sagsøgeren på daværende tidspunkt klart havde en dominerende 
stilling på såvel markedet for selskabets ugentlige programoversigter, som på mar­
kedet for de blade, som oversigterne blev offentliggjort i i Irland og Nordirland. 
Andre erhvervsdrivende, såsom Magill, som ønskede at udgive et generelt tv-pro-
gramblad, var nemlig økonomisk afhængige af sagsøgeren, der således kunne for­
hindre, at der opstod en effektiv konkurrence på markedet for oplysninger om 
selskabets ugentlige programmer (Domstolens dom af 9.11.1983, sag 322/81, Mi­
chelin mod Kommissionen, Sml. s. 3461, præmis 30). 

— Spørgsmålet om, hvorvidt der foreligger et misbrug 

52 Efter at det er fastslået, at sagsøgeren havde en dominerende stilling på det for 
sagen relevante tidspunkt, skal det undersøges, om selskabets politik med hensyn 
til at give oplysninger om BBC's ugeprogrammer, som var baseret på udnyttelse af 
selskabets ophavsret til sine programoversigter, udgjorde et misbrug i henhold til 
artikel 86. Artikel 86 skal fortolkes i sammenhæng med ophavsretten til program­
oversigterne. 

53 Så længe der ikke er tilvejebragt ensartethed inden for Fællesskabet eller sket en 
harmonisering af de nationale regler, henhører fastsættelsen af betingelserne for og 
de nærmere regler om ophavsretsbeskyttelse under national ret. Denne kompeten-

II-561 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-70/89 

cefordeling på området for intellektuelle ejendomsrettigheder er udtrykkeligt aner­
kendt af Domstolen i en dom af 14. september 1982 (sag 144/81, Keurkoop, Sml. 
s. 2853, præmis 18) og f.eks. bekræftet i dommene af 5. oktober 1988 i henholds­
vis Renault-sagen (sag 53/87, jf. ovenfor, præmis 10) og Volvo-sagen (sag 238/87, 
jf. ovenfor, præmis 7). 

54 Forholdet mellem nationale regler om intellektuel ejendomsret og de generelle fæl­
lesskabsretlige regler er udtrykkelig reguleret af Traktatens artikel 36, som giver 
mulighed for at fravige reglerne om de frie varebevægelser ud fra hensynet til be­
skyttelse af industriel og kommerciel ejendomsret. Der er dog efter bestemmelsens 
ordlyd knyttet visse forbehold til en sådan fravigelse. Den beskyttelse af intellektu­
elle ejendomsrettigheder, som gælder i henhold til de nationale lovgivninger, aner­
kendes i fællesskabsretten udelukkende under de betingelser, som er udtrykt i arti­
kel 36, 2. pkt. Ifølge denne bestemmelse må de restriktioner for den frie bevæge­
lighed, som følger af beskyttelsen af de intellektuelle ejendomsrettigheder, »hver­
ken udgøre et middel til vilkårlig forskelsbehandling eller en skjult begrænsning af 
samhandelen mellem medlemsstaterne«. Artikel 36 understreger således, at hensy­
net til de frie varebevægelser og kravet om beskyttelse af intellektuelle ejendoms­
rettigheder skal tilpasses hinanden således, at den retmæssige udøvelse af disse ret­
tigheder beskyttes, hvilket er det eneste, som artiklen giver hjemmel til, men også 
således, at enhver urimelig udøvelse af de pågældende rettigheder, som kan be­
virke kunstige opdelinger af markedet eller skade konkurrencen inden for fælles­
markedet, udelukkes. Udøvelsen af de intellektuelle ejendomsrettigheder, der føl­
ger af den nationale lovgivning, må derfor begrænses i det omfang, det er nødven­
digt af hensyn til denne tilpasning (jf. dom af 14.9.1982, sag 144/81, Keurkoop, jf. 
ovenfor, præmis 24). 

55 Ud fra Traktatens opbygning skal artikel 36 nemlig fortolkes »på baggrund af den 
i EØF-Traktatens artikel 2 og 3 givne afgrænsning af Fællesskabets mål og virk­
somhed«, som anført af Domstolen i dom af 9. februar 1982 (sag 270/80, Polydor, 
Sml. s. 329, præmis 16). Den skal navnlig bedømmes under hensyntagen til de 
krav, som er forbundet med gennemførelsen af en ordning med fri konkurrence 
inden for Fællesskabet, jf. artikel 3, litra f), og som eksempelvis er kommet til 
udtryk i forbuddene i Traktatens artikel 85 og 86. 

