
JUDGMENT OF 10. 7. 1991 —CASE T-70/89 

JUDGMENT OF THE COURT OF FIRST INSTANCE (Second Chamber) 
10 July 1991 * 

TABLE OF CONTENTS 

Facts and procedure 540 

Form of order sought by the parties 546 

The application for the annulment of the decision as a whole 547 

— Breach of Article 86 of the Treaty and inadequate statement of reasons 547 

— Arguments of the parties 547 

— Legal assessment 559 

The definition of the relevant products 559 

The existence of a dominant position 561 

The existence of an abuse 561 

Effects on trade between Member States 566 

The alternative application for the annulment of Anicie 2 of the decision 568 

1. Infringement of Article 3(1) of Regulation No 17 of the Council 568 

— Arguments of the parties 568 

— Legal assessment 569 

2. Infringement of the Berne Convention 571 

— Arguments of the parties 571 

* Language of the case: English. 

II-538 



BBC v COMMISSION 

— Legal assessment 572 

Costs 574 

In Case T-70/89, 

The British Broadcasting Corporation and BBC Enterprises Limited, whose offices 
are in London, represented by Jeremy Lever QC, Christopher Bellamy QC and 
Rupert Anderson, of the Bar of England and Wales, instructed by Robin Griffith, 
Solicitor, London, with an address for service in Luxembourg at the Chambers of 
Messrs Loesch and Wolter, 8 Rue Zithe, 

applicants, 

v 

Commission of the European Communities, represented by Jacques Bourgeois, a 
member of its Legal Department, acting as Agent, assisted by Ian Forrester QC, of 
the Scottish Bar, with an address for service in Luxembourg at the office of G. 
Berardis, a member of the Commission's Legal Department, Wagner Centre, 
Kirchberg, 

defendant, 

supported by 

Magill TV Guide Limited, a company governed by Irish law, established in Dublin, 
represented by John D. Cooke, Senior Counsel, of the Irish Bar, instructed by 
Messrs Gore & Grimes, Solicitors, Dublin, with an address for service in 
Luxembourg at the Chambers of Louis Schiltz, 83 Boulevard Grande-Duchesse 
Charlotte, 

intervener, 

APPLICATION for a declaration that Commission Decision 89/205/EEC of 
21 December 1988 relating to a proceeding under Article 86 of the EEC Treaty 

II - 539 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991—CASE T-70/89 

(IV/31.851, Magill TV Guide/ITP, BBC and RTE) (Official Journal 1989 
No L 78, p. 43) is void, 

THE COURT OF FIRST INSTANCE (Second Chamber), 

composed of: A. Saggio, President of the Chamber, Chr. Yeraris, C. P. Briët, D. 
Barrington and J. Biancarelli, Judges, 

Registrar: H. Jung, 

having regard to the written procedure and further to the hearing on 21 February 
1991, 

gives the following 

Judgment 

Facts and procedure 

1 By application lodged at the Registry of the Court of Justice on 10 March 1989, 
the British Broadcasting Corporation ('the BBC') and BBC Enterprises Limited 
sought the annulment of the Commission Decision of 21 December 1988 (here­
inafter referred to as 'the decision') in which the Commission found that their 
policies and practices, at the material time, in relation to publication of their 
advance weekly listings for television and radio programmes which may be 
received in Ireland and Northern Ireland constituted infringements of Article 86 of 
the EEC Treaty in so far as they prevented the publication and sale of compre­
hensive weekly television guides in Ireland and Northern Ireland. This action is 
linked with the concurrent actions for the annulment of that decision brought by 
the two other organizations to which it was addressed, namely Radio Telefis 
Eireann ('RTE') and Independent Television Publications Ltd ('ITP') (Cases 
T-69/89 and T-76/89). 

2 The background to the decision may be summarized as follows. Most homes in 
Ireland and between 30 and 40% of homes in Northern Ireland can receive at 
least six television channels: RTE1 and RTE2, provided by RTE, which enjoys a 
statutory monopoly for the provision of a national radio and television broad­
casting service in Ireland, BBCl and BBC2, provided by the BBC, and ITV and 
Channel 4, provided at the material time by the companies franchised by the Inde­
pendent Broadcasting Authority ('the IBA') to supply independent television 

II - 540 



BBC v COMMISSION 

programmes. In the United Kingdom, the BBC and the IBA enjoyed a duopoly 
for the provision of national television broadcasting services. In addition, many 
television viewers in Great Britain and Ireland could receive several satellite 
channels either directly or through cable networks. There was, however, no cable 
television in Northern Ireland. 

At the material time, no comprehensive weekly television guide was available on 
the market in Ireland or Northern Ireland owing to the policy of the organizations 
to which the decision was addressed regarding the dissemination of information on 
the programmes of the six channels referred to above. Each of those organizations 
published a specialized television guide containing only its own programmes and, 
under the United Kingdom Copyright Act 1956 and the Irish Copyright Act 1963, 
claimed copyright in its weekly programme listings, preventing their reproduction 
by third parties. 

Those listings indicate programme content and specify the broadcasting channel, 
together with the date, time and title of each programme. They go through a series 
of drafts, which become increasingly detailed and precise at each stage, until a 
weekly schedule is finalized approximately two weeks before transmission. At that 
stage, as the decision states (recital 7 in the preamble), the programme schedules 
become a marketable product. 

3 With particular reference to the present case, it is to be noted that the 
BBC reserved the exclusive right to publish the weekly programme schedules for 
BBCl and BBC2 in the Radio Times, its own magazine for presenting its 
programmes. 

4 The BBC is incorporated in the United Kingdom by Royal Charter and broadcasts 
under a licence granted by the Secretary of State for Home Affairs. Its principal 
object is to provide, as a public service, radio and television broadcasting services 
for general reception in the United Kingdom. By a resolution dated 8 January 
1981, annexed to its licence, the BBC recognized its duty to ensure that 
programmes maintain a high general standard regarding the quality of its service 
and to present a wide range of programmes. Another object of the BBC, under its 
charter, is to compile, print, publish, issue, circulate and distribute, with or without 

I I -541 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991—CASE T-70/89 

charge, such printed matter as may be conducive to the attainment of any of its 
objects. 

5 The BBC is funded by a licence fee, which constitutes its main revenue, by grants 
and by its own trading activities, including publishing, carried out through its 
wholly owned subsidiary, BBC Enterprises Limited. The documents in the case 
show, for example, that the BBC's pre-tax profit for the year to 31 March 1988 
amounted to UKL 1 198 million from licence fees and grants. For the same period, 
the pre-tax profit of BBC Enterprises Ltd amounted to UKL 6.4 million, of which 
the Radio Times accounted for UKL 4.2 million. 

In that connection, it must be noted that the Radio Times is published for 
commercial gain by BBC Enterprises Ltd under the control of its parent organ­
ization, which also determines overall policy for the licensing of its radio and tele­
vision programme listings. For that reason, the Commission took the view that the 
two applicant organizations (hereinafter referred to collectively as 'the BBC' or 
'the applicant') should in that respect be regarded as a single undertaking for the 
application of Article 86 in the present case (see recital 19 in the preamble to the 
decision). 

6 At the time of the adoption of the decision, the Radio Times published the tele­
vision programme listings for BBCl and BBC2 only, supplemented inter alia by 
cast lists and synopses, and the BBC radio programme listings. The Radio Times 
also contained feature articles, background information and readers' letters, which 
accounted for about a third of the pages in the magazine, excluding advertising 
space. To cater for the diversity of local and regional variations, sixteen editions of 
the Radio Times were published each week. The selling price of the Radio Times 
was UKL 0.37 or ĪRL 0.52. In Ireland, about 15 000 copies of the Radio Times 
were sold each week. In Northern Ireland, weekly sales were about 75 000 copies, 
which means, according to the documents in the case, that it was bought by about 
25% of households. According to the information supplied by the applicant, the 
Radio Times and the TV Times, the television guide published by ITP, were the 
two best-selling magazines in the United Kingdom, where over 97% of the total 
weekly sales (averaging over 3 million copies) of the Radio Times were made. 

II - 542 



BBC v COMMISSION 

7 At the material time, the BBC's policy towards third parties with regard to infor­
mation concerning its programmes was as follows: it provided daily and weekly 
newspapers with its programme schedules free on request, accompanied by a 
licence for which no fee was charged, setting out the terms on which that infor­
mation might be reproduced. Daily newspapers could thus publish the daily listings 
or, at weekends and public holidays, the listings for two days, subject to certain 
conditions as to the format of publication. Weekly newspapers were also permitted 
to publish 'highlights' of the week's television programmes. The BBC ensured 
strict compliance with the licence conditions, by taking legal proceedings, where 
necessary, against publications which failed to comply with them. 

