
RTE MOD KOMMISSIONEN 

RETTENS DOM (Anden Afdeling) 
10. juli 1991 * 

Indholdsfortegnelse 

Faktiske omstændigheder og retsforhandlinger 491 

Parternes påstande 498 

Påstanden om annullation af beslutningen i sin helhed 498 

1. Tilsidesættelse af væsentlige formforskrifter 498 

— Parternes argumenter 498 

— Retlig bedømmelse 499 

2. Tilsidesættelse af Traktatens artikel 86 503 

— Parternes argumenter 503 

— Retlig bedømmelse 515 

— Definitionen af de omhandlede produkter 515 

— Spørgsmålet om, hvorvidt der er tale om en dominerende stilling 517 

— Omfanget af det relevante geografiske marked 517 

— Spørgsmålet om, hvorvidt der foreligger et misbrug 517 

— Virkningerne af samhandelen mellem medlemsstaterne 522 

3. Tilsidesættelse af Traktatens artikel 90, stk. 2 524 

— Parternes argumenter 524 

— Retlig bedømmelse 524 

Den subsidiære påstand om annullation af beslutningens artikel 2 526 

9 Processprog: engelsk. 

II - 489 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-69/89 

1. Spørgsmålet om, hvorvidt beslutningens artikel 2 er overflødig 526 

2. Spørgsmålet om, hvorvidt beslutningens artikel 2 er selvmodsigende 527 

3. Tilsidesættelse af artikel 3, stk. 1, i Rådets forordning nr. 17 528 

— Parternes argumenter 528 

— Retlig bedømmelse 528 

4. Tilsidesættelse af Berner-konventionen 530 

— Parternes argumenter 530 

— Retlig bedømmelse 531 

5. Tilsidesættelse af proportionalitetsprincippet 532 

Sagens omkostninger 534 

I sag T-69/89, 

Radio Telefis Eireann, Dublin, ved advokaterne Willy Alexander, Harry Ferment 
og Gerard van der Wal, Haag, for direktør Gerald F. Mc Laughlin, Radio Telefis 
Eireann's juridiske afdeling, og for Solicitors Eugene F. Collins & Son, Dublin, 
og med valgt adresse i Luxembourg hos advokat Ernest A. L. Arendt, 4, avenue 
Marie-Thérèse, 

sagsøger, 

mod 

Kommissionen for De Europæiske Fællesskaber ved Jacques Bourgeois, Kommis­
sionens Juridiske Tjeneste, som befuldmægtiget, bistået af advokat Ian Forrester, 
QC, of the Scottish Bar, og med valgt adresse i Luxembourg hos Guido Berardis, 
Kommissionens Juridiske Tjeneste, Centre Wagner, Kirchberg, 

sagsøgt, 

støttet af 
II - 490 



RTE MOD KOMMISSIONEN 

Magill TV Guide Limited, et irsk selskab med hjemsted i Dublin, ved John D. 
Cooke, Senior Counsel, of the Irish Bar, for Solicitors Gore & Grimes, Dublin, og 
med valgt adresse i Luxembourg hos advokat Louis Schiltz, 83, boulevard Grande-
Duchesse Charlotte, 

intervenient, 

angående annullation af Kommissionens beslutning 89/205/EØF af 21. december 
1988 (EFT 1989 L 78, s. 43) om en procedure i henhold til EØF-Traktatens arti­
kel 86 (IV/31.851-Magill TV Guide / ITP, BBC og RTE), 

har 

DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABERS RET I FØRSTE INSTANS 
(Anden Afdeling) 

sammensat af afdelingsformanden, A. Saggio, og dommerne C. Yeraris, C. P. 
Briët, D. Barrington og J. Biancarelli, 

justitssekretær: H. Jung, 

på grundlag af den skriftlige forhandling og efter retsmødet den 21. februar 1991, 

afsagt følgende 

Dom 

Faktiske omstændigheder og retsforhandlinger 

1 Ved stævning, indgået til Domstolens Justitskontor den 10. marts 1989, har Radio 
Telefis Eireann (herefter benævnt »RTE«) anlagt sag med påstand om annullation 
af Kommissionens beslutning af 21. december 1988 (herefter benævnt »beslutnin­
gen«), hvori det fastslås, at den politik og praksis, der blev udøvet af RTE på det 
relevante tidspunkt med hensyn til udgivelsen af ugentlige forhåndsoversigter over 
RTE-tv- og radioprogrammer, som kan modtages i Irland og Nordirland, udgør 
en overtrædelse af EØF-Traktatens artikel 86, i det omfang denne politik og prak­
sis var til hinder for udgivelse og salg af alsidige ugentlige tv-programblade i Irland 
og Nordirland. Nærværende sag er et af flere annullationssøgsmål vedrørende 

II-491 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-69/89 

samme beslutning, der er anlagt af de øvrige virksomheder, beslutningen er rettet 
til, nemlig dels British Broadcasting Corporation og BBC Enterprises Limited 
(herefter benævnt »BBC«), dels Independent Television Publications Ltd (herefter 
benævnt »ITP«), hhv. sag T-70/89 og sag T-76/89. 

2 Baggrunden for beslutningen kan sammenfattes således. De fleste husstande i Ir­
land og mellem 30-40% af husstandene i Nordirland kan modtage mindst seks 
tv-kanaler: RTE1 og RTE2, der udsendes af RTE, som har et lovbeskyttet mo­
nopol på radio- og fjernsynsspredning i Irland, BBCl og BBC2, der udsendes af 
BBC, samt ITV og Channel 4, som på det relevante tidspunkt blev udsendt af 
tv-selskaber, som af Independent Broadcasting Authority (herefter benævnt »IBA«) 
havde fået koncession på udsendelse af uafhængige fjernsynsprogrammer. I Det 
Forenede Kongerige havde BBC og IBA et duopol på levering af landsdækkende 
fjernsyn. Desuden kunne et stort antal seere i Storbritannien og i Irland modtage 
adskillige satellitprogrammer, enten direkte eller gennem kabelnet. Der fandtes 
dog ikke kabel-tv i Nordirland. 

På det for sagen relevante tidspunkt fandtes der ikke noget generelt ugentligt tv-
program på markedet i Irland og Nordirland på grund af den politik med hensyn 
til at give oplysninger om programmerne på de seks ovennævnte kanaler, som blev 
fulgt af de selskaber, beslutningen er rettet til. Selskaberne udgav nemlig hver især 
et særligt tv-programblad, som udelukkende indeholdt det pågældende selskabs 
egne programmer, og de forbeholdt sig ophavsretten til deres ugentlige program­
oversigter i henhold til United Kingdom Copyright Aet 1956 og Irish Copyright 
Aet 1963 for at forhindre gengivelse af oversigterne fra tredjemands side. 

De nævnte programoversigter indeholder oplysninger om programmernes indhold 
med titel, kanal, dato og tidspunkt for udsendelserne. Der udarbejdes flere udkast, 
som efterhånden bliver mere og mere detaljerede og præcise, indtil den endelige 
udgave af ugeoversigten foreligger ca. to uger før de første udsendelser. På dette 
tidspunkt er ugeoversigterne blevet salgbare produkter, jf. beslutningen (syvende 
betragtning). 

3 Hvad særligt angår denne sag, skal det bemærkes, at RTE forbeholdt sig eneretten 
til at udgive ugentlige programoversigter for RTE1 og RTE2 i sit eget tv-blad, 
RTE Guide, som udelukkende præsenterede RTE's programmer. 

II - 492 



RTE MOD KOMMISSIONEN 

4 RTE er et offentligt selskab (statutory authority), som er oprettet ved Broadcasting 
Authority Act 1960 og Broadcasting Authority (Amendment) Act 1976. Selskabet 
har navnlig til opgave — som en offentlig tjenesteydelse — at sikre landsdækkende 
radio- og fjernsynsudsendelse, hvilket det har et lovbestemt monopol på. RTE skal 
ved udførelsen af sin opgave navnlig sørge for at fremme det irske sprog og irsk 
kultur. RTE skal således f.eks. i henhold til artikel 17, litra a), i Broadcasting 
Authority Act 1960, som er afløst af artikel 13, litra a), i Broadcasting Authority 
Amendment Act 1976, »tilgodese, hvad der interesserer og bekymrer hele samfun­
det, være opmærksom på nødvendigheden af forståelse og fred på hele øen Irland, 
sikre, at programmerne afspejler de forskellige elementer, som udgør hele øen Ir­
lands befolknings kultur, og tage særligt hensyn til de elementer, som karakterise­
rer denne kultur, navnlig til det irske sprog«. 

5 Hvad angår finansieringen, er RTE i medfør af artikel 24 i den ovennævnte lov fra 
1960 forpligtet til at »handle således, at der hurtigst muligt opnås indtægter, som 
herefter skal indgå i et omfang, der som minimum er tilstrækkeligt« til at skabe 
balance i de årlige regnskaber og hensættelser til større bygninger og udvikling af 
de tekniske anlæg. RTE har tre indtægtskilder: licens, reklamer og forlagsvirksom­
hed. 

6 I henhold til artikel 16, stk. 2, litra j), i 1960-loven har RTE bemyndigelse til med 
den kompetente ministers godkendelse »at udarbejde, udgive og distribuere enhver 
form for blade, bøger, aviser eller andre tryksager — mod eller uden betaling — 
som [selskabet] måtte finde nødvendige eller naturlige ud fra dets mål«. I overens­
stemmelse hermed fik RTE i 1961 tilladelse til at udgive et tv-programblad, RTE 
Guide. Formålet med bladet er at præsentere og fremme RTE's udsendelser, her­
under kulturelle udsendelser og udsendelser for minoritetsgrupper. Ifølge sagsøge­
ren blev bladet udgivet med tab i de første tyve år af dets levetid. Det udgør imid­
lertid nu »en vigtig indtægtskilde for RTE's virksomhed«, idet RTE lader over­
skuddet indgå i budgettet for produktionen af radio- og tv-programmer. Eksem­
pelvis lå den samlede omsætning (salg og annoncering) for udgivelsen og salget af 
bladet i 1985 på over 3,9 mio. IRL. 

II - 493 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-69/89 

7 I 1988 blev RTE Guide hver uge solgt i ca. 123 000 eksemplarer i Irland og 6 500 
eksemplarer i Nordirland til en pris af hhv. 0,40 IRL og 0,50 UKL. Ifølge sagsøge­
ren viser disse tal bla., at RTE Guide kun blev købt af 11,5% af alle husstande mv. 
med fjernsyn, dvs. 3,7°/o af seerne. 

8 På tidspunktet for beslutningen indeholdt RTE Guide udelukkende programover­
sigterne for RTE1 og RTE2 suppleret med oplysninger om de medvirkende og 
resuméer. Der fandtes ligeledes korte kommentarer og artikler — på irsk og en­
gelsk — om visse programmer, kronikker, baggrundshistorier, læserbreve og et 
betydeligt antal annoncer. 

9 På det relevante tidspunkt havde RTE følgende politik i forhold til andre interes­
serede parter, for så vidt angår oplysninger om selskabets programmer: Selskabet 
sendte uden beregning sine programmer til dagblade og tidsskrifter, der anmodede 
herom, idet programmerne var ledsaget af en licens, som der ikke krævedes beta­
ling for, og som fastlagde betingelserne for gengivelse af oplysningerne. Dagblade 
kunne således offentliggøre programmerne for den pågældende dag eller, såfremt 
den følgende dag var en helligdag, programmerne for to dage, hvorved der gjaldt 
visse betingelser med hensyn til rubrikkernes format. Ugeblade og søndagsaviser 
havde ligeledes tilladelse til at offentliggøre »højdepunkter« fra ugens tv-program-
mer. RTE sikrede en nøje overholdelse af de i licensen opstillede betingelser ved 
om nødvendigt at retsforfølge blade, som ikke respekterede dem. 

1 0 Forlaget Magill TV Guide Ltd (herefter benævnt »Magill«) — et selskab omfattet 
af den irske lovgivning — er et helejet datterselskab af Magill Publications Hol­
ding Ltd. Det blev oprettet med det formål at udgive et ugeblad i Irland og Nord­
irland, Magill TV Guide, med oplysninger om kommende fjernsynsprogrammer, 
som kan modtages af seerne i området. Ifølge parternes oplysninger blev bladet 
første gang udgivet i maj 1985. I begyndelsen indeholdt det udelukkende oplysnin­
ger om weekendprogrammerne fra RTE, BBC, ITV og Channel 4 og om højde­
punkter fra ugens programmer. Efter at der den 28. maj 1986 var blevet udgivet en 
udgave af Magill TV Guide, som indeholdt samtlige ugens programmer for alle de 
tv-kanaler, som kunne modtages i Irland — herunder RTE1 og RTE2 — nedlagde 

II - 494 



RTE MOD KOMMISSIONEN 

en irsk domstol på begæring af RTE, BBC og ITP et foreløbigt forbud for Magill 
mod at offentliggøre ugeoversigter over disse tre selskabers programmer. På bag­
grund af dette forbud standsede Magill sine udgivelser. High Court har i en dom 
af 26. juli 1989 (dommer Lardner) delvis taget stilling til sagens realitet, idet den 
traf afgørelse om rækkevidden af ophavsretten til programoversigterne i henhold 
til irsk ret. Det hedder i dommen: »Det findes godtgjort, at hvert enkelt ugepro­
gram er resultatet af mange forudgående overvejelser og et stort arbejde samt tek­
nisk kunnen og dømmekraft. Det er RTE's værk. ... Det findes bevist, at RTE's 
ugentlige programoversigter som offentliggjort i RTE Guide er litterære værker og 
kompilationer i sidstnævnte ords egentlige betydning i henhold til section 2 og 8 
Copyright Aet 1963, at RTE har ophavsret til oversigterne, og at de sagsøgte i 
forbindelse med udgivelsen af deres tv-programblad for ugen 31. maj til 6. juni 
1986 har krænket denne ophavsret ved at gengive en væsentlig del af det beskyt­
tede materiale« (ILRM 1990, s. 534, på s. 541). 

1 1 Magill havde allerede den 4. april 1986 med udgivelse af fuldstændige ugeoversig­
ter for øje indgivet en klage til Kommissionen i medfør af artikel 3 i Rådets for­
ordning nr. 17 af 6. februar 1962, første forordning om anvendelse af bestemmel­
serne i Traktatens artikel 85 og 86 (EFT 1959-1962, s. 81; herefter benævnt »for­
ordning nr. 17«), med henblik på at få fastslået, at ITP, BBC og RTE misbruger 
deres dominerende stilling ved at nægte at meddele licenser til offentliggørelse af 
deres respektive ugentlige programoversigter. Kommissionen besluttede at indlede 
en procedure den 16. december 1987 og sendte en meddelelse om klagepunkter til 
RTE den 4. marts 1988. På grundlag af denne procedure vedtog Kommissionen 
den 21. december 1988 den beslutning, som er genstand for nærværende sag. 

1 2 I beslutningen defineres de omhandlede produkter, for så vidt angår de tre berørte 
virksomheder, som ugentlige forhåndsoversigter over ITP's, BBC's og RTE's pro­
grammer og tillige de tv-programblade, hvori disse programoversigter offentliggø­
res (20. betragtning til beslutningen, første afsnit). Ved en programoversigt forstås 
ifølge Kommissionen »en liste over programmer, som udsendes af eller på en ra­
dio- og tv-spredningsorganisations vegne i et givet tidsrum, og den indeholder føl­
gende oplysninger: titlen på hvert program, der udsendes, kanalen, datoen og tids­
punktet for udsendelsen« (syvende betragtning). 