56 I så henseende følger det af artikel 36, således som bestemmelsen er fortolket af 
Domstolen på baggrund af de mål, som forfølges med artikel 85 og 86 og med 
bestemmelserne om fri bevægelighed for varer og tjenesteydelser, at kun sådanne 
begrænsninger af den frie konkurrence eller af den frie bevægelighed for varer og 

II - 562 



BBC MOD KOMMISSIONEN 

tjenesteydelser, som er uadskilleligt forbundet med beskyttelsen af den intellektu­
elle ejendomsrets egentlige indhold, er tilladt i henhold til fællesskabsretten. Dom­
stolen har nemlig i sin dom af 8. juni 1971 (sag 78/70, Deutsche Grammophon, jf. 
ovenfor, præmis 11) i relation til en rettighed, der er beslægtet med ophavsret, 
udtalt, at »selv om artikel 36 tillader forbud mod eller restriktioner for frie varebe­
vægelser, som er begrundet i hensynet til beskyttelse af industrielle og kommer­
cielle ejendomsrettigheder, anerkender artiklen kun sådanne undtagelser fra den 
frie varebevægelighed, som er begrundet i hensynet til beskyttelse af de rettighe­
der, som er denne ejendoms særlige genstand« (jf. ligeledes dom af 18.3.1980, sag 
62/79, Coditei, Smi. s. 881, præmis 14, dom af 22.1.1981, sag 58/80, Dansk Su­
permarked, Sml. s. 181, præmis 11, og dom af 6.10.1982, sag 262/81, Coditei, jf. 
ovenfor, præmis 12; jf., for så vidt angår andre intellektuelle rettigheder end op­
havsret, dom af 31.10.1974, sag 16/74, Centrafarm, Sml. s. 1183, dom af 
23.5.1978, sag 102/77, Hoffmann-La Roche, Sml. s. 1139, præmis 8, dom af 
25.2.1986, sag 193/83, Windsurfing International mod Kommissionen, Sml. 
s. 611, præmis 45, dom af 5.10.1988, sag 53/87, Renault, jf. ovenfor, præmis 11, 
dom af 5.10.1988, sag 238/87, Volvo, jf. ovenfor, præmis 8, og dom af 17.10.1990, 
sag C-10/89, HAG GF, Sml. I, s. 3711, præmis 12). 

57 Det står fast, at beskyttelsen af ophavsrettens særlige genstand i princippet giver 
indehaveren ret til at forbeholde sig eneretten til at reproducere det beskyttede 
værk. Domstolen har udtrykkeligt anerkendt dette i sin dom af 17. maj 1988 (sag 
158/86, Warner Brothers, jf. ovenfor, præmis 13), idet den udtalte, at »ophav­
smandens væsentligste særrettigheder, nemlig eneretten til at fremføre værket og 
eneretten til at fremstille eksemplarer af det, anfægtes ikke af reglerne i Traktaten« 
(jf. ligeledes dom af 24.1.1989, sag 341/87, EMI Electrola, Sml. s. 79, præmis 7 
og 14). 

58 Selv om det er klart, at udøvelsen af eneretten til at reproducere det beskyttede 
værk ikke i sig selv udgør et misbrug, stiller sagen sig anderledes, såfremt det i 
betragtning af de særlige omstændigheder i det enkelte tilfælde viser sig, at betin­
gelserne for og de nærmere regler for udøvelsen af eneretten til at reproducere det 
beskyttede værk i realiteten forfølger et mål, der klart er i strid med formålet med 
artikel 86. I så fald udøves ophavsretten nemlig ikke længere i overensstemmelse 
med dens væsentlige formål, jf. Traktatens artikel 36, som er at sikre ophavsman­
den beskyttelse af værket og at belønne hans kreative indsats under hensyntagen til 
de mål, som navnlig forfølges med artikel 86 (jf. med hensyn til patenter Domsto­
lens domme af hhv. 14.7.1981, sag 187/80, Merck, Sml. s. 2063, præmis 10, og 
9.7.1985, sag 19/84, Pharmon, Sml. s. 2281, præmis 26; jf. også med hensyn til 
ophavsret, dom af 17.5.1988, sag 158/86, Warner Brothers, jf. ovenfor, præmis 
15). I et sådant tilfælde medfører fællesskabsrettens forrang, navnlig for så vidt 

II - 563 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-70/89 

angår så grundlæggende principper som principperne om frie varebevægelser og fri 
konkurrence, at nationale regler om intellektuel ejendomsret, der strider mod disse 
principper, må vige. 

59 Dette resultat bekræftes af Domstolens praksis, idet Domstolen i sine førnævnte 
domme af 5. oktober 1988 — i hhv. Volvo-sagen, som Kommissionen har påberåbt 
sig, og Renault-sagen — har udtalt, at udøvelsen af en eneret, som i princippet er 
den pågældende intellektuelle rettigheds indhold, ikke desto mindre kan være for­
budt i henhold til artikel 86, såfremt den virksomhed, der har en dominerende 
stilling, herved handler på en måde, der har karakter af misbrug. De spørgsmål, 
som blev forelagt Domstolen i forbindelse med de to præjudicielle sager, vedrørte 
lovligheden af den adfærd, som blev udvist af to bilproducenter, som forbeholdt 
sig eneretten til at fremstille og forhandle reservedele til de biler, som de fremstil­
lede, under henvisning til deres registrerede mønstre for de pågældende dele. 
Domstolen anførte i den forbindelse, at virksomheden eksempelvis handler på en 
måde, der er udtryk for et misbrug i henhold til artikel 86, hvis den vilkårligt 
nægter at levere reservedele til uafhængige reparationsværksteder, fastsætter uri­
meligt høje reservedelspriser eller beslutter ikke længere at fremstille reservedele til 
en bestemt bilmodel, selv om der stadig findes et stort antal biler af denne model 
(sag 238/87, Volvo, jf. ovenfor, præmis 9, og sag 53/87, Renault, jf. ovenfor, 
præmis 18). 