8 The publisher Magill TV Guide Limited (hereinafter referred to as 'Magill'), a 
company governed by Irish law, is a wholly owned subsidiary of Magill Publi­
cations Holding Limited. It was established in order to publish in Ireland and 
Northern Ireland a weekly magazine containing information on the television 
programmes available to viewers in that area, the Magill TV Guide. According to 
the information provided by the parties, publication commenced in May 1985. The 
magazine initially confined itself to providing information on BBC, RTE, ITV and 
Channel 4 weekend programmes and on highlights of their weekly programmes. 
After the publication on 28 May 1986 of an issue of the Magill TV Guide 
containing all the weekly listings for all the television channels available in 
Ireland — including BBCl and BBC2 — an Irish court, in response to an 
application from BBC, RTE and ITP, issued an interim injunction restraining 
Magill from publishing weekly listings for those organizations' programmes. 
Following that injunction, Magill ceased its publishing activities. The substance of 
the case was considered in part by the High Court which, in a judgment of 
26 July 1989 delivered by Mr Justice Lardner, gave its ruling on the scope of the 
copyright in the programme listings under Irish law. The judge stated: 'I am 
satisfied by the evidence that the BBC's weekly TV programme schedules as 
published in Radio Times are the end product of a long process of planning, prepa­
ration, arrangement and revision which involves a great deal of work and 
experience and the exercise of skill and judgment. They are the creation of the 
BBC and in my judgment they constitute an original literary work in the sense of 
a compilation within Sections 2 and 8 of the Copyright Act 1963 in which the 
BBC and BBC Enterprises Limited have shown that they are entitled to copyright 
in the Republic of Ireland' ([1990] ILRM 534, at p. 550). 

II - 543 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991—CASE T-70/89 

9 Previously, on 4 April 1986, with a view to the publishing of complete weekly 
listings, Magill had lodged a complaint with the Commission under Article 3 of 
Regulation No 17 of the Council of 6 February 1962, First Regulation 
implementing Articles 85 and 86 of the Treaty (Official Journal, English Special 
Edition 1959-1962, p. 87; hereinafter referred to as 'Regulation No 17'), seeking 
a finding that the ITP, BBC and RTE were abusing their dominant position by 
refusing to grant licences for the publication of their respective weekly listings. On 
16 December 1987 the Commission decided to initiate a proceeding; in March 
1988 it sent the BBC a statement of objections and finally, on 21 December 1988, 
it adopted the decision with which the present action is concerned. 

10 In the decision, the relevant products are defined as follows for the three organiz­
ations concerned: they are the advance weekly programme listings of ITP, the 
BBC and RTE, and also the television guides in which those listings are published 
(first paragraph of recital 20 in the preamble). In the Commission's definition, a 
programme listing is 'a list of programmes to be broadcast by or on behalf of a 
broadcasting organization within a given period of time, the list including the 
following information: the title of each programme to be broadcast, the channel, 
the date and time of transmission' (recital 7). 

The Commission finds that because of the factual monopoly enjoyed by the broad­
casting organizations over their respective weekly listings, third parties interested 
in publishing a weekly television guide are 'in a position of economic dependence 
which is characteristic of the existence of a dominant position'. Furthermore, the 
Commission adds, that monopoly is strengthened into a legal monopoly in so far 
as those organizations claim copyright protection for their respective listings. In 
those circumstances, the Commission observes, 'no competition from third parties 
is permitted to exist on [the relevant] markets'. From that it infers that 'ITP, 
BBC and RTE each hold a dominant position within the meaning of Article 86' 
(recital 22). 

1 1 To establish the existence of an abuse, the decision relies more particularly on 
subparagraph (b) of the second paragraph of Article 86 of the Treaty, pursuant to 
which an abuse is committed if an undertaking holding a dominant position limits 
production or markets to the prejudice of consumers (first paragraph of recital 23 
in the preamble). The Commission considers in particular that 'substantial potential 

II - 544 



BBC v COMMISSION 

demand . . . for comprehensive TY guides' exists on the market (ibid., fourth 
paragraph). It finds that, by using its dominant position 'to prevent the intro­
duction on to the market of a new product, that is, a comprehensive weekly TV 
guide', the applicant is abusing that dominant position. It adds that a further 
element of the abuse is that, by virtue of the offending policy regarding infor­
mation on its programmes, the applicant retains for itself the derivative market for 
weekly guides for those programmes (recital 23). 

The Commission therefore rejects the argument that the conduct to which it 
objects is justified by copyright protection and states that in the present case ITP, 
the BBC and RTE 'use copyright as an instrument of the abuse, in a manner 
which falls outside the scope of the specific subject-matter of that intellectual 
property right' (penultimate paragraph of recital 23). 

12 With respect to the measures intended to bring the infringement to an end, Article 
2 of the operative part of the decision is worded as follows: 'ITP, BBC and RTE 
shall bring the infringements as mentioned in Article 1 to an end forthwith by 
supplying each other and third parties on request and on a non-discriminatory 
basis with their individual advance weekly programme listings and by permitting 
reproduction of those listings by such parties. This requirement does not extend to 
information in addition to the listings themselves, as defined in this Decision. If 
they choose to supply and permit reproduction of the listings by means of licences, 
any royalties requested by ITP, BBC and RTE should be reasonable. Moreover, 
ITP, BBC and RTE may include in any licences granted to third parties such 
terms as are considered necessary to ensure comprehensive high-quality coverage 
of all their programmes, including those of minority and/or regional appeal, and 
those of cultural, historical and educational significance. The parties are therefore 
required, within two months from the date of notification of this Decision, to 
submit proposals for approval by the Commission of the terms upon which they 
consider third parties should be permitted to publish the advance weekly 
programme listings which are the subject of this Decision'. 

13 Concurrently with the present application for a declaration that the decision is 
void, the applicant, in a separate application also lodged on 10 March 1989, 
sought the suspension of the operation of Articles 1 and 2 of the decision. By 
order of 11 May 1989, the President of the Court of Justice ordered 'the 

II - 545 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991—CASE T-70/89 

suspension of the operation of Article 2 of the contested decision in so far as it 
obliges the applicants to bring the infringement found by the Commission to an 
end forthwith by supplying each other and third parties on request and on a 
non-discriminatory basis with their individual advance weekly programme listings 
and by permitting reproduction of those listings by such parties'. For the rest, the 
applications for interim measures were dismissed (Joined Cases 76, 77 and 91/89 
R [1989] ECR 1141, paragraph 20 of the order). 

By order of 6 July 1989 in the present proceedings for the annulment of the 
decision, the Court of Justice gave leave to Magill to intervene in support of the 
Commission's conclusions. The written procedure took place in part before the 
Court of Justice which, by order of 15 November 1989 pursuant to Article 3(1) 
and Article 14 of the Counci' Decision of 24 October 1988 establishing a Court of 
First Instance of the European Communities, referred the case to the Court of 
First Instance. Upon hearing the report of the Judge-Rapporteur, the Court of 
First Instance decided, at the end of the written procedure, to open the oral 
procedure without any preparatory inquiry. 

Form of order sought by the parties 

14 The BBC, the applicant, claims that the Court should: 

(a) declare the decision null and void in so far as it applies to the BBC; 

(b) in the alternative, declare that the Commission has no power under 
Community law to order the BBC to supply any third parties with its weekly 
programme listings and to permit reproduction of those listings either on terms 
to be approved by the Commission or on any terms, including by way of 
licence; 

(c) order the Commission to pay the costs. 

The Commission, the defendant, contends that the Court should: 

(a) dismiss the application; 

II - 546 



BBC v COMMISSION 

(b) order the applicant to pay the costs of the Commission. 

The application for the annulment of the decision as a whole 

15 In support of its application for a declaration that the decision is void, the 
applicant alleges breach of Article 86 of the Treaty and inadequate statement of 
the reasons for the finding of an infringement of that article. 

— Breach of Article 86 of the Treaty and inadequate statement of reasons 

— Arguments of the parties 

16 As regards the precondition for applying Article 86 in relation to the holding of a 
dominant position, the applicant challenges the definition of the relevant market 
adopted in the decision. Unlike the Commission, it considers that the products to 
be taken into consideration in assessing its position in the market, for the purposes 
of Article 86, are not its weekly listings and the television guides in which those 
listings are published but broadcasting services. The applicant considers that its 
function as a public service broadcaster includes not only preparing listings as part 
of programme planning but also disseminating information about its programmes 
as widely as possible. The publication of the Radio Times thus met the 
requirements of the BBC's public service function in so far as it gave exhaustive 
details of its programmes, served regional interests and minorities and was 
available on the market at a reasonable price. 

The applicant claims that it does not hold a dominant position in the market for 
the provision of broadcasting services. It states that the major broadcaster in 
Ireland is RTE and that reception of the BBC's programmes there is fortuitous. In 
Northern Ireland, the BBC faces strong competition from private television 
companies. 

17 But the applicant further claims, in the alternative, that if, contrary to its 
contention, broadcasting services were not regarded as the relevant market, that 
market must be defined as comprising television programme information generally. 
It considers that the diverse sources of information on television programmes, such 

II - 547 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991—CASE T-70/89 

as daily or weekly newspapers, trailers, teletext services and previous knowledge of 
programme times, are substitutable for television guides, as may be seen in 
particular from the fact that relatively few people in Ireland buy the Radio Times. 
Television magazines thus do not constitute a market separate from that for 
programme information in general. 

In that connection, the applicant states that it does not hold a dominant position 
on the market in television programme information in general, in so far as only a 
small proportion of viewers purchase weekly guides such as the Radio Times. It 
explains that, for most viewers, the programme information published inter alia in 
daily or weekly newspapers is largely substitutable for weekly television magazines. 