II - 495 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-69/89 

Kommissionen konstaterer, at den omstændighed, at radio- og fjernsynsspred-
ningsorganisationerne har et faktisk monopol med hensyn til deres respektive 
ugentlige programoversigter, betyder, at andre parter, som er interesserede i at 
udgive et ugentligt tv-programblad, står »i et økonomisk afhængighedsforhold, 
hvilket er karakteristisk for en dominerende stilling«. Endvidere, fortsætter Kom­
missionen, styrkes dette monopol i retning af et lovbeskyttet monopol, i det om­
fang de nævnte selskaber håndhæver ophavsretten til deres respektive oversigter. 
Under disse omstændigheder tillades der ifølge Kommissionen »ingen konkurrence 
fra andre på disse markeder«. Kommissionen konkluderer på den baggrund, at 
»ITP, BBC og RTE hver især indtager en dominerende stilling efter artikel 86« 
(22. betragtning til beslutningen). 

1 3 Hvad angår kriterierne for, hvornår der er tale om misbrug, henvises der i beslut­
ningen særligt til Traktatens artikel 86, stk. 2, litra b), hvorefter der foreligger 
misbrug, når en virksomhed, der har en dominerende stilling, begrænser produk­
tionen eller afsætningen til skade for forbrugerne (23. betragtning til beslutningen, 
første afsnit). Kommissionen er navnlig af den opfattelse, at der findes »en væsent­
lig potentiel efterspørgsel på markedet for alsidige tv-programblade« (a. st., fjerde 
afsnit). Den anfører, at sagsøgeren ved at benytte sin dominerende stilling »til at 
forhindre lancering på markedet af et nyt produkt, dvs. et alsidigt ugentligt tv-pro­
gramblad«, misbruger denne stilling. Kommissionen tilføjer, at et yderligere aspekt 
af misbruget udgøres af den omstændighed, at sagsøgeren på grund af den kritise­
rede politik med hensyn til at give oplysninger om selskabets programmer forbe­
holder sig det afledede marked for ugentlige tv-programblade indeholdende disse 
programmer (23. betragtning til beslutningen). 

Kommissionen afviser derfor det argument, at den kritiserede adfærd er berettiget 
af ophavsretlige grunde, idet den fastslår, at ITP, BBC og RTE i nærværende sag 
»benytter ophavsretten som et middel til misbrug på en måde, som ikke finder 
nogen berettigelse i ønsket at beskytte disse intellektuelle ejendomsrettigheder« 
(23. betragtning, næstsidste afsnit). 

1 4 Hvad angår de foranstaltninger, som skal træffes for at bringe overtrædelsen til 
ophør, bestemmes det i artikel 2 i beslutningens konklusion: »ITP, BBC og RTE 
skal straks bringe den i artikel 1 nævnte overtrædelse til ophør ved efter anmod­
ning og på et ikke diskriminerende grundlag at levere hinanden og andre interesse-

I I - 496 



RTE MOD KOMMISSIONEN 

rede parter deres egne ugentlige forhåndsoversigter over programmer og tillade, at 
sådanne parter gengiver disse oversigter. Dette krav gælder ikke oplysninger i til­
knytning til selve programoversigterne, som defineret i denne beslutning. Vælger 
de at levere og tillade offentliggørelse af oversigterne på grundlag af licenser, skal 
eventuelle licensafgifter, som ITP, BBC og RTE kræver, være rimelige. ITP, BBC 
og RTE kan tillige i eventuelle licenser, som meddeles andre interesserede parter, 
fastsætte sådanne betingelser, som skønnes nødvendige til at sikre en alsidig dæk­
ning af høj kvalitet af alle deres programmer, herunder programmer af specifik 
interesse for et mindretal og/eller regional interesse, og programmer af kulturel, 
historisk og informativ betydning. Parterne skal derfor inden to måneder fra tids­
punktet for denne beslutnings meddelelse med henblik på godkendelse forelægge 
Kommissionen forslag til de betingelser, på hvilke de skønner, at andre interesse­
rede parter skal kunne opnå tilladelse til at offentliggøre de ugentlige forhåndso­
versigter over programmer, som er genstand for denne beslutning.« 

15 Sideløbende med nærværende annullationssøgsmål vedrørende beslutningen an­
lagde sagsøgeren, ved stævning indgivet samme dag, dvs. den 10. marts 1989, sag 
med påstand om udsættelse af gennemførelsen af beslutningens artikel 2. Ved ken­
delse af 11. maj 1989 traf Domstolens præsident bestemmelse om »[udsættelse af] 
gennemførelsen af artikel 2 i den omtvistede beslutning, for så vidt den pålægger 
sagsøgerne straks at bringe den af Kommissionen påståede overtrædelse til ophør 
ved efter anmodning og på et ikke diskriminerende grundlag at levere hinanden og 
andre interesserede parter deres egne ugentlige forhåndsoversigter over program­
mer og tillade, at sådanne parter gengiver disse oversigter«. Begæringen blev i øv­
rigt ikke taget til følge (forenede sager 76/89, 77/89 og 91/89 R, Sml. s. 1141, 
grund 20). 

I forbindelse med annullationssøgsmålet har Domstolen ved kendelse af 6. juli 
1989 tilladt selskabet Magill at intervenere til støtte for Kommissionens påstande. 
Den skriftlige forhandling er delvis foregået for Domstolen, som ved kendelse af 
15. november 1989 henviste sagen til Retten i medfør af bestemmelserne i artikel 3, 
stk. 1, og artikel 14 i Rådets afgørelse af 24. oktober 1988 om oprettelse af De 
Europæiske Fællesskabers Ret i Første Instans. På grundlag af den refererende 
dommers rapport har Retten ved afslutningen af den skriftlige forhandling beslut­
tet at indlede den mundtlige forhandling uden forudgående bevisoptagelse. 

II - 497 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-69/89 

Parternes påstande 

16 Sagsøgeren, RTE, har nedlagt følgende påstande: 

— Beslutningen annulleres. 

— Kommissionen tilpligtes at betale sagens omkostninger. 

Sagsøgte, Kommissionen, har nedlagt følgende påstande : 

— Frifindelse. 

— Sagsøgeren tilpligtes at betale sagens omkostninger. 

Påstanden om annullation af beslutningen i sin helhed 

17 Til støtte for sin påstand om annullation af beslutningen, for så vidt som det fast­
slås, at der foreligger en overtrædelse af artikel 86, har sagsøgeren gjort gældende, 
at der er sket en tilsidesættelse af væsentlige formforskrifter og af henholdsvis 
Traktatens artikel 86, fortolket i sammenhæng med reglerne om ophavsret, og 
Traktatens artikel 90, stk. 2. 

1. Tilsidesættelse af væsentlige formforskrifter 

— Parternes argumenter 

18 Sagsøgeren har gjort gældende, at Kommissionen ikke har overholdt de formelle 
krav i artikel 10 i forordning nr. 17, jf. ovenfor, i forbindelse med høringen af Det 
Rådgivende Udvalg. Anbringendet har to led. Sagsøgeren har for det første anført, 
at der var tegn på, at de dokumenter, som ledsagede indkaldelsen til mødet i Det 
Rådgivende Udvalg, var ufuldstændige. Der manglede »godkendte protokollater 
fra høringen« og forslag til beslutning. For det andet har sagsøgeren bemærket, at 
Det Rådgivende Udvalgs møde, som varede fem dage, begyndte den 28. november 
1988, altså mindre end fjorten dage efter indkaldelsens fremsendelse, hvilket er i 
strid med artikel 10. 

II - 498 



RTE MOD KOMMISSIONEN 

19 Sagsøgeren har gjort gældende, at væsentlige formforskrifter herved er tilsidesat. I 
medfør af artikel 10, stk. 5, i forordning nr. 17, sammenholdt med artikel 9, 
stk. 4, i Kommissionens forordning (EØF) nr. 99/63 af 25. juli 1963 om udtalel­
ser i henhold til artikel 19, stk. 1 og 2, i Rådets forordning nr. 17 (EFT 
1963-1964, s. 42, herefter benævnt »forordning nr. 99/63«), skal protokollaterne 
fra høringen stilles til rådighed for Det Rådgivende Udvalg. Artikel 9, stk. 4, i 
forordning nr. 99/63 kræver nemlig, som anført af sagsøgeren, at det væsentlige 
indhold af de af hver enkelt person fremsatte udtalelser føres til protokols, og at 
protokollatet oplæses for og godkendes af den pågældende. I henhold til artikel 
10, stk. 5, i forordning nr. 17 »finder høringen (af Det Rådgivende Udvalg) sted i 
et fælles møde, som Kommissionen indkalder til; dette møde afholdes tidligst fjor­
ten dage efter indkaldelsens fremsendelse. Indkaldelsen skal for hver enkelt sag, 
der behandles, ledsages af en sagsfremstilling med angivelse af de vigtigste doku­
menter samt af et foreløbigt forslag til beslutning«. 

20 Kommissionen har anført, at den fulgte procedure var i overensstemmelse med de 
bestemmelser, som sagsøgeren har henvist til. Det Rådgivende Udvalg mødtes den 
2. december 1988, altså fjorten dage efter fremsendelsen af indkaldelsen. Ifølge 
Kommissionen var udvalgets medlemmer i besiddelse af klagen, skrivelsen om ind­
ledning af proceduren, meddelelsen om klagepunkterne, svarene herpå og et for­
slag til beslutning. Udvalget var blevet orienteret om, at protokollaterne fra hørin­
gen den 15. og 16. september 1988 endnu ikke var færdigudarbejdet på grund af 
parternes forskellige udtalelser. Udvalgets medlemmer anmodede ikke om yderli­
gere bilag. Kommissionen har i den forbindelse understreget, at det ikke er noget 
ufravigeligt krav, at udvalget råder over de endelige protokollater fra høringen, 
når det selv bliver hørt. 

— Retlig bedømmelse 

21 Hvad angår anbringendets første led — om at ikke alle fornødne bilag fulgte med 
indkaldelsen af Det Rådgivende Udvalg — bemærkes, at Kommissionen i henhold 
til artikel 10, stk. 5, i forordning nr. 17, har pligt til at medsende »en sagsfremstil­
ling med angivelse af de vigtigste dokumenter samt... et foreløbigt forslag til be­
slutning (for hver enkelt sag, der behandles)«. Indholdet af de forpligtelser, som 
følger af den nævnte bestemmelse, og spørgsmålet om, hvorvidt de er væsentlige, 
skal bedømmes i hvert enkelt tilfælde ud fra formålet med at medsende dokumen­
terne, som består i at give udvalget mulighed for at udøve sin rådgivende funktion 
med fuldt kendskab til sagen. Udvalget skal orienteres om de væsentligste faktiske 

II - 499 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-69/89 

og retlige elementer i den procedure vedrørende anvendelsen af artikel 85 eller 86, 
som det skal høres i forbindelse med. Selv om høringen falder inden for rammerne 
af samarbejdet mellem Kommissionen og medlemsstaterne og ikke har til formål at 
skabe en kontradiktorisk procedure i forhold til de berørte virksomheder, skal ud­
valget navnlig — i overensstemmelse med det generelle princip om, at virksomhe­
der, som der indledes en procedure mod med henblik på at få fastslået en overtræ­
delse, har ret til at blive hørt — underrettes helt objektivt om virksomhedernes 
synspunkter og væsentligste argumenter, således som de er kommet til udtryk i 
deres bemærkninger til alle de klagepunkter, som Kommissionen efter afslutningen 
af sagens forberedelse har rejst over for dem. 

22 Protokollatet fra høringen hører således som udgangspunkt til de vigtigste doku­
menter som omhandlet i artikel 10, stk. 5, i forordning nr. 17, og skal derfor 
tilstilles udvalget, når det indkaldes. Det skal herved bemærkes, at Det Rådgivende 
Udvalg indkaldes, efter at virksomhederne har haft lejlighed til at udtale sig vedrø­
rende de klagepunkter, som er rejst imod dem, først skriftligt i deres svar på med­
delelsen om klagepunkterne og eventuelt siden mundtligt under afhøringerne. Arti­
kel 1 i forordning nr. 99/63 om udtalelser i henhold til artikel 19, stk. 1 og 2, i 
forordning nr. 17, bestemmer nemlig, at Kommissionen indhenter sådanne udtalel­
ser, før den rådfører sig med Det Rådgivende Udvalg for Kartel- og Monopol­
spørgsmål. Desuden fastslår samme forordnings artikel 9, stk. 4, i relation til den 
mundtlige del af høringen, at det væsentlige indhold af de af hver enkelt person 
fremsatte udtalelser føres til protokols, og at protokollatet oplæses for og godken­
des af den pågældende. 

23 Det er imidlertid ikke noget væsentligt formelt krav, at protokollatet fra høringen 
sendes til Det Rådgivende Udvalg, medmindre det i et konkret tilfælde viser sig at 
være nødvendigt, for at udvalget kan afgive sin udtalelse med fuldt kendskab til 
sagen, altså uden at blive vildledt på væsentlige punkter på grund af unøjagtighe­
der eller udeladelser. Dette er ikke tilfældet, når protokollatet fra høringen ikke 
indeholder nogen væsentlige nye oplysninger, som ikke er indeholdt i den berørte 
virksomheds skriftlige bemærkninger til svaret på meddelelsen om klagepunkterne, 
som er bilagt indkaldelsen af Det Rådgivende Udvalg. I et sådant tilfælde medfø­
rer Kommissionens undladelse af at sende protokollatet fra høringen til Det Råd­
givende Udvalg i forbindelse med indkaldelsen ikke noget indgreb i den berørte 
virksomheds kontradiktoriske rettigheder, og undladelsen har ingen indflydelse på 
resultatet af høringsproceduren. En sådan undladelse kan derfor ikke gøre hele 
den administrative procedure ugyldig og således rejse tvivl om lovligheden af den 
endelige beslutning. 

II - 500 



RTE MOD KOMMISSIONEN 

24 Retten har konstateret, at sagsøgeren i nærværende sag ikke har gjort gældende, at 
den manglende fremsendelse af protokollatet fra høringen, behørigt godkendt af 
selskabet, kunne medføre en vildledelse af udvalget på væsentlige punkter. Sagsø­
geren har ikke fremført et eneste argument i så henseende; navnlig har selskabet 
på ingen måde kunnet godtgøre, at der er nogen forskel mellem dets skriftlige svar 
på meddelelsen om klagepunkterne, som blev sendt til udvalget, og dets mundtlige 
bemærkninger under høringen. I øvrigt giver gennemgangen af sagens akter ikke 
anledning til at rejse tvivl om, at Det Rådgivende Udvalg rådede over alle for­
nødne oplysninger under sit møde, uden at der var behov for at sende det endelige 
protokollat fra høringen til udvalget. Under de særlige omstændigheder i sagen og 
i betragtning af, at det ikke engang er blevet gjort gældende, at protokollatet fra 
høringen indeholdt væsentlige nye oplysninger, som ikke fandtes i de bilag, der 
fulgte med indkaldelsen af Det Rådgivende Udvalg, og at der heller ikke i sagens 
akter er noget, som taler herfor, finder Retten, at den omstændighed, at Kommis­
sionen ikke sendte protokollatet til udvalget, ikke betyder, at udvalget måtte træffe 
beslutning på et utilstrækkeligt grundlag, eller at sagsøgerens rettigheder er blevet 
krænket. Der er derfor i nærværende sag ikke noget grundlag for at fastslå, at den 
omstændighed, at det endelige protokollat fra høringen ikke blev fremsendt til Det 
Rådgivende Udvalg i forbindelse med indkaldelsen, udgør en tilsidesættelse af en 
væsentlig formforskrift, som kan påvirke gyldigheden af Kommissionens endelige 
beslutning. 