60 I nærværende sag skal det bemærkes, at sagsøgeren ved at forbeholde sig eneretten 
til at offentliggøre sine ugentlige tv-programoversigter forhindrede, at der frem­
kom et nyt produkt på markedet, nemlig et generelt tv-blad, som kunne konkur­
rere med selskabets eget blad, Radio Times. Sagsøgeren udnyttede således sin op­
havsret til sine programoversigter, som blev fremstillet i forbindelse med selskabets 
tv-spredningsvirksomhed, til at sikre sig et monopol på det afledte marked for 
ugentlige tv-programblade. Der synes i denne forbindelse at måtte lægges vægt på, 
at sagsøgeren i øvrigt uden beregning gav tilladelse til offentliggørelse af sine dag­
lige programoversigter og højdepunkter fra de ugentlige programmer i pressen i 
Irland og Det Forenede Kongerige. Desuden gav selskabet også tilladelse til of­
fentliggørelse af de ugentlige programoversigter i de andre medlemsstater uden at 
kræve licensafgifter. 

En sådan adfærd — som er karakteriseret ved, at det forhindres, at der fremstilles 
og forhandles et nyt produkt, som der er en potentiel efterspørgsel på fra forbru­
gernes side, på delmarkedet for tv-blade, og ved, at enhver form for konkurrence 
på det pågældende marked udelukkes med det ene formål at opretholde sagsøge-

I I - 564 



BBC MOD KOMMISSIONEN 

rens monopol — går klart ud over, hvad der er nødvendigt for at sikre ophavsret­
tens væsentlige funktion, således som den er anerkendt i fællesskabsretten. Sagsø­
gerens nægtelse af at give andre tilladelse til at offentliggøre selskabets ugentlige 
programoversigter var nemlig i det foreliggende tilfælde vilkårlig, for så vidt som 
den hverken var begrundet i særlige forhold for radio- og tv-spredningssektoren, 
som ikke er berørt i nærværende sag, eller i de krav, som særligt gør sig gældende 
for udgivelse af tv-blade. Sagsøgeren havde således mulighed for at tilpasse sig de 
betingelser, der gælder for et marked for tv-blade med fri konkurrence, med hen­
blik på at sikre den kommercielle levedygtighed for selskabets ugeblad Radio Ti­
mes. Under disse omstændigheder kan den kritiserede adfærd ikke fællesskabsret­
ligt begrundes i den beskyttelse, som følger af ophavsretten til programoversig­
terne. 

61 I så henseende skal det yderligere understreges, at sagsøgerens nægtelse af at give 
andre tilladelse til at offentliggøre de ugentlige programoversigter — i modsætning 
til, hvad selskabet har anført — adskiller sig fra den i forbindelse med de før­
nævnte domme af 5. oktober 1988 undersøgte nægtelse fra selskaberne Volvo og 
Renault's side af at meddele andre licens til fremstilling og salg af reservedele. I 
det foreliggende tilfælde var formålet med og virkningen af sagsøgerens eneret til 
gengivelse af sine programoversigter at udelukke enhver potentiel konkurrence på 
det afledte marked for oplysninger om ugens programmer på BBC's kanaler med 
henblik på at opretholde det monopol, som sagsøgeren havde på markedet i kraft 
af udgivelsen af bladet Radio Times. For andre virksomheder, der ønsker at udgive 
et tv-blad, kan sagsøgerens nægtelse af — efter anmodning og på en ikke diskrimi­
nerende måde — at give andre tilladelse til at offentliggøre selskabets program­
oversigter derfor, som det med rette er anført af Kommissionen, sidestilles med en 
bilproducents vilkårlige nægtelse af at levere reservedele — der er fremstillet i for­
bindelse med hans hovedvirksomhed, nemlig bilproduktion — til et uafhængigt 
reparationsværksted, som udøver sin virksomhed på det afledte marked for vedli­
geholdelse og reparation af biler. Desuden forhindrede den adfærd, som sagsøge­
ren kritiseres for, fuldstændigt, at der fremkom en bestemt type produkter på mar­
kedet, nemlig generelle tv-blade. For så vidt som den kritiserede adfærd nærmere 
var kendetegnet ved, at der ikke blev taget hensyn til forbrugernes behov, havde 
den følgelig også visse lighedspunkter med den situation, at en bilproducent beslut­
ter ikke at fremstille reservedele til bestemte bilmodeller, selv om der stadig er en 
efterspørgsel på markedet — en situation, som er nævnt af Domstolen i oven­
nævnte domme (sag 238/87, Volvo, præmis 9, og sag 53/87, Renault, præmis 18). 
På baggrund af denne sammenligning er det herefter klart, at sagsøgerens kritise­
rede adfærd ud fra de kriterier, som er fastslået i den retspraksis, parterne har 
henvist til, ikke kan anses for omfattet af ophavsrettens egentlige indhold. 

