
RTE v COMMISSION 

JUDGMENT OF THE COURT OF FIRST INSTANCE (Second Chamber) 
10 July 1991 * 

TABLE OF CONTENTS 

Facts and procedure 491 

Form of order sought by the parties 498 

The application for the annulment of the decision as a whole 498 

1. Infringement of essential procedural requirements 498 

— Arguments of the parties 498 

— Legal assessment 499 

2. Breach of Article 86 of the Treaty 503 

— Arguments of the parties 503 

— Legal assessment 515 

— The definition of the relevant products 515 

— The existence of a dominant position 517 

— The extent of the relevant geographical market 517 

— The existence of an abuse 517 

— Effects on trade between Member States 522 

3. Breach of Anicie 90(2) of the Treaty 524 

— Arguments of the parties 524 

— Legal assessment 524 

The alternative application for the annulment of Article 2 of the decision 526 

6 Language of the case: English 

II - 489 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991—CASE T-69/89 

1. Whether Article 2 of the decision is unnecessary 526 

2. Whether Anicie 2 of the decision is contradictory 527 

3. Infringement of Article 3 (1) of Regulation No 17 of the Council 528 

— Arguments of the parties 528 

— Legal assessment 528 

4. Infringement of the Berne Convention 530 

— Arguments of the parties 530 

— Legal assessment 531 

5. Failure to comply with the principle of proportionality 532 

Costs 534 

In Case T-69/89, 

Radio Telefis Eireann, whose offices are in Dublin, represented by Willy 
Alexander, Harry Ferment and Gerard van der Wal, of the Hague Bar, instructed 
by Gerald F. McLaughlin, Director of Legal Affairs of Radio Telefis Eireann, and 
by Messrs Eugene F. Collins and Son, Solicitors, Dublin, with an address for 
service in Luxembourg at the Chambers of Ernest A. L. Arendt, 4 Avenue Marie-
Thérèse, 

applicant, 

v 

Commission of the European Communities, represented by Jacques Bourgeois, a 
member of its Legal Service, acting as Agent, assisted by Ian Forrester QC, of the 
Scottish Bar, with an address for service in Luxembourg at the office of G. 
Berardis, a member of the Commission's Legal Service, Wagner Centre, 
Kirchberg, 

defendant, 

supported by 

II - 490 



RTE v COMMISSION 

Magill TV Guide Limited, a company governed by Irish law, established in Dublin, 
represented by John D. Cooke, Senior Counsel, of the Irish Bar, instructed by 
Messrs Gore & Grimes, Solicitors, Dublin, with an address for service in 
Luxembourg at the Chambers of Louis Schiltz, 83 Boulevard Grande-Duchesse 
Charlotte, 

intervener, 

APPLICATION for a declaration that Commission Decision 89/205/EEC of 
21 December 1988 relating to a proceeding under Article 86 of the EEC Treaty 
(IV/31.851, Magill TV Guide/ITP, BBC and RTE) (Official Journal 1989 L 78, 
p. 43) is void, 

THE COURT OF FIRST INSTANCE (Second Chamber), 

composed of: A. Saggio, President of the Chamber, Chr. Yeraris, C. P. Briët, 
D. Barrington and J. Biancarelli, Judges, 

Registrar: H. Jung 

having regard to the written procedure and further to the hearing on 21 February 
1991, 

gives the following 

Judgment 

Facts and procedure 

1 By application lodged at the Registry of the Court of Justice on 10 March 1989, 
Radio Telefis Eireann (hereinafter referred to as 'RTE') sought the annulment of 
the Commission Decision of 21 December 1988 (hereinafter referred to as 'the 
decision') in which the Commission found that RTE's policies and practices, at the 
material time, in relation to publication of its advance weekly listings for television 
and radio programmes which may be received in Ireland and Northern Ireland 
constituted infringements of Article 86 of the EEC Treaty in so far as they 
prevented the publication and sale of comprehensive weekly television guides in 
Ireland and Northern Ireland. This action is linked with the concurrent actions for 
the annulment of that decision brought by the two other organizations to which it 
was addressed, namely the British Broadcasting Corporation ('the BBC') and 

I I -491 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991 — CASE T-69/89 

BBC Enterprises Limited (Case T-70/89) and Independent Television Publications 
Ltd ('ITP') (Case T-76/89). 

2 The background to the decision may be summarized as follows. Most homes in 
Ireland and between 30 and 40% of homes in Northern Ireland can receive at 
least six television channels: RTE1 and RTE2, provided by RTE, which enjoys a 
statutory monopoly for the provision of a national radio and television broad­
casting service in Ireland, BBCl and BBC2, provided by the BBC, and ITV and 
Channel 4, provided at the material time by the companies franchised by the Inde­
pendent Broadcasting Authority ('the IBA') to supply independent television 
programmes. In the United Kingdom, the BBC and the IBA enjoyed a duopoly 
for the provision of national television broadcasting services. In addition, many 
television viewers in Great Britain and Ireland could receive several satellite 
channels either directly or through cable networks. There was, however, no cable 
television in Northern Ireland. 

At the material time, no comprehensive weekly television guide was available on 
the market in Ireland or Northern Ireland owing to the policy of the organizations 
to which the decision was addressed regarding the dissemination of information on 
the programmes of the six channels referred to above. Each of those organizations 
published a specialized television guide containing only its own programmes and, 
under the United Kingdom Copyright Act 1956 and the Irish Copyright Act 1963, 
claimed copyright in its weekly programme listings, preventing their reproduction 
by third parties. 