Having expounded its position, the applicant goes on to dispute the Commission's 
contention that its programme listings constitute a market. It states, first, that its 
factual or legal monopoly over its own programme listings which, it asserts, is 
merely a consequence of its copyright and the exercise thereof, does not in itself 
give rise to a dominant position within the meaning of Article 86. It refers in that 
respect to the judgment of the Court of Justice of 8 June 1971 in Case 78/70 
(Deutsche Grammophon v Metro [1971] ECR 487, in particular paragraph 16). 
Following that preliminary observation, the applicant states in particular that 
general weekly television magazines have never existed on the relevant 
geographical market. Consequently, as far as the BBC's weekly listings are 
concerned, no third party is in fact in a position of economic dependence charac­
teristic of the existence of a dominant position. The applicant concludes, therefore, 
that the mere presence of 'potential publishers' on a market for general weekly 
television magazines which it regards as entirely hypothetical is not a sufficient 
basis for establishing the existence of a dominant position within the meaning of 
Article 86. 

18 The applicant also challenges the analysis which led the Commission to find that 
its policy on programme information constituted an abuse within the meaning of 
Article 86. It claims primarily that by reserving the exclusive right of reproducing 
its programme listings and first placing them on the market it was doing no more 
than protecting the specific subject-matter of its copyright, which cannot in any 
way constitute an abuse within the meaning of Article 86. In the alternative, it 

II - 548 



BBC COMMISSION 

maintains that even if the contested actions were capable of constituting an abuse, 
it has not been established that they could be classified as such in the present case. 
The applicant's reasoning comprises four parts. 

19 The applicant refers in the first place to its copyright in its own programme listings 
in Ireland and Northern Ireland. Referring to the judgment of the Court of Justice 
of 5 October 1988 in Case 238/87 Volvo v Veng [1988] ECR 6211, and the 
judgment of 14 September 1982 in Case 144/81 Keurkoop v Nancy Kean Gifts 
[1982] ECR 2853, it states that, as Community law now stands and in the absence 
of Community standardization or harmonization of national laws, it is for the 
national legislature to lay down the conditions and procedures relating to 
copyright protection and, in particular, to determine what products are to enjoy 
such protection. The applicant points out that copyright subsists in the programme 
listings, as defined by the Commission in recital 7 of the Decision, in both Ireland 
and Northern Ireland. It refers in that regard to the judgments given by the 
English High Court of Justice in BBC and ITP v Time Out Limited [1984] 
FSR 64 and by the Irish High Court in RTE, BBC and ITP v Magill, cited above. 
It emphasizes that, under both United Kingdom and Irish legislation, copyright 
entitles the owner inter alia to prevent reproduction and publication of the 
copyright work. 

20 Secondly, the applicant maintains that the Court of Justice has consistently held 
that action taken by an undertaking under national law to protect the specific 
subject-matter of an intellectual property right cannot itself constitute 'abuse' 
within the meaning of Article 86. It refers in particular to the judgment in Volvo v 
Veng (cited above, paragraph 8 of the judgment). Citing the judgment of the 
Court of Justice of 6 October 1982 and the opinion of Mr Advocate General 
Reischl in Case 262/81 Coditei v Ciné-Vog Films [1982] ECR 3381, it submits that 
the Treaty does not affect the specific subject-matter of intellectual property rights 
conferred by the laws of the Member States. The applicant states that the specific 
subject-matter of copyright, which is at issue in this case, necessarily includes an 
exclusive right to reproduce and publish the protected work, and to exercise the 
corresponding legal remedies (judgment of the Court of Justice of 17 May 1988 in 
Case 158/86 Warner Brothers and Others v Christiansen [1988] ECR 2605, 
paragraph 13). 

21 Having regard to the foregoing considerations, the applicant states, in the third 
place, that by refusing to authorize publication of its weekly programme listings 

II - 549 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991—CASE T-70/89 

and by instituting proceedings against Magill, it was merely protecting the specific 
subject-matter of its copyright in its own programme listings. The Commission's 
finding that the contested practices fall 'outside the scope of the specific subject-
matter' of the copyright, is therefore manifestly erroneous. 

22 The Commission also failed, according to the applicant, to meet its obligation to 
state the reasons on which its decision was based, contrary to Article 190 of the 
Treaty as interpreted by the Court of Justice in its judgment of 26 November 1975 
in Case 73/74 (Papiers Peints v Commission [1975] ECR 1491). The applicant 
alleges both that the Commission did not state in the decision what it considered 
to be 'the scope of the specific subject-matter' of the copyright, and that it did not 
state its reasons for considering, contrary — in the applicant's submission — to the 
settled case-law confirmed in the judgment in Volvo v Veng, that the contested 
conduct fell outside the specific subject-matter of the copyright. The applicant 
points out, in particular, that the decision does not refer to any exceptional 
circumstances of the kind mentioned in paragraph 9 of the Volvo judgment 
(reproduced in paragraph 33, below) which might, if appropriate, make it possible 
to establish that the exercise of an intellectual property right by its holder 
constituted an abuse. In the applicant's submission, the failure to state adequate 
reasons was unlawful in particular because the decision was the first occasion on 
which the Commission had called into question the exclusive right of reproducing 
and of first placing on the market the subject-matter of a copyright. 

23 Fourthly, and finally, the applicant contends, in the alternative, that even if, 
contrary to the view set out above, the contested actions were nevertheless capable 
of constituting an abuse of a dominant position, the Commission has not estab­
lished the existence of any such abuse. The Commission has not proved that, for 
the purposes of subparagraph (b) of the second paragraph of Article 86, the 
absence of a comprehensive weekly television guide as a result of the applicant's 
licensing policy is actually to the prejudice of consumers as a whole. The applicant 
asserts that a mere refusal by a copyright owner to participate in the creation of a 
new product, in this case a general television magazine, cannot constitute an abuse 
merely because the Commission considers that it meets a particular demand. In 
that regard it claims, on the basis of the judgment of the Court of Justice of 
29 June 1978 in Case 77/77 (BP v Commission [1978] ECR 1513), that in the 
absence of proof of any prejudice to consumers, the Commission has no right to 
override the policy legitimately adopted by the applicant and impose its own views. 

II - 550 



BBC v COMMISSION 

24 As far as the effect on trade between Member States — a precondition for the 
application of Article 86 — is concerned, the applicant merely points out that, in 
its abovementioned judgment of 26 July 1988, the Irish High Court found that 
Magill had not established that the BBC's programme information policy had had 
a significant or appreciable effect on trade between Member States. 

25 The Commission rejects all the applicant's arguments concerning the alleged 
breach of Anicie 86 and inadequate statement of reasons. 

26 In order to establish the existence of a dominant position, the Commission 
reaffirms the arguments on which the reasoning for the decision was based. In 
substance, it states that each of the applicants holds a dominant position in two 
narrow markets. The first relates to its own programme listings for the week 
ahead, over which it enjoys a monopoly. The second is the market for weekly 
television magazines, which in the Commission's view constitutes a separate 
sub-market within the general market for daily and weekly publications, being 
alone in offering a product — in this case complete information on the weekly 
programmes of the BBC — for which there is a specific demand on the part of 
television viewers. In that regard, the Commission stresses that, at the material 
time, Ireland and the United Kingdom were the only Member States in which 
there was no comprehensive weekly television guide, such as to be capable of 
competing with the Radio Times, which thus enjoyed a monopoly. 

27 In order to demonstrate that the conduct at issue constitutes an abuse, the 
Commission bases its reasoning on the premiss — which it explicitly accepted at 
the hearing — that programme listings enjoy copyright protection under domestic 
law. It maintains, first, that even on that assumption the relevant policies and 
practices of the applicant are not covered by copyright protection as recognized in 
Community law. 

28 In that connection, the Commission first draws attention, in general terms, to the 
incompatibility with Community rules of a national law which upholds the 

II-551 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991—CASE T-70/89 

existence of copyright in programme listings. It points out that, as has consistently 
been held, the television industry is subject to the Community rules (see in 
particular the judgment of the Court of Justice of 6 October 1982 in Case 262/81 
Coditei v Ciné-Vog Films, cited above). It stresses that national rules creating 
copyright in programme listings would allow broadcasting companies to use a 
legitimate legal monopoly in radio and television broadcasts on a particular 
frequency in order to retain an unlawful monopoly over the ancillary downstream 
market in publications of those weekly listings and thus prevent the emergence of a 
competing product of a new kind in the form of a comprehensive television guide. 
The existence of copyright in programme listings would also hinder the 
achievement of a single market in broadcasting services on the basis of Article 59 
of the Treaty. In the absence of a single market in programme information, 
consumers' rights to enjoy 'télévision sans frontières' would be undermined since 
television viewers, reluctant to buy a multitude of magazines each giving 
programme details for only one channel, would likewise be less inclined to watch 
programmes, particularly in a foreign language, about which they had little infor­
mation. 

29 The Commission points out that, in order to resolve the conflict referred to in the 
preceding paragraph, between copyright on the one hand and the rules on, inter 
alia, freedom of competition on the other, the proper approach is, as has consis­
tently been held, to identify in each particular case the 'specific subject-matter' of 
the intellectual property right, which alone merits special protection within the 
Community legal order and thereby justifies certain encroachments on the 
Community rules. In that connection, the Commission first reflects on the 
legitimacy of copyright in programme listings and the underlying reasons for the 
maintenance thereof, which it describes as unusual. It is necessary, the Commission 
submits, to appraise the legal and economic 'value' and 'well-foundedness' of the 
copyright in the weekly listings in the present case, having regard to the objectives 
normally attributed to such a right. In that light, it asserts, it is necessary to take 
into consideration, inter alia, the nature of the property protected from the tech­
nological, cultural or innovative point of view, together with the purpose and justi­
fication in domestic law of the copyright in listings (see, in particular, the 
following judgments of the Court of Justice: judgment of 8 June 1982 in Case 
258/78 Nungesserv Commission [1982] ECR 2015; judgment of 6 October 1982 
in Case 262/81 Coditei v Ciné-Vog Films, cited above; judgment of 30 June 1988 
in Case 35/87 Thetford Corporation v Fiamma [1988] ECR 3585, paragraphs 17 to 
21; and judgment of 17 May 1988 in Case 158/86 Warner Brothers v Christiansen, 
cited above, paragraphs 10 to 16). 