II - 565 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-70/89 

62 På baggrund af ovenstående betragtninger skal Retten fastslå, at selv om program­
oversigterne på det relevante tidspunkt var beskyttet af ophavsret i henhold til na­
tional ret, som fortsat fastlægger de nærmere regler for en sådan beskyttelse, 
kunne den kritiserede adfærd ikke nyde en sådan beskyttelse inden for rammerne 
af den nødvendige tilnærmelse af de intellektuelle ejendomsrettigheder og Trak ta ­
tens grundlæggende principper om frie varebevægelser og fri konkurrence. Den 
pågældende adfærd forfulgte nemlig mål, der klart er i strid med artikel 86's mål. 

63 Sagsøgeren har imidlertid yderligere gjort gældende, at beslutningen ikke er til­
strækkelig begrundet. Dette anbringende kan ikke tiltrædes. Kommissionen har 
nemlig i beslutningen klart angivet sine grunde til at fastslå, at sagsøgeren ved at 
benytte sin eneret til at gengive oversigterne som et instrument til at føre en poli­
tik, der er i strid med formålene med artikel 86, gik ud over, hvad der var nødven­
digt for at sikre beskyttelsen af det egentlige indhold af selskabets ophavsret, og 
således gjorde sig skyldig i et misbrug i henhold til artikel 86. I modsætning til det 
af sagsøgeren anførte giver begrundelsen for den anfægtede beslutning altså de 
berørte personer mulighed for at gøre sig bekendt med de væsentligste faktiske og 
retlige momenter, som ligger til grund for Kommissionens udtalelser, ligesom Ret­
ten sættes i stand til at udøve sin kontrol. Beslutningen opfylder dermed de betin­
gelser, som er knyttet til kontradiktionsprincippet, således som de er fastlagt i en 
fast retspraksis. Domstolen har således f.eks. i sin dom af 17. januar 1984 (for­
enede sager 43/82 og 63/82, VBVB og VBBB mod Kommissionen, Sml. s. 19, 
præmis 22) udtalt, at »selv om Kommissionen i henhold til Traktatens artikel 190 
har pligt til at anføre de faktiske momenter, som ligger til grund for dens beslut­
ning, og de retlige betragtninger, som har foranlediget den til at træffe denne, 
kræver bestemmelsen ikke, at Kommissionen behandler alle de faktiske og retlige 
spørgsmål, som er blevet behandlet under den administrative procedure« (jf. ligele­
des dom af 11.7.1989, sag 246/86, Belasco mil . mod Kommissionen, Sml. s. 2117, 
præmis 55 og 56). De faktiske og retlige argumenter, som er nødvendige for at 
bevise de i beslutningen indeholdte klagepunkter mod sagsøgeren, fremgik også af 
meddelelsen af klagepunkterne. Der kan således heller ikke gives sagsøgeren med­
hold i, at den administrative procedure ikke blev gennemført forskriftsmæssigt 
(Domstolens dom af 25.10.1983, sag 107/82, AEG mod Kommissionen, Sml. 
s. 3151, præmis 30). 

— Virkningerne for samhandelen mellem medlemsstaterne 

64 Det er en betingelse for, at artikel 86 kan finde anvendelse, at misbruget kan på­
virke samhandelen mellem medlemsstaterne. Denne betingelse skal fortolkes og an-

II-566 



BBC MOD KOMMISSIONEN 

vendes med »udgangspunkt i formålet med denne betingelse, som er at afgrænse 
fællesskabsrettens gyldighedsområde i forhold til den nationale rets for konkurren­
cerettens vedkommende. Fællesskabsretten omfatter således alle aftaler og alle for­
mer for samordnet praksis, der er egnet til at bringe den frie handel mellem med­
lemsstaterne i fare på en måde, der kan skade gennemførelsen af målene for et 
mellemstatsligt enhedsmarked, især gennem en afskærmning af de nationale mar­
keder eller gennem en ændring af konkurrencestrukturen i fællesmarkedet« 
(Domstolens dom af 31.5.1979, sag 22/78, Hugin mod Kommissionen, Sml. 
s. 1869, præmis 17; jf. ligeledes dom af 6.3.1974, forenede sager 6/73 og 7/73, 
Commercial Solvents mod Kommissionen, Sml. s. 223, præmis 32, dom af 
13.2.1979, sag 85/76, Hoffmann-La Roche, Sml. s. 461, præmis 125, og dom af 
14.2.1978, sag 27/76, United Brands mod Kommissionen, Sml. s. 207, præmis 
201). Det er nemlig tilstrækkeligt, for at artikel 86 kan finde anvendelse, at mis­
bruget kan påvirke samhandelen mellem medlemsstaterne. Der behøver således 
ikke at skulle konstateres en konkret og reel påvirkning af den mellemstatslige 
samhandel (jf· f.eks. Domstolens dom af 9.11.1983, sag 322/81, Michelin, jf. oven­
for, præmis 104, og dom af 23.4.1991, sag C-41/90, Höfner og Eiser, Sml. I, 
s. 1979, præmis 32). 