25 Dette resultat er i overensstemmelse med Domstolens domme i henholdsvis »kinin­
sagen« og »farvestof-sagen«. Domstolen udtalte nemlig i relation til betydningen af 
protokollatet fra høringen af parterne, at den omstændighed, at Kommissionen 
eller Det Rådgivende Udvalg handlede på grundlag af et protokollat fra høringen, 
som ikke var endeligt, og som ikke tog hensyn til de ændringer, som var foreslået 
af den berørte virksomhed, kun kan »udgøre en fejl ved den administrative proce­
dure, der kan medføre ulovlighed af den på grundlag heraf vedtagne beslutning, 
hvis affattelsen af protokollen er vildledende på et væsentligt punkt« (dom af 
15.7.1970, sag 44/69, Buchler mod Kommissionen, Sml. s. 151, præmis 17; jf. li­
geledes domme af 14.7.1972, hhv. sag 51/69, Bayer mod Kommissionen, Sml. 
s. 221, præmis 17, og sag 48/69, ICI mod Kommissionen, Sml. s. 151, præmis 
31). I lyset heraf udgør kravet om, at det endelige protokollat fra høringen skal 
tilstilles Det Rådgivende Udvalg, kun et væsentligt formkrav, hvis tilsidesættelse 
kan begrunde en annullation af Kommissionens endelige beslutning, såfremt proto­
kollatet indeholder elementer, som på et væsentligt punkt kan oplyse sagen for 
udvalget. Den omstændighed, at protokollatet fra høringen ikke bliver sendt til 
Det Rådgivende Udvalg, kan kun medføre en vildledning af udvalget, såfremt pro­
tokollatet indeholder væsentlige nye elementer, som ikke er indeholdt i tidligere 
bilag, såsom den berørte virksomheds bemærkninger til meddelelsen om klage-

II-501 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-69/89 

punkterne, som er blevet sendt til Det Rådgivende Udvalg i forbindelse med ind­
kaldelsen. Dette er ikke tilfældet i nærværende sag. 

26 Det andet led i anbringendet om tilsidesættelse af væsentlige formforskrifter vedrø­
rer det i artikel 10, stk. 5, i forordning nr. 17, indeholdte krav om, at det fælles 
møde tidligst må afholdes fjorten dage efter indkaldelsens fremsendelse. Det skal 
herved indledningsvis præciseres, at perioden på de fjorten dage i henhold til arti­
kel 10, stk. 5, i forordning nr. 17, er overholdt, såfremt høringen i en konkret sag 
finder sted i et fælles møde med deltagelse af Det Rådgivende Udvalg og Kommis­
sionen tidligst på fjortendedagen efter fremsendelsen af indkaldelsen af udvalget. 
Sagsøgeren har imidlertid i denne sag ikke henvist til et eneste moment, som kan 
underbygge den antagelse, at Kommissionen ikke skulle have overholdt perioden 
på de fjorten dage. Det kan derfor ikke kræves, at Kommissionen skal fremlægge 
beviser med henblik på at tilbagevise sagsøgerens upræcise påstande, som ikke er 
ledsaget af nogen nærmere argumentation (jf. Domstolens dom af 7.4.1965, sag 
11/64, Weighardt mod Kommissionen, Sml. 1965-1968, s. 55). 

27 Desuden skal det bemærkes, at reglen om perioden på de fjorten dage under alle 
omstændigheder er en rent intern procedureregel. Det kan ganske vist ikke ude­
lukkes, at en manglende overholdelse af den pågældende periode i visse særlige 
situationer kan få indflydelse på resultatet af høringen og efter omstændighederne 
påvirke visse elementer i Kommissionens endelige beslutning med hensyn til den 
berørte virksomhed. Dette kan navnlig være tilfældet, såfremt udvalget ikke har 
haft tilstrækkelig tid til at gøre sig bekendt med de væsentlige elementer i sagen og 
dermed træffe afgørelse med fuldt kendskab hertil. Under sådanne omstændighe­
der kan en forsinket indkaldelse af udvalget få uheldige følger for den berørte 
virksomhed, og den kan også medføre, at proceduren i det hele bliver ugyldig. En 
manglende iagttagelse af perioden på de fjorten dage kan imidlertid ikke i sig selv 
gøre Kommissionens endelige beslutning ulovlig, såfremt indkaldelsen af udvalget 
ikke desto mindre blev fremsendt på et sådant tidspunkt, at udvalget kunne afgive 
sin udtalelse med fuldt kendskab til sagen. Udvalget havde nemlig i så fald mulig­
hed for at foretage en nøje undersøgelse af virksomhedens retlige situation, og den 
manglende iagttagelse af perioden på de fjorten dage kan ikke i sig selv medføre 
uheldige følger for virksomheden. Det følger af Domstolens faste praksis, at den 
manglende overholdelse af en sådan intern procedureregel kun kan medføre, at 
den endelige beslutning bliver ulovlig, såfremt overtrædelsen er tilstrækkelig væ­
sentlig og har skadet den retlige og faktiske situation for den part, som gør gæl­
dende, at der foreligger en procedurefejl. Det skal herved bemærkes, at Domstolen 

II - 502 



RTE MOD KOMMISSIONEN 

i sin dom af 14. juli 1972, Bayer, udtalte, at den manglende overholdelse af den 
frist, som i det pågældende tilfælde var fastsat til fordel for sagsøgeren med hen­
blik på, at denne kunne fremkomme med sine bemærkninger til udkastet til proto­
kollatet fra høringen, kun kunne påvirke beslutningens lovlighed, såfremt overtræ­
delsen kunne føre til misforståelser på væsentlige punkter (sag 51/69, jf. ovenfor, 
præmis 16 og 17; jf. ligeledes Domstolens domme af hhv. 15.7.1970, sag 41/69, 
ACF Chemiefarma mod Kommissionen, Sml. s. 107, præmis 48-52, og 10.12.1987, 
sag 277/84, Jänsch mod Kommissionen, Sml. s. 4923, præmis 11). 

28 Af de således anførte grunde må det første anbringende forkastes for begge leds 
vedkommende. 

2. Tilsidesættelse af Traktatens artikel 86 

— Parternes argumenter 

29 Dette anbringende indeholder fire led. Det vedrører dels de betingelser med hen­
syn til størrelsen af det relevante marked og virkningerne for samhandelen mellem 
medlemsstaterne, som skal være opfyldt, for at artikel 86 kan finde anvendelse, 
dels de i artilden indeholdte begreber dominerende stilling og misbrug heraf. 

30 Sagsøgeren har i første række bestridt, at der er tale om en dominerende stilling, 
således som fastslået af Kommissionen. Selskabet har afvist den i beslutningen 
indeholdte definition af de omhandlede produkter. I modsætning til Kommissionen 
finder selskabet, at de relevante produkter ikke alene er de ugentlige programover­
sigter og de tv-blade, hvori disse oversigter offentliggøres. De omfatter derimod 
»enhver form for oplysninger om programmerne, som offentliggøres dagligt eller 
ugentligt, eftersom der består en høj grad af substituerbarhed mellem de forskellige 
former for oplysninger om programmerne«. Sagsøgeren har herved henvist til en 
markedsanalyse, som viser, at RTE Guide kun benyttes af 19% af tv-seerne, idet 
de fleste seere hovedsageligt søger oplysningerne om tv-programmerne i dagspres­
sen. Dette viser, at daglige oplysninger om programmerne for seerne kan substi­
tuere ugentlige oplysninger om tv-programmerne. 

II - 503 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-69/89 

31 Med henblik på at fastlægge sin stilling på markedet for oplysninger om sine egne 
tv-programmer har sagsøgeren henvist til Domstolens dom af 13. februar 1979 (sag 
85/76, Hoffmann-La Roche mod Kommissionen, Sml. s. 461, præmis 38). Ifølge 
sagsøgeren følger det af dommen, at »det afgørende kriterium for, om der er tale 
om en dominerende stilling, er, om RTE i forbindelse med offentliggørelsen af 
sine ugentlige programoversigter kan udvise en i betydeligt omfang uafhængig ad­
færd over for sine konkurrenter og kunder og i sidste instans over for forbru­
gerne«. Sagsøgeren finder, at dette ikke er tilfældet. Der er to faktorer, som gør 
det absolut umuligt for RTE at udvise en uafhængig adfærd. For det første er der 
konkurrencen fra dagbladene, som udgør den væsentligste informationskilde med 
hensyn til tv-programmer, og for det andet er der en stærk konkurrence fra BBC 
og ITV, for så vidt angår salg af tv-programblade og seertal. Sagsøgeren har her­
ved anført, at selskabet har brug for RTE Guide for at kunne fremme sine udsen­
delser og de fremtrædende personligheder i den meget stærke konkurrence i Irland 
med BBC og ITV, som sender engelsksprogede programmer af høj kvalitet og 
udgiver deres egne ugentlige tv-programblade. Hvad angår dagbladene, har sagsø­
geren bemærket, at selskabet efter anmodning udleverer sine ugentlige program­
oversigter til hele pressen uden beregning, med tilladelse til dagligt at offentliggøre 
en detaljeret oversigt over de radio- og tv -programmer fra selskabet, som kan 
modtages i Irland og Nordirland samme dag og — under visse nærmere omstæn­
digheder — den følgende dag. 

32 Efter at have beskrevet sin stilling på markedet har sagsøgeren tilbagevist de 
grunde, som ikke desto mindre fik Kommissionen til at fastslå, at selskabet har en 
dominerende stilling. I modsætning til Kommissionen mener selskabet ikke, at det 
er tilstrækkeligt til at fastslå, at der foreligger en dominerende stilling i henhold til 
artikel 86, at hvert enkelt tv-selskab udgør den eneste informationskilde med hen­
syn til sine egne programoversigter. Sagsøgeren har herved gjort gældende, at hvis 
det af Kommissionen anvendte kriterium skulle lægges til grund, ville enhver virk­
somhed — med undtagelse af producenter af generiske produkter — have en do­
minerende stilling i henhold til artikel 86 på markedet for sine egne produkter. For 
så vidt angår det foreliggende tilfælde, har sagsøgeren anført, at det ikke er nogen 
forudsætning for, at andre kan udgive et ugeblad, at der gives tilladelse til at of­
fentliggøre selskabets ugeprogramoversigter, da et sådant blad efter sagsøgerens 
opfattelse ikke nødvendigvis behøver at indeholde en rubrik med ugens program­
mer for at blive en succes, idet dette ganske vist ville forøge bladets oplag, men 
ikke er nødvendigt for dets rentabilitet. 

II - 504 



RTE MOD KOMMISSIONEN 

33 Det andet led i anbringendet om tilsidesættelse af artikel 86 vedrører størrelsen af 
det relevante marked. Sagsøgeren har gjort gældende, at det geografiske marked 
bestående af Irland og Nordirland — i modsætning til det af Kommissionen an­
førte — ikke udgør en væsentlig del af fællesmarkedet i artikel 86's forstand. Sel­
skabet har bemærket, at det ifølge Domstolens praksis er omfanget af forbruget af 
det omhandlede produkt på et bestemt område, der er afgørende for, om dette 
område udgør en væsentlig del af fællesmarkedet (dom af 16.12.1975, forenede 
sager 40/73 til 48/73, 50/73, 54/73 til 56/73, 111/73, 113/73 og 114/73, Suiker 
Unie mil. mod Kommissionen, Smi. s. 1663). Sagsøgeren har herved anført, at 
størrelsen af markedet for tv-programblade i et bestemt område bestemmes af an­
tallet af tv-licensbetalere i området. Da der på det relevante geografiske marked er 
omkring en million husstande, som betaler licens, hvilket skal ses i forhold til 120 
mio. husstande i hele Fællesskabet, repræsenterer Irland og Nordirland mindre end 
1% af hele fællesmarkedet for de omhandlede produkter. Artikel 86 er derfor uan­
vendelig. 

34 Som det tredje led i anbringendet om tilsidesættelse af artikel 86 har sagsøgeren 
bestridt, at selskabets licenspolitik med hensyn til programoversigterne udgør et 
misbrug i henhold til artikel 86. Sagsøgeren har i det væsentlige gjort gældende, at 
selskabet ved at handle på den i beslutningen kritiserede måde blot beskyttede det 
egentlige indhold af sin ophavsret til sine egne programoversigter, hvilket ikke kan 
udgøre et misbrug i henhold til artikel 86. 

35 Sagsøgeren har henvist til Domstolens dom af 5. oktober 1988 (sag 238/87, Volvo, 
Sml. s. 6211) og gjort gældende, at den adfærd, som selskabet er kritiseret for, 
tjener til at beskytte det egentlige indhold af selskabets ophavsret til sine program­
oversigter, hvilket er lovligt i henhold til fællesskabsretten. Selskabet har nærmere 
anført, at nærværende sag udelukkende er karakteriseret ved, at Magill er afskåret 
fra at fremstille et produkt, som det mener, der er et marked for, fordi RTE næg­
ter at meddele selskabet licens til at offentliggøre de ugentlige programoversigter, 
som er beskyttet af ophavsret. Domstolen har imidlertid anerkendt lovligheden af 
en sådan nægtelse, idet den i Volvo-dommen (jf· ovenfor, præmis 8) — som ved­
rørte beskyttede mønstre, men som gælder tilsvarende for ophavsret — udtalte, at 
»den ret, indehaveren af et beskyttet mønster har til at forhindre, at andre uden 
hans tilladelse fremstiller, sælger eller indfører produkter, der er omfattet af møn­
sterretten, udgør enerettens egentlige indhold. Heraf følger..., at nægtelse af at 
indrømme en sådan licens ikke i sig selv kan udgøre et misbrug af en dominerende 
stilling«. Sagsøgeren finder derfor, at den omstændighed, at selskabets politik med 
hensyn til sine programoversigter er betegnet som retsstridig, fratager selskabet det 
egentlige indhold af dets ophavsret, hvilket udgør en tilsidesættelse af fællesskabs­
bestemmelserne. 

II - 505 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-69/89 

36 For så vidt angår den af Domstolen i Volvo-dommen fastslåede mulighed af, at 
indehaverens udnyttelse af en intellektuel rettighed kan udgøre et misbrug i artikel 
86's forstand, har sagsøgeren fastslået, at Kommissionen i nærværende sag ikke 
har kunnet godtgøre en sådan adfærd. Selskabet har understreget, at den omtvis­
tede praksis i beslutningen er betegnet som et misbrug med den begrundelse, at 
den lægger »hindringer i vejen for imødekommelse af en væsentlig potentiel efter­
spørgsel på markedet for alsidige tv-programblade«, og at dens formål var at be­
skytte den stilling, som RTE Guide havde på markedet. 

37 Sagsøgeren har i denne forbindelse bemærket, at Kommissionen ikke har godt­
gjort, at der blandt forbrugerne er efterspørgsel på et generelt tv-programblad. 
Desuden kan de forhold, Kommissionen har henvist til, under ingen omstændighe­
der berettige til et indgreb i det egentlige indhold af selskabets ophavsret til pro­
gramoversigterne, hvorefter »RTE (alene) afgør, om oversigterne offentliggøres og 
i givet fald af hvem, i hvilken form osv.«. Nægtelsen af at meddele en licens kan 
derfor i intet tilfælde betragtes som et misbrug af en dominerende stilling, ej heller 
selv om der måtte være en stor efterspørgsel på det produkt, som kunne være 
fremstillet med en sådan licens. Sagsøgeren har endvidere gjort gældende, at sel­
skabets adfærd i det foreliggende tilfælde ikke kan anses for et misbrug, eftersom 
selskabet tillader og tilskynder til offentliggørelse af fuldstændige daglige tv-pro-
gramoversigter. 