Those listings indicate programme content and specify the broadcasting channel, 
together with the date, time and title of each programme. They go through a series 
of drafts, which become increasingly detailed and precise at each stage, until a 
weekly schedule is finalized approximately two weeks before transmission. At that 
stage, as the decision states (recital 7 in the preamble), the programme schedules 
become a marketable product. 

3 With particular reference to the present case, it is to be noted that RTE reserved 
the exclusive right to publish the weekly programme schedules for RTE1 and 
RTE2 in the RTE Guide, its own magazine for presenting its programmes. 

II - 492 



RTE v COMMISSION 

4 RTE is a statutory authority established by the Broadcasting Authority Act 1960 
and the Broadcasting Authority (Amendment) Act 1976. One of its main tasks is to 
provide, as a public service, a national radio and television broadcasting service, 
over which it enjoys a legal monopoly. In the discharge of its functions, RTE must 
take particular care to promote the Irish language and Irish culture. Section 17(a) 
of the Broadcasting Authority Act 1960, as amended by section 13 of the Broad­
casting Authority (Amendment) Act 1976, provides that RTE must 'be responsive 
to the interests and concerns of the whole community, be mindful of the need for 
understanding and peace within the whole island of Ireland, ensure that the 
programmes reflect the various elements which make up the culture of the people 
of the whole island of Ireland, and have special regard to the elements which 
distinguish that culture and in particular for the Irish language'. 

5 For its financing, RTE is required under of Section 24 of the 1960 Act 'so to 
conduct its affairs as to secure that its revenue becomes at the earliest possible 
date, and thereafter continues, at least sufficient' in order to balance its annual 
accounts and to make suitable provision for capital buildings and plant devel­
opment. RTE obtains its resources in three ways : from licence fees, advertising and 
publishing. 

6 Under Section 16(2)(j) of the 1960 Act, RTE is empowered, after obtaining the 
consent of the competent minister, 'to prepare, publish and distribute, with or 
without charge, such magazines, books, papers and other printed matter as may 
seem to [it] to be conducive or incidental to its objects'. Accordingly, in 1961 RTE 
was authorized to publish a television programme magazine, the RTE Guide. That 
magazine is intended to present and promote RTE programmes, including cultural 
programmes and those catering for minority interests. According to the applicant, 
it was published at a loss for the first 20 years of its existence. It is now, however, 
'an important source of income' for RTE operations, the profit being returned by 
RTE to the radio and television programme production budget. For example, the 
total turnover (sales and advertising) for the publication and sale of the magazine 
exceeded IRL 3.9 million in 1985. 

II - 493 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991—CASE T-69/89 

7 In 1988 the RTE Guide sold about 123 000 copies in Ireland and 6 500 in 
Northern Ireland, the prices being IRL 0.40 and UKL 0.50 respectively. Those 
figures indicate inter alia, according to the applicant, that in the Irish Republic 
only 11.5% of households or other establishments with television, that is to say 
3.7% of viewers, bought the RTE Guide. 

8 At the time of the adoption of the decision, the RTE Guide published the tele­
vision programme listings for RTE1 and RTE2 only, supplemented by cast lists 
and synopses. It also contained short comments or articles, in Irish and English, 
concerning certain programmes, feature articles, background information, readers' 
letters and a considerable amount of advertising space. 

9 At the material time, RTE's policy towards third parties with regard to infor­
mation concerning its programmes was as follows : it provided daily and periodical 
newspapers with its programme schedules free on request, accompanied by a 
licence for which no fee was charged, setting out the terms on which that infor­
mation might be reproduced. Daily newspapers could thus publish the daily listings 
or, if the following day was a public holiday, the listings for two days, subject to 
certain conditions as to the format of publication. Weekly and Sunday newspapers 
were also permitted to publish 'highlights' of the week's television programmes. 
RTE ensured strict compliance with the licence conditions, by taking legal 
proceedings, where necessary, against publications which failed to comply with 
them. 

10 The publisher Magill TV Guide Limited (hereinafter referred to as 'Magill'), a 
company governed by Irish law, is a wholly owned subsidiary of Magill Publi­
cations Holding Limited. It was established in order to publish in Ireland and 
Northern Ireland a weekly magazine containing information on the television 
programmes available to viewers in that area, the Magill TV Guide. According to 
the information provided by the parties, publication commenced in May 1985. 
The magazine initially confined itself to providing information on RTE, BBC, ITV 
and Channel 4 weekend programmes and on highlights of their weekly 
programmes. After the publication on 28 May 1986 of an issue of the Magill TV 
Guide containing all the weekly listings for all the television channels available in 
Ireland — including RTE1 and RTE2 — an Irish court, in response to an 
application from RTE, the BBC and ITP, issued an interim injunction restraining 

II - 494 



RTE v COMMISSION 

Magill from publishing weekly listings for those organizations' programmes. 
Following that injunction, Magill ceased its publishing activities. The substance of 
the case was considered in part by the High Court which, in a judgment of 
26 July 1989 delivered by Mr Justice Lardner, gave its ruling on the scope of the 
copyright in the programme listings under Irish law. The judge stated: 'I am 
satisfied that each weekly schedule is the result of a great deal of preliminary 
consideration and work and of the exercise of skill and judgment. It is the creation 
of RTE. . . . I am satisfied by the evidence that RTE's weekly programme 
schedules as published in RTE Guide are literary works and compilations in the 
ordinary sense of the latter word within s. 8 and s. 2 of the Copyright Act 1963, 
that RTE have shown that they are entitled to copyright in these schedules and 
that the defendants by the publication of their TV Guide for the week 31 May to 
6 June 1986, have breached that copyright by reproducing a substantial part of 
RTE's copyright material' ([1990] ILRM 534, especially pp. 541-542). 