30 Applying those criteria, the Commission submits that, in the present case, the 
programme listings are not in themselves secret, innovative or related to research. 

II - 552 



BBC v COMMISSION 

On the contrary, they are mere factual information in which no copyright could 
therefore subsist. The creative effort required for their preparation is directly 
rewarded by the size of the audience for the programmes. The impact of the 
decision on the copyright in the programme listings does not extend in any way to 
broadcasting activity, which is distinct from publishing. Referring to the opinion of 
Mr Advocate General Mischo in Thetford, cited above, the Commission observes 
that the maintenance of copyright in programme listings can only be explained by 
the desire to 'reserve a monopoly' to its owner. 

31 Secondly, having thus maintained that copyright protection for programme listings 
does not fulfil the essential function of such a right, the Commission stresses that 
the applicant's policy as regards information concerning its weekly programmes 
constitutes an abuse. That abuse resides in particular, it claims, precisely in the 
arbitrary refusal — that is to say a refusal not justified by requirements of secrecy, 
research and development or other objectively verifiable considerations — to 
authorize Magill and other 'potential entrants' into the weekly television magazine 
market to publish that information, solely for the purpose of preventing the 
emergence of any competing product. 

32 In that regard, the Commission submits that the applicant's licensing policy 
discriminated 'against the emergence of a new product in the form of a multi­
channel guide which would compete with [the] captive guide' of each of the 
organizations in question or, in other words, 'against Magill and other potential 
market entrants offering comprehensive weekly guides'. The Commission also 
states that 'if the broadcast companies for some reason chose not to disseminate to 
anyone the information about forthcoming programmes, the analysis might be 
different; but they do disseminate it to two categories of economic operator: their 
own captive periodicals, and daily publications which do not compete with the 
captive periodicals. These factors indicate that the refusal to tolerate publication by 
others is arbitrary and discriminatory'. That arbitrariness is confirmed by the fact 
that the BBC discriminated against general television magazines published in 
certain Member States, but did not prevent such publications in Belgium and the 
Netherlands. 

II-553 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991—CASE T-70/89 

33 The Commission also refers, in support of its argument, to the judgments of the 
Court of Justice of 5 October 1988 in Case 238/87 Volvo v Veng, cited above, 
paragraph 9, and Case 53/87 CICRA v Renault, [1988] ECR 6039, paragraph 16. 
It cites in particular paragraph 9 of the Volvo judgment: 'the exercise of an 
exclusive right by the proprietor of a registered design in respect of car body 
panels may be prohibited by Article 86 if it involves, on the part of an undertaking 
holding a dominant position, certain abusive conduct such as the arbitrary refusal 
to supply spare parts to independent repairers, the fixing of prices for spare parts 
at an unfair level or a decision no longer to produce spare parts for a particular 
model even though many cars of that model are still in circulation, provided that 
such conduct is liable to affect trade between Member States'. According to the 
Commission, the conduct for which the applicant is criticized is similar to the 
arbitrary refusal, referred to by the Court in the judgments cited above, by the 
owner of a registered design to supply spare parts to independent repairers who 
depend on such supply for their business. By refusing to authorize, inter alia, 
Magill to publish its weekly listings, the applicant was hindering Magill in its 
activity of publishing general television magazines. 

Similarly, the Commission further contends that the conduct for which the BBC is 
criticized is different from that which the Court held to be lawful in the Volvo 
judgment. It is apparent from that judgment that the fact that a car manufacturer 
who holds protective rights in a design reserves for himself the right to manu­
facture all spare parts for his cars does not in itself constitute an abuse (paragraph 
11 of the judgment). In the present case the Commission draws attention to the 
fact that the market in spare parts was within the area of Volvo's main business 
activity. By contrast, the BBC was exploiting a dominant position in one market 
(the market in information on its programmes) which is within the area of its main 
activity — broadcasting — in order to obtain advantages in the publishing market, 
a separate economic activity, downstream. Moreover, the prejudice to consumers, 
who were denied access to a new product, namely a general television magazine 
for which there was a strong demand, is an aggravating factor which renders the 
applicant's policy as regards information on its weekly programmes abusive. On 
the other hand, the Commission emphasizes, in the Volvo case consumers were 
able to obtain the spare parts and competition was possible between independent 
repairers, and indeed between the various manufacturers themselves, since 
customers could opt for other makes if spare parts became too costly or difficult to 
obtain. 

II - 554 



BBC v COMMISSION 

34 The Commission also rejects the applicant's arguments concerning its public-
service duties. It considers that it was incumbent on the BBC to adapt the content 
and the presentation of the Radio Times, if it considered such action appropriate. 

35 The Commission states that its analysis of the abuse of copyright applies also to 
situations different from that at issue in this case, in the area of computer software 
for example. 

36 In support of its contention that the applicant's conduct is capable of affecting 
trade between Member States, the Commission states that the effect on trade 
between Ireland and the United Kingdom is to be determined by reference, inter 
alia, to the potential level of trade in comprehensive guides. It notes that the 
existence of a potential trade in television guides between Ireland and Northern 
Ireland is attested by statements made by a BBC expert at the oral hearing of the 
applicant. That expert explained that the applicant's reluctance to see multi­
channel guides published was due to apprehension that such guides, published in 
English and containing, inter alia, information on BBC programmes, might be 
imported into the United Kingdom. 

37 The intervener, Magill, states that the High Court has now found that in Irish law 
copyright does subsist in programme listings and that that copyright was infringed 
by Magill. Accordingly, the outcome of the proceedings brought against Magill by 
the BBC, ITP and RTE before the Irish court will depend on the ruling of the 
Community Court on the question whether the practices criticized in the 
Commission Decision are compatible with Community law. Magill points out that 
the effects of the interlocutory injunctions made in 1986 and the costs incurred in 
the proceedings before the national court have put it out of business and driven it 
from the market-place as a competitor of BBC, ITP and RTE. 

38 Magill supports all the Commission's observations. It disputes the applicant's inter­
pretation to the effect that the decision requires the grant of compulsory licences. 
It highlights the importance of the consent of the copyright owner. In Magill's 
submission, 'if. . . no licences were granted to any third party., [the applicant] 
could genuinely argue that it was doing no more than exploiting its exclusive right 

II - 555 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991 — CASE T-70/89 

of ownership to its own advantage'. However, once the applicant chooses to grant 
licences for the reproduction of information concerning its daily programmes, it 
may not, in Magill's view, use its copyright to prevent the publication of its weekly 
listings by third parties. 

39 Magill also claims that the conduct complained of constitutes an abuse within the 
meaning of Article 86 'precisely because it has been contrived in an identical 
manner between three national television authorities so as to impose a common 
regime upon all competing news media throughout two Member States for the 
purpose of protecting a market share which they have appropriated to their own 
three publications'. Magill considers that that common regime is based on a tacit 
agreement. 

40 The applicant states in its reply that the Commission has raised before the Court 
new facts and arguments which do not appear either in the statement of objections 
or in the decision. The Commission is thereby infringing the right to a fair hearing 
both during the administrative procedure and before the Court (judgment of the 
Court of Justice of 4 July 1963 in Case 24/62 Germany v Commission [1963] 
ECR 63, and judgment of 15 March 1967 in Joined Cases 8 to 11/66 Cimenteries 
CBRv Commission [1967] ECR 75). 

The applicant maintains in particular that the Commission's argument calling into 
question the compatibility with Community law of national law providing for 
copyright in programme listings is not admissible before the Court, since it is a 
fresh issue. It stresses that the argument that copyright in programme listings 
constitutes 'copyright over facts and ideas' is inadmissible. The Commission's alle­
gations that the conduct concerned was arbitrary and discriminatory are also inad­
missible; they, too, appear in neither the statement of objections nor the decision. 
In that connection, the applicant observes that the reasoning contained in recital 
23 in the preamble to the decision — assuming it to be correct — would not be 
invalidated if the BBC had never granted any licences to third parties. It is thus 
clear that the decision is not based on a finding of discrimination. Consequently, in 
the applicant's submission, the decision cannot be supported on the ground that 
there is discrimination, since discrimination is not the basis of the decision. The 
applicant also denies the admissibility of the submission, made only by Magill, 
alleging the existence of a tacit agreement between the BBC, ITP and RTE. That 

II-556 



BBC v COMMISSION 

submission, the applicant notes, alleges a breach of Article 85(1) of the Treaty, and 
is therefore inadmissible. 

41 With regard to the substance of the dispute, the applicant observes that, as regards 
the allegedly abusive nature of its licensing policy, the Commission has not come 
to grips with the difficulty arising from the fact that the refusal to authorize the 
reproduction of programme listings cannot constitute an abuse, since such a course 
of action would lead to 'the proprietor being deprived of the substance of its 
exclusive right'. The nature of the copyright material and its relative value are 
irrelevant to the assessment of the scope of that right. The applicant states that the 
essential subject-matter and the basis of copyright are the same whether or not the 
copyright material is innovative or is a 'trade secret' or relates to a research 
activity. Thus, copyright law in the United Kingdom and Ireland does not 
distinguish between works which are, in the Commission's expression, 'banal' and 
other works, that being, in the applicant's view, a purely subjective assessment. 
Similarly, the fact that the BBC grants royalty-free licences to many third parties 
to print copyright information every day not only does not mean that that infor­
mation is worth little or does not constitute 'valuable' property, but is also 
irrelevant to assessment of the scope of the copyright covering it. 