38 Tilsvarende har sagsøgeren afvist det af Kommissionen fremførte argument, hvor­
efter selskabet forsøgte at udvide sin autorisation til at sende radio- og tv-pro-
grammer til at indebære et monopol på det hertil knyttede marked for publikatio­
ner. Sagsøgeren har herved gjort gældende, at selskabets ophavsret til sine pro­
gramoversigter og dets udøvelse af denne ret på ingen måde har forbindelse med 
dets autorisation til radio- og tv-spredning. Efter sagsøgerens opfattelse er ophavs­
retsbeskyttelsen af selskabets programoversigter som litterære værker og kompila­
tioner i henhold til artikel 2 og 8 i Irish Copyright Aet 1963 i sig selv tilstrækkelig 
til, at den kritiserede adfærd er berettiget, uanset hvad der måtte kunne anføres 
angående selskabets lovbeskyttede monopol på national radio- og tv-spredning. 
Sagsøgeren har til støtte for sin opfattelse henvist til, at dommer Lardner i den af 
den irske High Court den 26. juli 1989 afsagte dom (Radio Telefis Eireann mod 
Magill, jf. ovenfor i præmis 10) gav udtryk for, at hver enkelt ugeoversigt må 
betragtes som RTE's værk, for så vidt som den er resultatet af betydelige forudgå­
ende overvejelser og et stort arbejde samt teknisk kunnen og dømmekraft. RTE's 

II - 506 



RTE MOD KOMMISSIONEN 

nægtelse af at tillade andre interesserede at offentliggøre selskabets ugeoversigter 
er derfor »den direkte følge af eneretten til at udnytte det beskyttede værk med 
henblik på fremstilling og den første afsætning af industriprodukter, hvilket er ene­
rettens egentlige indhold«. Sagsøgeren har herved henvist til Domstolens dom af 3. 
marts 1988 (sag 434/85, Allen & Hanburys, Sml. s. 1245, præmis 11). 

39 Det fjerde led i anbringendet om tilsidesættelse af artikel 86 er baseret på, at den 
anfægtede praksis ikke mærkbart påvirker samhandelen mellem medlemsstaterne. 
Sagsøgeren har bemærket, at det eneste område i en anden medlemsstat, hvor 
RTE's udsendelser kan modtages, er Nordirland, eller rettere en del af Nordir­
land. Salget af bladet RTE Gnide i andre medlemsstater har følgelig kun underord­
net betydning. Størrelsesmæssigt udgør det mindre end 5% af salget i Irland, mens 
»fjernsynsmarkedet« i Det Forenede Kongerige er mere end 20 gange så stort som 
i Irland ifølge de tal, som er anført i den sjette betragtning til den anfægtede 
beslutning. Sagsøgeren har endvidere anført, at markedet i Nordirland udgør min­
dre end 1,6% af det britiske fjernsynsmarked og mindre end 0,3% af fjernsyns-
markedet i Fællesskabet. På baggrund af alle disse angivelser finder sagsøgeren, at 
den anfægtede adfærd ikke kan påvirke samhandelen mellem medlemsstaterne 
mærkbart, da markedet for oplysninger om RTE's programmer udelukkende om­
fatter det irske marked »samt et ubetydeligt marked i et lille grænseområde i en 
anden medlemsstat«. Selskabet har til støtte for sin opfattelse henvist til den før­
nævnte dom af 26. juli 1989, hvori den irske High Court lagde til grund, at Magill 
og de øvrige sagsøgte selskaber bl.a. ikke havde bevist, at RTE's kritiserede politik 
kunne påvirke samhandelen mellem medlemsstaterne mærkbart. 

40 Kommissionen har afvist samtlige sagsøgerens argumenter i tilknytning til anbrin­
gendet om tilsidesættelse af artikel 86. 

4i Hvad angår anbringendets første led — spørgsmålet, om der foreligger en domine­
rende stilling — har Kommissionen gentaget de argumenter, som udgør begrun­
delsen for beslutningen. Den har i det væsentlige anført, at sagsøgerne hver især 
har en dominerende stilling på to snævre markeder. Det ene vedrører selskabets 
egne programoversigter for den følgende uge, som sagsøgeren har monopol på. 
Det andet er markedet for ugentlige tv-blade, som efter Kommissionens opfattelse 

II - 507 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-69/89 

udgør et særskilt marked inden for det generelle marked for dag- og ugeblade, 
idet der kun dér tilbydes et produkt — i det konkrete tilfælde fuldstændige oplys­
ninger om RTE's ugeprogrammer — som der er en særlig efterspørgsel på. Kom­
missionen har herved understreget, at Irland og Det Forenede Kongerige på det 
relevante tidspunkt var de eneste medlemsstater, hvor der ikke fandtes noget gene­
relt ugentligt tv-programblad, der kunne konkurrere med RTE Guide, som således 
havde et monopol. 

42 Med hensyn til det andet led i anbringendet om tilsidesættelse af artikel 86 har 
Kommissionen anført, at det omhandlede geografiske marked i modsætning til, 
hvad sagsøgeren har anført, udgør en væsentlig del af fællesmarkedet. Kommissio­
nen har i første række afvist det af sagsøgeren foreslåede kriterium, hvorefter det 
omhandlede marked i Irland og Nordirland udgør mindre end 1% af alle tv-li-
censbetalere i Fællesskabet, da et sådant kriterium er baseret på den fejlagtige an­
tagelse, at der findes ét samlet marked for radio- og tv-spredning, hvilket næppe 
kan siges at være tilfældet på nuværende tidspunkt. Kommissionen har i den for­
bindelse bemærket, at mangelen på generelle tv-programblade er en medvirkende 
årsag til den begrænsede udveksling af tv-tjenesteydelser. Kommissionen har der­
næst påpeget betydningen af Irlands kulturelle egenart og understreget, at Irlands 
3,7 mio. indbyggere udgør et væsentligt marked. Desuden må et marked bestående 
af en medlemsstats område og en del af en anden medlemsstats område ud fra et 
juridisk synspunkt nødvendigvis betragtes som en væsentlig del af fællesmarkedet. 
Kommissionen har i øvrigt knyttet en præciserende bemærkning til spørgsmålet om 
det relevante geografiske marked : Den omstændighed, at misbruget, som har fun­
det sted i Irland og Nordirland, kun har virkninger i Irland for så vidt angår sel­
skabet Margill — dvs. på et nøje afgrænset område — bekræfter, at dette område 
er det relevante geografiske marked. 

43 Med hensyn til anbringendets tredje led har Kommissionen forsøgt at påvise, at 
den anfægtede adfærd udgør et misbrug, idet den herved har lagt til grund, at 
programoversigterne — som udtrykkeligt erkendt af Kommissionen under den 
mundtlige forhandling — er beskyttet af ophavsret i henhold til national ret. Den 
har i første række anført, at sagsøgerens omtvistede politik og praksis ikke desto 
mindre ikke er omfattet af ophavsretsbeskyttelsen, således som den anerkendes i 
fællesskabsretten. 

II - 508 



RTE MOD KOMMISSIONEN 

44 Kommissionen har herved først anført, at det generelt sagt er uforeneligt med fæl­
lesskabsretten, at national ret giver mulighed for ophavsret til programoversigter. 
Den har påpeget, at tv-industrien ifølge fast retspraksis er omfattet af fællesskabs­
bestemmelserne (jf. f.eks. Domstolens dom af 6.10.1982, sag 262/81, Coditei, Smi. 
s. 3381). Den har understreget, at nationale regler, som giver ophavsret til pro­
gramoversigter, ville gøre det muligt for radio- og tv-selskaber at udnytte et lov­
ligt, lovbeskyttet monopol på spredning af radio- og tv-programmer på en bestemt 
frekvens til at opretholde et ulovligt monopol på det hertil knyttede marked for 
udgivelse af de ugentlige programoversigter og således forhindre, at der fremkom­
mer et konkurrerende produkt af en ny type i form af et generelt tv-programblad. 
At tillade ophavsret til programoversigter ville ligeledes udgøre en hindring for 
dannelsen af ét samlet marked for radio- og rv-spredning på grundlag af Trakta­
tens artikel 59. Uden ét samlet marked for oplysninger om programmerne ville 
forbrugernes ret til »tv uden grænser« blive illusorisk, da tv-seere, der ikke ønsker 
at købe flere forskellige blade, som hver især kun indeholder detaljerede oplysnin­
ger om en kanal, også ville være mindre tilbøjelige til at se programmer — navnlig 
på fremmedsprog — som de ikke har mange oplysninger om. 

45 Kommissionen har bemærket, at vejen til at råde bod på det i den foregående 
præmis nævnte modsætningsforhold mellem ophavsret og bl.a. reglerne om fri kon­
kurrence ifølge fast retspraksis er at definere den intellektuelle rettigheds »egent­
lige indhold« i hvert enkelt tilfælde, idet kun dette fortjener særlig beskyttelse in­
den for fællesskabsretsordenen og således kan begrunde visse fravigelser af fælles­
skabsbestemmelserne. I denne forbindelse er Kommissionen først fremkommet med 
nogle betragtninger om det retmæssige i ophavsret til programoversigter og de 
grunde, som ligger bag opretholdelsen heraf, som den beskriver som usædvanlig. 
Det er ifølge Kommissionen i det foreliggende tilfælde nødvendigt at fastlægge 
»værdien« og »berettigelsen« af ophavsret til de ugentlige programoversigter i for­
hold til de normale formål med en sådan ret. Kommissionen har fremhævet, at der 
i dette øjemed skal tages hensyn til det beskyttede godes karakter ud fra et tekno­
logisk eller kulturelt synspunkt eller ud fra, om der er tale om en nyskabelse, samt 
til formålene med og begrundelsen for de nationale bestemmelser om ophavsret til 
oversigterne (jf. navnlig følgende domme fra Domstolen: dom af 8.6.1982, sag 
258/78, Nungesser mod Kommissionen, Sml. s. 2015, dom af 6.10.1982, sag 
262/81, Coditei, jf. ovenfor, dom af 30.6.1988, sag 35/87, Thetford, Sml. s. 3585, 
præmis 17-21, og dom af 17.5.1988, sag 158/86, Warner Brothers, Sml. s. 2605, 
præmis 10-16). 

II - 509 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-69/89 

46 Under anvendelse af de netop opregnede kriterier har Kommissionen gjort gæl­
dende, at de i nærværende sag omhandlede programoversigter i sig selv hverken er 
hemmelige, udtryk for en nyskabelse eller forbundet med forskning. De er tvært­
imod rent faktiske oplysninger, hvorfor de ikke kan være beskyttet af ophavsret. 
Det kreative arbejde, som er nødvendigt for at skabe oversigterne, bliver nemlig 
direkte belønnet med antallet af seere til udsendelserne. Det indgreb i ophavsretten 
til programoversigterne, som beslutningen medfører, påvirker på ingen måde ra­
dio- og tv-spredningen, som må holdes adskilt fra udgivelsen af publikationer. 
Kommissionen har under henvisning til generaladvokat Mischo's forslag til afgø­
relse i Thetford-sagen, jf. ovenfor, bemærket, at håndhævelsen af ophavsretten til 
programoversigterne udelukkende kan forklares med et ønske om at »forbeholde 
et monopol« for indehaveren. 

47 Efter således at have fastslået, at ophavsretsbeskyttelse af programoversigter ikke 
er i overensstemmelse med det væsentlige formål med en sådan ret, har Kommis­
sionen understreget, at sagsøgerens politik med hensyn til oplysninger om selska­
bets ugentlige programmer udgør et misbrug. Misbruget består ifølge Kommissio­
nen navnlig i, at selskabet vilkårligt — dvs. uden at dette er begrundet i hensyn til 
hemmeligholdelse, forskning og udvikling eller andre objektivt konstaterbare hen­
syn — nægter at give Magill og andre »potentielle nye« på markedet for ugentlige 
tv-blade tilladelse til at offentliggøre de pågældende oplysninger, udelukkende 
med det formål at forhindre, at der fremkommer konkurrerende produkter. 

48 Kommissionen har herved anført, at sagsøgerens politik med hensyn til meddelelse 
af licenser udgør en forskelsbehandling »til skade for et nyt produkt i form af et 
generelt tv-programblad, som ville konkurrere med (hver enkelt af de omhandlede 
selskabers eget) blad« eller med andre ord »til skade for Magill og andre poten­
tielle nye udgivere af generelle ugentlige tv-programblade«. Kommissionen har 
endvidere anført, at »såfremt radio- og tv-selskaberne af en eller anden grund 
havde valgt ikke at give oplysningerne om de kommende programmer til nogen, 
ville sagen kunne stille sig anderledes; selskabet giver imidlertid oplysningerne til 
to grupper af erhvervsdrivende, nemlig deres egne tidsskrifter og dagblade, som 
ikke konkurrerer med disse tidsskrifter. Dette viser, at nægtelsen af at give andre 
tilladelse til at offentliggøre programoversigterne er vilkårlig og diskriminerende«. 

II-510 



RTE MOD KOMMISSIONEN 

49 Til støtte for sin opfattelse har Kommissionen yderligere påberåbt sig Domstolens 
domme af 5. oktober 1988 (hhv. sag 238/87, Volvo, jf. ovenfor, præmis 9, og sag 
53/87, CICRA mod Renault, Sml. s. 6039, præmis 16). Den har navnlig henvist til 
præmis 9 i Volvo-dommen, som lyder således: »... indehaverens udøvelse af eneret­
ten til et mønster for karosseridele til automobiler kan være omfattet af forbuddet i 
artikel 86, hvis den fører til, at en virksomhed, der indtager en dominerende stil­
ling, handler på en måde, der er udtryk for misbrug, f.eks. hvis den vilkårligt næg­
ter at levere reservedele til uafhængige reparationsværksteder, fastsætter urimeligt 
høje reservedelspriser eller beslutter ikke længere at fremstille reservedele til en 
bestemt bilmodel, selv om der stadig findes et stort antal biler af denne model, 
forudsat at en sådan adfærd kan påvirke samhandelen mellem medlemsstater«. I-
følge Kommissionen kan den adfærd, som sagsøgeren kritiseres for, sidestilles med 
den i ovennævnte domme omhandlede adfærd, at indehaveren af et beskyttet møn­
ster vilkårligt nægter at levere reservedele til uafhængige reparationsværksteder, 
hvis virksomhed er afhængig af sådanne leverancer. Ved at nægte at give blandt 
andre Magill tilladelse til at offentliggøre selskabets ugentlige programoversigter 
har sagsøgeren nemlig forhindret Magill i at udgive generelle tv-programblade. 

Tilsvarende har Kommissionen anført, at den adfærd, som RTE kritiseres for, ikke 
er den samme som den, Domstolen kendte lovlig i Volvo-dommen. Det fremgår 
nemlig af denne dom, at den omstændighed, at en automobilproducent, som er 
indehaver af en mønsterret, forbeholder sig selv retten til at fremstille alle reserve­
dele til sine biler, ikke i sig selv udgør et misbrug (dommens præmis 11). Kommis­
sionen har under nærværende sag henvist til, at markedet for reservedele lå inden 
for Volvo's hovedvirksomhed. Derimod har RTE udnyttet en dominerende stilling 
på et marked (markedet for oplysninger om selskabets programmer), som ligger 
inden for selskabets hovedvirksomhed — radio- og tv-spredning — for at opnå 
fordele på markedet for publikationer, som er et herfra adskilt, særligt marked. 
Desuden er den skade, som forbrugerne har lidt ved ikke at få adgang til et nyt 
produkt, der var stor efterspørgsel på, nemlig et generelt tv-programblad, en skær­
pende omstændighed, som betyder, at sagsøgerens politik med hensyn til oplysnin­
ger om selskabets ugentlige programmer er udtryk for et misbrug. I Volvo-sagen 
kunne forbrugerne derimod, understreger Kommissionen, erhverve reservedelene, 
og der var mulighed for konkurrence mellem de uafhængige reparationsværk­
steder, og endog mellem de forskellige producenter, eftersom kunderne kunne 
vende sig mod andre mærker, såfremt det blev for dyrt eller besværligt at erhverve 
reservedele. 

II-511 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-69/89 

50 Kommissionen har endvidere bemærket, at dens betragtninger i relation til misbrug 
af ophavsret gælder tilsvarende for andre situationer end den i nærværende sag 
omhandlede, såsom f.eks. på området for computersoftware. 