1 1 Previously, on 4 April 1986, with a view to the publishing of complete weekly 
listings, Magill had lodged a complaint with the Commission under Article 3 of 
Regulation No 17 of the Council of 6 February 1962, First Regulation 
implementing Articles 85 and 86 of the Treaty (Official Journal, English Special 
Edition 1959-1962, p. 87; hereinafter referred to as 'Regulation No 17'), seeking 
a finding that the ITP, BBC and RTE are abusing their dominant position by 
refusing to grant licences for the publication of their respective weekly listings. On 
16 December 1987 the Commission decided to initiate a proceeding and on 
4 March 1988 it sent RTE a statement of objections. On the conclusion of that 
proceeding, on 21 December 1988, the Commission adopted the decision with 
which the present action is concerned. 

12 In the decision, the relevant products are defined as follows for the three organiz­
ations concerned: they are the advance weekly programme listings of ITP, the 
BBC and RTE, and also the television guides in which those listings are published 
(first paragraph of recital 20 in the preamble). In the Commission's definition, a 
programme listing is 'a list of programmes to be broadcast by or on behalf of a 
broadcasting organization within a given period of time, the list including the 
following information: the title of each programme to be broadcast, the channel, 
the date and time of transmission' (recital 7). 

II - 495 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991—CASE T-69/89 

The Commission finds that because of the factual monopoly enjoyed by the broad­
casting organizations over their respective weekly listings, third parties interested 
in publishing a weekly television guide are 'in a position of economic dependence 
which is characteristic of the existence of a dominant position'. Furthermore, the 
Commission adds, that monopoly is strengthened into a legal monopoly in so far 
as those organizations claim copyright protection for their respective listings. In 
those circumstances, the Commission observes, 'no competition from third parties 
is permitted to exist on [the relevant] markets'. From that it infers that 'ITP, 
BBC and RTE each hold a dominant position within the meaning of Article 86' 
(recital 22). 

13 To establish the existence of an abuse, the decision relies more particularly on 
subparagraph (b) of the second paragraph of Article 86 of the Treaty, pursuant to 
which an abuse is committed if an undertaking holding a dominant position limits 
production or markets to the prejudice of consumers (first paragraph of recital 23 
in the preamble). The Commission considers in particular that 'substantial potential 
demand . . . for comprehensive TV guides' exists on the market (ibid., fourth 
paragraph). It finds that, by using its dominant position 'to prevent the intro­
duction on to the market of a new product, that is, a comprehensive weekly TV 
guide', the applicant is abusing that dominant position. It adds that a further 
element of the abuse is that, by virtue of the offending policy regarding infor­
mation on its programmes, the applicant retains for itself the derivative market for 
weekly guides for those programmes (recital 23). 

The Commission therefore rejects the argument that the conduct to which it 
objects is justified by copyright protection and states that in the present case ITP, 
the BBC and RTE 'use copyright as an instrument of the abuse, in a manner 
which falls outside the scope of the specific subject-matter of that intellectual 
property right' (penultimate paragraph of recital 23). 

1 4 With respect to the measures intended to bring the infringement to an end, Article 
2 of the operative part of the decision is worded as follows: 'ITP, BBC and RTE 
shall bring the infringements as mentioned in Article 1 to an end forthwith by 
supplying each other and third parties on request and on a non-discriminatory 
basis with their individual advance weekly programme listings and by permitting 

II - 496 



RTE v COMMISSION 

reproduction of those listings by such parties. This requirement does not extend to 
information in addition to the listings themselves, as defined in this Decision. If 
they choose to supply and permit reproduction of the listings by means of licences, 
any royalties requested by ITP, BBC and RTE should be reasonable. Moreover, 
ITP, BBC and RTE may include in any licences granted to third parties such 
terms as are considered necessary to ensure comprehensive high-quality coverage 
of all their programmes, including those of minority and/or regional appeal, and 
those of cultural, historical and educational significance. The parties are therefore 
required, within two months from the date of notification of this Decision, to 
submit proposals for approval by the Commission of the terms upon which they 
consider third parties should be permitted to publish the advance weekly 
programme listings which are the subject of this Decision'. 

15 Concurrently with the present application for a declaration that the decision is 
void, the applicant, in a separate application also lodged on 10 March 1989, 
sought the suspension of the operation of Article 2 of the decision. By order of 
11 May 1989, the President of the Court of Justice ordered 'the suspension of the 
operation of Article 2 of the contested decision in so far as it obliges the applicants 
to bring the infringement found by the Commission to an end forthwith by 
supplying each other and third parties on request and on a non-discriminatory 
basis with their individual advance weekly programme listings and by permitting 
reproduction of those listings by such parties'. For the rest, the applications for 
interim measures were dismissed (Joined Cases 76, 77 and 91/89 R [1989] 
ECR 1141, paragraph 20 of the order). 