42 The applicant also rejects the Commission's claim that the BBC engages in 'a 
discriminatory licensing policy' by reason of the fact that it licenses the copyright 
material to some categories of third parties but excludes those who wish to pro­
duce a comprehensive weekly television magazine. It states that the essence of dis­
crimination is dissimilar treatment of objectively similar situations and it denies that 
its policy is discriminatory, since it is willing to license any newspaper, period­
ical or magazine on the terms applied hitherto. The applicant likewise rejects the 
argument put forward by the intervener that because, after agreeing to furnish its 
listings to third parties, the BBC then restricted the conditions under which they 
might publish them, the allegedly offending conduct went beyond protection of the 
specific subject-matter of the copyright. The applicant contends in that regard that, 
as a matter of law, a copyright owner who pursues a liberal policy and grants 
licences, albeit subject to some limitations, does not thereby subject himself to an 
obligation to grant unlimited licences. 

II - 557 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991—CASE T-70/89 

43 The applicant also contests the allegation of arbitrariness. It observes that the 
essential subject-matter of copyright is a right to prevent third parties from repro­
ducing the copyright material without the consent of the copyright owner, without 
the need for any 'objectively verifiable consideration'. It points out, however, that 
its policy is objectively justified. A combination of the various sources of 
programme information available on the market and the publication of the Radio 
Times as part of the BBC's public service function (see paragraph 16, above) is the 
best means of meeting public needs and demands. In that connection, the applicant 
claims that the continued publication of the Radio Times in its present form as a 
guide specializing in BBC programmes would probably no longer be commercially 
viable if comprehensive weekly guides were published in Ireland and the United 
Kingdom. 

44 Unlike the applicant, the Commission considers that the arguments of fact and law 
which it is putting forward in the present proceedings do no more than amplify, 
clarify and consolidate the considerations underlying the grounds of the decision, 
with which they are thus perfectly consistent. Even if that were not the case, the 
Commission considers that, contrary to the applicant's contention, the applicant's 
right to a fair hearing before the Court or during the administrative proceedings 
would not be prejudiced — at most the result would be an inadequacy or an error 
in the reasoning of the decision, but that has not occurred in this case. The 
Commission points out that the Court of Justice has held that it is not necessary 
'to state independent and exhaustive reasons' for each part of a decision where 
'sufficient reasons can be deduced from the context of all the findings stated in 
support of the decision as a whole' (judgment of 20 March 1957 in Case 2/56 
Geitling v High Authority [1957 and 1958] ECR 3, at p. 15). In the present case 
the principal matters of fact and law underlying the decision were clearly, albeit 
succinctly, stated. 

45 The Commission observes in particular that the fact that in the decision the 
assumption was made that copyright subsisted in the materials at issue was 
completely consistent with the submission, at the stage of the Court proceedings, 
that such copyright should not subsist in compilations of banal information. 

As regards the finding that the applicant's conduct was abusive, the Commission 
contends that the adjectives arbitrary and discriminatory, applied to that conduct, 

II - 558 



BBC v COMMISSION 

do not reveal any new concept, even if they were not used in the administrative 
procedure. They describe the abuse resulting from the fact that the applicant's 
licensing policy 'discriminated against the emergence of a new product in the form 
of a multi-channel guide which would compete with [the] applicant's captive 
guide, while at the same time promoting the publicizing of the applicant's] 
programmes through daily newspapers'. 

46 With regard to the substance of the dispute, the Commission pointed out at the 
hearing that the concern expressed by the applicant over the viability of the Radio 
Times if it were to be faced with competition from general television magazines 
had since proven to be unfounded, following the enactment by the United 
Kingdom Parliament of the Broadcasting Act 1990. The changes brought about by 
that act led, as from March 1991, to the publication by the BBC and ITP of their 
respective magazines in the form of multi-channel guides giving television viewers 
information on BBC, ITV, Channel 4 and satellite channel programmes. 

— Legal assessment 

47 In the light of the arguments of the parties, detailed above, the Court, in its review 
of the merits of the plea based on a breach of Article 86 and an inadequate 
statement of reasons, must examine four points. First of all, the definition of the 
relevant product market must be considered; then, secondly, the applicant's 
position on that market must be determined. As a third stage, the Court must 
decide whether or not the conduct at issue constitutes an abuse and whether the 
decision contains a sufficient statement of the reasons on which it is based in that 
regard. Fourthly, it must rule on the effects of that conduct on trade between 
Member States. 

— The definition of the relevant products 

48 As regards the definition of the relevant product market — according to the 
decision, the relevant products are the applicant's weekly programme listings and 
the television guides in which those listings are published — the Court finds that, 
contrary to the applicant's claims, the products thus defined represent specific 
markets which cannot be identified either with the market for broadcasting 
services or with the market for information on television programmes in general. 

II - 559 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991—CASE T-70/89 

49 In the context of this dispute, the markets for weekly listings and for the television 
magazines in which they are published fall within a sphere of economic 
activity — publishing — which is entirely separate from that of broadcasting. It 
must be stressed that the listings are utilizable only as programme information, 
essential for the production of television magazines. They are therefore clearly 
distinguishable from the programmes themselves. Furthermore, the publication by 
the applicant of its own television magazine represents a commercial activity 
totally unrelated to its main activity of broadcasting. That finding is not affected 
by the fact that the applicant endeavours, as part of its public service function, to 
promote the programmes which it broadcasts, inter alia by ensuring that the infor­
mation on its programmes published in the Radio Times meets certain criteria of 
quality and provides a full presentation of the programmes in that magazine's 
sixteen regional editions. 

50 In fact, the markets for weekly listings and for the television magazines in which 
they are published constitute sub-markets within the market for television 
programme information in general. They offer a product — information on weekly 
programmes — for which there is a specific demand, both from third parties 
wishing to publish and market comprehensive television guides and from television 
viewers. The former are unable to publish such guides unless they have at their 
disposal all the weekly programme listings for the channels which can be received 
within the relevant geographic market. As regards the latter, it must be observed 
that, as the Commission rightly established in its decision, the programme infor­
mation available on the market at the time of the adoption of the decision, namely 
the complete lists of programmes for a 24-hour period — and for a 4 8-hour period 
at weekends and before public holidays — published in certain daily and Sunday 
newspapers, and the television sections of certain magazines covering in addition 
'highlights' of the week's programmes, are only to a limited extent substitutable for 
advance information to viewers on all the week's programmes. Only weekly tele­
vision guides containing comprehensive listings for the week ahead enable users to 
decide in advance which programmes they wish to follow and arrange any leisure 
activities for the week accordingly. 

That limited substitutability of weekly programme information is evidenced in 
particular by the success enjoyed, at the material time, by the specialized television 

II - 560 



BBC v COMMISSION 

magazines which were all that was available on the market in weekly guides in the 
United Kingdom and Ireland and, in the rest of the Community, by the compre­
hensive television guides available on the market in the other Member States. That 
clearly demonstrates the existence of a specific, constant and regular potential 
demand on the part of viewers, in this case in Ireland and Northern Ireland, for 
television magazines containing comprehensive television programme listings for 
the week ahead, irrespective of any other sources of programme information 
available on the market. 

— The existence of a dominant position 

51 With regard to the applicant's position on the relevant market, the Court notes 
that the BBC enjoyed, as a consequence of its copyright in its programme listings, 
the exclusive right to reproduce and market those listings. It was thus able, at the 
material time, to secure a monopoly over the publication of its weekly listings in 
the Radio Times, a magazine specializing in its own programmes. Consequently, 
the applicant clearly held at that time a dominant position both on the market 
represented by its weekly listings and on the market for the magazines in which 
they were published in Ireland and Northern Ireland. Third parties such as Magill 
who wished to publish a general television magazine were in a situation of 
economic dependence on the applicant, which was thus in a position to hinder the 
emergence of any effective competition on the market for information on its 
weekly programmes (judgment of the Court of Justice of 9 November 1983 in 
Case 322/81 Michelin v Commission [1983] ECR 3461, paragraph 30). 

— The existence of an abuse 

52 Having established that the applicant occupied a dominant position at the material 
time, the Court must determine whether or not its policy on the distribution of 
information concerning the BBC's weekly programmes, based on the exploitation 
of its copyright in the programme listings, constituted an abuse within the meaning 
of Article 86. In order to do so, it is necessary to interpret Article 86 in the light of 
the copyright in programme listings. 

53 In the absence of harmonization of national rules or Community standardization, 
the determination of the conditions and procedures under which copyright is 

II-561 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991—CASE T-70/89 

protected is a matter for national rules. That division of powers with regard to 
intellectual property rights was explicitly endorsed by the Court of Justice in its 
judgment of 14 September 1982 in Case 144/81 (Keurkoop v Nancy Kean Gifts, 
cited above, paragraph 18 of the judgment) and confirmed, in particular, in its 
judgments of 5 October 1988 in Case 53/87 (CICRA v Renault, cited above, 
paragraph 10 of the judgment) and Case 238/87 (Volvo v Veng, cited above, 
paragraph 7 of the judgment). 

