
ITP v COMMISSION 

4. Although, under Article 190 of the 
Treaty, the Commission is required, 
when adopting a decision pursuant to the 
competition rules, to state the factual 
matters justifying the adoption of a 
decision, together with the legal 
considerations which have led to its 
adopting it, the article does not require 
the Commission to discuss all the matters 
of fact and law which may have been 
dealt with during the administrative 
proceedings. 

5. The power conferred on the Commission 
by Article 3(1) of Regulation No 17 to 
require the undertakings concerned to 
bring an infringement to an end implies a 
right for the Commission to order such 
undertakings to take or refrain from 
taking certain action with a view to 
bringing the infringement to an end. In 
that light, the obligations imposed upon 

the undertakings must be defined with 
regard to requirements relating to 
re-establishing compliance with the law, 
taking into account the details of each 
individual case. 

6. Article 234 of the Treaty must be inter­
preted as meaning that a convention 
concluded before the entry into force of 
the Treaty cannot be relied on to justify 
restrictions on trade between Member 
States. Article 234 is intended to ensure 
that the application of the Treaty does 
not affect either the duty to observe the 
rights of non-member countries under an 
agreement previously concluded with a 
Member State, or the observance by that 
Member State of its obligations under 
that agreement and it affects only rights 
and obligations in force between Member 
States and non-member countries. 

J U D G M E N T O F T H E C O U R T O F FIRST I N S T A N C E (Second Chamber) 

10 July 1991 * 

Table of Contents 

Facts and procedure 580 

Form of order sought by the parties 585 

The application for the annulment of the decision as a whole 586 

* Language of the case English 

II - 577 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991—CASE T-76/89 

1. Breach of Article 86 of the Treaty 586 

— Arguments of the parties 586 

— Legal assessment 597 

•— The definition of the relevant products 598 

— The existence of a dominant position 599 

— The existence of an abuse 599 

2. Inadequate statement of reasons 604 

The alternative application for the annulment of Article 2 of the decision 606 

1. Infringement of Article 3(1) of Regulation No 17 of the Council 606 

— Arguments of the parties 606 

— Legal assessment 607 

2. Infringement of the Berne Convention 608 

— Arguments of the parties 608 

— Legal assessment 609 

3. Failure to comply with the principle of proportionality 611 

Costs 612 

II - 578 



ITP v COMMISSION 

In Case T-76/89, 

Independent Television Publications Limited, whose registered office is in London, 
represented by Alan Tyrrell QC, London, instructed by Michael J. Reynolds, 
Solicitor, Brussels, with an address for service in Luxembourg at the Chambers of 
Messrs Loesch and Wolter, 8 Rue Zithe, 

applicant, 

v 

Commission of the European Communities, represented by Jacques Bourgeois, a 
member of its Legal Department, acting as Agent, assisted by Ian Forrester Q C , of 
the Scottish Bar, with an address for service in Luxembourg at the office of 
G. Berardis, a member of the Commission's Legal Department, Wagner Centre, 

defendant, 

supported by 

Magill TV Guide Limited, a company governed by Irish law, established in Dublin, 
represented by John D. Cooke, Senior Counsel, of the Irish Bar, instructed by 
Messrs Gore & Grimes, Solicitors, Dublin, with an address for service in 
Luxembourg at the Chambers of Louis Schiltz, 83 Boulevard Grande-Duchesse 
Charlotte, 

intervener, 

APPLICATION for a declaration that Commission Decision 89/205/EEC of 
21 December 1988 relating to a proceeding under Article 86 of the EEC Treaty 
(IV/31.851, Magill TV Guide/ITP, BBC and RTE) (Official Journal 1989 
No L 78, p. 43) is void, 

THE COURT OF FIRST INSTANCE (Second Chamber), 

composed of: A. Saggio, President of the Chamber, Chr. Yeraris, C. P. Briėt, D. 
Barrington and J. Biancarelli, Judges, 

Registrar: H. Jung 

II - 579 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991—CASE T-76/89 

having regard to the written procedure and further to the hearing on 21 February 
1991, 

gives the following 

Judgment 

Facts and procedure 

1 By application lodged at the Registry of the Court of Justice on 17 March 1989, 
Independent Television Publications Limited (hereinafter referred to as 'ITP') 
sought the annulment of the Commission Decision of 21 October 1988 (here­
inafter referred to as 'the decision') in which the Commission found that ITP's 
policies and practices, at the material time, in relation to the publication of its 
weekly listings for television and radio programmes which may be received in 
Ireland and Northern Ireland constituted infringements of Article 86 of the Treaty 
in so far as they prevented the publication and sale of comprehensive weekly tele­
vision guides in Ireland and Northern Ireland. This action is linked with the 
concurrent actions for the annulment of that decision brought by the two other 
organizations to which it was addressed, namely Radio Telefis Eireann ('RTE') 
(Case T-69/89) and the British Broadcasting Corporation and BBC Enterprises 
Limited ('the BBC') (Case T-70/89). 