By order of 6 July 1989 in the present proceedings for the annulment of the 
decision, the Court of Justice gave leave to Magill to intervene in support of the 
Commission's conclusions. The written procedure took place in part before the 
Court of Justice which, by order of 15 November 1989 pursuant to Article 3(1) 
and Article 14 of the Council Decision of 24 October 1988 establishing a Court of 
First Instance of the European Communities, referred the case to the Court of 
First Instance. Upon hearing the report of the Judge-Rapporteur, the Court of 
First Instance decided, at the end of the written procedure, to open the oral 
procedure without any preparatory inquiry. 

II - 497 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991 —CASE T-69/89 

Form of order sought by the parties 

16 RTE, the applicant, claims that the Court should : 

(a) Declare the Decision void; 

(b) Order the Commission to pay the costs. 

The Commission, the defendant, contends that the Court should : 

(a) Dismiss the application; 

(b) Order the applicant to pay the costs incurred by the Commission. 

The application for the annulment of the decision as a whole 

17 In support of its application for a declaration that the decision is void in so far as it 
finds that there has been an infringement of Article 86, the applicant alleges 
infringement of essential procedural requirements, breach of Article 86 of the 
EEC Treaty interpreted in relation to copyright, and failure to comply with 
Article 90(2) of the EEC Treaty. 

1. Infringement of essential procedural requirements 

— Arguments of the parties 

18 The applicant claims that the Commission did not consult the Advisory Committee 
in accordance with the formal requirements of Article 10 of Regulation No 17. 
This plea in law comprises two parts. The applicant maintains, first, that 'there are 
indications' that the documents accompanying the notice convening the Advisory 
Committee were incomplete. The 'approved minutes of the hearing' and the draft 
decision were missing. Secondly, the applicant states that the meeting of the 
Advisory Committee, which lasted five days, began on 28 November 1988, that is 
to say less than 14 days after dispatch of the convening notice, contrary to Article 
10. 

II - 498 



RTE v COMMISSION 

19 The applicant claims that those formalities are essential requirements. By virtue of 
the combined provisions of Article 10(5) of Regulation No 17 and Article 9(4) of 
Regulation No 99/63 of the Commission of 25 July 1963 on the hearings 
provided for in Article 19(1) and (2) of Council Regulation No 17 (Official 
Journal, English Special Edition 1963-1964, p. 47), the minutes of the hearing 
must be made available to the Advisory Committee. As the applicant points out, 
Article 9(4) of Regulation No 99/63 requires that the essential content of the 
statements made by each person heard at the oral hearing be recorded in minutes 
which are to be read and approved by him. Pursuant to Article 10(5) of Regulation 
No 17, 'the consultation [of the Advisory Committee] shall take place at a joint 
meeting convened by the Commission; such meeting shall not be held earlier than 
14 days after dispatch of the notice convening it. The notice shall, in respect of 
each case to be examined, be accompanied by a summary of the case together with 
an indication of the most important documents, and a preliminary draft decision'. 

zo The Commission contends that the procedure followed was in conformity with the 
provisions referred to by the applicant. The Advisory Committee met on 
2 December 1988, that is to say 14 days after dispatch of the convening notice. 
According to the Commission, the members of the committee had before them the 
complaint, the letter opening the procedure, the statement of objections, the replies 
to the statement of objections and a draft of the decision. The committee was told 
that the minutes of the hearing of 15 and 16 September 1988 had not yet been 
finalized in the light of the parties' various comments. The committee members 
made no request for any further materials. The Commission stresses that it is not 
compulsory for the committee to have the final minutes of the hearing before it 
when it is consulted. 

— Legal assessment 

21 With regard to the first part of the plea in law, to the effect that the documents 
accompanying the notice convening the Advisory Committee were incomplete, it 
must be borne in mind that Article 10(5) of Regulation No 17 requires the 
Commission to provide 'in respect of each case to be examined, . . . a summary of 
the case together with an indication of the most important documents, and a 
preliminary draft decision'. The substance of the obligations under that provision, 
and the question whether or not they constitute essential requirements, must be 
determined in each case in the light of the purpose of providing the documents, 
which is to enable the committee to carry out its advisory task in full knowledge of 

II - 499 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991 — CASE T-69/89 

the facts. The committee must be informed of the main points of fact and law in 
the proceedings relating to the implementation of Articles 85 and 86 on which it is 
consulted. Although that consultation falls within the framework of cooperation 
between the Commission and the Member States and is not intended to set up 
adversarial proceedings against the undertakings concerned, the committee must 
have, in particular — in accordance with the general principle that the under­
takings involved in infringement proceedings are entitled to be heard — entirely 
objective information on the views and essential arguments of those undertakings 
expressed in their comments on all the objections raised against them by the 
Commission once the investigation is completed. 

22 The minutes of the hearing are thus, in principle, among the 'most important 
documents' within the meaning of Article 10(5) of Regulation No 17, and must 
therefore be sent to the committee when it is convened. It is to be noted that the 
Advisory Committee is convened after the undertakings have had the opportunity 
to express their views on the objections raised against them — in writing, in their 
comments in reply to the statement of objections, and then, where applicable, 
orally at the hearing. Article 1 of Regulation No 99/63 on the hearings provided 
for in Article 19(1) and (2) of Regulation No 17 provides that the Commission is 
to hold a hearing before consulting the Advisory Committee on Restrictive 
Practices and Monopolies. Moreover, as regards the hearing, Article 9(4) of Regu­
lation No 99/63 provides that the essential content of the statements made by 
each person is to be recorded in minutes which are to be read and approved by 
him. 