65 I nærværende sag finder Retten, at sagsøgerens adfærd ændrede konkurrence­
strukturen på markedet for tv-programblade i Irland og Nordirland, hvilket påvir­
kede mulighederne for samhandel mellem Irland og Det Forenede Kongerige. 

Sagsøgerens afvisning af at give andre interesserede tilladelse til at offentliggøre 
selskabets ugentlige programoversigter havde en afgørende indvirkning på konkur­
rencestrukturen på området for tv-blade i Irland og Nordirland. Gennem sin poli­
tik med hensyn til at meddele licenser, som forhindrede bl.a. Magill i at udgive et 
generelt tv-blad til salg i Irland og Nordirland, fjernede sagsøgeren ikke blot en 
konkurrerende virksomhed fra markedet for tv-programblade, men selskabet ude­
lukkede også enhver potentiel konkurrence på det relevante marked, hvilket med­
førte, at opdelingen mellem markederne i henholdsvis Irland og Nordirland blev 
opretholdt. Det kan derfor ikke bestrides, at den omhandlede adfærd kunne på­
virke samhandelen mellem medlemsstaterne. 

Det skal endvidere bemærkes, at den kritiserede politiks mærkbare indvirkning på 
mulighederne for samhandel mellem Irland og Det Forenede Kongerige klart viser 

II - 567 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-70/89 

sig ved, at der var en særlig efterspørgsel på et generelt tv-blad i stil med Magill 
TV Guide, hvilket kan udledes af den succes, som på det pågældende tidspunkt i 
mangel af generelle tv-blade blev opnået på det relevante geografiske marked af 
specielle tv-blade, der kun indeholdt oplysninger om programmerne for én tv-ka-
nal. Sagsøgerens politik med hensyn til at oplyse om sine ugeprogrammer forhin­
drede, at der kunne fremstilles og udgives generelle tv-blade, der var bestemt for 
samtlige tv-seere i Irland og Nordirland. Det relevante geografiske område, for 
hvilket der allerede er skabt ét samlet marked for radio- og tv-spredning, udgør 
tilsvarende ét samlet marked for oplysninger om tv-programmer, navnlig fordi 
samhandelen i høj grad lettes af et fælles sprog. 

66 Af de således anførte grunde kan anbringenderne om en tilsidesættelse af artikel 
86 og mangler ved begrundelsen for beslutningen ikke tiltrædes. 

67 Det følger heraf, at påstanden om annullation af beslutningen i sin helhed ikke kan 
tages til følge. 

Den subsidiære påstand om annullation af beslutningens artikel 2 

68 Til støtte for sin subsidiære påstand om delvis annullation af beslutningen, begræn­
set til artikel 2, for så vidt som bestemmelsen kræver, at der skal meddeles licenser, 
har sagsøgeren gjort gældende, at der foreligger en tilsidesættelse af artikel 3, 
stk. 1, i forordning nr. 17, samt en tilsidesættelse af Berner-konventionen af 1886 
til værn for litterære og kunstneriske værker, som revideret i Bruxelles i 1948 og i 
Paris i 1971 (herefter benævnt »Berner-konventionen«). 

1. Tilsidesættelse af artikel 3, stk. 1, i Rådets forordning nr. 17 

— Parternes argumenter 

69 Sagsøgeren har subsidiært anfægtet den forpligtelse, som er pålagt selskabet i arti­
kel 2 i beslutningen, til at give andre interesserede parter tilladelse til at offentlig­
gøre de ugentlige programoversigter. Selskabet har anført, at Kommissionen har 
tilsidesat artikel 3, stk. 1, i forordning nr. 17, som bestemmer, at »konstaterer 
Kommissionen efter begæring eller på eget initiativ, at der foreligger en overtræ-

II - 568 



BBC MOD KOMMISSIONEN 

delse af bestemmelserne i Traktatens artikel 85 eller artikel 86, kan den ved en 
beslutning pålægge de deltagende virksomheder og sammenslutninger af virksom­
heder at bringe de konstaterede overtrædelser til ophør«. Artiklen giver ifølge sag­
søgeren udelukkende Kommissionen hjemmel til at pålægge virksomhederne at 
bringe overtrædelsen til ophør. Sagsøgeren har gjort gældende, at Kommissionen 
ikke har begrænset sig til at pålægge selskabet at bringe den konstaterede overtræ­
delse til ophør, men har bestemt, hvorledes dette nærmere skal ske, idet den har 
fastlagt en »pligt til at meddele licenser til udnyttelse af de beskyttede værker«. 
Sagsøgeren har i den forbindelse angivet andre løsninger, som efter selskabets op­
fattelse kunne have bragt overtrædelsen til ophør: Sagsøgeren kunne således have 
standset udgivelsen af Radio Times — i det mindste i Irland — eller have solgt 
bladet som en going concern, ligesom man kunne have solgt de ugentlige oversig­
ter til højestbydende ved en auktion. Sagsøgeren finder på den baggrund, at det 
alene tilkommer de berørte parter nærmere at fastlægge, hvorledes den af Kom­
missionen fastslåede overtrædelse skal bringes til ophør. 