51 Hvad angår det fjerde led i anbringendet om tilsidesættelse af artikel 86 — vedrø­
rende påvirkningen af samhandelen mellem medlemsstaterne — har Kommissionen 
anført, at påvirkningen af samhandelen mellem Irland og Det Forenede Kongerige 
bl.a. skal fastlægges ud fra det potentielle omfang af handelen med generelle pro­
gramblade. Den har herved navnlig bemærket, at hvis Magill udgav et generelt 
tv-programblad i Irland, ville der naturligvis også være en efterspørgsel på et så­
dant blad i Nordirland, hvor seerne kan modtage de samme programmer som i 
Irland. I betragtning af, at tv-programblade er de blade, som sælger bedst, er det 
ifølge Kommissionen klart, at der er tale om en mærkbar påvirkning af handelen 
mellem medlemsstaterne. Dette underbygges yderligere af, at der ifølge RTE's op­
lysninger under sagen om foreløbige forholdsregler er omkring 20 virksomheder, 
som ønsker at udgive et generelt tv-programblad i Irland. 

52 Intervenienten, Magill, har anført, at High Court nu har fastslået, at programover­
sigterne er beskyttet af ophavsret i henhold til irsk ret, og at Magill har krænket 
denne ophavsret. Herefter vil resultatet af den sag, som RTE, BBC og ITP har 
anlagt mod Magill ved den irske domstol, afhænge af EF-retsinstansernes afgørelse 
af spørgsmålet om, hvorvidt den i Kommissionens beslutning anfægtede praksis er 
forenelig med fællesskabsretten. Magill har fremhævet, at virkningerne af det fore­
løbige forbud, som blev nedlagt i 1986, og de omkostninger, der var forbundet 
med sagen ved den nationale domstol, har betydet, at selskabet har måttet standse 
sin virksomhed, og at det er blevet fjernet fra markedet som en konkurrent til 
RTE, BBC og ITP. 

53 Magill har tilsluttet sig alle de af Kommissionen fremførte betragtninger. Selskabet 
har afvist sagsøgerens fortolkning, hvorefter beslutningen kræver, at selskabet har 
pligt til at meddele licenser. Magill har herved fremhævet betydningen af ophavs­
retsindehaverens samtykke. Magill har således anført, at »hvis der ikke blev givet 
tilladelse til nogen... ville [sagsøgeren] med rette kunne gøre gældende, at selskabet 
blot udnyttede sin eneret til sin egen fordel«. I det øjeblik sagsøgeren vælger at 
meddele licenser til gengivelse af oplysninger om sine daglige programmer, kan 
selskabet efter Magill's opfattelse imidlertid ikke udnytte sin ophavsret til at for­
hindre, at andre offentliggør dets ugentlige programoversigter. 

II-512 



RTE MOD KOMMISSIONEN 

54 Magill har ligeledes gjort gældende, at den kritiserede adfærd udgør et misbrug i 
henhold til artikel 86, »netop fordi der er tale om identiske handlemåder, som tre 
nationale tv-selskaber har udtænkt sig for at påtvinge alle konkurrerende nyheds­
medier en fælles ordning i to medlemsstater med det formål at beskytte en mar­
kedsandel, som de har forbeholdt deres egne tre publikationer«. Efter Magill's op­
fattelse foreligger der en stiltiende aftale om en sådan fælles ordning. 

55 Sagsøgeren har gjort gældende, at Kommissionen for Retten har påberåbt sig nye 
faktiske omstændigheder og argumenter, som hverken er indeholdt i meddelelsen 
om klagepunkterne eller i beslutningen. Kommissionen har således tilsidesat kon­
tradiktionsprincippet, såvel under den administrative procedure som for Retten 
(Domstolens dom af 4.7.1963, sag 24/62, Tyskland mod Kommissionen, Sml. 
1954-1964, s. 407, og dom af 15.3.1967, forenede sager 8/66-11/66, Cimenteries 
CBR mod Kommissionen, Sml. 1965-1968, s. 337). 

Sagsøgeren har nærmere anført, at det af Kommissionen fremførte argument, 
hvorved der rejses tvivl om, hvorvidt det er foreneligt med fællesskabsretten, at der 
i national ret er hjemmel for ophavsret til programoversigter, må afvises fra reali­
tetsbehandling, da der er tale om et nyt anbringende. Selskabet har understreget, 
at også anbringendet om, at ophavsret til programoversigter udgør »ophavsret til 
kendsgerninger og ideer«, må afvises. Det samme gælder Kommissionens anbrin­
gende om, at den omhandlede adfærd var vilkårlig og diskriminerende; heller ikke 
dette anbringende er indeholdt i meddelelsen om klagepunkterne eller i beslutnin­
gen. Sagsøgeren har i den forbindelse bemærket, at de grunde, som er anført i den 
23. betragtning til beslutningen — såfremt det må lægges til grund, at de er beret­
tigede — ville have samme gyldighed, selv om RTE aldrig havde meddelt nogen 
licenser til andre. Det er således klart, at beslutningen ikke er baseret på, at der 
foreligger en forskelsbehandling. Dette viser, at den omstændighed, at der måtte 
foreligge en forskelsbehandling, ikke kan anføres til støtte for beslutningen, da 
denne ikke er baseret på spørgsmålet om forskelsbehandling. Sagsøgeren har lige­
ledes gjort gældende, at anbringendet om, at der foreligger en stiltiende aftale 
mellem BBC, ITP og RTE, hvilket udelukkende er gjort gældende af Magill, lige­
ledes må afvises. Der er nemlig herved ifølge sagsøgeren tale om et anbringende 
om tilsidesættelse af Traktatens artikel 85, stk. 1. 

56 Hvad angår realiteten, har sagsøgeren i relation til selskabets licenspolitiks på­
ståede karakter af misbrug bemærket, at Kommissionen ikke har beskæftiget sig 
med det problem, at nægtelsen af at give tilladelse til gengivelse af programover-

II-513 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-69/89 

sigterne ikke kan udgøre et misbrug, idet indehaveren af eneretten herved ville 
miste det væsentlige indhold af denne ret. Det ophavsretsbeskyttede godes karakter 
og dets relative værdi er uden betydning ved fastlæggelsen af rettens rækkevidde. 
Sagsøgeren har anført, at grundlaget for og det egentlige indhold af ophavsretten 
nemlig er det samme, uanset om de beskyttede produkter er nyskabelser eller »for­
retningshemmeligheder« eller er forbundet med forskning. Ophavsretslovgivningen 
i Det Forenede Kongerige og Irland sondrer således ikke mellem værker, som med 
Kommissionens ord er »banale«, og andre værker, hvilket efter sagsøgerens opfat­
telse ville være baseret på en rent subjektiv vurdering. 

57 Sagsøgeren har endvidere afvist Kommissionens anbringende om, at selskabet fører 
»en diskriminerende politik med hensyn til at meddele licenser«, idet det skulle 
give tilladelse til at udnytte det ophavsretsbeskyttede materiale til visse erhvervsdri­
vende, men ikke til dem, som ønsker at udgive et generelt ugentligt tv-program-
blad. Selskabet har henvist til, at ulovlig forskelsbehandling i det væsentlige består i 
en forskellig behandling af objektivt ens situationer, og det har afvist, at dets poli­
tik er udtryk for en sådan forskelsbehandling, da selskabet vil meddele licenser til 
alle aviser, tidsskrifter eller blade på de hidtil gældende betingelser. Tilsvarende 
har sagsøgeren tilbagevist det af intervenienten fremførte argument, hvorefter den 
adfærd, som selskabet kritiseres for, ikke kan begrundes i beskyttelsen af det 
egentlige indhold af selskabets ophavsret, da RTE efter at have givet andre tilla­
delse til at offentliggøre programoversigterne skærpede betingelserne for en sådan 
offentliggørelse. Sagsøgeren har herved gjort gældende, at en indehaver af en op­
havsret, som fører en liberal politik og meddeler licenser på visse betingelser, ikke 
herved retligt forpligter sig til at meddele licenser uden begrænsninger. 

58 I modsætning til sagsøgeren finder Kommissionen, at de retlige og faktiske argu­
menter, som den har fremført under nærværende sag, udelukkende uddyber, præ­
ciserer og underbygger de betragtninger, som ligger til grund for begrundelsen for 
beslutningen, og at de således fuldt ud er i overensstemmelse hermed. Også selv 
om dette ikke måtte være tilfældet, er Kommissionen — modsat sagsøgeren — af 
den opfattelse, at der ikke er gjort indgreb i sagsøgerens kontradiktoriske rettighe­
der under den administrative procedure eller under sagens behandling for Retten, 
men at der højst kan være tale om en utilstrækkelig eller mangelfuld begrundelse 
for beslutningen, hvilket imidlertid ikke er tilfældet. Kommissionen har henvist til, 
at det ifølge Domstolens praksis ikke er nødvendigt »uafhængigt og udtømmende 
at begrunde« hver enkelt del af en beslutning, når »en fyldestgørende begrundelse 
kan udledes af sammenhængen af alle de betragtninger, der er anført til støtte for 

II-514 



RTE MOD KOMMISSIONEN 

beslutningen som helhed« (dom af 20.3.1957, sag 2/56, Geitling mod Den Høje 
Myndighed, Sml. 1954-1964, s. 41). I det foreliggende tilfælde er der klart, om 
end kortfattet, redegjort for de væsentligste retlige og faktiske omstændigheder, 
som ligger til grund for beslutningen. 

59 Kommissionen har nærmere anført, at den omstændighed, at det i beslutningen 
lægges til grund, at selskaberne havde ophavsret til de omhandlede oplysninger, på 
ingen måde er uforenelig med, at det for Retten er gjort gældende, at det ikke bør 
være muligt at have ophavsret til banale oplysninger. 

Hvad angår konstateringen af, at sagsøgerens adfærd udgør et misbrug, har Kom­
missionen anført, at beskrivelsen af denne adfærd som vilkårlig og diskriminerende 
ikke har inddraget noget nyt begreb i sagen, selv om de pågældende betegnelser 
ikke blev anvendt under den administrative procedure. De beskriver det misbrug, 
som ligger i, at sagsøgerens politik med hensyn til at meddele licenser indebærer 
»en forskelsbehandling til skade for et nyt produkt i form af et generelt tv-pro-
gramblad, som ville konkurrere med (sagsøgerens) blad, og samtidig fremmer of­
fentliggørelse af selskabets programmer i dagbladene«. 

— Retlig bedømmelse 

60 På baggrund af de af parterne fremførte argumenter, som der er redegjort for i det 
foregående, skal Retten tage stilling til fem punkter i forbindelse med spørgsmålet, 
om der foreligger en tilsidesættelse af artikel 86. For det første skal fastlæggelsen 
af markedet for de omhandlede produkter undersøges. For det andet skal sagsøge­
rens stilling på markedet fastlægges. For det tredje skal Retten behandle spørgsmå­
let om størrelsen af det relevante geografiske marked. For det fjerde skal den af­
gøre, om den kritiserede adfærd udgør et misbrug. For det femte skal den træffe 
afgørelse om, i hvilken grad denne adfærd har påvirket samhandelen mellem med­
lemsstaterne. 

— Definitionen af de omhandlede produkter 

61 Hvad angår afgrænsningen af markedet for de relevante produkter — som ifølge 
beslutningen udgøres af sagsøgerens ugentlige programoversigter og de tv-pro-

II-515 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-69/89 

gramblade, som disse oversigter offentliggøres i — finder Retten, at der for de 
således definerede produkters vedkommende — i modsætning til, hvad sagsøgeren 
har anført — er tale om særlige markeder, som ikke kan sidestilles med markedet 
for oplysninger om tv-programmer i almindelighed. 

62 Markederne for ugentlige programoversigter og de tv-programblade, som de of­
fentliggøres i, udgør nemlig delmarkeder under markedet for oplysninger om tv-
programmer i almindelighed. Der tilbydes på disse markeder et produkt — oplys­
ninger om de ugentlige programmer — som der er en særlig efterspørgsel på, både 
fra erhvervsdrivende, som ønsker at udgive og forhandle et generelt tv-program-
blad, og fra tv-seerne. Førstnævnte er ikke i stand til at udgive et sådant blad, hvis 
de ikke råder over samtlige ugentlige programoversigter for de kanaler, som kan 
modtages på det pågældende geografiske marked. Med hensyn til tv-seerne be­
mærkes, at de oplysninger om programmerne, som var tilgængelige på markedet 
på tidspunktet for beslutningen, nemlig den i visse dagblade og søndagsaviser of­
fentliggjorte fuldstændige oversigt over programmerne for en periode på 24 timer 
— eller 48 timer i forbindelse med weekender og forud for helligdage — og visse 
blades tv-rubrikker med en omtale af »højdepunkterne« i ugens programmer, kun i 
begrænset omfang kan træde i stedet for forhåndsoplysninger til seerne om samt­
lige ugens programmer, som det også med rette er fastslået af Kommissionen i 
beslutningen. Kun ugentlige tv-programblade med generelle programoversigter for 
den kommende uge gør det muligt for brugerne at afgøre på forhånd, hvilke pro­
grammer de ønsker at se og i givet fald planlægge deres fritidsaktiviteter for den 
pågældende uge i overensstemmelse hermed. 

Denne begrænsede substituerbarhed for oplysninger om ugens programmer be­
kræftes navnlig af den succes, som på det relevante tidspunkt blev opnået af de 
specielle tv-blade, som var de eneste, der kunne fås på markedet for ugentlige 
programblade i Det Forenede Kongerige og Irland, og for resten af Fællesskabets 
vedkommende af de generelle tv-programblade på markederne i de andre med­
lemsstater. Dette viser klart, at der findes en særlig, vedvarende og regelmæssig 
efterspørgsel fra tv-seernes side — konkret tv-seerne i Irland og Nordirland — på 
tv-blade, der indeholder oversigter over samtlige ugens programmer, uanset hvilke 
andre informationskilder der måtte kunne fås på markedet. 

II-516 



RTE MOD KOMMISSIONEN 

— Spørgsmålet om, hvorvidt der er tale om en dominerende stilling 

63 Hvad angår sagsøgerens stilling på det omhandlede marked, er det Rettens opfat­
telse, at RTE som følge af sin ophavsret til sine programoversigter havde eneretten 
til at reproducere og sælge disse oversigter. Selskabet kunne således på det for 
sagen relevante tidspunkt sikre sig et monopol på offentliggørelse af sine ugentlige 
programoversigter i et specielt blad for selskabets egne programmer, RTE Guide. 
Det følger heraf, at sagsøgeren på daværende tidspunkt klart havde en domine­
rende stilling såvel på markedet for selskabets ugentlige programoversigter, som på 
markedet for de blade, som oversigterne blev offentliggjort i i Irland og Nordir­
land. Andre erhvervsdrivende, såsom Magill, som ønskede at udgive et generelt 
tv-programblad, var nemlig økonomisk afhængige af sagsøgeren, der således 
kunne forhindre, at der opstod en effektiv konkurrence på markedet for oplysnin­
ger om selskabets ugentlige programmer (Domstolens dom af 9.11.1983, sag 
322/81, Michelin mod Kommissionen, Sml. s. 3461, præmis 30). 

— Omfanget af det relevante geografiske marked 

64 For så vidt angår størrelsen af det relevante geografiske marked, finder Retten, at 
det ikke kan bestrides, at det geografiske marked, som består af Irland og Nordir­
land, dvs. af en medlemsstats område og en del af en anden medlemsstats område, 
udgør en væsentlig del af fællesmarkedet, uden at det herved er nødvendigt at tage 
hensyn til, hvor stor en del af fællesmarkedet for tv-programblade, der udgøres af 
Irland og Nordirland (jf. f.eks. Domstolens dom af 9.11.1983, sag 322/81, Miche­
lin, jf. ovenfor, præmis 28). 

— Spørgsmålet om, hvorvidt der foreligger et misbrug 

65 Efter at det er fastslået, at sagsøgeren havde en dominerende stilling på en væsent­
lig del af fællesmarkedet på det for sagen relevante tidspunkt, skal det undersøges, 
om selskabets politik med hensyn til at give oplysninger om RTE's ugeprogram­
mer, som var baseret på udnyttelse af selskabets ophavsret til sine programoversig­
ter, udgjorde et misbrug i henhold til artikel 86. Artikel 86 skal herved fortolkes i 
sammenhæng med ophavsretten til programoversigterne. 