23 However, it is not an essential procedural requirement that the minutes of the 
hearing be sent to the Advisory Committee unless, in a specific case, it proves 
necessary in order to enable the committee to deliver its Opinion in full knowledge 
of the facts, that is to say without being misled in a material respect by inaccur­
acies or omissions. That is not the case when the minutes of the hearing do not 
contain any important new information not contained in the written comments, 
accompanying the notice convening the Advisory Committee, made by the under­
taking concerned in reply to the statement of objections. In such an event, the fact 
that the Commission did not send the minutes of the hearing to the Advisory 
Committee when it was convened does not affect the applicant's right to a fair 
hearing and has no repercussions on the outcome of the consultation procedure. 
The omission cannot, therefore, render the whole administrative procedure invalid 
and thereby call into question the legality of the final decision. 

II - 500 



RTE v COMMISSION 

24 In the present case, the Court finds that the applicant does not allege that the 
failure to send the minutes of the hearing, duly approved on its behalf, to the 
committee was likely to mislead the committee in any material respect. The 
applicant does not put forward the slightest argument to that effect; in particular, 
it provides no evidence as to the existence of any difference between its written 
comments in reply to the statement of objections, which were sent to the 
committee, and its observations made orally at the hearing. Nor does an exam­
ination of the papers in the case reveal anything to cast doubt on the assumption 
that the Advisory Committee had all the necessary information at its disposal when 
it met, without there being any need to send to it the final minutes of the hearing. 
In the particular circumstances of the case, in view of the fact that it is not even 
alleged that the minutes of the hearing contained any important new information 
not contained in the documents accompanying the notice convening the Advisory 
Committee, and that there is no evidence to that effect in the papers in the case, 
the Court finds that the Commission's failure to send those minutes to the 
committee was not an omission of such a kind as to prevent the committee from 
reaching a decision on the basis of sufficiently complete information and thus 
affect the applicant's right to a fair hearing. In the present case, therefore, there 
are no grounds for holding that the fact that the final minutes of the hearing were 
not sent to the Advisory Committee when it was convened constitutes an 
infringement of an essential procedural requirement affecting the validity of the 
Commission's final decision. 

25 That analysis follows the line taken by the Court of Justice in its judgments in the 
'Quinine' and 'Dyestuffs' cases. The Court of Justice held, with regard to the 
importance of the minutes of the hearing of the parties, that the fact that the 
Commission or the Advisory Committee acted on the basis of a version of the 
minutes of the hearing which was not final and did not take into account the 
amendments suggested by the undertaking concerned, 'could only amount to a 
defect in the administrative procedure capable of vitiating the decision which 
results therefrom on the grounds of illegality if the document in question was 
drawn up in such a way as to be misleading in a material respect' (judgment of 
15 July 1970 in Case 44/69 Buchler v Commission [1970] ECR 733, paragraph 17; 
see also the judgments of 14 July 1972 in Case 51/69 Bayer v Commission [1972] 
ECR 745, paragraph 17, and Case 48/69 ICI v Commission [1972] ECR 619, 
paragraph 31). In that light, only the placing at the disposal of the Advisory 
Committee of such information contained in the final minutes of the hearing as 
might enlighten that body on a material point constitutes an essential procedural 
requirement, failure to comply with which would justify the annulment of the 
Commission's final decision. The fact that the minutes of the hearing are not sent 
to the Advisory Committee is likely to mislead the committee only when those 
minutes contain important new information not contained in previous documents, 

II-501 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991—CASE T-69/89 

such as the comments of the undertakings concerned on the statement of 
objections, which were sent to the Advisory Committee when it was convened, and 
that is not the case here. 

26 The second part of the plea based on infringement of essential procedural 
requirements concerns the period of 14 days which Article 10(5) of Regulation 
No 17 provides must elapse between the dispatch of the notice convening the 
Advisory Committee and the holding of the joint meeting. It must be pointed out 
first that the period of 14 days laid down in Article 10(5) of Regulation No 17 is 
complied with if the consultation in a particular case takes place at a joint meeting 
of the Commission and the Advisory Committee not earlier than the 14th day after 
dispatch of the notice convening the committee. In the present case, the applicant 
adduces no evidence to support its assumption that the Commission failed to 
comply with that 14-day period. The Commission cannot, therefore, be required 
to produce evidence to refute the applicant's vague allegations, which are not 
accompanied by any detailed arguments (see the judgment of the Court of Justice 
of 7 April 1965 in Case 11/64 Weighardt v Commission [1965] ECR 285, 
especially at p. 299). 