2 The background to the decision may be summarized as follows. Most homes in 
Ireland and between 30 and 40% of homes in Northern Ireland can receive at 
least six television channels: RTE1 and RTE2, provided by RTE, which enjoys a 
statutory monopoly for the provision of a national radio and television broad­
casting service in Ireland, BBCl and BBC2, provided by the BBC, and ITV and 
Channel 4, provided at the material time by the companies franchised by the Inde­
pendent Broadcasting Authority ('the IBA') to supply independent television 
programmes. In the United Kingdom, the BBC and the IBA enjoyed a duopoly 
for the provision of national television broadcasting services. In addition, many 
television viewers in Great Britain and Ireland could receive several satellite 
channels either directly or through cable networks. There was, however, no cable 
television in Northern Ireland. 

II - 580 



ITP v COMMISSION 

At the material time, no comprehensive weekly television guide was available on 
the market in Ireland or Northern Ireland owing to the policy of the organizations 
to which the decision was addressed regarding the dissemination of information on 
the programmes of the six channels referred to above. Each of those organizations 
published a specialized television guide containing only its own programmes and, 
under the United Kingdom Copyright Act 1956 and the Irish Copyright Act 1963, 
claimed copyright in its weekly programme listings, preventing their reproduction 
by third parties. 

Those listings indicate programme content and specify the broadcasting channel, 
together with the date, time and title of each programme. They go through a series 
of drafts, which become increasingly detailed and precise at each stage, until a 
weekly schedule is finalized approximately two weeks before transmission. At that 
stage, as the decision states (recital 7 in the preamble), the programme schedules 
become a marketable product. 

3 With particular reference to the present case, it is to be noted that ITP reserved 
the exclusive right to publish the weekly programme schedules for ITV and 
Channel 4 in the TV Times, its own magazine for presenting the programmes of 
those two channels. 

4 It is apparent from the documents in the case that the applicant company was 
established in 1967 in order to publish a national magazine providing information 
on independent television programmes in the United Kingdom. At the time the 
decision was adopted, its shareholders were the television companies franchised by 
the IBA for the provision of programmes for ITV (ITP has since been sold to a 
private publisher, Reed International PLC, which is entirely independent of the 
television companies). Under their contracts, the television companies franchised 
by the IBA were required to assign their copyright in the ITV programme listings 
to ITP for the duration of those contracts. In return they received 70% of ITP's 
net profits from sales of its television magazine. On the other hand, the Channel 4 
Television Company Limited, which was a subsidiary of the IBA, assigned its 
copyright in the listings of Channel 4 programmes without charge in consideration 
of the costs borne by ITP in publishing and publicizing Channel 4 programmes. 

II-581 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991—CASE T-76/89 

5 In pursuance of its corporate object, ITP publishes in the United Kingdom for 
commercial gain the weekly television magazine TV Times. At the material time, 
TV Times gave no information on programmes broadcast by channels other than 
ITV or Channel 4. It was published in 13 regional editions and was sold not only 
in the United Kingdom but also in Ireland. Its price was UKL 0.37 and IRL 0.52 
respectively and average weekly sales were some three million copies. It and the 
BBC broadcasting guide, the Radio Times, were the two biggest-selling weeklies in 
the United Kingdom, where the TV Times was purchased by some 16% of 
households with a television set. In Ireland, the TV Times was bought by approxi­
mately 2% of households. In the year 1985-86, the TV Times achieved a turnover 
exceeding UKL 59 million and a pre-tax profit of over UKL 3.9 million. 

6 At the material time, ITP's policy regarding exploitation of its copyright in the 
Channel 4 and ITV listings was as follows: it provided daily and weekly news­
papers with its programme schedules free on request, accompanied by a licence for 
which no fee was charged, setting out the terms on which that information might 
be reproduced. Newspapers could thus publish the daily listings or, at weekends 
and before public holiday, the listings for two days, subject to certain conditions as 
to the format of publication. 'Highlights' of the week's television programmes 
could also be published. ITP ensured strict compliance with the licence conditions, 
by taking legal proceedings, where necessary, against publications which failed to 
comply with them. 

7 The publisher Magill TV Guide Limited (hereinafter referred to as 'Magill'), a 
company governed by Irish law, is a wholly owned subsidiary of Magill Publi­
cations Holding Limited. It was established in order to publish in Ireland and 
Northern Ireland a weekly magazine containing information on the television 
programmes available to television viewers in that area, the Magill TV Guide. 
According to the information provided by the parties, publication commenced in 
May 1985. The magazine initially confined itself to providing information on BBC, 
RTE, ITV and Channel 4 weekend programmes and on highlights of their weekly 
programmes. After the publication on 28 May 1986 of an issue of the Magill TV 
Guide containing all the weekly listings for all the television channels available in 
Ireland — including ITV and Channel 4 — an Irish court, in response to an 
application from BBC, RTE and ITP, issued an interim injunction restraining 
Magill from publishing weekly listings for those organizations' programmes. 

II-582 



ITP v COMMISSION 

Following that injunction, Magill ceased its publishing activities. The substance of 
the case was considered in part by the High Court which, in its judgment of 
26 July 1989 delivered by Mr Justice Lardner, gave its ruling on the scope of the 
copyright in the programme listings under Irish law. The judge stated: 'I 
am . . . satisfied that these weekly programme schedules published in TV Times are 
original literary work and a compilation within s. 2 and s. 8 of the Copyright Act 
1963 in which ITP had and have a subsisting copyright' (RTE and Others v Magill 
and Others [1990] ILRM 534, especially at p. 557). 