II-517 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-69/89 

66 Så længe der ikke er tilvejebragt ensartethed inden for Fællesskabet eller sket en 
harmonisering af de nationale regler, henhører fastsættelsen af betingelserne for og 
de nærmere regler om ophavsretsbeskyttelse under national ret. Denne kompeten­
cefordeling på området for intellektuelle ejendomsrettigheder er udtrykkeligt aner­
kendt af Domstolen i en dom af 14. september 1982 (sag 144/81, Keurkoop, Sml. 
s. 2853, præmis 18) og f.eks. bekræftet i dommene af 5. oktober 1988 i henholds­
vis Renault-sagen (sag 53/87, jf. ovenfor, præmis 10) og Volvo-sagen (sag 238/87, 
jf. ovenfor, præmis 7). 

67 Forholdet mellem nationale regler om intellektuel ejendomsret og de generelle fæl­
lesskabsretlige regler er udtrykkelig reguleret af Traktatens artikel 36, som giver 
mulighed for at fravige reglerne om de frie varebevægelser ud fra hensynet til be­
skyttelse af industriel og kommerciel ejendomsret. Der er dog efter bestemmelsens 
ordlyd knyttet visse forbehold til en sådan fravigelse. Den beskyttelse af intellektu­
elle ejendomsrettigheder, som gælder i henhold til de nationale lovgivninger, aner­
kendes i fællesskabsretten udelukkende under de betingelser, som er udtrykt i arti­
kel 36, 2. pkt. Ifølge denne bestemmelse må de restriktioner for den frie bevæge­
lighed, som følger af beskyttelsen af de intellektuelle ejendomsrettigheder, »hver­
ken udgøre et middel til vilkårlig forskelsbehandling eller en skjult begrænsning af 
samhandelen mellem medlemsstaterne«. Artikel 36 understreger således, at hensy­
net til de frie varebevægelser og kravet om beskyttelse af intellektuelle ejendoms­
rettigheder skal tilpasses hinanden således, at den retmæssige udøvelse af disse ret­
tigheder beskyttes, hvilket er det eneste, som artiklen giver hjemmel til, men også 
således, at enhver urimelig udøvelse af de pågældende rettigheder, som kan be­
virke kunstige opdelinger af markedet eller skade konkurrencen inden for fælles­
markedet, udelukkes. Udøvelsen af de intellektuelle ejendomsrettigheder, der føl­
ger af den nationale lovgivning, må derfor begrænses i det omfang, det er nødven­
digt af hensyn til denne tilpasning (jf· dom af 14.9.1982, sag 144/81, Keurkoop, jf. 
ovenfor, præmis 24). 

68 Ud fra Traktatens opbygning skal artikel 36 nemlig fortolkes »på baggrund af den 
i EØF-Traktatens artikel 2 og 3 givne afgrænsning af Fællesskabets mål og virk­
somhed«, som anført af Domstolen i dom af 9. februar 1982 (sag 270/80, Polydor, 
Sml. s. 329, præmis 16). Den skal navnlig bedømmes under hensyntagen til de 
krav, som er forbundet med gennemførelsen af en ordning med fri konkurrence 
inden for Fællesskabet, jf. artikel 3, litra f), og som eksempelvis er kommet til 
udtryk i forbuddene i Traktatens artikel 85 og 86. 

69 I så henseende følger det af artikel 36, således som bestemmelsen er fortolket af 
Domstolen på baggrund af de mål, som forfølges med artikel 85 og 86 og med 

II-518 



RTE MOD KOMMISSIONEN 

bestemmelserne om fri bevægelighed for varer og tjenesteydelser, at kun sådanne 
begrænsninger af den frie konkurrence eller af den frie bevægelighed for varer og 
tjenesteydelser, som er uadskilleligt forbundet med beskyttelsen af den intellektu­
elle ejendomsrets egentlige indhold, er tilladt i henhold til fællesskabsretten. Dom­
stolen har nemlig i sin dom af 8. juni 1971 (sag 78/70, Deutsche Grammophon, 
Smi. s. 125, præmis 11) i relation til en rettighed, der er beslægtet med ophavsret, 
udtalt, at »selv om artikel 36 tillader forbud mod eller restriktioner for frie varebe­
vægelser, som er begrundet i hensynet til beskyttelse af industrielle og kommer­
cielle ejendomsrettigheder, anerkender artilden kun sådanne undtagelser fra den 
frie varebevægelighed, som er begrundet i hensynet til beskyttelse af de rettighe­
der, som er denne ejendoms særlige genstand« (jf. ligeledes dom af 18.3.1980, sag 
62/79, Coditei, Smi. s. 881, præmis 14, dom af 22.1.1981, sag 58/80, Dansk Su­
permarked, Sml. s. 181, præmis 11, og dom af 6.10.1982, sag 262/81, Coditei, jf. 
ovenfor, præmis 12; jf., for så vidt angår andre intellektuelle rettigheder end op­
havsret, dom af 31.10.1974, sag 16/74, Centrafarm, Sml. s. 1183, dom af 
23.5.1978, sag 102/77, Hoffmann-La Roche, Sml. s. 1139, præmis 8, dom af 
25.2.1986, sag 193/83, Windsurfing International mod Kommissionen, Sml. 
s. 611, præmis 45, dom af 5.10.1988, sag 53/87, Renault, jf. ovenfor, præmis 11, 
dom af 5.10.1988, sag 238/87, Volvo, jf. ovenfor, præmis 8, og dom af 17.10.1990, 
sag C-10/89, HAG GF, Sml. I, s. 3711, præmis 12). 

70 Det står fast, at beskyttelsen af ophavsrettens særlige genstand i princippet giver 
indehaveren ret til at forbeholde sig eneretten til at reproducere det beskyttede 
værk. Domstolen har udtrykkeligt anerkendt dette i sin dom af 17. maj 1988 (sag 
158/86, Warner Brothers, jf. ovenfor, præmis 13), idet den udtalte, at »ophav­
smandens væsentligste særrettigheder, nemlig eneretten til at fremføre værket og 
eneretten til at fremstille eksemplarer af det, anfægtes ikke af reglerne i Traktaten« 
(jf. ligeledes dom af 24.1.1989, sag 341/87, EMI Electrola, Sml. s. 79, præmis 7 
og 14). 

71 Selv om det er klart, at udøvelsen af eneretten til at reproducere det beskyttede 
værk ikke i sig selv udgør et misbrug, stiller sagen sig anderledes, såfremt det i 
betragtning af de særlige omstændigheder i det enkelte tilfælde viser sig, at betin­
gelserne for og de nærmere regler for udøvelsen af eneretten til at reproducere det 
beskyttede værk i realiteten forfølger et mål, der klart er i strid med formålet med 
artikel 86. I så fald udøves ophavsretten nemlig ikke længere i overensstemmelse 
med dens væsentlige formål, jf. Traktatens artikel 36, som er at sikre ophavsman­
den beskyttelse af værket og at belønne hans kreative indsats under hensyntagen til 
de mål, som navnlig forfølges med artikel 86 (jf. med hensyn til patenter Domsto­
lens domme af hhv. 14.7.1981, sag 187/80, Merck, Sml. s. 2063, præmis 10, og 
9.7.1985, sag 19/84, Pharmon, Sml. s. 2281, præmis 26; jf. også med hensyn til 

II-519 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-69/89 

ophavsret dom af 17.5.1988, sag 158/86, Warner Brothers, jf. ovenfor, præmis 15). 
I et sådant tilfælde medfører fællesskabsrettens forrang, navnlig for så vidt angår 
så grundlæggende principper som principperne om frie varebevægelser og fri kon­
kurrence, at nationale regler om intellektuel ejendomsret, der strider mod disse 
principper, må vige. 

72 Dette resultat bekræftes af Domstolens praksis, idet Domstolen i sine førnævnte 
domme af 5. oktober 1988 — i hhv. Volvo-sagen, som Kommissionen har påberåbt 
sig, og Renault-sagen — har udtalt, at udøvelsen af en eneret, som i princippet er 
den pågældende intellektuelle rettigheds indhold, ikke desto mindre kan være for­
budt i henhold til artikel 86, såfremt den virksomhed, der har en dominerende 
stilling, herved handler på en måde, der har karakter af misbrug. De spørgsmål, 
som blev forelagt Domstolen i forbindelse med de to præjudicielle sager, vedrørte 
lovligheden af den adfærd, som blev udvist af to bilproducenter, som forbeholdt 
sig eneretten til at fremstille og forhandle reservedele til de biler, som de fremstil­
lede, under henvisning til deres registrerede mønstre for de pågældende dele. 
Domstolen anførte i den forbindelse, at virksomheden eksempelvis handler på en 
måde, der er udtryk for et misbrug i henhold til artikel 86, hvis den vilkårligt 
nægter at levere reservedele til uafhængige reparationsværksteder, fastsætter uri­
meligt høje reservedelspriser eller beslutter ikke længere at fremstille reservedele til 
en bestemt bilmodel, selv om der stadig findes et stort antal biler af denne model 
(sag 238/87, Volvo, jf. ovenfor, præmis 9, og sag 53/87, Renault, jf. ovenfor, 
præmis 18). 

73 I nærværende sag skal det bemærkes, at sagsøgeren ved at forbeholde sig eneretten 
til at offentliggøre sine ugentlige tv-programoversigter forhindrede, at der frem­
kom et nyt produkt på markedet, nemlig et generelt tv-blad, som kunne konkur­
rere med selskabets eget blad, RTE Guide. Sagsøgeren udnyttede således sin op­
havsret til sine programoversigter, som blev fremstillet i forbindelse med selskabets 
tv-spredningsvirksomhed, til at sikre sig et monopol på det afledte marked for 
ugentlige tv-programblade. Der synes i denne forbindelse at måtte lægges vægt på, 
at sagsøgeren i øvrigt uden beregning gav tilladelse til offentliggørelse af sine dag­
lige programoversigter og højdepunkter fra de ugentlige programmer i pressen i 
Irland og Det Forenede Kongerige. Desuden gav selskabet også tilladelse til of­
fentliggørelse af de ugentlige programoversigter i de andre medlemsstater uden at 
kræve licensafgifter. 

En sådan adfærd — som er karakteriseret ved, at det forhindres, at der fremstilles 
og forhandles et nyt produkt, som der er en potentiel efterspørgsel på fra forbru-

II-520 



RTE MOD KOMMISSIONEN 

gernes side, på delmarkedet for tv-blade, og ved, at enhver form for konkurrence 
på det pågældende marked udelukkes med det ene formål at opretholde sagsøge­
rens monopol — går klart ud over, hvad der er nødvendigt for at sikre ophavsret­
tens væsentlige funktion, således som den er anerkendt i fællesskabsretten. Sagsø­
gerens nægtelse af at give andre tilladelse til at offentliggøre selskabets ugentlige 
programoversigter var nemlig i det foreliggende tilfælde vilkårlig, for så vidt som 
den hverken var begrundet i særlige forhold for radio- og tv-spredningssektoren, 
som ikke er berørt i nærværende sag, eller i de krav, som særligt gør sig gældende 
for udgivelse af tv-blade. Sagsøgeren havde således mulighed for at tilpasse sig de 
betingelser, der gælder for et marked for tv-blade med fri konkurrence, med hen­
blik på at sikre den kommercielle levedygtighed for selskabets ugeblad RTE Guide. 
Under disse omstændigheder kan den kritiserede adfærd altså ikke fællesskabsret­
ligt begrundes i den beskyttelse, som følger af ophavsretten til programoversig­
terne. 

74 I så henseende skal det yderligere understreges, at sagsøgerens nægtelse af at give 
andre tilladelse til at offentliggøre de ugentlige programoversigter — i modsætning 
til, hvad selskabet har anført — adskiller sig fra den i forbindelse med de før­
nævnte domme af 5. oktober 1988 undersøgte nægtelse fra selskaberne Volvo og 
Renaults side af at meddele andre licens til fremstilling og salg af reservedele. I det 
foreliggende tilfælde var formålet med og virkningen af sagsøgerens eneret til gen­
givelse af sine programoversigter at udelukke enhver potentiel konkurrence på det 
afledte marked for oplysninger om ugens programmer på RTE's kanaler med hen­
blik på at opretholde det monopol, som sagsøgeren havde på markedet i kraft af 
udgivelsen af bladet RTE Guide. For andre virksomheder, der ønsker at udgive et 
tv-blad, kan sagsøgerens nægtelse af — efter anmodning og på en ikke diskrimine­
rende måde — at give andre tilladelse til at offentliggøre selskabets programover­
sigter derfor, som det med rette er anført af Kommissionen, sidestilles med en 
bilproducents vilkårlige nægtelse af at levere reservedele — der er fremstillet i for­
bindelse med hans hovedvirksomhed, nemlig bilproduktion — til et uafhængigt 
reparationsværksted, som udøver sin virksomhed på det afledte marked for vedli­
geholdelse og reparation af biler. Desuden forhindrede den adfærd, som sagsøge­
ren kritiseres for, fuldstændigt, at der fremkom en bestemt type produkter på mar­
kedet, nemlig generelle tv-blade. For så vidt som den kritiserede adfærd nærmere 
var kendetegnet ved, at der ikke blev taget hensyn til forbrugernes behov, havde 
den følgelig også visse lighedspunkter med den situation, at en bilproducent beslut­
ter ikke at fremstille reservedele til bestemte bilmodeller, selv om der stadig er en 
efterspørgsel på markedet — en situation, som er nævnt af Domstolen i oven­
nævnte domme (sag 238/87, Volvo, præmis 9, og sag 53/87, Renault, præmis 18). 

II-521 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-69/89 

På baggrund af denne sammenligning er det herefter klart, at sagsøgerens kritise­
rede adfærd ud fra de kriterier, som er fastslået i den retspraksis, parterne har 
henvist til, ikke kan anses for omfattet af ophavsrettens egentlige indhold. 

75 På baggrund af ovenstående betragtninger skal Retten fastslå, at selv om program­
oversigterne på det relevante tidspunkt var beskyttet af ophavsret i henhold til na­
tional ret, som fortsat fastlægger de nærmere regler for en sådan beskyttelse, 
kunne den kritiserede adfærd ikke nyde en sådan beskyttelse inden for rammerne 
af den nødvendige tilnærmelse af de intellektuelle ejendomsrettigheder og Trakta­
tens grundlæggende principper om frie varebevægelser og fri konkurrence. Den 
pågældende adfærd forfulgte nemlig mål, der klart er i strid med artikel 86's mål. 

— Virkningerne for samhandelen mellem medlemsstaterne 

76 Det er en betingelse for, at artikel 86 kan finde anvendelse, at misbruget kan på­
virke samhandelen mellem medlemsstaterne. Denne betingelse skal fortolkes og an­
vendes med »udgangspunkt i formålet med denne betingelse, som er at afgrænse 
fællesskabsrettens gyldighedsområde i forhold til den nationale rets for konkurren­
cerettens vedkommende. Fællesskabsretten omfatter således alle aftaler og alle for­
mer for samordnet praksis, der er egnet til at bringe den frie handel mellem med­
lemsstaterne i fare på en måde, der kan skade gennemførelsen af målene for et 
mellemstatsligt enhedsmarked, især gennem en afskærmning af de nationale mar­
keder eller gennem en ændring af konkurrencestrukturen i fællesmarkedet« 
(Domstolens dom af 31.5.1979, sag 22/78, Hugin mod Kommissionen, Sml. 
s. 1869, præmis 17; jf. ligeledes dom af 6.3.1974, forenede sager 6/73 og 7/73, 
Commercial Solvents mod Kommissionen, Sml. s. 223, præmis 32, dom af 
13.2.1979, sag 85/76, Hoffmann-La Roche, jf. ovenfor, præmis 125, og dom af 
14.2.1978, sag 27/76, United Brands mod Kommissionen, Sml. s. 207, præmis 
201). Det er nemlig tilstrækkeligt, for at artikel 86 kan finde anvendelse, at mis­
bruget kan påvirke samhandelen mellem medlemsstaterne. Der behøver således 
ikke at skulle konstateres en konkret og reel påvirkning af den mellemstatslige 
samhandel (jf- f.eks. Domstolens dom af 9.11.1983, sag 322/81, Michelin, jf. oven­
for, præmis 104, og dom af 23.4.1991, sag C-41/90, Höfner og Eiser, Sml. I, 
s. 1979, præmis 32). 