54 The relationship between national intellectual property rights and the general rules 
of Community law is governed expressly by Article 36 of the Treaty, which 
provides for the possibility of derogating from the rules relating to the free 
movement of goods on grounds of the protection of industrial or commercial 
property. However, that derogation is explictly made subject to certain reser­
vations. The protection of intellectual property rights conferred by national law is 
recognized, in Community law, only subject to the conditions set out in the second 
sentence of Article 36. Under that provision, restrictions on free movement arising 
out of the protection of intellectual property 'shall not . . . constitute a means of 
arbitrary discrimination or a disguised restriction on trade between Member 
States'. Article 36 thus emphasizes that the reconciliation between the requirements 
of the free movement of goods and the respect to which intellectual property rights 
are entitled must be achieved in such a way as to protect the legitimate exercise of 
such rights, which alone is justified within the meaning of that article, and to 
preclude any improper exercise thereof likely to create artificial partitions within 
the market or pervert the rules governing competition within the Community. The 
exercise of intellectual property rights conferred by national legislation must 
consequently be restricted as far as is necessary for that reconciliation (see the 
judgment of 14 September 1982 in Case 144/81 Keurkoop v Nancy Kean Gifts, 
paragraph 24). 

55 Within the system of the Treaty, Article 36 must be interpreted 'in the light of the 
Community's objectives and activities as defined by Articles 2 and 3 of the 
EEC Treaty', as the Court of Justice held in its judgment of 9 February 1982 in 
Case 270/80 (Polydor v Harlequin [1982] ECR 329, paragraph 16). That 
assessment must take into account, in particular, the requirements arising out of 
the establishment of a system of free competition within the Community, referred 
to in Article 3(f), which take the form, inter alia, of the prohibitions laid down in 
Articles 85 and 86 of the Treaty. 

56 Under Article 36, as it has been interpreted by the Court of Justice in the light of 
the objectives pursued by Articles 85 and 86 and the provisions governing the free 
movement of goods or services, only those restrictions on freedom of competition, 
free movement of goods or freedom to provide services which are inherent in the 
protection of the actual substance of the intellectual property right are permitted in 

II - 562 



BBC v COMMISSION 

Community law. In its judgment of 8 June 1971 in Case 78/70 Deutsche Gram­
mophon, cited above, which concerned a right similar to copyright, the Court of 
Justice held: 'Although it permits prohibitions or restrictions on the free movement 
of products, which are justified for the purpose of protecting industrial and 
commercial property, Article 36 only admits derogations from that freedom to the 
extent to which they are justified for the purpose of safeguarding rights which 
constitute the specific subject-matter of such property' (paragraph 11 of the 
judgment; see also the judgment of 18 March 1980 in Case 62/79 Coditei v 
Ciné-Vog Films [1980] ECR 881, paragraph 14; judgment of 22 January 1981 in 
Case 58/80 Dansk Supermarked v ¡merco [1981] ECR 181, paragraph 11; and 
judgment of 6 October 1982 in Case 262/81 Coditei, cited above, paragraph 12; 
with regard to intellectual property rights other than copyright, see the judgment 
of 31 October 1974 in Case 16/74 Centrafarm v Winthrop [1974] ECR 1183; 
judgment of 23 May 1978 in Case 102/77 Hoffinann-La Roche v Centrafarm 
[1978] ECR 1139, paragraph 8; judgment of 25 February 1986 in Case 193/83 
Windsurfing International v Commission [1986] ECR 611, paragraph 45; 
judgments of 5 October 1988 in Case 53/87 CICRA v Renault, cited above, 
paragraph 11, and Case 238/87 Volvo v Veng, cited above, paragraph 8; and 
judgment of 17 October 1990 in Case C-10/89 S. A. CNL-SUCAL NVv HAG 
GFAG [1990] ECR I-3711, paragraph 12). 

57 It is common ground that in principle the protection of the specific subject-matter 
of a copyright entitles the copyright-holder to reserve the exclusive right to 
reproduce the protected work. The Court of Justice expressly recognized that in 
its judgment of 17 May 1988 in Case 158/86 Warner Brothers v Christiansen, cited 
above, in which it held that '[t]he two essential rights of the author, namely the 
exclusive right of performance and the exclusive right of reproduction, are not 
called in question by the rules of the Treaty' (paragraph 13; see also the judgment 
of 24 January 1989 in Case 341/87 EMI Electrola v Patricia Im- und Export and 
Others [1989] ECR 79, paragraphs 7 and 14). 

58 However, while it is plain that the exercise of the exclusive right to reproduce a 
protected work is not in itself an abuse, that does not apply when, in the light of 
the details of each individual case, it is apparent that that right is exercised in such 
ways and circumstances as in fact to pursue an aim manifestly contrary to the 
objectives of Article 86. In that event, the copyright is no longer exercised in a 
manner which corresponds to its essential function, within the meaning of Article 
36 of the Treaty, which is to protect the moral rights in the work and ensure a 
reward for the creative effort, while respecting the aims of, in particular, Article 86 
(see, with regard to patent rights, the judgment of the Court of Justice of 14 July 
1981 in Case 187/80 Merck & Co v Stephar [1981] ECR 2063, paragraph 10, and 
the judgment of 9 July 1985 in Case 19/84 Pharmon v Hoechst [1985] ECR 2281, 
paragraph 26; with regard to copyright, see the judgment of 17 May 1988 in Case 

II-563 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991—CASE T-70/89 

158/86 Warner Brothers v Christiansen, cited above, paragraph 15). In that case, 
the primacy of Community law, particularly as regards principles as fundamental 
as those of the free movement of goods and freedom of competition, prevails over 
any use of a rule of national intellectual property law in a manner contrary to 
those principles. 

59 That analysis is borne out by the case-law of the Court of Justice which in its 
abovementioned judgments of 5 October 1988 — Volvo v Veng, on which the 
Commission relies, and CICRA v Renault— held that the exercise of an exclusive 
right which, in principle, corresponds to the substance of the relevant intellectual 
property right may nevertheless be prohibited by Article 86 if it involves, on the 
part of the undertaking holding a dominant position, certain abusive conduct. The 
questions referred to the Court in those two cases — both references for a 
preliminary ruling — turned on whether the conduct of two car manufacturers 
who reserved to themselves the exclusive right to manufacture and market spare 
parts for the vehicles which they produced, on the basis of their registered designs 
for those parts, was permissible. The Court cited, as examples of conduct consti­
tuting abuses within the meaning of Article 86, the arbitrary refusal to supply spare 
parts to independent repairers, the fixing of prices for spare parts at an unfair level 
or a decision no longer to produce spare parts for a particular model even though 
many cars of that model were still in circulation ( Volvo v Veng, paragraph 9, and 
CICRA v Renault, paragraph 18). 

60 In the present case, it must be noted that the applicant, by reserving the exclusive 
right to publish its weekly television programme listings, was preventing the 
emergence on the market of a new product, namely a general television magazine 
likely to compete with its own magazine, the Radio Times. The applicant was thus 
using its copyright in the programme listings which it produced as part of its 
broadcasting activity in order to secure a monopoly in the derivative market of 
weekly television guides. It appears significant, in that connection, that the 
applicant also authorized, free of charge, the publication of its daily listings and of 
highlights of its weekly programmes in the press in both Ireland and the United 
Kingdom. Moreover, it authorized the publication of its weekly listings in other 
Member States, without charging royalties. 

Conduct of that type — characterized by preventing the production and marketing 
of a new product, for which there is potential consumer demand, on the ancillary 
market of television magazines and thereby excluding all competition from that 
market solely in order to secure the applicant's monopoly — clearly goes beyond 
what is necessary to fulfil the essential function of the copyright as permitted in 
Community law. The applicant's refusal to authorize third parties to publish its 

II-564 



BBC v COMMISSION 

weekly listings was, in this case, arbitrary in so far as it was not justified either by 
the specific needs of the broadcasting sector, with which the present case is not 
concerned, or by those peculiar to the activity of publishing television magazines. 
It was thus possible for the applicant to adapt to the conditions of a television 
magazine market which was open to competition in order to ensure the 
commercial viability of its weekly publication, the Radio Times. The applicant's 
conduct cannot, therefore, be covered in Community law by the protection 
conferred by its copyright in the programme listings. 

61 In confirmation of that finding, it must also be stressed that, contrary to its 
assertions, the applicant's refusal to authorize third parties to publish its weekly 
programme listings may be distinguished from the refusal of Volvo and Renault, 
considered in the abovementioned judgments of 5 October 1988, to grant third 
parties licences to manufacture and market spare parts. In the present case, the aim 
and effect of the applicant's exclusive reproduction of its programme listings was 
to exclude any potential competition from the derivative market represented by 
information on the weekly programmes broadcast on BBC channels, in order to 
maintain the monopoly enjoyed, through the publication of the Radio Times, by 
the applicant on that market. From the point of view of outside undertakings 
interested in publishing a television magazine, the applicant's refusal to authorize, 
on request and on a non-discriminatory basis, any third party to publish its 
programme listings is therefore comparable, as the Commission rightly stresses, to 
an arbitrary refusal by a car manufacturer to supply spare parts — produced in the 
course of his main activity of car making — to an independent repairer carrying on 
his business on the derivative market of automobile maintenance and repair. 
Moreover, the applicant's conduct stifled the emergence on the market of a certain 
type of product, namely general television magazines. Consequently, in so far as it 
was in particular characterized, in that regard, by a failure to take consumer needs 
into consideration, that conduct also presented a certain similarity to a decision by 
a car manufacturer — envisaged as a hypothesis by the Court of Justice in the 
abovementioned judgments — no longer to produce spare parts for certain models 
even though there was still a market demand for such parts (Volvo v Veng, 
paragraph 9 of the judgment, and CICRA v Renault, paragraph 18). It is thus clear 
from that comparison that the applicant's conduct is not related, according to the 
criteria established in the case-law to which the parties refer, to the actual 
substance of its copyright. 