27 Moreover, it must be noted that in any event the 14-day period constitutes a 
purely internal procedural rule. Admittedly, it is not impossible that failure to 
comply with that period may, in certain specific situations, affect the outcome of 
the consultation procedure and perhaps have repercussions on certain aspects of 
the Commission's final decision with regard to the undertaking concerned. That 
may be so, in particular, if the committee has not had sufficient time to acquaint 
itself with the important aspects of the case and to reach a decision in full 
knowledge of the facts. In circumstances such as those, a delay in convening the 
committee may have harmful consequences for the undertaking concerned, and 
may thus vitiate the entire procedure. However, failure to comply with the 14-day 
period cannot, by itself, render the Commission's final decision unlawful if the 
notice convening the committee was nevertheless sent in circumstances enabling 
that body to deliver its Opinion in full knowledge of the facts. In such a 
hypothesis, it was possible for the committee to give accurate consideration to the 
legal situation of the undertaking, and the failure to comply with the 14-day 
period is not such as to have harmful consequences for the applicant. The Court of 
Justice has consistently held that a failure to comply with an internal procedural 
rule of that kind cannot render the final decision unlawful unless it is sufficiently 
substantial and had a harmful effect on the legal and factual situation of the party 
alleging a procedural irregularity. It is to be noted that, in its judgment in Bayer v 
Commission, the Court of Justice held that the failure to comply with the period 

II - 502 



RTE v COMMISSION 

which had been prescribed in that case, for the applicant's own benefit, for the 
submission of observations on the draft minutes of the hearing could affect the 
legality of the decision only if the irregularity were such as to give rise to 
misunderstandings on essential points (Case 51/69, cited above, paragraphs 16 and 
17 of the judgment; see also the judgment of the Court of Justice of 15 July 1970 
in Case 41/69 ACT Chemiefarma v Commission [1970] ECR 661, paragraphs 48 to 
52, and its judgment of 10 December 1987 in Case 277/84 Jänsch v Commission 
[1987] ECR 4923, paragraph 11). 

28 For all the above reasons, both parts of the first plea in law must be dismissed. 

2. Breach of Article 86 of the Treaty 

— Arguments of the parties 

29 This plea in law comprises four parts. RTE claims that there has been a failure to 
comply with Article 86 with regard not only to the conditions, relating to the size 
of the relevant market and the effect on trade between Member States, for that 
article to be applicable, but also to the concepts of dominant position and abuse 
within the meaning thereof. 

30 In the first place, the applicant contests the Commission's finding of the existence 
of a dominant position. It disputes the definition of the relevant products adopted 
in the decision. Unlike the Commission, it considers that the relevant products are 
not solely the weekly programme listings and television magazines in which those 
listings are published. O n the contrary, they include 'all advance programme infor­
mation supplied to the public on a weekly or daily basis, since there exists a high 
degree of substitutability between the various forms of programme information'. In 
that respect, the applicant relies on a market survey indicating that only 19% of 
television viewers use the RTE Guide—most viewers mainly consult the daily 
press to find out about television programmes. This shows that the information on 
daily schedules is, as far as viewers are concerned, substitutable for information on 
the weekly television schedules. 

II - 503 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991—CASE T-69/89 

31 For the determination of its position on the market in information on its own 
television schedules, the applicant relies on the judgment of the Court of Justice of 
13 February 1979 in Case 85/76 {Hoffmann-La Roche v Commission [1979] 
ECR 461, paragraph 38 of the judgment). It infers that 'the correct test for 
dominance is whether RTE, in publishing its weekly schedules, has the power to 
behave to an appreciable extent independently of its competitors, its customers and 
ultimately of the consumers'. The applicant considers that that is not the case. Two 
factors severely restrict any possibility of independent conduct on RTE's part. On 
the one hand, there is competition from the daily newspapers which constitute the 
main source of information on television programmes and, on the other, there is 
strong competition from the BBC and ITV regarding both the sale of their 
respective television guides and the size of television audiences. The applicant 
states that it depends on the RTE Guide to promote its broadcasting services and 
in particular its own programme personalities in an environment of very strong 
competition in Ireland with the BBC and ITV, which broadcast high-quality 
English-speaking services and publish their own weekly guides. As far as daily 
newspapers are concerned, the applicant points out that it supplies its advance 
weekly programme listings free on request to all newspapers, with permission to 
publish a comprehensive guide to its radio and television programmes which can 
be received in Ireland and Northern Ireland on the same day and, in certain 
circumstances, on the following day. 

32 Having defined its position on the market, the applicant rejects the reasons which 
nevertheless led the Commission to find the existence of a dominant position. 
Unlike the Commission, it contends that the fact that each broadcasting company 
is the sole source of information on its own programme listings is not sufficient to 
establish the existence of a dominant position within the meaning of Article 86. In 
support of that view, the applicant states that if the criterion applied by the 
Commission were to be adopted, every undertaking — with the exception of 
'producers of undifferentiated goods' — would hold a dominant position, within 
the meaning of Article 86, on the market for its own products. The applicant 
suggests that, in the present case, third parties wishing to publish a weekly 
magazine are not dependent for that purpose on permission to publish its weekly 
listings, in so far as the success of a magazine of that kind does not, in the 
applicant's view, depend on the inclusion of weekly programme listings, which 
would certainly enhance the magazine's circulation but are not necessary for its 
viability. 

II - 504 



RTE v COMMISSION 

33 The second part of the plea as to infringement of Article 86 relates to the size of 
the relevant market. The applicant maintains, contrary to the Commission's 
contention, that the geographical market represented by Ireland and Northern 
Ireland does not constitute a substantial part of the common market within the 
meaning of Article 86. It states that the Court of Justice has held that the volume 
of consumption of the product in question in a specific territory is decisive in 
determining whether that territory amounts to a substantial part of the common 
market (judgment of 16 December 1985 in Joined Cases 40 to 48, 50, 54 to 56, 
111, 113 and 114/73 Suiker Unie and Others v Commission [1975] ECR 1663). 
The applicant states in the first place that the size of the market for television 
guides within a given territory corresponds to the number of people who pay the 
television licence fee in that territory. It states that since, in the geographical 
market in question, about one million households pay the licence fee as compared 
with 120 million households in the Community as a whole, Ireland and Northern 
Ireland represent less than 1% of the total common market in the relevant 
product. Article 86 is therefore inapplicable. 