II - 522 



RTE MOD KOMMISSIONEN 

77 I nærværende sag finder Retten, at sagsøgerens adfærd ændrede konkurrence­
strukturen på markedet for tv-programblade i Irland og Nordirland, hvilket påvir­
kede mulighederne for samhandel mellem Irland og Det Forenede Kongerige. 

Sagsøgerens afvisning af at give andre interesserede tilladelse til at offentliggøre 
selskabets ugentlige programoversigter havde en afgørende indvirkning på konkur­
rencestrukturen på området for tv-blade i Irland og Nordirland. Gennem sin poli­
tik med hensyn til at meddele licenser, som forhindrede bl.a. Magill i at udgive et 
generelt tv-blad til salg i Irland og Nordirland, fjernede sagsøgeren ikke blot en 
konkurrerende virksomhed fra markedet for tv-programblade, men selskabet ude­
lukkede også enhver potentiel konkurrence på det relevante marked, hvilket med­
førte, at opdelingen mellem markederne i henholdsvis Irland og Nordirland blev 
opretholdt. Det kan derfor ikke bestrides, at den omhandlede adfærd kunne på­
virke samhandelen mellem medlemsstaterne. 

Det skal endvidere bemærkes, at den kritiserede politiks mærkbare indvirkning på 
mulighederne for samhandel mellem Irland og Det Forenede Kongerige klart viser 
sig ved, at der var en særlig efterspørgsel på et generelt tv-blad i stil med Magill 
TV Guide, hvilket kan udledes af den succes, som på det pågældende tidspunkt i 
mangel af generelle tv-blade blev opnået på det relevante geografiske marked af 
specielle tv-blade, der kun indeholdt oplysninger om programmerne for én tv-ka-
nal. Sagsøgerens politik med hensyn til at oplyse om sine ugeprogrammer forhin­
drede, at der kunne fremstilles og udgives generelle tv-blade, der var bestemt for 
samtlige tv-seere i Irland og Nordirland. Det relevante geografiske område, for 
hvilket der allerede er skabt ét samlet marked for radio- og tv-spredning, udgør 
tilsvarende ét samlet marked for oplysninger om tv-programmer, navnlig fordi 
samhandelen i høj grad lettes af et fælles sprog. 

78 Af de således anførte grunde kan anbringendet om en tilsidesættelse af artikel 86 
ikke tiltrædes. 

II - 523 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-69/89 

3. Tilsidesættelse af Traktatens artikel 90, stk. 2 

— Parternes argumenter 

79 Sagsøgeren har under henvisning til Domstolens dom af 30. april 1974 (sag 
155/73, Sacchi, Smi. s. 409) gjort gældende, at selskabet er en virksomhed, der 
har fået overdraget at udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse, jf. 
Traktatens artikel 90, stk. 2. Sagsøgeren har anført, at artikel 86 i kraft af denne 
bestemmelse ikke kan finde anvendelse på selskabet, da dette i alvorlig grad ville 
forhindre det i at udføre sin opgave, som består i at sikre national radio- og tv-
spredning med særlig vægt på irsk sprog og kultur. 

80 RTE har navnlig gjort gældende, at selskabet af historiske grunde er stillet over for 
betydelige vanskeligheder i forbindelse med bestræbelserne på at fremme irsk sprog 
og kultur. Disse vanskeligheder forstærkes af konkurrencen fra et stort antal tv-ka-
naler, som sender programmer på engelsk, der kan modtages i Irland. På den bag­
grund er udgivelsen af RTE Guide, som efter sagsøgerens opfattelse ikke ville 
kunne overleve i konkurrence med generelle, ugentlige tv-blade, en nødvendig for­
udsætning for at kunne fremme og reklamere for RTE's programmer. I øvrigt er 
udgivelsen af RTE Guide også en væsentlig indtægtskilde. 

81 Kommissionen har hertil bemærket, at selv om RTE er en virksomhed, der har fået 
overdraget at udføre tjenesteydelser af almindelig interesse, skal selskabet i forbin­
delse med sin kommercielle virksomhed overholde konkurrencereglerne i medfør 
af artikel 90, stk. 2, »for så vidt det ikke er påvist, at de nævnte forbud er uforene­
lige med udøvelsen af [dets] opgave« (dom af 30.4.1974, sag 155/73, Sacchi, jf. 
ovenfor). Kommissionen har tilføjet, at RTE i henhold til Broadcasting Authority 
Act 1960, hvorved selskabet blev oprettet, hverken er betroet eller har fået eneret 
til at udgive et blad indeholdende dets ugentlige programoversigter. Den i artikel 
90, stk. 2, opstillede betingelse for at opnå fritagelse for konkurrencereglerne er 
således ikke opfyldt. 

— Retlig bedømmelse 

82 Som det med rette er anført af Kommissionen, er en virksomhed som RTE, der 
har fået overdraget at udføre offentlige tjenesteydelser i form af national radio- og 
tv-spredning, i medfør af Traktatens artikel 90, stk. 2, underkastet konkurrencere-

II - 524 



RTE MOD KOMMISSIONEN 

gierne, medmindre det er påvist, at en anvendelse heraf er uforenelig med udøvel­
sen af selskabets opgave (jf. Domstolens dom af 30.4.1974, sag 155/73, Sacchi, jf. 
ovenfor, præmis 15, dom af 3.10.1985, sag 311/84, CBEM mod CLT og IPB 
(tv-markedsføring), Sml. s. 3261, præmis 17 og 19, dom af 11.4.1989, sag 66/86, 
Ahmed Saeed, Sml. s. 803, præmis 56, og dom af 23.4.1991, sag C-41/90, Höfner 
og Eiser, jf. ovenfor, præmis 24). 

83 I det foreliggende tilfælde har sagsøgeren ikke godtgjort, at det forbud mod at 
forbeholde sig eneretten til at offentliggøre selskabets ugentlige programoversigter, 
som følger af artikel 86, på nogen måde er til hinder for selskabets udøvelse af sin 
opgave med hensyn til radio- og tv-spredning. Det skal bemærkes, at RTE i sin 
egenskab af et organ, der har fået til opgave at silo-e national radio- og tv-spred­
ning, har fået tilladelse til at udgive bladet RTE Guide med det formål dels at 
præsentere og fremme selskabets programmer — navnlig dets kulturelle og irsk-
sprogede programmer — dels at bidrage til dets finansiering. Det er i denne for­
bindelse vanskeligt at se, hvorledes den omstændighed, at andre udgiver generelle 
tv-blade, og at sagsøgeren tilpasser sig markedets lu-av, skulle kunne skade de mål 
for den almennyttige tjenesteydelse, som sagsøgeren har påberåbt sig, og som 
navnlig består i at fremme udsendelser på et højt kulturelt niveau, bestemt for 
minoritetsgrupper, eller på irsk. Det forhold, at sagsøgeren forbeholder sig eneret­
ten til at offentliggøre oplysninger om ugens programmer, synes tværtimod ude­
lukkende at være begrundet i kommercielle hensyn uden på nogen måde at bidrage 
til udførelsen af de kulturelle, sociale og informative opgaver, som er betroet RTE. 
Under disse omstændigheder finder artikel 86 anvendelse på den kritiserede ad­
færd, og forbuddet herimod er ikke uforeneligt med udførelsen af de almennyttige 
opgaver, som er betroet sagsøgeren. 

84 Anbringendet om en overtrædelse af Traktatens artikel 90, stk. 2, kan således ikke 
tiltrædes. 

85 Det følger heraf, at påstanden om annullation af beslutningen i sin helhed ikke kan 
tages til følge. 

II - 525 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-69/89 

Den subsidiære påstand om annulktion af beslutningens artikel 2 

86 Sagsøgeren er fremkommet med fem anbringender til støtte for sin subsidiære på­
stand om delvis annullation af beslutningen, begrænset til artikel 2, for så vidt som 
bestemmelsen kræver, at der skal meddeles licenser. Selskabet har i første række 
anført, at artikel 2 er overflødig og selvmodsigende. Det har dernæst gjort gæl­
dende, at der foreligger en tilsidesættelse af artikel 3 i forordning nr. 17 samt en 
tilsidesættelse af Berner-konventionen af 1886 til værn for litterære og kunstne­
riske værker, som revideret i Bruxelles i 1948 og i Paris i 1971 (herefter benævnt 
»Berner-konventionen«). Endelig har selskabet gjort gældende, at bestemmelsen er 
i strid med proportionalitetsprincippet. 

1. Spørgsmålet om, hvorvidt beslutningens artikel 2 er overflødig 

87 Sagsøgeren har anført, at det i beslutningens artikel 2 formulerede påbud om, at 
R T E skal levere sine ugentlige programoversigter til andre interesserede parter ef­
ter anmodning og på et ikke diskriminerende grundlag, er overflødigt, eftersom 
selskabet allerede udleverer sine ugentlige oversigter på de betingelser, der er be­
skrevet ovenfor. 

88 Kommissionen har bemærket, at denne indsigelse er fremsat mod bedre vidende. 
Den har gjort gældende, at » R T E s politik med hensyn til at meddele licenser er 
diskriminerende over for dem, der ligesom klagerne udgiver et ugeblad«. 

89 Der skal i den forbindelse blot henvises til, at beslutningens artikel 2 ikke blot 
pålægger sagsøgeren at stille sine ugentlige oversigter til rådighed for andre inter­
esserede parter på et ikke diskriminerende grundlag, hvilket faktisk svarer til sag­
søgerens praksis på tidspunktet for beslutningen. Bestemmelsen pålægger også sel­
skabet efter anmodning og på et ikke diskriminerende grundlag at tillade, at andre 
interesserede parter offentliggør de pågældende oversigter, eventuelt på grundlag 
af licenser. 

90 Anbringendet om, at beslutningens artikel 2 er overflødig, kan således ikke tiltræ­
des. 

II - 526 



RTE MOD KOMMISSIONEN 

2. Spørgsmålet om, hvorvidt beslutningens artikel 2 er selvmodsigende 

91 Sagsøgeren har anført, at beslutningens artikel 2 er selvmodsigende, for så vidt 
som den på den ene side pålægger selskabet straks at bringe overtrædelsen til op­
hør ved at give tilladelse til offentliggørelse af de ugentlige programoversigter, og 
på den anden side anmoder RTE om inden to måneder fra tidspunktet for beslut­
ningens meddelelse med henblik på godkendelse at forelægge Kommissionen for­
slag til de betingelser, på hvilke selskabet skønner, at andre interesserede parter 
skal kunne opnå tilladelse til at offentliggøre de ugentlige oversigter. 

92 Kommissionen har som svar på denne kritik givet udtryk for, at »artikel 2, 1. pkt., 
anviser parterne en mulighed for at bringe overtrædelsen til ophør: at begynde" 
med at stille oplysningerne til rådighed uden beregning og uden diskrimination. 
Den sidste del af artiklen beskriver en anden mulig løsning: at indføre en politik 
med hensyn til at meddele licenser... på betingelser, som Kommissionen finder ac­
ceptable«. 

93 Retten finder herved, at der kun tilsyneladende er tale om en selvmodsigelse som 
anført af sagsøgeren. Det er klart, at artikel 2 pålægger RTE, ITP og BBC straks 
at give tilladelse til, at andre interesserede parter offentliggør deres programover­
sigter. I bestemmelsen præciseres det imidlertid dernæst, at tilladelsen kan gives i 
form af en licens, hvortil der er knyttet visse kvalitative betingelser; det bestemmes 
herved, at de af de berørte virksomheder, som måtte vælge denne løsning, har en 
frist på to måneder til at udarbejde et forslag til forelæggelse for Kommissionen 
med henblik på godkendelse. Selv om det umiddelbart kan synes at være tilfældet, 
er den således beskrevne mulighed ikke i modstrid med påbuddet om straks at 
bringe overtrædelsen til ophør. Der fastsættes i øvrigt ikke nogen sanktion for det 
tilfælde, at påbuddet ikke efterkommes, idet det udelukkende fastlægges, hvorledes 
forpligtelsen til at bringe overtrædelsen til ophør kan overholdes, under hensynta­
gen til de lu-av, som er forbundet med en sådan licensordning. 

94 Anbringendet om, at beslutningens artikel 2 er selvmodsigende, kan derfor ikke 
tiltrædes. 

II-527 



DOM AF IO. 7. 1991 — SAG T-69/89 

3. Tilsidesættelse af artikel 3, stk. 1, i Rådets forordning nr. 17 

— Parternes argumenter 

95 Sagsøgeren har subsidiært anfægtet den forpligtelse, som er pålagt selskabet i arti­
kel 2 i beslutningen, til at give andre interesserede parter tilladelse til at offentlig­
gøre de ugentlige programoversigter. Selskabet har anført, at Kommissionen har 
tilsidesat artikel 3, stk. 1, i forordning nr. 17, som bestemmer, at »konstaterer 
Kommissionen efter begæring eller på eget initiativ, at der foreligger en overtræ­
delse af bestemmelserne i Traktatens artikel 85 eller artikel 86, kan den ved en 
beslutning pålægge de deltagende virksomheder og sammenslutninger af virksom­
heder at bringe de konstaterede overtrædelser til ophør«. Artiklen giver ifølge sag­
søgeren udelukkende Kommissionen hjemmel til at pålægge virksomhederne at 
bringe overtrædelsen til ophør. Sagsøgeren har gjort gældende, at Kommissionen 
ikke har begrænset sig til at pålægge selskabet at bringe den konstaterede overtræ­
delse til ophør, men har bestemt, hvorledes dette nærmere skal ske, idet den har 
fastlagt en »pligt til at meddele licenser til udnyttelse af de beskyttede værker«. 
Sagsøgeren har herved understreget, at den af Kommissionen valgte løsning frata­
ger indehaveren af en intellektuel ejendomsret denne rettigheds egentlige indhold. 

96 Kommissionen har heroverfor anført, at beslutningens artikel 2 ikke indebærer no­
gen overskridelse af dens beføjelser i henhold til artikel 3 i forordning nr. 17. 
Kommissionen har henvist til, at artikel 2 indeholder to forslag til, hvorledes over­
trædelsen kan bringes til ophør: Man kan efter anmodning og på et ikke diskrimi­
nerende grundlag overlade andre interesserede parter de omtvistede programmer 
med henblik på offentliggørelse — hvilket er den af Kommissionen foretrukne løs­
ning — eller man kan meddele licenser, hvori der er fastlagt betingelser, som tager 
hensyn til parternes legitime interesser. I modsætning til, hvad sagsøgeren har an­
ført, pålægger beslutningen således ikke selskabet én bestemt løsning, men foreslår 
på en fleksibel måde visse former for adfærd, som kan bringe overtrædelsen til 
ophør, hvilket er i overensstemmelse med fast retspraksis og Kommissionens egen 
faste praksis (jf. Domstolens dom af 6.3.1974, Commercial Solvents, jf. ovenfor). 