II - 565 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991—CASE T-70/89 

62 In the light of the foregoing considerations, the Court finds that, although the 
programme listings were at the material time protected by copyright as laid down 
by national law, which still determines the rules governing that protection, the 
conduct at issue could not qualify for such protection within the framework of the 
necessary reconciliation between intellectual property rights and the fundamental 
principles of the Treaty concerning the free movement of goods and freedom of 
competition. The aim of that conduct was clearly incompatible with the objectives 
of Article 86. 

63 In that connection, however, the applicant also claims that the decision does not 
contain an adequate statement of the reasons on which it is based. That claim 
cannot be upheld. In the decision, the Commission clearly stated its reasons for 
finding that the applicant, by using its exclusive right to reproduce the listings as 
the instrument of a policy contrary to the objectives of Article 86, went beyond 
what was necessary to ensure the protection of the actual substance of its 
copyright and committed an abuse within the meaning of Article 86. Contrary to 
the applicant's allegations, the statement of reasons in the contested decision is 
thus sufficient to allow interested parties to ascertain the main legal and factual 
criteria on which the Commission based its findings and to enable the Court to 
carry out its review. It therefore fulfils the conditions relating to the respect of the 
right to a fair hearing as they have consistently been defined in the case-law. The 
Court of Justice has held, inter alia in its judgment of 17 January 1984 in Joined 
Cases 43 and 63/82 VBVB and VBBB v Commission [1984] ECR 19, that 
'although, under Article 190 of the Treaty, the Commission is required to state the 
factual matters justifying the adoption of a decision, together with the legal 
considerations which have led to its adopting it, the article does not require the 
Commission to discuss all the matters of fact and law which may have been dealt 
with during the administrative proceedings' (paragraph 22; see also the judgment 
of 11 July 1989 in Case 246/86 Belasco v Commission [1989] ECR 2117, para­
graphs 55 and 56). The legal and factual arguments essential to establishing the 
allegations made against the applicant in the decision appeared in the statement of 
objections. The applicant's contention that the administrative procedure was 
unlawful must therefore also be dismissed (judgment of the Court of Justice of 
25 October 1983 in Case 107/82 AEG v Commission [1983] ECR 3151, 
paragraph 30). 

— Effects on trade between Member States 

64 It must be pointed out, first of all, that the interpretation and application of the 
condition that the abuse must affect trade between Member States in order for 

II - 566 



BBC v COMMISSION 

Article 86 to be applicable 'must be based on the purpose of that condition which 
is to define, in the context of the law governing competition, the boundary 
between the areas respectively covered by Community law and the law of the 
Member States. Thus Community law covers any agreement or any practice which 
is capable of constituting a threat to freedom of trade between Member States in a 
manner which might harm the attainment of the objectives of a single market 
between the Member States, in particular by partitioning the national markets or 
by affecting the structure of competition within the common market' (judgment of 
the Court of Justice of 31 May 1979 in Case 22/78 Hugin v Commission [1979] 
ECR 1869, paragraph 17; see also the judgment of 6 March 1974 in Joined Cases 
6 and 7/73 Commercial Solvents v Commission [1974] ECR 223, paragraph 32; the 
judgment of 13 February 1979 in Case 85/76 Hoffmann-La Roche v Commission 
[1979] ECR 461, paragraph 125; and the judgment of 14 February 1978 in Case 
27/76 United Brands v Commission [1978] ECR 207, paragraph 201). It is enough, 
in order for Article 86 to be applicable, that the abusive conduct should be capable 
of affecting trade between Member States. It is therefore not necessary to find that 
there is a real and present effect on inter-State trade (see, inter alia, the judgment 
of the Court of Justice of 9 November 1983 in Case 322/81 Michelin v 
Commission, cited above, paragraph 104, and its judgment of 23 April 1991 in 
Case C-41/90 Höfner and Eiser \ Macrotron, [1991] ECR 1-1979, paragraph 32). 

65 In the present case, the Court finds that the applicant's conduct modified the 
structure of competition on the market for television guides in Ireland and 
Northern Ireland and thus affected potential trade flows between Ireland and the 
United Kingdom. 

The applicant's refusal to authorize interested third parties to publish its weekly 
listings had decisive repercussions on the structure of competition in the field of 
television magazines in the territory of Ireland and Northern Ireland. Through its 
licensing policy which prevented, inter alia, Magill from publishing a general tele­
vision magazine to be marketed in both Ireland and Northern Ireland, the 
applicant not only eliminated a competing undertaking from the market for tele­
vision guides but also excluded any potential competition from that market, thus in 
effect maintaining the partitioning of the markets represented by Ireland and 
Northern Ireland respectively. The conduct in question was therefore undeniably 
capable of affecting trade between Member States. 

It must further be pointed out that clear evidence of the appreciable effect which 
the policy at issue had on potential trade flows between Ireland and the United 

II - 567 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991—CASE T-70/89 

Kingdom may be found in the specific demand for a general television magazine 
of the Magill TV Guide type, demonstrated by the success of television magazines 
specializing in the programmes of a single television channel in the absence, at the 
material time, of a comprehensive television guide on the relevant geographical 
market. The applicant's information policy as regards weekly programmes 
hindered the production and marketing of general television magazines, which 
were intended for all television viewers in Ireland and Northern Ireland. The 
relevant geographical area, within which a single market in television broadcasting 
services has already been achieved, likewise represents a single market for infor­
mation on television programmes, particularly since trade is greatly facilitated by a 
common language. 

66 For all those reasons, the pleas based on a breach of Article 86 and inadequate 
statement of the reasons on which the decision was based must be dismissed as 
unfounded. 

67 It follows that the application for the annulment of the decision in its entirety must 
be dismissed. 

The alternative application for the annulment of Article 2 of the decision 

68 In support of its alternative conclusions, the applicant alleges infringement of 
Article 3(1) of Regulation No 17 and infringement of the Berne Convention of 
1886 for the protection of literary and artistic works, as revised at Brussels in 1948 
and at Paris in 1971 (hereinafter referred to as 'the Berne Convention'), with a 
view to obtaining the partial annulment of the decision, confined to Article 2 in so 
far as it imposes compulsory licensing. 

1. Infringement of Article 3(1) of Regulation No 17 of the Council 

— Arguments of the parties 

69 In the alternative, the applicant contests the obligation imposed upon it in Article 2 
of the decision to permit third parties to publish its weekly programme listings. It 
claims that the Commission has infringed Article 3(1) of Regulation No 17, which 
provides: 'Where the Commission, upon application or upon its own initiative, 

II-568 



BBC v COMMISSION 

finds that there is infringement of Article 85 or Article 86 of the Treaty, it may by-
decision require the undertakings or associations of undertakings concerned to 
bring such infringement to an end'. That article, in the applicant's submission, only 
authorizes the Commission to order the undertakings to bring the infringement to 
an end. The applicant alleges that the Commission did not merely require the 
BBC to bring the infringement to an end but laid down the precise manner in 
which that was to be brought about, by requiring it to grant 'compulsory licences 
of the protected works'. The applicant points to other ways in which, it submits, 
the infringement could have been terminated: ceasing publication of Radio Times, 
at least in Ireland, selling the magazine as a going concern or offering the weekly 
listings by auction to the highest bidder. It therefore considers that it is for the 
parties alone to determine how the termination of the infringement, ordered by the 
Commission, is to be achieved. 

70 The Commission, on the other hand, maintains that in Article 2 of the decision it 
not exceed its powers under Article 3 of Regulation No 17. It points out that 
Article 2 suggests two ways of bringing the infringement to an end: the supply to 
third parties on request and on a non-discriminatory basis of the listings concerned 
with a view to their publication — the course preferred by the Commission — or 
the grant of licences on conditions which take account of the parties' legitimate 
preoccupations. Contrary to the applicant's contention, the decision does not 
therefore impose a single solution but proposes, in a flexible manner, certain 
courses of conduct designed to bring the infringement to an end which are 
consistent with well-established case-law and practice (see the judgment of the 
Court of Justice of 6 March 1974 in Joined Cases 6 and 7/73 Commercial Solvents 
v Commission, cited above). 