34 In the third part of its plea based on infringement of Article 86, the applicant 
denies that its programme information policy constituted an abuse within the 
meaning of Article 86. Essentially, it claims that by acting in the manner 
complained of in the decision, it was merely protecting the specific subject-matter 
of its copyright in its own programme listings, which cannot constitute an abuse 
within the meaning of Article 86. 

35 T h e applicant relies on the judgment of the Cour t of Justice of 5 October 1988 in 
Case 238/87 (Volvo v Veng [1988] ECR 6211) to maintain that the conduct 
complained of is covered by the protection afforded by Community law to the very 
subject-matter of its copyright in its listings. It claims that the only distinguishing 
feature in this case is that Magill is prevented from making a product for which it 
sees a market because of RTE's refusal to grant it a licence to publish its weekly 
listings, in which copyright subsists. The Cour t of Justice has accepted that such a 
refusal is lawful, holding in the aforementioned Volvo v Veng case, which 
concerned exclusive rights in registered designs, al though its terms may also be 
applied to copyright, that ' the right of the proprie tor of a protected design to 
prevent third parties from manufacturing and selling or importing, without its 
consent, products incorporating the design constitutes the very subject-matter of 
his exclusive right. It follows . . . that a refusal to grant such a licence cannot in 
itself constitute an abuse of a dominant position' (paragraph 8 of the judgment) . 
Consequently, the applicant considers that the condemnation of its policy 
regarding its listings deprives it of the very substance of its copyright, in breach of 
the Community rules. 

II - 505 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991 — CASE T-69/89 

36 As regards the possibility, to which the Court of Justice drew attention in Volvo v 
Veng, of the abuse, within the meaning of Article 86 of an intellectual property 
right by its proprietor, the applicant states that no such conduct has been found by 
the Commission in this instance. It emphasizes that the practices at issue were 
described as abusive in the decision, firstly on the ground that they prevented 'the 
meeting of a substantial potential demand existing on the market for compre­
hensive TV guides' and, secondly, that their purpose was to protect the position of 
the R TE Guide on the market. 

37 The applicant observes that the Commission has not proved that there is a demand 
among consumers for a comprehensive guide. Moreover, in any event the circum­
stances just referred to do not justify undermining the very substance of its 
copyright by virtue of which 'only RTE has the power to decide whether [the] 
schedules are published and if so by whom, in what form, etc.'. The refusal to 
grant a licence cannot therefore in any way be regarded as an abuse of a dominant 
position, even if there were a strong demand for the product which could have 
been produced under such a licence. The applicant also claims that, in the present 
case, its conduct cannot be regarded as abusive, in so far as it authorizes and 
encourages the publication of complete daily television listings. 

38 Similarly, the applicant rejects the Commission's argument that it sought to expand 
its licence to broadcast radio and television programmes to include a monopoly in 
the subsidiary market of publications. The applicant claims that its copyright in its 
listings and the exercise of that right are totally unrelated to its licence to 
broadcast. In the applicant's view, the copyright protection of its listings, as 
literary works and compilations within the meaning of sections 2 and 8 of the Irish 
Copyright Act 1963, is itself sufficient to justify the conduct complained of, 
regardless of any consideration concerning its legal monopoly in national broad­
casting. In support of its contention, the applicant points out that, in the judgment 
delivered on 26 July 1989 by the Irish High Court {RTEv Magill, cited above; see 
paragraph 10 above), Mr Justice Lardner considered that each weekly listing must 
be regarded as a creation of RTE, in so far as it is the result of a great deal of 
preliminary consideration and work and of the exercise of skill and judgment. 
Consequently, RTE's objection to any publication of its weekly listings by third 

II - 506 



RTE v COMMISSION 

parties is 'the direct result of the exclusive right to use the protected creation with 
a view to the manufacture and first sale of commercial products, which constitutes 
the substance of the right'. The applicant refers in that connection to the judgment 
of the Court of Justice of 3 March 1988 in Case 434/85 Allen & Hanburys v 
Generics [1988] ECR 1245, paragraph 11. 

39 The fourth part of the plea of infringement of Article 86 is based on the 
contention that the contested practices do not have any appreciable effect on trade 
between the Member States. The applicant observes that the only territory of 
another Member State in which RTE broadcasts can be received is Northern 
Ireland or, more accurately, a part of Northern Ireland. Sales of RTE Guide in 
another Member State are consequently of only peripheral significance. In terms of 
magnitude, they correspond to less than 5% of the sales in Ireland, whereas the 
size of the 'television market' in the United Kingdom is more than 20 times the 
size of that market in Ireland, according to the figures set out in recital 6 in the 
preamble to the contested decision. The applicant also states that the Northern 
Irish market represents less than 1.6% of the British television market and less 
than 0.3% of the Community television market. In view of all those figures, the 
applicant considers that the contested conduct is not liable to have an appreciable 
effect on trade between the Member States because the market for information on 
RTE programmes is Ireland alone, 'with an insignificant overflow in a small 
border area of another Member State'. In support of its contention, it refers to the 
abovementioned judgment of 26 July 1989 in which the Irish High Court took the 
view that Magill and the other defendant companies had not proved, among other 
things, that RTE's contested policy was liable to have an appreciable affect on 
trade between Member States. 