70 Kommissionen har heroverfor anført, at beslutningens artikel 2 ikke indebærer no­
gen overskridelse af dens beføjelser i henhold til artikel 3 i forordning nr. 17. 
Kommissionen har henvist til, at artikel 2 indeholder to forslag til, hvorledes over­
trædelsen kan bringes til ophør: Man kan efter anmodning og på et ikke diskrimi­
nerende grundlag overlade andre interesserede parter de omtvistede programmer 
med henblik på offentliggørelse — hvilket er den af Kommissionen foretrukne løs­
ning — eller man kan meddele licenser, hvori der er fastlagt betingelser, som tager 
hensyn til parternes legitime interesser. I modsætning til, hvad sagsøgeren har an­
ført, pålægger beslutningen således ikke selskabet én bestemt løsning, men foreslår 
på en fleksibel måde visse former for adfærd, som kan bringe overtrædelsen til 
ophør, hvilket er i overensstemmelse med fast retspraksis og Kommissionens egen 
faste praksis (jf. Domstolens dom af 6.3.1974, forenede sager 6/73 og 7/73, Com­
mercial Solvents, jf. ovenfor). 

— Retlig bedømmelse 

71 For at kunne afgøre, om Kommissionen er beføjet til at pålægge sagsøgeren at give 
andre interesserede parter tilladelse til at offentliggøre selskabets ugentlige oversig­
ter, eventuelt ved meddelelse af licenser, er det nødvendigt at fortolke artikel 3, 
stk. 1, i forordning nr. 17. Retten skal i den forbindelse bemærke, at Kommissio­
nens beføjelse til at pålægge de berørte virksomheder at bringe den konstaterede 
overtrædelse til ophør i henhold til nævnte artikel 3 efter fast retspraksis indebærer 
en ret til at pålægge virksomhederne visse handlinger eller undladelser med henblik 
på at bringe overtrædelsen til ophør. På den baggrund må de forpligtelser, som 
pålægges virksomhederne, fastlægges ud fra, hvad der kræves for at genetablere 
lovlige forhold under hensyntagen til de særlige omstændigheder i det enkelte til­

II - 569 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-70/89 

fælde. Domstolen har i dom af 6. marts 1974 (forenede sager 6/73 og 7/73, Com­
mercial Solvents, jf. ovenfor, præmis 45) udtalt, at »anvendelsen af (artikel 3 i 
forordning nr. 17) må ske under hensyn til arten af den konstaterede overtrædelse 
og vil såvel kunne omfatte påbud om at udføre visse handlinger eller præstere visse 
ydelser, der ulovligt har været undladt, som forbud mod at fortsætte med visse 
handlinger eller at opretholde en vis praksis eller situation, der er i strid med Trak­
taten«. Domstolen har nærmere anført, at »til dette formål kan Kommissionen 
eventuelt pålægge de pågældende virksomheder at forelægge Kommissionen for­
slag med henblik på at bringe situationen i overensstemmelse med de krav, som 
Traktaten opstiller«. Desuden har Domstolen i en kendelse af 17. januar 1980 ud­
trykkeligt anerkendt, at Kommissionen skal kunne udøve den beslutningskompe­
tence, som er indrømmet den i artikel 3, stk. 1, »så virkningsfuldt og så hensigts­
mæssigt som muligt i den konkrete situation« (sag 792/79 R, Camera Care, Smi. 
s. 119, grund 17). 

72 I det foreliggende tilfælde finder Retten, at de væsentlige elementer i overtrædel­
sen, som der er redegjort for i forbindelse med undersøgelsen af det første anbrin­
gende, gør de i beslutningens artikel 2 pålagte foranstaltninger berettigede. Påbud­
det til sagsøgeren om efter anmodning og på et ikke diskriminerende grundlag at 
levere sine ugentlige oversigter til ITP, RTE eller andre interesserede parter med 
henblik på offentliggørelse udgør nemlig i betragtning af de særlige omstændighe­
der i sagen — som Retten har redegjort for i forbindelse med behandlingen af de 
væsentlige elementer i overtrædelsen — den eneste måde, hvorpå overtrædelsen 
kan bringes til ophør, som fastslået af Kommissionen i den anfægtede beslutning. 
De forskellige løsninger, som sagsøgeren har henvist til — og som sagsøgeren, 
uden at selskabet dog synes at overveje eller foreslå, at de føres ud i livet, betegner 
som egnede til at bringe misbruget til ophør, hvilket ifølge sagsøgeren viser, at 
Kommissionen har overskredet sine beføjelser ved at påbyde, at der meddeles li­
censer — kan i betragtning af, hvorledes markedet for tv-blade er sammensat, ikke 
i sig selv fjerne den konkurrenceforhindrende virkning, som er beskrevet ovenfor, 
og som udgør et misbrug. Ved at pålægge sagsøgeren efter anmodning og på et 
ikke diskriminerende grundlag at give andre tilladelse til at offentliggøre de ugent­
lige oversigter fratager Kommissionen ikke selskabet muligheden for at vælge mel­
lem de forskellige foranstaltninger, som kan bringe overtrædelsen til ophør. Det 
skal herved også understreges, at den sagsøgeren pålagte forpligtelse til at give 
andre tilladelse til offentliggørelse af selskabets oversigter, eventuelt mod betaling 
af en rimelig licensafgift, skal ses i sammenhæng med den mulighed, som med rette 
er indrømmet sagsøgeren i beslutningens artikel 2, for i de licenser, som meddeles, 
at fastsætte sådanne betingelser, som skønnes nødvendige til at sikre »en alsidig 
dækning af høj kvalitet af alle (selskabets) programmer, herunder programmer af 
specifik interesse for et mindretal og/eller regional interesse, og programmer af 
kulturel, historisk og informativ betydning«. Det er i denne sammenhæng, at Kom­
missionen i samme artikel 2 har pålagt sagsøgeren at forelægge forslag til sådanne 