— Legal assessment 

71 It is necessary to interpret Article 3(1) of Regulation No 17 in order to determine 
whether the Commission is entitled to order the applicant to permit the publication 
of its weekly listings by third parties, if necessary by granting licences. The Court 
notes that the power conferred on the Commission by Article 3 to require the 
undertakings concerned to bring an infringement to an end implies, according to 
established case-law, a right to order such undertakings to take or refrain from 
taking certain action with a view to bringing the infringement to an end. In that 
light, the obligations imposed upon the undertakings must be defined with regard 
to requirements related to re-establishing compliance with the law, taking into 
account the details of each individual case. In its judgment of 6 March 1974 in 
Joined Cases 6 and 7/73 Commercial Solvents v Commission, the Court of Justice 

II - 569 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991—CASE T-70/89 

held that Article 3 of Regulation No 17 'must be applied in relation to the 
infringement which has been established and may include an order to do certain 
acts or provide certain advantages which have been wrongfully withheld as well as 
prohibiting the continuation of certain action[s], practices or situations which are 
contrary to the Treaty'. It specified that '[f]or this purpose the Commission may, if 
necessary, require the undertaking concerned to submit to it proposals with a view 
to bringing the situation into conformity with the requirements of the Treaty' 
(paragraph 45). Moreover, the Court of Justice has expressly acknowledged, in an 
order of 17 January 1980, that the Commission must be able to exercise the right 
to take decisions conferred upon it 'in the most efficacious manner best suited to 
the circumstances of each given situation' (Case 792/79 R Camera Care v 
Commission [1980] ECR 119, paragraph 17). 

72 In the present case, the Court finds that the constituent elements of the 
infringement revealed by the consideration of the first plea justify the measures 
imposed in Article 2 of the decision. The requirement that the applicant supply 
ITP, RTE and third parties on request and on a non-discriminatory basis with its 
weekly listings with a view to their publication is, in the light of the specific 
circumstances of the case as found by the Court when considering the constituent 
elements of the infringement, the only means of bringing that infringement to an 
end, as the Commission established in the contested decision. The various options 
suggested by the applicant — which, although it does not appear to be envisaging 
or proposing their actual implementation, claims that they are capable of bringing 
the abuse to an end, thus ostensibly demonstrating that the Commission exceeded 
its powers by imposing the grant of licences — are not sufficient, in view of the 
structure of the market for television magazines, to eliminate the effect of the 
exclusion of competition described above, which constitutes an abuse. By ordering 
the applicant to permit third parties, on request and on a non-discriminatory basis, 
to publish its weekly listings, the Commission did not deprive it of its choice 
between the various measures which could bring the infringement to an end. It 
must, moreover, be emphasized that the counterpart to the requirement that the 
applicant allow third parties to publish its listings, subject possibly to the payment 
of reasonable royalties, is the applicant's right, which Article 2 of the decision 
quite properly recognizes, to include in any licences granted such terms as are 
necessary to ensure 'comprehensive high-quality coverage of all [its] programmes, 
including those of minority and/or regional appeal, and those of cultural, 
historical and educational significance'. That was the context in which the 
Commission ordered the applicant, in the same article, to submit to it for approval 
proposals regarding such terms. All the obligations placed on the applicant in 
Article 2 of the decision are thus justified in the light of their purpose, as defined 

II - 570 



BBC v COMMISSION 

in Article 3(1) of Regulation No 17, namely to bring the infringement to an end. 
It follows that the Commission did not go beyond the limits of its power of 
assessment under that paragraph. 

73 For all those reasons, the plea based on infringement of Article 3(1) of Regulation 
No 17 must be dismissed as unfounded. 

2. Infringement of the Berne Convention 

— Arguments of the parties 

74 Also in the alternative, the applicant maintains that even if Article 3 of Regulation 
No 17 authorizes the Commission to prescribe, in appropriate circumstances, the 
granting of compulsory licences, such a solution is incompatible with the Berne 
Convention. It considers that, since all the Member States of the Community are 
parties to the Berne Convention, that convention must be regarded as forming part 
of Community law and reflecting the relevant principles thereof, pursuant to 
Article 234 of the Treaty. 

The applicant points out that Article 9(1) of the convention confers on the author 
of a literary or artistic work the exclusive right of reproducing the protected work. 
Article 9(2), introduced by the Paris revision of 1971, it claims, allows a signatory 
State to permit the reproduction of literary and artistic works in certain special 
cases, provided that such reproduction does not conflict with a normal exploitation 
of the work and does not unreasonably prejudice the legitimate interests of the 
author. 

The applicant infers that Article 2 of the decision is incompatible with the Berne 
Convention inasmuch as it conflicts with the normal exploitation of its copyright in 
the programme listings and seriously prejudices its legitimate interests. 

75 The Commission contends, however, that the Berne Convention does not apply to 
the present case. The Community is not a party to the Convention, the 
Commission explains, and it has consistently been held that 'in matters governed 

II-571 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991—CASE T-70/89 

by the EEC Treaty, that Treaty takes precedence over agreements concluded 
between Member States before its entry into force' (judgment of the Court of 
Justice of 27 February 1962 in Case 10/61 Commission v Italy [1962] ECR 1). 
Moreover, the Berne Convention is not applicable in any event because, in the 
Commission's view, copyright within the meaning of that convention cannot 
subsist in programme listings. However, even if the decision did cover information 
in which copyright subsisted, the Commission contends in the alternative that the 
fact that the information was provided free of charge to certain third parties for 
publication shows that compulsory licensing for a reasonable fee would not 
prejudice the legitimate interests of the applicant and would therefore be in 
conformity with the Berne Convention. 

— Legal assessment 

76 Logically, consideration must first be given to the problem of the applicability to 
the present case of the Berne Convention and to the Commission's argument that 
Community law takes precedence over the provisions of that convention. In that 
regard, the Court observes, first of all, that the Community — to which, as 
Community law now stands, powers have not been transferred in the field of intel­
lectual and commercial property — is not a party to the Berne Convention, which 
has been ratified by all the Member States. As regards conventions concluded by 
Member States, it must be noted that Article 234 of the EEC Treaty governs the 
relationship between the provisions of the Treaty and international agreements 
concluded by the Member States before its entry into force. It provides: 'The 
rights and obligations arising from agreements concluded before the entry into 
force of this Treaty between one or more Member States on the one hand, and 
one or more third countries on the other, shall not be affected by the provisions of 
this Treaty'. The Court of Justice has interpreted that article as affecting only 
obligations entered into by Member States towards non-member countries. In its 
judgment of 11 March 1986 in Case 121/85 Conegate Ltd v HM Customs and 
Excise [1986] ECR 1007, it held that 'Article 234 is intended to ensure that the 
application of the Treaty does not affect either the duty to observe the rights of 
non-member countries under an agreement previously concluded with a Member 
State, or the observance by that Member State of its obligations under that 
agreement. Agreements concluded prior to the entry into force of the Treaty may 
not therefore be relied upon in relations between Member States in order to justify 
restrictions on trade within the Community' (paragraph 25; see also the judgment 
of 27 February 1962 in Case 10/61 Commission v Italy, cited above, especially at 
p. 10; and the judgment of 14 October 1980 in Case 812/79 Attorney-General v 
Burgoa [1980] ECR 2787, paragraph 8). 

II-572 



BBC COMMISSION 

77 In the present case concerning Ireland and the United Kingdom, it must be 
pointed out that, under Article 5 of the Act of Accession, Article 234 of the 
EEC Treaty applies to agreements or conventions concluded before their 
accession to the Community on 1 January 1973. In intra-Community relations, 
therefore, the provisions of the Berne Convention, ratified by Ireland and the 
United Kingdom before 1 January 1973, cannot affect the provisions of the 
Treaty. The applicant may not rely on them to justify restrictions on the system of 
freedom of competition established and implemented within the Community 
pursuant to the Treaty and, in particular, Article 86 thereof. The argument that 
Article 2 of the decision is in conflict with Article 9(1) of the Berne Convention 
must therefore be dismissed, without there even being any need to inquire into its 
substance. 

The same conclusion is reached with regard to Article 9(2). It is sufficient to point 
out that that paragraph was introduced by the Paris revision of 1971, to which the 
United Kingdom has been a party since 2 January 1990 and which Ireland has not 
yet ratified. As far as the United Kingdom is concerned, the Paris revision — and 
in particular Article 9(2) of the convention — was therefore ratified subsequent to 
its accession to the Community and consequently cannot affect a provision of the 
EEC Treaty. Member States may not set aside the rules arising out of the Treaty 
by concluding an international agreement or convention. If they wish to do so, 
they must use the procedure provided for in Article 236 of the Treaty. It follows 
that Article 9(2) of the Berne Convention may not be relied upon in limitation of 
the powers conferred on the Community by the Treaty for the implementation of 
the competition rules laid down therein, in particular in Article 86 and the rules 
for its implementation, such as Article 3 of Regulation No 17. 

78 The plea of infringement of the Berne Convention must therefore in any event be 
dismissed as unfounded. 

79 It follows that the alternative conclusions seeking the annulment of Article 2 of the 
decision must be rejected, and that the application must be dismissed in its entirety. 

I I -573 



JUDGMENT OF 10. 7. 1991—CASE T-70/89 

Costs 

80 Under Article 69 (2) of the Rules of Procedure of the Court of Justice, applicable 
mutatis mutandis to procedure before the Court of First Instance under the third 
paragraph of Article 11 of the Council Decision of 24 October 1988, cited above, 
the unsuccessful party is to be ordered to pay the costs if they have been asked for 
in the successful party's pleading. Since the applicant has failed in all its 
submissions, it must be ordered to pay the costs, including those of the intervener. 

On those grounds, 

THE COURT (Second Chamber) 

hereby: 

1. Dismisses the application; 

2. Orders the applicant to pay the costs, including those of the intervener. 

Saggio Yeraris 

Briët Barrington Biancarelli 

Delivered in open court in Luxembourg on 10 July 1991. 

H.Jung 
Registrar 

A. Saggio 

President of the Second Chamber 

II - 574 