8 Previously, on 4 April 1986, with a view to the publication of complete weekly 
listings, Magill had lodged a complaint with the Commission under Article 3 of 
Regulation No 17 of the Council of 6 February 1962, First Regulation 
implementing Articles 85 and 86 of the Treaty (Official Journal, English Special 
Edition 1959-1962, p. 87; hereinafter referred to as 'Regulation No 17'), seeking 
a finding that the ITP, BBC and RTE were abusing their dominant position by 
refusing to grant licences for the publication of their respective weekly listings. On 
16 December 1987 the Commission decided to initiate a proceeding and also in 
December 1987 it sent ITP a statement of objections. On 21 December 1988 it 
adopted the decision with which the present action is concerned. 

9 In the decision, the relevant products are defined as follows for the three organiz­
ations concerned : they are the advance weekly listings of ITP, the BBC and RTE, 
and also the television guides in which those listings are published (first paragraph 
of recital 20 in the preamble). In the Commission's definition, a programme listing 
is 'a list of programmes to be broadcast by or on behalf of a broadcasting organ­
ization within a given period of time, the list including the following information: 
the title of each programme to be broadcast, the channel, the date and time of 
transmission' (recital 7). 

The Commission finds that because of the factual monopoly enjoyed by the broad­
casting organizations over their respective weekly listings, third parties interested 
in publishing a weekly television guide are 'in a position of economic dependence 
which is characteristic of the existence of a dominant position'. Furthermore, the 

II - 583 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991—CASE T-76/89 

Commission adds, that monopoly is strengthened into a legal monopoly in so far 
as those organizations claim copyright protection for their respective listings. In 
those circumstances, the Commission observes, 'no competition from third parties 
is permitted to exist on [the relevant] markets'. From that it infers that 'ITP, 
BBC and RTE each hold a dominant position within the meaning of Article 86' 
(recital 22 in the preamble). 

10 To establish the existence of an abuse, the decision relies more particularly on 
subparagraph (b) of the second paragraph of Article 86 of the Treaty, pursuant to 
which an abuse is committed if an undertaking holding a dominant position limits 
production or markets to the prejudice of consumers (first paragraph of recital 23 
in the preamble). The Commission considers in particular that 'substantial potential 
demand. . . for comprehensive TV guides' exists on the market (ibid., fourth 
paragraph). It finds that, by using its dominant position 'to prevent the intro­
duction on to the market of a new product, that is, a comprehensive weekly TV 
guide', the applicant is abusing that dominant position. It adds that a further 
element of the abuse is that, by virtue of the offending policy regarding infor­
mation on its programmes, the applicant retains for itself the derivative market for 
weekly guides for those programmes (recital 23). 

The Commission therefore rejects the argument that the conduct to which it 
objects is justified by copyright protection and states that in the present case ITP, 
the BBC and RTE 'use copyright as an instrument of the abuse, in a manner 
which falls outside the scope of the specific subject-matter of that intellectual 
property right' (penultimate paragraph of recital 23). 

11 With respect to the measures intended to bring the infringement to an end, Article 
2 of the decision is worded as follows: 'ITP, BBC and RTE shall bring the 
infringements as mentioned in Article 1 to an end forthwith by supplying each 
other and third parties on request and on a non-discriminatory basis with their 
individual advance weekly programme listings and by permitting reproduction of 
those listings by such parties. This requirement does not extend to information in 
addition to the listings themselves, as defined in this Decision. If they choose to 
supply and permit reproduction of the listings by means of licences, any royalties 
requested by ITP, BBC and RTE should be reasonable. Moreover, ITP, BBC and 

II - 584 



ITP v COMMISSION 

RTE may include in any licences granted to third parties such terms as are 
considered necessary to ensure comprehensive high-quality coverage of all their 
programmes, including those of minority and/or regional appeal, and those of 
cultural, historical and educational significance. The parties are therefore required, 
within two months from the date of notification of this Decision, to submit 
proposals for approval by the Commission of the terms upon which they consider 
third parties should be permitted to publish the advance weekly programme listings 
which are the subject of this Decision'. 

12 Concurrently with the present application for a declaration that the decision is 
void, the applicant, in a separate application also lodged on 17 March 1989, 
sought the suspension of the operation of Article 2 of the decision, at least in so 
far as it orders ITP to supply third parties on request and on a non-discriminatory 
basis with its advance weekly programme listings with a view to their publication. 
By order of 11 May 1989, the President of the Court of Justice ordered 'the 
suspension of the operation of Article 2 of the contested decision in so far as it 
obliges the applicants to bring the infringement found by the Commission to an 
end forthwith by supplying each other and third parties on request and on a 
non-discriminatory basis with their individual advance weekly programme listings 
and by permitting reproduction of those listings by such parties' (Joined Cases 76, 
77 and 91/89 R, [1989] ECR 1141, paragraph 20 of the order). 

By order of 6 July 1989 in the present proceedings for the annulment of the 
decision, the Court of Justice gave leave to Magill to intervene in support of the 
Commission's conclusions. The written procedure took place in part before the 
Court of Justice which, by order of 15 November 1989 pursuant to Article 3(1) 
and Article 14 of the Council Decision of 24 October 1988 establishing a Court of 
First Instance of the European Communities, referred the case to the Court of 
First Instance. Upon hearing the report of the Judge-Rapporteur, the Court 
decided, at the end of the written procedure, to open the oral procedure without 
any preparatory inquiry. 