II - 570 



BBC MOD KOMMISSIONEN 

betingelser med henblik på godkendelse. Samtlige de forpligtelser, som pålægges 
sagsøgeren i beslutningens artikel 2, er derfor berettigede under hensyntagen til 
deres formål, således som det er defineret i artikel 3, stk. 1, i forordning nr. 17, 
nemlig at bringe overtrædelsen til ophør. Det følger heraf, at Kommissionen ikke 
har overskredet grænserne for sin skønsbeføjelse ved anvendelsen af den nævnte 
bestemmelse. 

73 Af de således anførte grunde kan anbringendet om en tilsidesættelse af artikel 3, 
stk. 1, i forordning nr. 17, ikke tiltrædes. 

2. Tilsidesættelse af Berner-konventionen 

— Parternes argumenter 

74 Sagsøgeren har mere subsidiært gjort gældende, at selv om artikel 3 i forordning 
nr. 17 måtte give Kommissionen mulighed for eventuelt at fastslå en pligt til at 
meddele licenser, er en sådan løsning uforenelig med Berner-konventionen. Selska­
bet finder nemlig, at eftersom samtlige Fællesskabets medlemsstater er blandt Ber­
ner-konventionens kontraherende parter, »må konventionen anses for en del af 
fællesskabsretten og et udtryk for de relevante principper heri«, jf. Traktatens arti­
kel 234. 

Sagsøgeren har henvist til, at ophavsmanden til et litterært eller kunstnerisk værk i 
henhold til artikel 9, stk. 1, i konventionen har eneret til at reproducere det be­
skyttede værk. Selskabet har gjort gældende, at stk. 2 i samme artikel, som er 
indsat i forbindelse med den i 1971 i Paris foretagne revision, giver de kontrahe­
rende stater mulighed for at tillade reproduktion af litterære og kunstneriske vær­
ker i visse særlige tilfælde, under forudsætning af at en sådan reproduktion ikke på 
skadelig måde påvirker den normale udnyttelse af værket og ikke på urimelig 
måde gør indgreb i ophavsmandens legitime interesser. 

Ifølge sagsøgeren følger det heraf, at beslutningens artikel 2 er uforenelig med 
Berner-konventionen, da den på skadelig måde påvirker den normale udnyttelse af 
selskabets ophavsret til sine programoversigter og i alvorlig grad gør indgreb i sel­
skabets legitime interesser. 

75 Kommissionen har heroverfor anført, at Berner-konventionen ikke er anvendelig i 
nærværende sag. Ifølge Kommissionen er Fællesskabet nemlig ikke part i konven-

II-571 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-70/89 

tionen, og det er fast retspraksis, at »EØF-Traktaten på de områder, den regule­
rer, har forrang for konventioner, der er indgået mellem medlemsstaterne før dens 
ikrafttræden« (Domstolens dom af 27.2.1962, sag 10/61, Kommissionen mod Ita­
lien, Sml. 1954-1964, s. 287). I øvrigt er konventionen under alle omstændigheder 
uanvendelig, eftersom programoversigterne ifølge Kommissionen ikke kan være 
beskyttet af en ophavsret i konventionens forstand. Subsidiært har Kommissionen 
gjort gældende, at også selv om det måtte antages, at beslutningen berører oplys­
ninger, der er beskyttet af en ophavsret, viser den omstændighed, at oplysningerne 
leveres til visse andre interesserede parter uden beregning med henblik på offent­
liggørelse, at forpligtelsen til at meddele licenser mod en rimelig licensafgift ikke 
gør indgreb i sagsøgerens legitime interesser og derfor er i overensstemmelse med 
konventionen. 