4 0 The Commission rejects all the applicant's arguments concerning the alleged 
breach of Article 86. 

41 As regards the first part of the plea in law, concerning the existence of a dominant 
position, the Commission reaffirms the arguments on which the reasoning for the 
decision was based. In substance, it states that each of the applicants holds a 
dominant position in two narrow markets. One relates to its own programme 
listings for the week ahead, over which it enjoys a monopoly. The other is the 
market for weekly television magazines, which in the Commission's view 

II-507 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991—CASE T-69/89 

constitutes a separate sub-market within the general market for daily and weekly 
publications, being alone in offering a product — in this case complete information 
on the weekly programmes of RTE — for which there is a specific demand. In that 
regard, the Commission stresses that, at the material time, Ireland and the United 
Kingdom were the only Member States in which there was no comprehensive 
weekly television guide, such as to be capable of competing with the RTE Guide, 
which thus enjoyed a monopoly. 

42 With regard to the second part of the plea based on infringement of Article 86, the 
Commission maintains that, contrary to the applicant's contention, the relevant 
geographical market does constitute a substantial part of the common market. It 
disputes, first, the applicant's proposed criterion that the market concerned in 
Ireland and Northern Ireland represents less than 1% of all television licences in 
the Community, since that presupposes that there is a single market for broad­
casting, which is hardly the case at present. In that connection, it points out that 
one factor contributing to the limited amount of trade in television services lies in 
the absence of comprehensive television guides. The Commission then stresses the 
importance of Ireland's cultural identity and points out that the 3.7 million citizens 
of Ireland do constitute a substantial market. Moreover, from a legal point of 
view, a market encompassing the territory of one Member State and a part of the 
territory of another Member State must necessarily be regarded as a substantial 
part of the common market. The Commission makes a further point concerning 
the relevant geographical market: the fact that the abuse, committed in Ireland and 
Northern Ireland, takes effect only in Ireland — that is to say, within a narrowly 
defined area — as regards Magill, tends to confirm that that area is the relevant 
geographical market. 

43 As regards the third part of the plea, the Commission seeks to demonstrate that 
the conduct at issue constitutes an abuse, and bases its reasoning on the 
premiss — which it explicitly accepted at the hearing — that programme listings 
enjoy copyright protection under domestic law. It maintains, first, that even on 
that assumption the relevant policies and practices of the applicant are not covered 
by copyright protection as recognized in Community law. 

II - 508 



RTE v COMMISSION 

44 In that connection, the Commission first draws attention, in general terms, to the 
incompatibility with Community rules of a national law which upholds the 
existence of copyright in programme listings. It points out that, as has consistently 
been held, the television industry is subject to the Community rules (see in 
particular the judgment of the Court of Justice of 6 October 1982 in Case 262/81 
Coditei v Ciné-Vog Films, cited above). It stresses that national rules creating 
copyright in programme listings would allow broadcasting companies to use a 
legitimate legal monopoly in radio and television broadcasts on a particular 
frequency in order to retain an unlawful monopoly over the ancillary downstream 
market in publications of those weekly listings and thus prevent the emergence of a 
competing product of a new kind in the form of a comprehensive television guide. 
The existence of copyright in programme listings would also hinder the 
achievement of a single market in broadcasting services on the basis of Article 59 
of the Treaty. In the absence of a single market in programme information, 
consumers' rights to enjoy 'télévision sans frontières' would be undermined since 
television viewers, reluctant to buy a multitude of magazines each giving 
programme details for only one channel, would likewise be less inclined to watch 
programmes, particularly in a foreign language, about which they had little infor­
mation. 

45 The Commission points out that, in order to resolve the conflict referred to in the 
preceding paragraph, between copyright on the one hand and the rules on, inter 
alia, freedom of competition on the other, the proper approach is, as has consis­
tently been held, to identify in each particular case the 'specific subject-matter' of 
the intellectual property right, which alone merits special protection within the 
Community legal order and thereby justifies certain encroachments on the 
Community rules. In that connection, the Commission first reflects on the 
legitimacy of copyright in programme listings and the underlying reasons for the 
maintenance thereof, which it describes as unusual. It is necessary, the Commission 
submits, to appraise the legal and economic 'value' and 'well-foundedness' of the 
copyright in the weekly listings in the present case, having regard to the objectives 
normally attributed to such a right. In that light, it asserts, it is necessary to take 
into consideration, inter alia, the nature of the property protected from the tech­
nological, cultural or innovative point of view, together with the purpose and justi­
fication in domestic law of the copyright in listings (see, in particular, the 
following judgments of the Court of Justice: judgment of 8 June 1982 in Case 
258/78 Nungesserv Commission [1982] ECR 2015; judgment of 6 October 1982 
in Case 262/81 Coditei v Ciné-Vog Films, cited above; judgment of 30 June 1988 
in Case 35/87 Thetford Corporation v Fiamma [1988] ECR 3585, paragraphs 17 to 
21; and judgment of 17 May 1988 in Case 158/86 Warner Brothers v Christiansen 
[1988] ECR 2605, paragraphs 10 to 16). 

II - 509 