Form of order sought by the parties 

13 ITP, the applicant, claims that the Court should: 

(i) declare the decision void; 

II-585 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991 — CASE T-76/89 

(ii) order the Commission to pay ITP's costs in these proceedings; and 

(iii) make any other order it sees fit. 

The Commission, the defendant, contends that the Court should: 

(i) dismiss the application; 

(ii) order the applicant to pay the Commission's costs. 

The application for the annulment of the decision as a whole 

1 4 In support of its application for a declaration that the decision is void, the 
applicant alleges breach of Article 86 of the Treaty and inadequate statement of 
the reasons for the finding of an infringement of that article. 

1. Breach of Article 86 of the Treaty 

— Arguments of the parties 

15 In the first place, the applicant maintains that the precondition for the application 
of Article 86, namely the holding of a dominant position, is not fulfilled. It chal­
lenges the definition of the relevant market adopted in the decision. In the 
applicant's submission, the relevant products are 'TV guides' in general. Unlike the 
Commission, it claims that the weekly programme listings and the television guides 
in which they are published do not constitute a sub-market within the market for 
information concerning television programmes in general, on which, it stresses, it 
does not hold a dominant position. 

II - 586 



I T P v COMMISSION 

16 The applicant maintains that many sources of information on television 
programmes, such as daily, weekly and Sunday newspapers, which all publish full 
daily or weekend schedules, are substitutable for the TV Times for both advertisers 
and consumers. As far as consumers are concerned, the intensity of the compe­
tition to which the TV Times is exposed is evidenced by the fact that 80% of 
television viewers obtain their information on ITV and Channel 4 programmes 
from sources other than the TV Times. The same applies to the programme listings 
themselves. The applicant considers that programme listings covering one or two 
days are products substitutable for the weekly listings, which cannot therefore be 
regarded as a separate market. 

17 The applicant also claims, in the alternative, that even if the relevant market is that 
of the weekly listings of ITV and Channel 4 programmes, ITP does not hold a 
dominant position within the meaning of Article 86 since the listings are provided 
not by it but by the television companies. Moreover, the legal monopoly deriving 
from its copyright in the listings must not be confused with the economic concept 
of a dominant position for the purpose of Article 86. It relies in that regard on the 
judgment of the Court of Justice of 8 June 1971 in Case 78/70 (Deutsche Gram­
mophon v Metro [1971] ECR 487, in particular paragraph 16 of the judgment). 

18 Secondly, the applicant denies that its programme information policy constitutes 
an abuse within the meaning of Article 86. It claims essentially that, by taking the 
course of conduct for which it is criticized in the decision, it was merely protecting 
the specific subject-matter of its copyright in its own programme listings, which 
cannot constitute an abuse under Article 86. In that connection, it points out that 
the decision has the effect of depriving the owner of an intellectual property right 
of his exclusive rights of reproduction and first marketing of the protected 
product, which would amount to causing copyright, as defined in national law, to 
be displaced by another right, namely 'the right to license'. 

19 In support of its claims, the applicant puts forward the following arguments. It 
points, first of all, to the distinction drawn by the Court of Justice between, on the 
one hand, the existence of an intellectual property right — that is to say, the 

II - 587 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991—CASE T-76/89 

nature of the right and its content — which is a matter for national law and, on 
the other hand, the exercise of that right, which is a matter for Community law, in 
particular the competition rules (see in particular the judgment of 29 February 
1968 in Case 24/67 Parke Davis v Centrafarm [1968] ECR 55, in particular at 
p. 71). It points out that the Court of Justice, in its judgment of 14 September 
1982 in Case 144/81 Keurkoop v Nancy Kean Gifis [1982] ECR 2853, held that, in 
the absence of Community standardization or harmonization of laws, the determi­
nation of the conditions and procedures governing the protection conferred by an 
intellectual property right, and in particular the determination of what constituted 
the protected product, was a matter for national rules (paragraph 18 of the 
judgment). Illustrating the point further, the applicant observes that the exercise of 
an intellectual property right in accordance with national legislation does not in 
itself constitute an infringement of Article 86 (judgment of 9 April 1987 in Case 
402/85 Basset v SACEM [1987] ECR 1747, paragraph 18, and judgment of 
8 June 1971 in Deutsche Grammophon v Metro, cited above). It observes in 
particular that the Court has upheld the principle that the exercise of an intel­
lectual property right does not infringe the Treaty where it is 'justified for the 
purpose of safeguarding rights which constitute the specific subject-matter of such 
property' (ibid., paragraph 11 of the judgment). The applicant states that it is clear 
from previous decisions of the Court of Justice that the specific subject-matter of 
copyright includes the exclusive right of reproduction and first marketing of the 
protected product and the right to oppose any infringement (judgment of 
20 January 1981 in Joined Cases 55 and 57/80 Musik Vertrieb v GEMA [1981] 
ECR 147, paragraph 25; judgment of 17 May 1988 in Case 158/86 Warner 
Brothers and Others v Christiansen [1988] ECR 2605; and judgment of 24 January 
1989 in Case 341/47 EMI Electrola v Patricia Im- und Export and Others [1989] 
ECR 79). The corollary, the applicant adds, is the fact that the copyright owner is 
not under any obligation to grant licences to third parties, even in return for a 
reasonable royalty, as the Court of Justice confirmed — albeit in relation to a 
registered design — in its judgment of 5 October 1988 in Case 238/87 Volvo v 
Veng [1988] ECR 6211. 