— Retlig bedømmelse 

76 Logisk skal der først tages stilling til spørgsmålet om anvendeligheden af Berner­
konventionen i det foreliggende tilfælde og det af Kommissionen fremførte argu­
ment, hvorefter fællesskabsretten har forrang for bestemmelserne i den pågældende 
konvention. Retten skal hertil indledningsvis bemærke, at Fællesskabet — som på 
fællesskabsrettens nuværende udviklingstrin ikke har fået overført kompetence på 
området for intellektuelle og kommercielle ejendomsrettigheder — ikke er part i 
Berner-konventionen, som er ratificeret af alle Fællesskabets medlemsstater. Hvad 
angår de konventioner, som medlemsstaterne har indgået, skal det bemærkes, at 
Traktatens artikel 234 regulerer forholdet mellem Traktatens bestemmelser og in­
ternationale konventioner, som medlemsstaterne har indgået før Traktatens ikraft­
træden. Artiklen fastslår, at »de rettigheder og forpligtelser, der følger af konven­
tioner, som før denne Traktats ikrafttræden er indgået mellem på den ene side en 
eller flere medlemsstater og på den anden side et eller flere tredjelande, berøres 
ikke af bestemmelserne i denne Traktat«. Domstolen har fortolket artiklen således, 
at den udelukkende sigter til forpligtelser, som medlemsstaterne har indgået over 
for tredjelande. I dom af 11. marts 1986 (sag 121/85, Conegate, Sml. s. 1007, 
præmis 25) udtalte den, at »formålet med artikel 234 (er) at sikre, at Traktatens 
anvendelse hverken berører forpligtelser til at respektere tredjelandes rettigheder i 
henhold til en tidligere konvention indgået med en medlemsstat eller denne med­
lemsstats opfyldelse af sine forpligtelser ifølge konventionen. Konventioner indgået 
før Traktatens ikrafttræden kan således ikke påberåbes i forholdet mellem med­
lemsstaterne til støtte for begrænsninger i samhandelen i Fællesskabet« (jf. ligeledes 
dom af 27.2.1962, sag 10/61, Kommissionen mod Italien, jf. ovenfor, og dom af 
14.10.1980, sag 812/79, Attorney General, Sml. s. 2787, præmis 8). 

II - 572 



BBC MOD KOMMISSIONEN 

77 Med hensyn til nærværende sag, som angår Irland og Det Forenede Kongerige, er 
der grund til at fremhæve, at Traktatens artikel 234 i medfør af tiltrædelsesaktens 
artikel 5 finder anvendelse på aftaler eller overenskomster, der er indgået før disse 
landes tiltrædelse af Fællesskabet den 1. januar 1973. Det følger heraf, at bestem­
melserne i Berner-konventionen, der er ratificeret af Irland og Det Forenede Kon­
gerige før den 1. januar 1973, i interne EF-forhold ikke kan påvirke Traktatens 
bestemmelser. Sagsøgeren kan derfor ikke påberåbe sig dem til støtte for begræns­
ninger i det system med fri konkurrence, som er indført og anvendes inden for 
Fællesskabet i medfør af Traktatens bestemmelser, navnlig artikel 86. Allerede der­
for kan anbringendet om, at artikel 2 i beslutningen er i strid med artikel 9, stk. 1, 
i Berner-konventionen, ikke tiltrædes. 

Det samme gør sig gældende i relation til artikel 9, stk. 2. Det skal herved blot 
bemærkes, at stk. 2 blev indsat ved Paris-akten af 1971, som Det Forenede Kon­
gerige har været part i siden 2. januar 1990, men som ikke er ratificeret af Irland. 
For Det Forenede Kongeriges vedkommende er Paris-akten — navnlig konventio­
nens artikel 9, stk. 2 — altså ratificeret efter tiltrædelsen af Fællesskabet, hvorfor 
den ikke kan påvirke en bestemmelse i Traktaten. Medlemsstaterne kan nemlig 
ikke fjerne reglerne i Traktaten ved at indgå en international aftale eller overens­
komst. De må i givet fald benytte sig af den i Traktatens artikel 236 foreskrevne 
procedure. Det følger heraf, at artikel 9, stk. 2, i Berner-konventionen ikke kan 
påberåbes til støtte for at begrænse den kompetence, som er tillagt Fællesskabet i 
henhold til Traktaten, når de heri indeholdte konkurrenceregler skal iværksættes, 
navnlig artikel 86 med gennemførelsesbestemmelser, såsom artikel 3 i forordning 
nr. 17. 

78 Anbringendet om en tilsidesættelse af Berner-konventionen kan derfor under ingen 
omstændigheder tiltrædes. 

79 Sagsøgerens subsidiære påstand om annullation af beslutningens artikel 2 kan her­
efter ikke tages til følge, hvorefter Kommissionen i det hele skal frifindes. 

II - 573 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-70/89 

Sagens omkostninger 

80 Ifølge artikel 69, stk. 2, i Domstolens procesreglement, der i henhold til artikel 11, 
stk. 3, i Rådets afgørelse af 24. oktober 1988 finder tilsvarende anvendelse for 
Retten, dømmes den part, der taber sagen, til at afholde sagens omkostninger, hvis 
der er nedlagt påstand herom. Da sagsøgeren har tabt sagen, bør denne tilpligtes 
at afholde sagens omkostninger, herunder intervenientens. 

På grundlag af disse præmisser 

udtaler og bestemmer 

RETTEN (Anden Afdeling) 

1) Sagsøgte frifindes. 

2) Sagsøgeren betaler sagens omkostninger, herunder intervenientens. 

Saggio Yeraris 

Briët Barrington Biancarelli 

Afsagt i offentligt retsmøde i Luxembourg den 10. juli 1991. 

H. Jung 

Justitssekretær 

A. Saggio 

Afdelingsformand 

II - 574 