— Retlig bedømmelse 

97 For at kunne afgøre, om Kommissionen er beføjet til at pålægge sagsøgeren at give 
andre interesserede parter tilladelse til at offentliggøre selskabets ugentlige oversig­
ter, eventuelt ved meddelelse af licenser, er det nødvendigt at fortolke artikel 3, 
stk. 1, i forordning nr. 17. Retten skal i den forbindelse bemærke, at Kommissio­
nens beføjelse til at pålægge de berørte virksomheder at bringe den konstaterede 

I I - 528 



RTE MOD KOMMISSIONEN 

overtrædelse til ophør i henhold til nævnte artikel 3 efter fast retspraksis indebærer 
en ret til at pålægge virksomhederne visse handlinger eller undladelser med henblik 
på at bringe overtrædelsen til ophør. På den baggrund må de forpligtelser, som 
pålægges virksomhederne, fastlægges ud fra, hvad der kræves for at genetablere 
lovlige forhold under hensyntagen til de særlige omstændigheder i det enkelte til­
fælde. Domstolen har i dom af 6. marts 1974 (forenede sager 6/73 og 7/73, Com­
mercial Solvents, jf. ovenfor, præmis 45) udtalt, at »anvendelsen af (artikel 3 i 
forordning nr. 17) må ske under hensyn til arten af den konstaterede overtrædelse 
og vil såvel kunne omfatte påbud om at udføre visse handlinger eller præstere visse 
ydelser, der ulovligt har været undladt, som forbud mod at fortsætte med visse 
handlinger eller at opretholde en vis praksis eller situation, der er i strid med Trak­
taten«. Domstolen har nærmere anført, at »til dette formål kan Kommissionen 
eventuelt pålægge de pågældende virksomheder at forelægge Kommissionen for­
slag med henblik på at bringe situationen i overensstemmelse med de krav, som 
Traktaten opstiller«. Desuden har Domstolen i en kendelse af 17. januar 1980 ud­
trykkeligt anerkendt, at Kommissionen skal kunne udøve den beslutningskompe­
tence, som er indrømmet den i artikel 3, stk. 1, »så virkningsfuldt og så hensigts­
mæssigt som muligt i den konkrete situation« (sag 792/79 R, Camera Care, Smi 
s. 119, grund 17). 

98 I det foreliggende tilfælde finder Retten, at de væsentlige elementer i overtrædel­
sen, der er redegjort for i forbindelse med undersøgelsen af det første anbrin­
gende, gør de i beslutningens artikel 2 pålagte foranstaltninger berettigede. Påbud­
det til sagsøgeren om efter anmodning og på et ikke diskriminerende grundlag at 
levere sine ugentlige oversigter til ITP, BBC eller andre interesserede parter med 
henblik på offentliggørelse udgør nemlig i betragtning af de særlige omstændighe­
der i sagen — som Retten har redegjort for i forbindelse med behandlingen af de 
væsentlige elementer i overtrædelsen — den eneste måde, hvorpå overtrædelsen 
kan bringes til ophør, som fastslået af Kommissionen i den anfægtede beslutning. 
Ved at pålægge sagsøgeren efter anmodning og på et ikke diskriminerende grund­
lag at give andre tilladelse til at offentliggøre de ugentlige oversigter fratager 
Kommissionen ikke selskabet muligheden for at vælge mellem de forskellige foran­
staltninger, som kan bringe overtrædelsen til ophør. Det skal herved også under­
streges, at den sagsøgeren pålagte forpligtelse til at give andre tilladelse til offent­
liggørelse af selskabets oversigter, eventuelt mod betaling af en rimelig licensafgift, 
skal ses i sammenhæng med den mulighed, som med rette er indrømmet sagsøge­
ren i beslutningens artikel 2, for i de licenser, som meddeles, at fastsætte sådanne 
betingelser, som skønnes nødvendige til at sikre »en alsidig dækning af høj kvalitet 
af alle (selskabets) programmer, herunder programmer af specifik interesse for et 
mindretal og/eller regional interesse, og programmer af kulturel, historisk og in­
formativ betydning«. Det er i denne sammenhæng, at Kommissionen i samme arti­
kel 2 har pålagt sagsøgeren at forelægge forslag til sådanne betingelser med hen­

II-529 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-69/89 

blik på godkendelse. Samtlige de forpligtelser, som pålægges sagsøgeren i beslut­
ningens artikel 2, er derfor berettigede under hensyntagen til deres formål, således 
som det er defineret i artikel 3, stk. 1, i forordning nr. 17, nemlig at bringe over­
trædelsen til ophør. Det følger heraf, at Kommissionen ikke har overskredet græn­
serne for sin skønsbeføjelse ved anvendelsen af den nævnte bestemmelse. 

99 Af de således anførte grunde kan anbringendet om en tilsidesættelse af artikel 3, 
stk. 1, i forordning nr. 17, ikke tiltrædes. 

4. Tilsidesættelse af Berner-konventionen 

— Parternes argumenter 

100 Sagsøgeren har mere subsidiært gjort gældende, at selv om artikel 3 i forordning 
nr. 17 måtte give Kommissionen mulighed for eventuelt at fastslå en pligt til at 
meddele licenser, er en sådan løsning uforenelig med Berner-konventionen. Selska­
bet finder nemlig, at eftersom samtlige Fællesskabets medlemsstater er blandt Ber­
ner-konventionens kontraherende parter, må konventionen anses for en del af fæl­
lesskabsretten og et udtryk for de relevante principper heri, jf. Traktatens artikel 
234. 

Sagsøgeren har henvist til, at ophavsmanden til et litterært eller kunstnerisk værk i 
henhold til artikel 9, stk. 1, i konventionen har eneret til at reproducere det be­
skyttede værk. Selskabet har gjort gældende, at stk. 2 i samme artikel, som er 
indsat i forbindelse med den i 1971 i Paris foretagne revision, giver de kontrahe­
rende stater mulighed for at tillade reproduktion af litterære og kunstneriske vær­
ker i visse særlige tilfælde, under forudsætning af at en sådan reproduktion ikke på 
skadelig måde påvirker den normale udnyttelse af værket og ikke på urimelig 
måde gør indgreb i ophavsmandens legitime interesser. 

Ifølge sagsøgeren følger det heraf, at beslutningens artikel 2 er uforenelig med 
Berner-konventionen, da den på skadelig måde påvirker den normale udnyttelse af 
selskabets ophavsret til sine programoversigter og i alvorlig grad gør indgreb i sel­
skabets legitime interesser. 

101 Kommissionen har heroverfor anført, at Berner-konventionen ikke er anvendelig i 
nærværende sag. Ifølge Kommissionen er Fællesskabet nemlig ikke part i konven-

II - 530 



RTE MOD KOMMISSIONEN 

tionen, og det er fast retspraksis, at »EØF-Traktaten på de områder, den regule­
rer, har forrang for konventioner, der er indgået mellem medlemsstaterne før dens 
ikrafttræden« (Domstolens dom af 27.2.1962, sag 10/61, Kommissionen mod Ita­
lien, Sml. 1954-1964, s. 287). I øvrigt er konventionen under alle omstændigheder 
uanvendelig, eftersom programoversigterne ifølge Kommissionen ikke kan være 
beskyttet af en ophavsret i konventionens forstand. Subsidiært har Kommissionen 
gjort gældende, at også selv om det måtte antages, at beslutningen berører oplys­
ninger, der er beskyttet af en ophavsret, viser den omstændighed, at oplysningerne 
leveres til visse andre interesserede parter uden beregning med henblik på offent­
liggørelse, at forpligtelsen til at meddele licenser mod en rimelig licensafgift ikke 
gør indgreb i sagsøgerens legitime interesser og derfor er i overensstemmelse med 
konventionen. 

— Retlig bedømmelse 

102 Logisk skal der først tages stilling til spørgsmålet om anvendeligheden af Berner­
konventionen i det foreliggende tilfælde og det af Kommissionen fremførte argu­
ment, hvorefter fællesskabsretten har forrang for bestemmelserne i den pågældende 
konvention. Retten skal hertil indledningsvis bemærke, at Fællesskabet — som på 
fællesskabsrettens nuværende udviklingstrin ikke har fået overført kompetence på 
området for intellektuelle og kommercielle ejendomsrettigheder — ikke er part i 
Berner-konventionen af 1886, som er ratificeret af alle Fællesskabets medlemssta­
ter. Hvad angår de konventioner, som medlemsstaterne har indgået, skal det be­
mærkes, at Traktatens artikel 234 regulerer forholdet mellem Traktatens bestem­
melser og internationale konventioner, som medlemsstaterne har indgået før Trak­
tatens ikrafttræden. Artiklen fastslår, at »de rettigheder og forpligtelser, der følger 
af konventioner, som før denne Traktats ikrafttræden er indgået mellem på den 
ene side en eller flere medlemsstater og på den anden side et eller flere tredjelande, 
berøres ikke af bestemmelserne i denne Traktat«. Domstolen har fortolket artiklen 
således, at den udelukkende sigter til forpligtelser, som medlemsstaterne har ind­
gået over for tredjelande. I dom af 11. marts 1986 (sag 121/85, Conegate, Sml. 
s. 1007, præmis 25) udtalte den, at »formålet med artikel 234 (er) at sikre, at 
Traktatens anvendelse hverken berører forpligtelser til at respektere tredjelandes 
rettigheder i henhold til en tidligere konvention indgået med en medlemsstat eller 
denne medlemsstats opfyldelse af sine forpligtelser ifølge konventionen. Konven­
tioner indgået før Traktatens ikrafttræden kan således ikke påberåbes i forholdet 
mellem medlemsstaterne til støtte for begrænsninger i samhandelen i Fællesskabet« 
(jf. ligeledes dom af 27.2.1962, sag 10/61, Kommissionen mod Italien, jf. ovenfor, 
og dom af 14.10.1980, sag 812/79, Attorney General, Sml. s. 2787, præmis 8). 

II-531 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-69/89 

103 Med hensyn til nærværende sag, som angår Irland og Det Forenede Kongerige, er 
der grund til at fremhæve, at Traktatens artikel 234 i medfør af tiltrædelsesaktens 
artikel 5 finder anvendelse på aftaler eller overenskomster, der er indgået før disse 
landes tiltrædelse af Fællesskabet den 1. januar 1973. Det følger heraf, at bestem­
melserne i Berner-konventionen, der er ratificeret af Irland og Det Forenede Kon­
gerige før den 1. januar 1973, i interne EF-forhold ikke kan påvirke Traktatens 
bestemmelser. Sagsøgeren kan derfor ikke påberåbe sig dem til støtte for begræns­
ninger i det system med fri konkurrence, som er indført og anvendes inden for 
Fællesskabet i medfør af Traktatens bestemmelser, navnlig artikel 86. Allerede der­
for kan anbringendet om, at artikel 2 i beslutningen er i strid med artikel 9, stk. 1, 
i Berner-konventionen, ikke tiltrædes. 

Det samme gør sig gældende i relation til artikel 9, stk. 2. Det skal herved blot 
bemærkes, at stk. 2 blev indsat ved Paris-akten af 1971, som Det Forenede Kon­
gerige har været part i siden 2. januar 1990, men som ikke er ratificeret af Irland. 
For Det Forenede Kongeriges vedkommende er Paris-akten — navnlig konventio­
nens artikel 9, stk. 2 — altså ratificeret efter tiltrædelsen af Fællesskabet, hvorfor 
den ikke kan påvirke en bestemmelse i Traktaten. Medlemsstaterne kan nemlig 
ikke fjerne reglerne i Traktaten ved at indgå en international aftale eller overens­
komst. De må i givet fald benytte sig af den i Traktatens artikel 236 foreskrevne 
procedure. Det følger heraf, at artikel 9, stk. 2, i Berner-konventionen ikke kan 
påberåbes til støtte for at begrænse den kompetence, som er tillagt Fællesskabet i 
henhold til Traktaten, når de heri indeholdte konkurrenceregler skal iværksættes, 
navnlig artikel 86 med gennemførelsesbestemmelser, såsom artikel 3 i forordning 
nr. 17. 

104 Anbringendet om en tilsidesættelse af Berner-konventionen kan derfor under ingen 
omstændigheder tiltrædes. 

5. Tilsidesættelse af proportionalitetsprincippet 

ios Sagsøgeren finder, at de forpligtelser, som selskabet pålægges i beslutningen, er 
uforholdsmæssigt strenge og urimelige. Selskabet har gjort gældende, at det i med­
før af beslutningens artikel 2 er forpligtet til at meddele et stort antal licenser og 
kontrollere, at de for licenserne gældende betingelser overholdes. En sådan kontrol 
udgør både økonomisk og personalemæssigt en uforholdsmæssig byrde for et rela­
tivt lille organ som RTE, og den vil desuden medføre censur af adskillige publi­
kationer med diverse tvister til følge. 

II-532 



RTE MOD KOMMISSIONEN 

106 Kommissionen er af den opfattelse, at beslutningen er i overensstemmelse med 
proportionalitetsprincippet. Den har herved bemærket, at dette princip i henhold til 
fast retspraksis indebærer, at de byrder, som pålægges de erhvervsdrivende, ikke 
må overskride »grænserne for, hvad der er hensigtsmæssigt og nødvendigt for at 
nå det ønskede mål«. 

107 Det skal understreges, at dette anbringende i realiteten er sammenfaldende med 
anbringendet om tilsidesættelse af artikel 3, stk. 1, i forordning nr. 17, som er 
behandlet ovenfor. Proportionalitetsprincippet er nemlig forudsætningsvis inde­
holdt i denne bestemmelse, som giver Kommissionen hjemmel til at pålægge de 
berørte virksomheder forpligtelser udelukkende med det formål at bringe overtræ­
delsen til ophør. Som Kommissionen med rette har anført, indebærer proportiona­
litetsprincippet i det foreliggende tilfælde, at de byrder, som pålægges virksomhe­
derne med henblik på at bringe en overtrædelse af konkurrenceretten til ophør, 
ikke må overskride grænserne for, hvad der er rimeligt og nødvendigt for at op­
fylde det tilsigtede mål, nemlig at sikre, at de regler, som er blevet tilsidesat, over­
holdes (jf. med hensyn til proportionalitetsprincippet f.eks. dom af 24.9.1985, sag 
181/84, Man (Sugar), Smi. s. 2889, præmis 20). 

108 Der skal derfor blot henvises til, at det fremgår af Rettens bemærkninger i forbin­
delse med behandlingen af anbringendet om tilsidesættelse af artikel 3 i forordning 
nr. 17, at påbuddet til sagsøgeren om efter anmodning og på et ikke diskrimine­
rende grundlag at give andre interesserede parter tilladelse til at offentliggøre sel­
skabets ugentlige oversigter, eventuelt ved at meddele dem en licens, hvortil der er 
knyttet visse betingelser, er en rimelig og nødvendig foranstaltning med henblik på 
at bringe overtrædelsen til ophør. I betragtning af de nærmere omstændigheder i 
sagen er påbuddet således på ingen måde uforholdsmæssigt strengt eller urimeligt. 

109 Det følger heraf, at anbringendet om tilsidesættelse af proportionalitetsprincippet 
ikke kan tiltrædes. 

1 1 0 Sagsøgerens subsidiære påstand om annullation af beslutningens artikel 2 kan her­
efter ikke tages til følge, hvorefter Kommissionen i det hele skal frifindes. 

II - 533 



DOM AF 10. 7. 1991 — SAG T-69/89 

Sagens omkostninger 

1 1 1 Ifølge artikel 69, stk. 2, i Domstolens procesreglement, der i henhold til artikel 11, 
stk. 3, i Rådets afgørelse af 24. oktober 1988 finder tilsvarende anvendelse for 
Retten, dømmes den part, der taber sagen, til at afholde sagens omkostninger, hvis 
der er nedlagt påstand herom. Da sagsøgeren har tabt sagen, bør denne tilpligtes 
at afholde sagens omkostninger, herunder intervenientens. 

På grundlag af disse præmisser 

udtaler og bestemmer 

RETTEN (Anden Afdeling) 

1) Sagsøgte frifindes. 

2) Sagsøgeren betaler sagens omkostninger, herunder intervenientens. 

Saggio Yeraris 

Briët Barrington Biancarelli 

Afsagt i offentligt retsmøde i Luxembourg den 10. juli 1991. 

H.Jung 
Justitssekretær 

A. Saggio 

Afdelingsformand 

II - 534 