20 With reference to the present case, the applicant infers that the fact that its policy 
prevents the introduction on to the market of a new product, namely a weekly 
television magazine, and enables it to reserve for itself the derivative market for 
weekly television guides does not turn its legitimate exercise of its copyright into 
an abuse, since it was merely exercising its exclusive right to place its product on 
the market first. The question whether potential demand exists in the market for 
comprehensive weekly guides is therefore irrelevant. 

21 For the exercise of an intellectual property right to constitute an abuse in breach of 
Article 86 there must, according to the applicant, be an additional factor, 

II-588 



ITP v COMMISSION 

consisting in 'abusive behaviour.. . relating to the manner in which the right is 
exercised'. In support of that argument, the applicant states that the Court of 
Justice held, in Case 78/80 Deutsche Grammophon v Metro, cited above, that the 
exercise of an intellectual property right may fall under the prohibition set out by 
Article 85(1) of the Treaty 'each time it manifests itself as the subject, the means or 
the result of an agreement which, by preventing imports from other Member States 
of products lawfully distributed there, has as its effect the partitioning of the 
market' (paragraph 6 of the judgment). In the present case, it considers, the 
condition as to the presence of an additional factor constituting an abuse is not 
met. ITP did not act in an abusive or abnormal manner in the exercise of its 
copyright and moreover the Commission does not make any such allegation in its 
decision. More specifically, the manner in which ITP enforced its copyright was 
consistent and non-discriminatory. Nor did ITP use its rights unlawfully or with a 
view to impeding inter-State trade. Finally, it did not charge excessive prices. 

22 The applicant also argues that the contested acts do not amount to a case of abuse 
covered by subparagraph (b) of the second paragraph of Article 86, on which the 
decision was based. It criticizes the Commission for failing to produce any 
convincing evidence of prejudice to consumers. To determine whether such 
prejudice exists, it claims, the advantages of the contested practice must be 
weighed against the disadvantages, taking account in particular of the interests of 
the various classes of consumers. In making such a comparison it is also necessary, 
in the applicant's view, to establish whether, in the event of licences to publish the 
weekly listings being granted against payment, maintenance of the licences granted 
free of charge for the publication of daily listings might not be discriminatory. 

23 Finally, the applicant claims that the grant of licences to third parties for weekly 
listings might undermine the commercial viability of the TV Times on a regional 
basis and consequently the promotion of minority programmes or programmes of 
cultural, historical or educational significance, which fulfil a public-service 
function. 

24 The Commission rejects all the applicant's arguments concerning the alleged 
breach of Article 86. 

I I-589 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991—CASE T-76/89 

25 In order to establish the existence of a dominant position, the Commission 
reaffirms the arguments on which the reasoning for the decision was based. In 
substance, it states that each of the applicants holds a dominant position in two 
narrow markets. The first relates to its own programme listings for the week 
ahead, over which it enjoys a monopoly. The second is the market for weekly 
television magazines, which in the Commission's view constitutes a separate 
sub-market within the general market for daily and weekly publications, being 
alone in offering a product — in this case complete information on the weekly 
programmes of ITV and Channel 4 — for which there is a specific demand on the 
part of television viewers. In that regard, the Commission stresses that, at the 
material time, Ireland and the United Kingdom were the only Member States in 
which there was no comprehensive weekly television guide, such as to be capable 
of competing with the TV Times, which thus enjoyed a monopoly. 

26 In order to demonstrate that the conduct at issue constitutes an abuse, the 
Commission bases its reasoning on the premiss — which it explicitly accepted at 
the hearing — that programme listings enjoy copyright protection under domestic 
law. It maintains, first, that even on that assumption the relevant policies and 
practices of the applicant are not covered by copyright protection as recognized in 
Community law. 

27 In that connection, the Commission first draws attention, in general terms, to the 
incompatibility with Community rules of a national law which upholds the 
existence of copyright in programme listings. It points out that, as has consistently 
been held, the television industry is subject to the Community rules (see in 
particular the judgment of the Court of Justice of 6 October 1982 in Case 262/81 
Coditei v Ciné-Vog Films, cited above). It stresses that national rules creating 
copyright in programme listings would allow broadcasting companies to use a 
legitimate legal monopoly in radio and television broadcasts on a particular 
frequency in order to retain an unlawful monopoly over the ancillary downstream 
market in publications of those weekly listings and thus prevent the emergence of a 
competing product of a new kind in the form of a comprehensive television guide. 
The existence of copyright in programme listings would also hinder the 
achievement of a single market in broadcasting services on the basis of Article 59 
of the Treaty. In the absence of a single market in programme information, 
consumers' rights to enjoy 'télévision sans frontières' would be undermined since 

II - 590 



ITP v COMMISSION 

television viewers, reluctant to buy a multitude of magazines each giving 
programme details for only one channel, would likewise be less inclined to watch 
programmes, particularly in a foreign language, about which they had little infor­
mation. 

28 The Commission points out that, in order to resolve the conflict referred to in the 
preceding paragraph, between copyright on the one hand and the rules on, inter 
alia, freedom of competition on the other, the proper approach is, as has consis­
tently been held, to identify in each particular case the 'specific subject-matter' of 
the intellectual property right, which alone merits special protection within the 
Community legal order and thereby justifies certain encroachments on the 
Community rules. In that connection, the Commission first reflects on the 
legitimacy of and the underlying reasons for the maintenance, which it describes as 
unusual, of copyright in programme listings. It is necessary, the Commission 
submits, to appraise the legal and economic 'value' and 'well-foundedness' of the 
copyright in the weekly listings in the present case, having regard to the objectives 
normally attributed to such a right. In that light, it asserts, it is necessary to take 
into consideration, inter alia, the nature of the property protected from the tech­
nological, cultural or innovative point of view, together with the purpose and justi­
fication in domestic law of the copyright in listings (see, in particular, the 
following judgments of the Court of Justice: judgment of 8 June 1982 in Case 
258/78 Nungesserv Commission [1982] ECR 2015; judgment of 6 October 1982 
in Case 262/81 Coditelv Ciné-Vog Films, cited above; judgment of 30 June 1988 
in Case 35/87 Thetford Corporation v Fiamma [1988] ECR 3585, paragraphs 17 to 
21; and judgment of 17 May 1988 in Case 158/86 Warner Brothers v Christiansen, 
cited above, paragraphs 10 to 16). 

29 Applying those criteria, the Commission submits that, in the present case, the 
programme listings are not in themselves secret, innovative or related to research. 
On the contrary, they are mere factual information in which no copyright could 
therefore subsist. The creative effort required for their preparation is directly 
rewarded by the size of the audience for the programmes. The impact of the 
decision on the copyright in the programme listings does not extend in any way to 
broadcasting activity, which is distinct from publishing. Referring to the opinion of 
Mr Advocate General Mischo in Thetford, cited above, the Commission observes 
that the maintenance of copyright in programme listings can only be explained by 
the desire to 'reserve a monopoly' to its owner. 

II - 591 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991 —CASE T-76/89 

30 Secondly, having thus maintained that copyright protection for programme listings 
does not fulfil the essential function of such a right, the Commission stresses that 
the applicant's policy as regards information concerning its weekly programmes 
constitutes an abuse. That abuse resides in particular, it claims, precisely in the 
arbitrary refusal — that is to say a refusal not justified by requirements of secrecy, 
research and development or other objectively verifiable considerations — to 
authorize Magill and other 'potential entrants' into the weekly television magazine 
market to publish that information, solely for the purpose of preventing the 
emergence of any competing product. 

31 In that regard, the Commission submits that the applicant's licensing policy 
discriminated 'against the emergence of a new product in the form of a multi­
channel guide which would compete with [the] captive guide' of each of the 
organizations in question or, in other words, 'against Magill and other potential 
market entrants offering comprehensive weekly guides'. The Commission also 
states that 'if the broadcast companies for some reason chose not to disseminate to 
anyone the information about forthcoming programmes, the analysis might be 
different; but they do disseminate it to two categories of economic operator: their 
own captive periodicals, and daily publications which do not compete with the 
captive periodicals. These factors indicate that the refusal to tolerate publication by 
others is arbitrary and discriminatory'. 

32 The Commission also refers, in support of its argument, to the judgments of the 
Court of Justice of 5 October 1988 in Case 238/87 Volvo v Veng, cited above, 
paragraph 9, and Case 53/87 CICRA v Renault, [1988] ECR 6039, paragraph 16. 
It cites in particular paragraph 9 of the Volvo judgment: 'the exercise of an 
exclusive right by the proprietor of a registered design in respect of car body 
panels may be prohibited by Article 86 if it involves, on the part of an undertaking 
holding a dominant position, certain abusive conduct such as the arbitrary refusal 
to supply spare parts to independent repairers, the fixing of prices for spare parts 
at an unfair level or a decision no longer to produce spare parts for a particular 
model even though many cars of that model are still in circulation, provided that 
such conduct is liable to affect trade between Member States'. According to the 
Commission, the conduct for which the applicant is criticized is similar to the 
arbitrary refusal, referred to by the Court in the judgments cited above, by the 

II - 592 



ITP v COMMISSION 

owner of a registered design to supply spare parts to independent repairers who 
depend on such supply for their business. By refusing to authorize, inter alia, 
Magill to publish its weekly listings, the applicant was hindering Magill in its 
activity of publishing general television magazines. 

Similarly, the Commission further contends that the conduct for which ITP is 
criticized is different from that which the Court held to be lawful in the Volvo 
judgment. It is apparent from that judgment that the fact that a car manufacturer 
who holds protective rights in a design reserves for himself the right to manu­
facture all spare parts for his cars does not in itself constitute an abuse (paragraph 
11 of the judgment). In the present case the Commission draws attention to the 
fact that the market in spare parts was within the area of Volvo's main business 
activity. By contrast, ITP was exploiting its dominant position in the market in 
information on ITV and Channel 4 programmes in order to obtain advantages in 
the publishing market, a separate economic activity, downstream of the activity of 
broadcasting. Moreover, the prejudice to consumers, who were denied access to a 
new product, namely a general television magazine for which there was a strong 
demand, is an aggravating factor which renders the applicant's policy as regards 
information on its weekly programmes abusive. On the other hand, the 
Commission emphasizes, in the Volvo case consumers were able to obtain the 
spare parts and competition was possible between independent repairers, and 
indeed between the various manufacturers themselves, since customers could opt 
for other makes if spare parts became too costly or difficult to obtain. 

33 The Commission also states that its analysis of the abuse of copyright applies also 
to situations different from that at issue in this case, in the area of computer 
software for example. 

34 The intervener, Magill, states that the High Court has now found that in Irish law 
copyright does subsist in programme listings and that that copyright was infringed 
by Magill. Accordingly, the outcome of the proceedings brought against Magill by 
the BBC, ITP and RTE before the Irish court will depend on the ruling of the 
Community Court on the question whether the practices criticized in the 
Commission Decision are compatible with Community law. Magill points out that 
the effects of the interlocutory injunctions made in 1986 and the costs incurred in 

II-593 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991—CASE T-76/89 

the proceedings before the national court have put it out of business and driven it 
from the market-place as a competitor of BBC, ITP and RTE. 

35 Magill supports all the Commission's observations. It disputes the applicant's inter­
pretation to the effect that the decision requires the grant of compulsory licences. 
It highlights the importance of the consent of the copyright owner. In Magill's 
submission, ' if . . . no licences were granted to any third party.. [the applicant] 
could genuinely argue that it was doing no more than exploiting its exclusive right 
of ownership to its own advantage'. However, once the applicant chooses to grant 
licences for the reproduction of information concerning its daily programmes, it 
may not, in Magill's view, use its copyright to prevent the publication of its weekly 
listings by third parties. 

36 Magill also claims that the conduct complained of constitutes an abuse within the 
meaning of Article 86 'precisely because it has been contrived in an identical 
manner between three national television authorities so as to impose a common 
regime upon all competing news media throughout two Member States for the 
purpose of protecting a market share which they have appropriated to their own 
three publications'. Magill considers that that common regime is based on a tacit 
agreement. 

37 T h e applicant states in its reply that the Commission has raised before the Cour t 
new facts and arguments which d o not appear either in the statement of objections 
o r in the decision. The Commission is thereby infringing the right to a fair hearing 
both during the administrative procedure and before the Cour t (judgment of the 
Cour t of Justice of 4 July 1963 in Case 24/62 Germany v Commission [1963] 
E C R 63 , and judgment of 15 March 1967 in Joined Cases 8 to 11/66 Cimenteries 
CBRv Commission [1967] E C R 75). 

T h e applicant maintains in particular that the Commission's argument calling into 
question the compatibility with Community law of national law providing for 
copyright in programme listings is not admissible before the Court , since it is a 

II - 594 



ITP v COMMISSION 

fresh issue. It stresses that the argument that copyright in programme listings 
constitutes 'copyright over facts and ideas' is inadmissible. The Commission's alle­
gations that the conduct concerned was arbitrary and discriminatory are also inad­
missible; they, too, appear in neither the statement of objections nor the decision. 
In that connexion, the applicant observes that the reasoning contained in recital 23 
in the preamble to the decision — assuming it to be correct — would not be 
invalidated if ITP had never granted any licences to third parties. It is thus clear 
that the decision is not based on a finding of discrimination. Consequently, in the 
applicant's submission, the decision cannot be supported on the ground that there 
is discrimination, since discrimination is not the basis of the decision. The applicant 
also denies the admissibility of the submission, made only by Magill, alleging the 
existence of a tacit agreement between the BBC, ITP and RTE. That submission, 
the applicant notes, alleges a breach of Article 85(1) of the Treaty, and is therefore 
inadmissible. 

38 With regard to the substance of the dispute, the applicant observes that, as regards 
the allegedly abusive nature of its licensing policy, the Commission has not come 
to grips with the difficulty arising from the fact that the refusal to authorize the 
reproduction of programme listings cannot constitute an abuse, since such a course 
of action would lead to the proprietor being deprived of the substance of its 
exclusive right. The nature of the copyright material and its relative value are 
irrelevant to the assessment of the scope of that right. The applicant states that the 
essential subject-matter and the basis of copyright are the same whether or not the 
copyright material is innovative or is a 'trade secret' or relates to a research 
activity. Thus, copyright law in the United Kingdom and Ireland does not 
distinguish between works which are, in the Commission's expression, 'banal' and 
other works, that being, in the applicant's view, a purely subjective assessment. 

39 The applicant adds that it is not open to the Commission, in a proceeding investi­
gating an infringement of Community competition law by an undertaking, to 
question the compatibility of national copyright law with Community law. In the 
applicant's view, that question could only be raised in an action against a Member 
State for failure to fulfil its obligations, under Article 169 of the EEC Treaty. 

II-595 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991—CASE T-76/89 

40 The applicant also rejects the Commission's claim that ITP engages in 'a discrimi­
natory licensing policy' by reason of the fact that it licenses the copyright material 
to some categories of third parties but excludes those who wish to produce a 
comprehensive weekly television magazine. It states that the essence of discrimi­
nation is dissimilar treatment of objectively similar situations and it denies that its 
policy is discriminatory, since it is willing to license any newspaper, periodical or 
magazine on the terms applied hitherto. The applicant likewise rejects the 
argument put forward by the intervener that because, after agreeing to furnish its 
listings to third parties, ITP then restricted the conditions under which they might 
publish them, the allegedly offending conduct went beyond protection of the 
specific subject-matter of the copyright. The applicant contends in that regard that, 
as a matter of law, a copyright owner who pursues a liberal policy and grants 
licences, albeit subject to some limitations, does not thereby subject himself to an 
obligation to grant unlimited licences. 

41 In refutation of the idea that the conduct in question amounted to the extension of 
a legitimate legal monopoly in broadcasting into the ancillary domain of the 
publishing of television programmes, ITP states that it holds no legal monopoly in 
broadcasting. 

42 The Commission counters that argument by pointing out that, when the decision 
was adopted, ITP was owned by the various independent ITV broadcasting 
companies. 

43 Unlike the applicant, the Commission considers that the arguments of fact and law 
which it is putting forward in the present proceedings do no more than amplify, 
clarify and consolidate the considerations underlying the grounds of the decision, 
with which they are thus perfectly consistent. Even if that were not the case, the 
Commission considers that, contrary to the applicant's contention, the applicant's 
right to a fair hearing before the Court or during the administrative proceedings 
would not be prejudiced — at most the result would be an inadequacy or an error 
in the reasoning of the decision, but that has not occurred in this case. The 
Commission points out that the Court of Justice has held that it is not necessary 
'to state independent and exhaustive reasons' for each part of a decision where 

II - 596 



ITP v COMMISSION 

'sufficient reasons can be deduced from the context of all the findings stated in 
support of the decision as a whole' (judgment of 20 March 1957 in Case 2/56 
Geitling v High Authority [1957 and 1958] ECR 3, at p. 15). In the present case 
the principal matters of fact and law underlying the decision were clearly, albeit 
succinctly, stated. 

44 The Commission observes in particular that the fact that in the decision the 
assumption was made that copyright subsisted in the materials at issue was 
completely consistent with the submission, at the stage of the Court proceedings, 
that such copyright should not subsist in compilations of banal information. 

As regards the finding that the applicant's conduct was abusive, the Commission 
contends that the adjectives arbitrary and discriminatory, applied to that conduct, 
do not reveal any new concept, even if they were not used in the administrative 
procedure. They describe the abuse resulting from the fact that the applicant's 
licensing policy 'discriminated against the emergence of a new product in the form 
of a multi-channel guide which would compete with [the] applicant's captive 
guide, while at the same time promoting the publicizing of the applicant['s] 
programmes through daily newspapers'. 

45 With regard to the substance of the dispute, the Commission pointed out at the 
hearing that the concern expressed by the applicant over the viability of the TV 
Times if it were to be faced with competition from general television magazines 
had since proven to be unfounded, following the enactment by the United 
Kingdom Parliament of the Broadcasting Act 1990. The changes brought about by 
that act led, as from March 1991, to the publication by the BBC and ITP of their 
respective magazines in the form of multi-channel guides giving television viewers 
information on BBC, ITV, Channel 4 and satellite channel programmes. 

— Legal assessment 

46 In the light of the arguments of the parties, detailed above, the Cour t , in its review 
of the merits of the plea based on a breach of Article 86 and an inadequate 
statement of reasons, must examine three points. First of all, the definition of the 

II - 597 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991—CASE T-76/89 

relevant product market must be considered; then, secondly, the applicant's 
position on that market must be determined. As a third stage, the Court must 
decide whether or not the conduct at issue constitutes an abuse. 

— The definition of the relevant products 

47 As regards the definition of the relevant product market — according to the 
decision, the relevant products are the applicant's weekly programme listings and 
the television guides in which those listings are published — the Court finds that, 
contrary to the applicant's claims, the products thus defined represent specific 
markets which cannot be identified either with the market for broadcasting 
services or with the market for information on television programmes in general. 

48 In fact, the markets for weekly listings and for the television magazines in which 
they are published constitute sub-markets within the market for television 
programme information in general. They offer a product — information on weekly 
programmes — for which there is a specific demand, both from third parties 
wishing to publish and market comprehensive television guides and from television 
viewers. The former are unable to publish such guides unless they have at their 
disposal all the weekly programme listings for the channels which can be received 
within the relevant geographic market. As regards the latter, it must be observed 
that, as the Commission rightly established in its decision, the programme infor­
mation available on the market at the time of the adoption of the decision, namely 
the complete lists of programmes for a 24-hour period — and for a 48-hour period 
at weekends and before public holidays — published in certain daily and Sunday 
newspapers, and the television sections of certain magazines covering in addition 
'highlights' of the week's programmes, are only to a limited extent substitutable for 
advance information to viewers on all the week's programmes. Only weekly tele­
vision guides containing comprehensive listings for the week ahead enable users to 
decide in advance which programmes they wish to follow and arrange any leisure 
activities for the week accordingly. 

That limited substitutability of weekly programme information is evidenced in 
particular by the success enjoyed, at the material time, by the specialized television 
magazines which were all that was available on the market in weekly guides in the 

II - 598 


